Vraag

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09 09:37
Mijn vraag
Hallo iedereen die dit leest, waarvoor dank. Casus:

Mijn vrouw is fysiotherapeute. Zij heeft een aantal punten te halen voor haar licentie, is werkzaam in de zorg en heeft dus een CAO.

Voor die punten heeft zij vorig jaar 27 november 2023 een jaar contract genomen bij een bedrijf (weet niet of ik die mag noemen dus laat ik het nu weg). Dit is een erkend trainings bedrijf en ze maakte gebruik om de punten te halen.

Nu, één dag na 27 november, krijgt ze de notificatie dat haar contract met een jaar is verlengd. Ze heeft het niet nodig en wilt hem dus annuleren. Na correspondentie per mail krijgt ze horen dat het niet kan en dat ze een jaar moet afnemen tegen betaling a €600,-

Na verwijzing van o.a. Wet van Dam, meent het bedrijf dat die niet opgaat omdat het geen krant of telefoon abonnement is.

Wat zijn de wettelijke kaders? Gelden de algemene voorwaarden hoger dan wet van dam? Ze is fysio en het contract is persoonlijk, niet op haar werkgever. Het is persoonlijk op haar naam en haar adres. De werkgever zit er niet tussen.

Als ik niet duidelijk ben hoor ik het graag. Ik heb dus zelf lopen zoeken online bij juridisch loket en wet van Dam.

Bedankt voor het lezen en hoop dat iemand dit weet.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 21:49
Ik zou beginnen met het nalezen van het jaarcontract dat is afgesloten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je vrouw heeft een b2b overeenkomst vermoed ik vanuit haar bedrijfje. Volgens mij ben je als consument sterker beschermd op dat gebied dan als ondernemer. Of heeft ze als fysio geen eigen onderneming?
Ok beter lezen. Negeer mij aub

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 28-11-2024 20:33 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
6:236 BW lid j is je vriend. Onderstaande is onredelijk bezwarend:
dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
Lid p en q gaan inderdaad over kranten en tijdschriften en die zijn dus niet van toepassing.

De algemene voorwaarden van deze cursusclub zijn niet ‘hoger’ dan het Burgerlijk Wetboek. Je kunt dus, met een beroep op bovenstaand artikel, de overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Wanneer heeft ze aangegeven dat ze geen abonnement meer wil? Tel daar een maand bij op en betaal tot en met die datum, de rest van het jaarabonnement krijgen ze niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-11-2024 20:52 ]

• Glorieus
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:48:
6:236 BW lid j is je vriend. Onderstaande is onredelijk bezwarend:

[...]

Lid p en q gaan inderdaad over kranten en tijdschriften en die zijn dus niet van toepassing.

De algemene voorwaarden van deze cursusclub zijn niet ‘hoger’ dan het Burgerlijk Wetboek. Je kunt dus, met een beroep op bovenstaand artikel, de overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Wanneer heeft ze aangegeven dat ze geen abonnement meer wil? Tel daar een maand bij op en betaal tot en met die datum, de rest van het jaarabonnement krijgen ze niet.
Thanks!
Ze heeft dus zich ingeschreven voor die cursussen als fysiotherapeut, maar huisadres etc opgegeven. Geen bedrijf, geen eigen bedrijf geen werkgever. Dus haar hoedanigheid is dan toch consument? Ook al denkt dat bedrijf dat ze als fysiotherapeut beroepsmatig handelt?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Glorieus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:16:
[...]

Thanks!
Ze heeft dus zich ingeschreven voor die cursussen als fysiotherapeut, maar huisadres etc opgegeven. Geen bedrijf, geen eigen bedrijf geen werkgever. Dus haar hoedanigheid is dan toch consument? Ook al denkt dat bedrijf dat ze als fysiotherapeut beroepsmatig handelt?
Euh, dat schrijf je toch zelf ook? Ik kan me voorstellen dat die cursusboer dat denkt.
Mijn vrouw is fysiotherapeute. Zij heeft een aantal punten te halen voor haar licentie, is werkzaam in de zorg en heeft dus een CAO.

