• martijnden
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-01 13:02
Ik ga een zonnepaneel (of2) aanschaffen met een accu erbij op een plek zonder electriciteitsvoorziening, maar heb geen idee waar het precies aan moet voldoen.
Er zou in principe niet meer dan 4000Watt tegelijk aan stroom afgenomen kunnen worden(minikoelkast en tafelgrill)
Ik dacht aan een 100W paneel met een 20of30Ah lithiumaccu.
Heb geen idee waar ik precies naar zoek voor de veiligheid en wat voor spul ik nodig heb geen enkel idee wat ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten.
Is er iemand die mij meer inzicht kan geven of in de richting van een al gedane koop kan sturen.
Heel veel dank alvast voor het meedenken.

Mvg,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Er mist behoorlijk wat informatie om een goedkoop antwoord te kunnen geven

Wat is het merk/type koelkast en het verwachte jaarlijkse energieverbuik?
Wat is het vermogen van die grill (2000 of 3000 watt?)
Hoelang moet die grill aan kunnen staan? 2000W een uur is 2kWh
Moet het werken in de winter en de koelkast s'nachts ook koud blijven?
Hoe groot is het dak van de schuur?

Het moeilijkste is het piekvermogen, mijn oplossing daarvoor zou zijn:
5kWh 48v rackaccu
victron multiplus II 48/5000
Meerdere 450+Wp zonnepanelen (een 100W paneel duurt weken om die accu op te laden, koelkast trekt die helemaal leeg)
Simpel 2 (of 3) groepen groepenkastje voor 2x stopcontacten (en verlichting)

Grove prijsschatting is 2500 tot 3000 euro

Een alles in een oplossing is bv een ecoflow delta pro 3. Dan zit je rond de €4000 voor 4kWh met twee 400Wp zonnepanelen.
Dan nog is er mogelijk een aggregaat nodig voor de winter. 800Wp in de winter blijft bijna niks van over.

Als het in je tuin bij je huis staan is het bijna altijd goedkoper om gewoon een grondkabel te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:14
Voor een stand-alone oplossing kun je beter met 12V camping/bootspullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ASW1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:54:
Voor een stand-alone oplossing kun je beter met 12V camping/bootspullen werken.
Heb je de wens gelezen van 4000 watt en tafelgrill? Dat lukt je niet met één 12V accu. Snelle check is een 12V 200Ah accu maar 2500W. Plus dat je kabels dan 4x zo dik moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnden
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-01 13:02
Ik lees de antwoorden(tot nu toe) en zal er in de winter niet zijn hoogstens 1x in de week eten en de koelkast zal uitstaan tussen oktober en maart. De eerder genoemde 4000Watt is echt maximaal
Ik heb gerekend koelkast, lamp, ventilator, telefoonoplader, magnetron, inductiepit(enkele) en een tafelgrill komt samen uit op 4600watt en ik zal ze nooit allen tegelijk nodig hebben.

Ik zit eerder aan een oplossing van 500 max te denken.
Ik kwam iets tegen op bol

https://www.bol.com/nl/nl...9OBA.2_50.57.ProductTitle

Is dit mogelijk eventueel met een alternatief of toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
martijnden schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:40:
Ik lees de antwoorden(tot nu toe) en zal er in de winter niet zijn hoogstens 1x in de week eten en de koelkast zal uitstaan tussen oktober en maart. De eerder genoemde 4000Watt is echt maximaal
Ik heb gerekend koelkast, lamp, ventilator, telefoonoplader, magnetron, inductiepit(enkele) en een tafelgrill komt samen uit op 4600watt en ik zal ze nooit allen tegelijk nodig hebben.

Ik zit eerder aan een oplossing van 500 max te denken.
Ik kwam iets tegen op bol

https://www.bol.com/nl/nl...9OBA.2_50.57.ProductTitle

Is dit mogelijk eventueel met een alternatief of toevoeging?
Dat is alleen om een 12V accu op te laden. Daar komt nog een omvormer en accu bij.

€500 is niet haalbaar. Als je het gelijktijdig vermogen tot 2000W tegelijk kan beperken zit al op €1000 met een 12V 200Ah lifepo4 accu. Die is met die 2000W ook met een uur leeg.

Die 400Wp houdt niet over op niet zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Die 4000W zou ik maar meteen uit mijn hoofd zetten.

Steek een BBQ aan of op gas(fles) of whatever, maar vergeet het om dat elektrisch te doen. Die magnetron, inductieplaat en grill, zou ik dus vergeten.

Met een realistischer schatting kun je best een koelkast en wat kleine electronica draaiend houden. Ventilator, als die een gelijkstroommotor heeft (zuinig). Dus bv. PC-fannetjes kan goed. Je hebt dan in Nederland trouwens al snel ook meer dan twee panelen nodig, tenminste in de winter zeker, en als je de nacht ook door wilt komen.

Voor €500 kun je sowieso wel vergeten.

Als je werkelijk grotere apparaten er op wilt hebben zijn daar grotere accu's en meer panelen voor nodig, in eilandbedrijf, ik denk dat je al snel een 0 achter die gewenste prijs kunt plakken, en dat als "vanaf" prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Victron maakt veel van dit soort spullen, omdat het ook op schepen gebruikt wordt:

https://www.boottotaal.nl/brands/victron/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

martijnden schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:01:
Heb geen idee waar ik precies naar zoek voor de veiligheid en wat voor spul ik nodig heb geen enkel idee wat ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten.
Is het dan niet handiger om voor een kant en klare set te gaan zoals ecoflow / bluetti / anker?
Voor een afgelegen garage gebruik ik een EcoFlow DELTA Pro 3 om een auto te laden, die heeft een boost vermogen van 6000W, 4000W nominaal, hier hangen 2x 440Watt panelen aan.

Een goedkopere optie is de FOSSiBOT F3600, zeker nu als black friday deal bij amazon/bol, wel iets minder vermogen: 3600 W (7200 W piek)

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 29-11-2024 18:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1