Plak PVC vloer nadat keuken geplaatst is

Pagina: 1
Acties:

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:41
In februari 2025 krijg ik een nieuwe keuken en ik ben nu bezig met de vloer.
Ik wil een plak-PVC vloer laten leggen over de bestaande tegels NADAT de keuken geplaatst is. Mijn redenatie:
- Er komt een overgang van keuken naar woonkamer, en deze overgangstrip komt tegen een deel van de keuken aan. Het lijkt me niet te doen voor de vloerenlegger om dit al perfect-passend voor elkaar te krijgen. Als de keuken er al staat kan dit meteen mooi strak gedaan worden.
- Ik heb van de aannemer een planning gekregen van het keukenproject, wat 2 weken in beslag neemt.
Op een bepaalde woensdag wordt het plafond gestuced. Op de vrijdag erna staat "keuken afmonteren" er in, wat ik eigenlijk niet eens precies weet wat dat is. En op de maandag en dinsdag erna wordt de keuken geplaatst. In theorie zou je dus alleen die donderdag hebben (want je wilt ook niet de vloer er hebben liggen als het plafond nog gestucced wordt, toch?). Maar het leggen van plak PVC heb je twee dagen voor nodig (1 dag egaliseren, 1 dag PVC). Misschien dan donderdag egaliseren en zaterdag pvc leggen, maar dan nog, het eerste punt is dan niet opgelost.
- Ik wil naar aanleiding van als de keuken geplaatst is misschien nog de plek van overgang van keuken naar woonkamer bepalen.

Ik vraag me alleen wel een aantal dingen af:
1. Hoe gaan ze dat eigenlijk doen met het egaliseren? De plinten worden er dan tijdelijk af gehaald, en dan wordt tot net na de poten de egalisatie aangebracht...schat ik in....maar komen die poten dan in de egaline? Of komt daar dan ook weer iets omheen wat je later weghaald?
2. De keukenboer geeft aan dat ze de keuken dan ook iets hoger moeten plaatsen, zodat de vaatwasser er ook weer uit kan. Ook dat snap ik niet echt, want ik neem aan dat een vaatwasser ook gewoon op pootjes staat, dan maakt die paar mm toch ook niet meer uit toch? Of zit dat toch zo krap? Niet dat ik een probleem vindt of zo, maar ben bang dat als het dan toch wat extra mm meer wordt dan verwacht omdat er meer egaline nodig is, heb ik dan plots een probleem?

En misschien heeft iemand nog tips over hoe dit beter aangepakt kan worden.

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 22:50
Zonder het hele verhaal echt op me in te laten werken zou ik zeggen:
1. egaliseren
2. keuken plaatsen
3. plafond
4. vloer leggen

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik eerst het plafond doen en daarna de keuken zodat deze niet direct onder de rommel zit, maar verder precies zoals @BBBvB zegt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Wij zaten met hetzelfde, echter niet zo'n strakke planning. we hebben voordat de keuken geplaatst is wel de vloer laten egaliseren. Zodat die iig overal onderdoor loopt.

Daarna de keuken geplaatst, en de vloer gelegd. Wel door de keukenboer de wangen net wat korter laten maken zodat de vloer ook netjes onder de wangen van de keuken gelegd kon worden.

Wanneer worden je wanden gestuct? Dit zodat als het droog is, je alles nog kunt texen voordat je keuken geplaatst wordt.

Het plafond wil je in tegen stelling tot @BBBvB wel echt laten doen voordat je keuken geplaatst wordt. Is voor de stucadoors fijner werken, en je weet zeker dat er niks met je keuken gebeurt :)

6.8 kWp op zuid en west

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 22:50
Wolfboy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:29:
Persoonlijk zou ik eerst het plafond doen en daarna de keuken zodat deze niet direct onder de rommel zit, maar verder precies zoals @BBBvB zegt.
Eh, sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Ik was iets te snel. :)

• Michiel1978
Bedankt voor de tips. Eerst egaliseren dus, dat zou bijvoorbeeld op die donderdag kunnen.