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 28-11-2024 21:18 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

• Kurkentrekker
  • Niet online
Glorieus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:16:
[...]

Thanks!
Als de leverancier kan hardmaken dat je vrouw handelde in de hoedanigheid van haar beroep of bedrijf (en fysio is in dit geval een beroep) dan is het artikel niet van toepassing.

Om te weten of dit zo is, moet je kijken of deze cursusboer bijvoorbeeld alleen deze cursussen aanbiedt aan fysiotherapeuten. Als dat zo is en je vrouw deze overeenkomst afsloot in haar hoedanigheid als beroepsmatig fysiotherapeut, dan heb je misschien een lastige positie. Zonder alle feiten te kennen durf ik daar niet zoveel meer over te zeggen.

Zie ook 6:236 BW:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (…)
Maar goed, als het bedrijf zich beroept op het feit dat ze geen krant of tijdschrift zijn, dan duidt dat erop dat ze zelf ook het echt juridisch onderlegd zijn dus wie weet maak je wel een kans als je met 6:236 j aankomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-11-2024 22:07 ]

• Glorieus
Ze komen dus met deze factsheet via de mail. Lijkt erop dat ze al vaker dit gehad hebben met consumenten. Het laatste gedeelte is relevant, screenshot 3 en 4. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh_SrArru91CGU4wUXNW0RqfAr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OrDysVBVA9r3avKP6GzRS18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OuyH0cPeGYgd8B262uK9Z9DlYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIbkPnGz80gS8PX66lVL6s94.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H25N-xjt9wfDdNw3ZQVuoe82wTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM4EYAzj4n0M6ep1x3olf6LP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88CdAxTLbjyPFR7JeNVhp9ufhQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3IaW9DJlRW9cWtOmLN1ypqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daar lijkt de cursusboer zich dus goed ingedekt te hebben. Ze gaan er uitgebreid op in dat je die cursus toch echt afneemt vanuit je beroep. Als je vriendin nou als hobby die cursus had genomen was dat natuurlijk makkelijk te ontkrachten, maar dat is nu duidelijk niet het geval.

Vervelend dat "beroep of bedrijf" hier de uitzondering bepaalt. Ik had verwacht dat je geen risico zou lopen als je geen bedrijf hebt en een overeenkomst niet vanuit je werkgever sluit. Maar als ik de wet letterlijk neem is dat niet het geval, en dat lijkt de cursusboer ook heel goed doorgehad te hebben.

Op het forum van Radar is er volgens google ook een topic "E-Wise / CME-online scholing stilzwijgende verlenging", al lijkt die link dood / de website brak / traag.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 28-11-2024 23:04 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:58:
[...]

Vervelend dat "beroep of bedrijf" hier de uitzondering bepaalt. Ik had verwacht dat je geen risico zou lopen als je geen bedrijf hebt en een overeenkomst niet vanuit je werkgever sluit. Maar als ik de wet letterlijk neem is dat niet het geval, en dat lijkt de cursusboer ook heel goed doorgehad te hebben.
Het is ook vooral dat de wetgever dat goed door had. De term ‘beroep of bedrijf’ vind je vaker terug, daar waar het gaat om de zogenaamde ‘vrije beroepen’, zie ook https://ondernemersplein....#art:lijst-vrije-beroepen

Dit zijn dus niet zozeer ’bedrijven’, maar ze genieten ook geen consumentenbescherming als ze handelen bij de uitoefening van hun beroep. Natuurlijk, als de fysiotherapeut een jas koopt in de winkel dan is hij gewoon een consument, maar als hij een behandeltafel koopt dan handelt hij als professional en dan mag men volgens de wetgever dus aannemen dat hij ook de kleine lettertjes checkt.

Dat is in dit geval heel vervelend voor de vrouw uit de TS, juist omdat zij in loondienst is en je dus zou kunnen stellen dat ze niet echt als zelfstandig opererend fysio handelt. Ik weet niet wat de wet zegt in dit geval, maar ik kan mij indenken dat de cursusaanbieder zich uitdrukkelijk richt op fysio’s die de cursussen afnemen in die hoedanigheid, om PE punten te halen. Dat hoef je van een consument natuurlijk niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 21:49
cedras schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:29:
Ik zou beginnen met het nalezen van het jaarcontract dat is afgesloten.
Nogmaals, begin bij het begin en ga het contract lezen. Wat staat daar in over verlenging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:51
Misschien mis ik iets, maar je vrouw moet jaarlijks een aantal punten halen. Dan moet ze dit jaar dat toch ook?

