Mijn huidige PC is al jaren aan vervanging toe en nu heb ik zin, tijd en budget om een nieuwe te bouwen. Graag doe ik daarvoor een beroep op jullie hulp en kennis. Uiteraard heb ik zelf eerst uitzoekwerk verricht. Onder andere door de afgelopen maanden de forumthreads in de gaten te houden, de BBG's te volgen en het web af te struinen. Wat ik veruit het meeste tegenkom zijn game PC's. Omdat ik vermoed dat ik een andere configuratie nodig heb, wil ik dit hier toetsen en advies inwinnen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het streven is om rond de € 2.500,- uit te komen. Als het met wat meer geld een vele malen beter (sneller, toekomstbestendiger etc.) systeem wordt, is dat ook prima. Dan ligt de limiet rond de € 3.000,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis, toetsenbord en beeldscherm: LG 49WQ95C-W Wit. Wellicht belangrijk om te vermelden, dit is een 49" 32:9 UltraWide.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve een muis, toetsenbord en beeldscherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit andere posts heb ik begrepen dat videobewerking het beste samengaat met Intel en Nvidia. Ik hoef geen RGB LEDs en behuizing met 'kijkglas'. De PC komt onder een wit bureau in een kantoor te staan. Zit er wel een kijkglas of RGB LED in, dan is dat prima. De voorkeur gaat uit naar een witte Fractal Design North kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC hoeft niet per se de meest energiezuinige PC te zijn, hij staat niet 24x7 aan. Een stille PC is wel fijn.
Ga je overklokken?
Hier heb ik geen ervaring mee en ik ga er eigenlijk van uit dat dat niet nodig is.
Wat verwacht je van ons?
Hopelijk heb ik hierboven voldoende informatie aangedragen en is mijn budget toereikend.
Zelf heb ik onderstaande build samengesteld. Ik wil graag weten hoe ik deze build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen. En wellicht hebben jullie veel betere suggesties.
Een andere vraag die ik heb is of de GPU ook in een Fractal Design North past. Of heb ik de Fractal Design North XL nodig?
Hartelijk dank voor jullie feedback!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Videobewerking van Insta 360 beelden met Insta360 Studio en met DaVinci Resolve.
- 3D modelleren (hobbymatig) met Cura en met een oude versie van SketchUp.
- AI afbeeldingen genereren met Stable Diffusion XL en/of Flux.1 en dit lokaal draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het streven is om rond de € 2.500,- uit te komen. Als het met wat meer geld een vele malen beter (sneller, toekomstbestendiger etc.) systeem wordt, is dat ook prima. Dan ligt de limiet rond de € 3.000,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis, toetsenbord en beeldscherm: LG 49WQ95C-W Wit. Wellicht belangrijk om te vermelden, dit is een 49" 32:9 UltraWide.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve een muis, toetsenbord en beeldscherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit andere posts heb ik begrepen dat videobewerking het beste samengaat met Intel en Nvidia. Ik hoef geen RGB LEDs en behuizing met 'kijkglas'. De PC komt onder een wit bureau in een kantoor te staan. Zit er wel een kijkglas of RGB LED in, dan is dat prima. De voorkeur gaat uit naar een witte Fractal Design North kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC hoeft niet per se de meest energiezuinige PC te zijn, hij staat niet 24x7 aan. Een stille PC is wel fijn.
Ga je overklokken?
Hier heb ik geen ervaring mee en ik ga er eigenlijk van uit dat dat niet nodig is.
Wat verwacht je van ons?
Hopelijk heb ik hierboven voldoende informatie aangedragen en is mijn budget toereikend.
Zelf heb ik onderstaande build samengesteld. Ik wil graag weten hoe ik deze build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen. En wellicht hebben jullie veel betere suggesties.
Een andere vraag die ik heb is of de GPU ook in een Fractal Design North past. Of heb ik de Fractal Design North XL nodig?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,- | € 429,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Z890 AORUS ELITE WIFI7 ICE (rev. 1.0) | € 288,99 | € 288,99 |
1 | Videokaarten | ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition | € 1.139,- | € 1.139,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Chalk White | € 145,95 | € 145,95 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 280 | € 67,41 | € 67,41 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV564G640C32K | € 179,- | € 179,- |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition | € 110,65 | € 110,65 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 282,90 | € 282,90 |
Totaal | € 2.642,90 |
Hartelijk dank voor jullie feedback!
Without disappointment, you can't appreciate victory.