Dat klinkt wel als een goede tussenoplossing....en dan gewoon de hele keuken egaliseren, gewoon tot de muur? De PVC komt wel maar net tot onder de plinten (immers de muur kom je dan niet meer bij). Dus die 2-3mm komt er wel nog steeds bovenop.

De reden dat we een vloer in de keuken moeten leggen is omdat er een muur gesloopt gaat worden, en die wordt niet geheel door de keuken bedekt, waardoor er een strook beton tussen de tegels gaat liggen. Die strook ligt aan de onderkant van de rode lijn, in het verlengde van de muur boven de rode lijn. Maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat de rode lijn exact alles goed gaat bedekken, met de paarse lijn als alternatieve optie. Maar dit weet ik die donderdag wel al, want de muur is al een week eerder gesloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu0dV7B2yTcjCr6hfpVcQF_g0hg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M7QwzhnywhoPhkS0aocnlKHW.png?f=user_large

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:16
Even checken dubbelcheck. Normaal doe je eerst plak pvc en dan de keuken erop toch? Of moet ik mijn plannen aanpassen? Wij dachten de vloer overal te doen met plak pvc en dan de keuken erop. Is wat andere situatie dus.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik begrijp dat het stuccen van het plafond in de opdracht van de keukenboer zit?

Normaliter zou ik zeggen: in de ochtend slopen en in de middag het plafond laten stuccen. Dan kan de stucadoor overal goed bij en krijg je een mooier resultaat. Het plafond kan dan een paar dagen drogen voor dat dit geschilderd wordt. Dag erop zou je dan de vloer kunnen laten egaliseren.

Daarna kan je beginnen met het opbouwen van de keuken, maar er zal vast wat leidingwerk etc moeten worden verlegd. Je hebt ook keukenboeren die alles in delen doen.

Ik zou een overleg aanvragen met die aannemer (op locatie) en benoemd specifiek de dingen die je belangrijk vind. Hoe de afwerking onder een keukenblok moet zijn staat vaak niet gespecificeerd. Als je gaat egaliseren is het belangrijk om eerst eventuele leidingen te verleggen. Dus voor een keukenboer zou egaliseren misschien op een latere plaats komen.

Ik heb dingen meegemaakt dat een vaatwasser op blokken wordt gezet en dus later niet meer te verwijderen is. Voor mij is een egaliseerde vloer onder de keukenblokken een must (omdat ik ook nog wel eens zelf de vaatwasser eruit moet halen bijv.), maar voor de ander maakt dit minder uit en is dit een probleem voor de volgende monteur.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Michiel1978
Davidrrr schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:47:
Even checken dubbelcheck. Normaal doe je eerst plak pvc en dan de keuken erop toch? Of moet ik mijn plannen aanpassen? Wij dachten de vloer overal te doen met plak pvc en dan de keuken erop. Is wat andere situatie dus.
Zover ik weet is dit geen problematische situatie, behalve dat ik dus nog een overgang heb van keuken naar woonkamer die pas netjes gedaan kan worden als de keuken er staat.

• Michiel1978
LauPro schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:47:
Ik begrijp dat het stuccen van het plafond in de opdracht van de keukenboer zit?

Normaliter zou ik zeggen: in de ochtend slopen en in de middag het plafond laten stuccen. Dan kan de stucadoor overal goed bij en krijg je een mooier resultaat. Het plafond kan dan een paar dagen drogen voor dat dit geschilderd wordt. Dag erop zou je dan de vloer kunnen laten egaliseren.

Daarna kan je beginnen met het opbouwen van de keuken, maar er zal vast wat leidingwerk etc moeten worden verlegd. Je hebt ook keukenboeren die alles in delen doen.

Ik zou een overleg aanvragen met die aannemer (op locatie) en benoemd specifiek de dingen die je belangrijk vind. Hoe de afwerking onder een keukenblok moet zijn staat vaak niet gespecificeerd. Als je gaat egaliseren is het belangrijk om eerst eventuele leidingen te verleggen. Dus voor een keukenboer zou egaliseren misschien op een latere plaats komen.