Zeg dan nu vast het contract op voor volgend jaar, en maak er dit jaar nog even gebruik van. Het geld ben je toch kwijt, dus dan kan je er net zo goed gebruik van maken.

Ps, betaal je btw op de cursus? Die moet los vermeld zijn, anders is het sowieso al bedrijfsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
cedras schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:04:
[...]
Nogmaals, begin bij het begin en ga het contract lezen. Wat staat daar in over verlenging?
Als hij de bovenstaande folder heeft ontvangen hierover, ga er dan maar vanuit dat daar ergens in staat dat er jaarlijks automatisch stilzwijgend wordt verlengd. En dat mag ook gewoon, dus wat is nu precies je punt?
Ja, als in het contract (of de elektronische bevestiging, ik ga er niet van uit dat er een nat getekend document is) staat dat er na een jaar kan worden opgezegd met een termijn van een maand dan kun je dat gewoon doen, maar dat zal een professionele partij er niet snel in zetten natuurlijk. Want waarom zouden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:10:
Misschien mis ik iets, maar je vrouw moet jaarlijks een aantal punten halen. Dan moet ze dit jaar dat toch ook?

Zeg dan nu vast het contract op voor volgend jaar, en maak er dit jaar nog even gebruik van. Het geld ben je toch kwijt, dus dan kan je er net zo goed gebruik van maken.

Ps, betaal je btw op de cursus? Die moet los vermeld zijn, anders is het sowieso al bedrijfsmatig.
Nee, ze moet 1 keer in de 5 jaar deze punten halen.

Betaal geen BTW op de cursus, factuur is gewoon zonder BTW en op haar als persoon gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Factuur zonder btw is dus bedrijfsmatig, als ze particulier is had ze btw moeten betalen . (Die ze terug had gekregen omdat het beroepsonderwijs is).

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 29-11-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Update:

ik heb net met mijn rechtsbijstand gebeld en zij gaan zich erover buigen.

Feit is, dit bedrijf zegt dat er een onderscheid is in consument en beroepsmatig. ze scharen nu mijn vrouw onder beroepsmatig. Ook al heeft ze als consument, met haar eigen naam en huisadres en privé bankrekening deze cursus afgenomen.
Ja, in de letters staat dat ze stilzwijgend verlengen onder dezelfde tarieven, maar zelfs dat doen ze niet. De prijs is nu hoger dan vorig jaar. En stilzwijgend verlengen mag niet bij consumenten, ja per maand maar niet voor een heel jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glorieus
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:07:
Factuur zonder btw is dus bedrijfsmatig, als ze particulier is had ze btw moeten betalen .
Ja dat begrijp ik, maar dan nog steeds: wie zegt dat ze bedrijfsmatig dit afneemt? Voor welk bedrijf? Ze neemt het als consument af om haar licentie te behouden. Stel, ze neemt een sabbatical van 4 jaar maar wilt haar licentie behouden. Dan koopt ze dit als consument en volgt ze de cursus en houdt ze haar licentie. Zonder tussenkomst van een praktijk/werkgever/bedrijf.

Dat is nu, denk ik, het speelveld waar het om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:27
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:07:
Factuur zonder btw is dus bedrijfsmatig, als ze particulier is had ze btw moeten betalen . (Die ze terug had gekregen omdat het beroepsonderwijs is).
Beroepsonderwijs is vrijgesteld van BTW.

[ Voor 25% gewijzigd door Noshi op 29-11-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Glorieus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar dan nog steeds: wie zegt dat ze bedrijfsmatig dit afneemt? Voor welk bedrijf? Ze neemt het als consument af om haar licentie te behouden. Stel, ze neemt een sabbatical van 4 jaar maar wilt haar licentie behouden. Dan koopt ze dit als consument en volgt ze de cursus en houdt ze haar licentie. Zonder tussenkomst van een praktijk/werkgever/bedrijf.

Er zit een verschil tussen particulier zijn en als particulier iets afnemen.

Als je als particulier een cursus afneemt die je voor je beroep nodig hebt, dan neemt je de cursus bedrijfsmatig af, ondanks dat je particulier bent.
ENKEL en alleen dan als je de cursus volgt en je gaat hem niet gebruiken voor je werk telt het als particulier.

Dus in dit geval, je vrouw is particulier, maar neemt een cursus af die nodig zijn voor haar beroep. Op dat moment is de cursus afname bedrijfsmatig.

Nu, het 2e jaar heeft ze de cursussen niet nodig voor haar beroep, dus zou je kunnen stellen dat ze particulier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Glorieus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:08:
De prijs is nu hoger dan vorig jaar. En stilzwijgend verlengen mag niet bij consumenten, ja per maand maar niet voor een heel jaar.
Een prijsverhoging is een reden voor opzegging in consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
mrmrmr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:16:
[...]

Een prijsverhoging is een reden voor opzegging in consumentenrecht.
NIet altijd. Inflatiecorrectie is geen reden voor opzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Glorieus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:09:
[...]

Als consument heb je toch geen licentie nodig om een beroep uit te oefenen? Dan is het toch gewoon bedrijfsmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Frame164 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:21:
[...]

Als consument heb je toch geen licentie nodig om een beroep uit te oefenen? Dan is het toch gewoon bedrijfsmatig?
Goede vraag / goed punt.
Maar fysiotherapie is een vreemd beroep. Tenzij je onder een ziekenhuis CAO valt heb je geen CAO als je bij een praktijk werkt. Heel vreemd.

Dat is dus het juridische stukje waar ik nu mijn rechtsbijstand om heb gevraagd.
Ik vind het een lastige kwestie, los van dat het mij nu raakt. Het leert maar weer dat alle letters goed gelezen moeten worden en dat je gewoon na zo'n cursus alles moet opzeggen.

bedankt voor het meedenken en de visies hierop. Ik ben benieuwd wat mijn rechtsbijstand hiervan zegt en hoe we eruit komen.
de conclusie laat ik weten, weet niet hoe lang dat duurt maar ik zal hem updaten hier t.z.t.

[ Voor 8% gewijzigd door Glorieus op 29-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:41
Glorieus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:30:
[...]

Goede vraag / goed punt.
Maar fysiotherapie is een vreemd beroep. Tenzij je onder een ziekenhuis CAO valt heb je geen CAO als je bij een praktijk werkt. Heel vreemd.

Dat is dus het juridische stukje waar ik nu mijn rechtsbijstand om heb gevraagd.
Ik vind het een lastige kwestie, los van dat het mij nu raakt. Het leert maar weer dat alle letters goed gelezen moeten worden en dat je gewoon na zo'n cursus alles moet opzeggen.

bedankt voor het meedenken en de visies hierop. Ik ben benieuwd wat mijn rechtsbijstand hiervan zegt en hoe we eruit komen.
de conclusie laat ik weten, weet niet hoe lang dat duurt maar ik zal hem updaten hier t.z.t.
Voor nu te laat, maar tip in de toekomst. Aangezien ik als persoon zowat alles wel vergeet :> zeg ik dit soort abonnement ook altijd gewoon een dag later ( of na 2 weken ivm bedenktermijn ) op wanneer ik het afsluit. Uiteraard doe ik dat alleen als ik van te voren weet dat ik maar 1 termijn nodig heb ( 1 maand, of 1 of 2 jaar )

Zo loopt het abonnement altijd af zodra het contract voorbij is en hoef je verder nergens meer naar om te kijken

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

hollandnick schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:24:
[...]