Ik heb dingen meegemaakt dat een vaatwasser op blokken wordt gezet en dus later niet meer te verwijderen is. Voor mij is een egaliseerde vloer onder de keukenblokken een must (omdat ik ook nog wel eens zelf de vaatwasser eruit moet halen bijv.), maar voor de ander maakt dit minder uit en is dit een probleem voor de volgende monteur.
Het is een proces van twee weken, niet twee dagen.
- Muur slopen, keuken slopen
- Hakwerk leidingen en gat afzuiging
- Timmerwerk verlaagd plafond
- Installatie werk keuken en verplaatsen verwarming
- Stucwerk wanden
- Stucwerk plafond
- Keuken afmonteren
- Keuken plaatsen (2x)
- Keuken aansluiten

Ieder van deze puntjes staat op een aparte dag gepland.

• Michiel1978
Ik realiseer me nu dat ik vooraf egaliseren toch ook wel een ding vindt....
waar ga ik egaliseren? Ok, van de rode lijn dan naar beneden, maar wat als ik bij de keuken kom? Gaat dat goed uitkomen? dat moet ook op de mm correct lopen, dat lukt toch ook nooit? Tenzij die rode lijn nog binnen de plinten van het schiereiland valt, dan is het goed, maar dat ligt dus net op de rand als ik dat zo inschat...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ok, als je een verlaagd plafond gaat maken gaan ze waarschijnlijk alleen de naden smeren en niet het hele plafond stuccen. Dat scheelt al een hoop werk en droogtijd.

Twee weken had ik wel begrepen, maar had te weinig details maar is nu beter inzichtelijk.

Normaal maak je een vloerovergang tussen twee vloeren, dus bijvoorbeeld een metalen profiel die je aan laat sluiten op je bestaande vloer, wat voor een vloer is dat?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Michiel1978
Mijn huidige vloer is een tegelvloer, op de rode lijn uit het plaatje komt dan dat metalen profiel, maar de lastigheid bij vooraf egaline doen, is tot waar exact bij de onderkant van die rode lijn....die komt precies uit op de rand van de plint van de keuken in het plaatje. Bij achteraf de hele vloer leggen kun je exact kijken wat de situatie is nadat de keuken staat en aan de hand daarvan bepalen wat precies egaliseren....

• Michiel1978
Alternatief is dan om sowieso voor de paarse lijn te kiezen (waarbij ik nog niet precies weet waar ik die zou willen laten lopen), omdat het daar niet meer zo nauw komt, je kunt het egaliseren vanaf de paarse lijn gewoon verticaal doortrekken tot de muur. Dan zou vooraf egaliseren geen probleem zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Michiel1978 op 28-11-2024 17:32 ]

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 19:46
Heb niet alles gelezen, maar wel een tip.
Hou voldoende droogtijd aan na het stucen.
Vocht wat vrij komt trekt ook in de keukenkasten , en fronten.

• Davidrrr
ouwefreaker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:29:
Heb niet alles gelezen, maar wel een tip.
Hou voldoende droogtijd aan na het stucen.
Vocht wat vrij komt trekt ook in de keukenkasten , en fronten.
Wat is een goede droogtijd als je daarna de pvc vloer en daarna keuken laat plaatsen? We zitten nog te dubben over wanneer we de partijen inplannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:56
Afhankelijk van de dikte van het stucwerk en de weersomstandigheden. Je stucadoor kan je vertellen wat de verwachting is, ga uit van 1 dag per mm. Maar deze tijd van het jaar, niet heel snel. Goed ventileren helpt, bouwdroger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
whatyoudoing schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:26:
Afhankelijk van de dikte van het stucwerk en de weersomstandigheden. Je stucadoor kan je vertellen wat de verwachting is, ga uit van 1 dag per mm. Maar deze tijd van het jaar, niet heel snel. Goed ventileren helpt, bouwdroger ook.
Top. Wij gaan nu uit van aanbouw vervangen, woonkamer en aanbouw laten stucen, vloerverwarming plaatsen, dryback pvc, keuken. Is dit een beetje de gebruikelijke volgorde?
Pagina: 1