Voor nu te laat, maar tip in de toekomst. Aangezien ik als persoon zowat alles wel vergeet :> zeg ik dit soort abonnement ook altijd gewoon een dag later ( of na 2 weken ivm bedenktermijn ) op wanneer ik het afsluit. Uiteraard doe ik dat alleen als ik van te voren weet dat ik maar 1 termijn nodig heb ( 1 maand, of 1 of 2 jaar )

Zo loopt het abonnement altijd af zodra het contract voorbij is en hoef je verder nergens meer naar om te kijken
Ik zet bij abo's altijd een reminder in mijn agenda 45 dagen voor aflopen. Ik weet dan wel of ik het wil laten doorlopen of stoppen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Glorieus Een argumentatie: je gaf aan dat de cursus slechts één keer per 5 jaar gedaan hoeft te worden voor het uitoefenen van een beroep. De cursus is dan na 1 jaar beroepsmatig niet meer nodig en het is dan onterecht dat er kennelijk een abonnementsvorm wordt gebruikt voor wat een eenmalige cursus is voor de cursist. Als de 5 jaarlijkse cursus standaard is in de sector, dan zet dit onredelijkheid kracht bij.

Er is steeds meer beweging om zakelijke contracten bij kleine bedrijven gelijkt te schakelen met de rechten van consumenten. Zakelijke telecom is al beperkt. De Wet van Dam geldt ook voor kleine zelfstandigen als het over een ander vakgebied gaat. Dat is hier niet aan de orde, het gaat over het eigen vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Goede tips, dank jullie wel! :)

@mrmrmr Nog een goede argumentatie, ik ga die onthouden en gebruiken als rechtsbijstand er niet uit kan komen voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:10
En belangrijk voor de volgende keer: laat de werkgever de verplichte cursussen en dergelijke regelen en betalen. Dan is je vrouw voortaan alleen de cursist en de werkgever de contractant.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 12:31
Moet de cursus afgenomen worden door je vrouw of mag dit ook iemand anders zijn? Als het iemand anders mag zijn kan je vrouw wellicht via haar werk dit cursusjaar 'verkopen' zodat het voor iemand anders gebruikt kan worden. Uiteraard is een oplossing waarbij je geen tweede jaar afneemt beter, maar wellicht voor als dat niet mocht lukken.
Uiteraard niet vergeten alsnog op te zeggen voor volgend jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Jelmoh schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:51:
Moet de cursus afgenomen worden door je vrouw of mag dit ook iemand anders zijn? Als het iemand anders mag zijn kan je vrouw wellicht via haar werk dit cursusjaar 'verkopen' zodat het voor iemand anders gebruikt kan worden. Uiteraard is een oplossing waarbij je geen tweede jaar afneemt beter, maar wellicht voor als dat niet mocht lukken.
Uiteraard niet vergeten alsnog op te zeggen voor volgend jaar. ;)
Goede tip, dank je!
Ze kan hem inderdaad wel doorpassen naar iemand anders. Dus misschien kan ze landelijk rondvragen bij de fysiotherapeuten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:54
Ik denk niet dat je er onderuitkomt dat het beroepsmatig is. Dat lijkt mij in het geval van cursussen voor een beroep erg voor de hand liggen.

Misschien kan je het in plaats daarvan gooien op 6:233 sub a BW. Daarin wordt bepaald dat een beding in de algemene voorwaarden vernietigbaar is als het onredelijk bezwarend is in de context van de overeenkomst. Heeft die cursusboer het op andere plaatsen duidelijk gemaakt dat de overeenkomst jaarlijks verlengd zou worden? Als je die punten maar 1 keer in de 5 jaar hoeft te halen, en ze hebben de verlenging niet heel duidelijk aangegeven, dan lijkt me het niet voldoende dat het slechts in de algemene voorwaarden genoemd wordt, en dus vernietigbaar.

edit: Ik kijk net op de site van E-Wise (het stond niet in je openingspost maar wel in het screenshot daarna). Daar staat heel duidelijk rechtsbovenin "Abonneer". Ik ga er vanuit dat als je verder gaat duidelijk wordt wat 'abonneer' dan betekent. Denk niet dat bovenstaande daarom opgaat. Tenzij je de cursus op een andere manier hebt afgesloten waar dat niet duidelijk is gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door Aftansert op 02-12-2024 18:01 ]

Pagina: 1