Stille PC-kast met bediening aan de voorzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 09:51
Mijn PC is na zo'n 10 jaar wel aan vervanging toe. Wat ik nu heb (ooit zelf gebouwd en samengesteld) is een PC-kast van Corsair en wel in bigtower formaat. En met knoppen op de voorzijde. Fancy fans, glazen ramen, en dergelijke, dat interesseert me allemaal niet. Maar knoppen aan de voorzijde lijkt zo ongeveer niet meer te bestaan. En de reden dat ik een bigtower wil is 1) ruimte voor koeling en 2) ruimte voor schijven en 3) ruimte voor een cardlezer en 4) ruimte voor een fancontroller.

Die laatste lijkt ook meer van vroeger te zijn. Is de computer techniek al zover dat er een automatische fancontroller op het moederbord zit? Want die fancontroller maakt mijn huidige PC tot een heel stille PC. En dat is ook weer prettig.

Dus gevraagd een behuizing die voldoet aan:

- knoppen aan de voorzijde
- ruimte voor minimaal 2 5.25 bays in het front
- ruimte voor 3 HDD/SSD
- bij voorkeur een stille behuizing.
- bij voorkeur bigtower

Uiteindelijk wordt het een kantoor PC met een losse grafische kaart om ook wat CAD-werk te kunnen doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
Heb je je eisen al eens door de PW gehaald? categorie: Behuizingen

Welke CPU en GPU ben je van plan?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Kaartlezer is tegenwoordig een USB stickje waar je alle formaten in kunt proppen.
Fancontroller is niet meer nodig, is via BIOS of softwarematig (FanControl) te doen.
Dan ben je al van de 2 x 5.25 bays af.
Harde schijven prik je tegenwoordig op het moederbord zelf, maar meestal is er ruimte genoeg om een tweetal SATA SSD's ergens te monteren.
Waarom een bigtower?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-07 13:00
Had je vroeger soms wel nodig. Als je bijvoorbeeld een DVD brander wilde en een aantal van die ouderwetse harde schijven en je wilde ook nog een beetje koeling dan was een big tower wel handig.
Nu zie ik het nut er voor een moderne pc ook niet echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Wat voor knoppen naast de aan/uit knop hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:56
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:27:
[...]

Wat voor knoppen naast de aan/uit knop hebben we het over?
Ik weet het is heel ouderwets maar vroeger hadden pc's naast een powerknop ook nog een resetknop.
Dus ik vermoed powerknop en resetknop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Hell-Slave schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:38:
[...]

Ik weet het is heel ouderwets maar vroeger hadden pc's naast een powerknop ook nog een resetknop.
Dus ik vermoed powerknop en resetknop. ;)
Dat was vroeger, we hebben het nu over een nieuwe pc in 2024.
Vroeger zat er ook nog een "turbo" knop op je pc. Daar werd hij alleen niet bepaald sneller van.

[ Voor 13% gewijzigd door GJ uit Brabant op 29-11-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Behalve aan/uit en reset (die ik juist niet nodig wil hebben, omdat ik die tegenwoordig wel dagelijks nodig heb), een USB aansluiting. En dus een carddreader, omdat die best wel wordt gebruikt en zo'n USB zoek raakt.

Deze zou wel kunnen voldoen, maar als ik de reviews lees, denk ik laat maar: uitvoering: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart

Deze lijkt ook te voldoen, en heeft wat minder belangrijke negatieve punten: uitvoering: be quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart

Ik zit nog wel te kijken naar een fancontroller. Ik weet niet hoe de stand der techniek tegenwoordig is, maar in mijn huidge PC zit een fancontroller met 4 sensoren die de temperatuur meten. Dat is een Bitfenix Recon, maar dit lijkt tegenwoordig niet meer te worden gemaakt.

Fancontrollers zie ik wel, maar het is mij onduidelijk hoe die aangestuurd worden. De kast heeft ruimte voor 3 fans.De twee geleverde wil ik vervangen voor twee stillere fans, maar met 3 fans op lage toeren kan het waarschijnlijk nog stiller.

CPU: https://www.informatique....core-i7-12700f-boxed.html
GPU een TRX3050 of of een RX 6400 of RX 6500

[ Voor 4% gewijzigd door pegagus op 29-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Volgens mij zit bij die kasten de aan/uit knop bovenop en niet aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik zie dat ik bij de tweede de verkeerde link had geplaatst. De be quiet! heeft de knoppen onder 45 graden aan de bovenzijde. Dat is nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:45:
[...]

Dat was vroeger, we hebben het nu over een nieuwe pc in 2024.
Vroeger zat er ook nog een "turbo" knop op je pc. Daar werd hij alleen niet bepaald sneller van.
Imho moet een pc kast in 2024 nog steeds een resetknop hebben, want handig bij een vastloper.
Een turboknop vertraagde juist je pc voor oude programma's die niet niet goed geschreven waren en niet met de snellere snelheid overweg konden.
Gelukkig gingen we wel iets erop vooruit. >:)

Btw. reset aansluiting heeft elk nieuw moederbord nog steeds, een turbo aansluiting niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:46
Hell-Slave schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:37:
[...]

Imho moet een pc kast in 2024 nog steeds een resetknop hebben, want handig bij een vastloper.
Voor die incidentele keer dat je een vastloper hebt kun je vast wel die extra 5 seconden wachten en gewoon de frontpanel powerknop hiervoor gebruiken toch? (zeker als dat het enige afwijscriteria zou zijn voor de verder perfecte PC behuizing)
Als die 5 seconden extra een onoverkomelijke vertraging is, zou je er immers eerder aan wat moeten doen om te zorgen dat je niet zoveel vastlopers hebt, want dan is er duidelijk iets mis met de PC :o

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
pegagus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:56:

Ik zit nog wel te kijken naar een fancontroller. Ik weet niet hoe de stand der techniek tegenwoordig is, maar in mijn huidge PC zit een fancontroller met 4 sensoren die de temperatuur meten. Dat is een Bitfenix Recon, maar dit lijkt tegenwoordig niet meer te worden gemaakt.

Fancontrollers zie ik wel, maar het is mij onduidelijk hoe die aangestuurd worden. De kast heeft ruimte voor 3 fans.De twee geleverde wil ik vervangen voor twee stillere fans, maar met 3 fans op lage toeren kan het waarschijnlijk nog stiller.
Een fancontroller is handiger om even snel een aanpassing te doen als je bijvoorbeeld in een game zit, zonder dat je uit je game moet gaan en met software moet gaan rommelen.
Waarom zijn kasten nog steeds zo groot terwijl er geen 5,25 sloten in zitten, zie zo veel loze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
BrainCrash schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:46:
[...]

Voor die incidentele keer dat je een vastloper hebt kun je vast wel die extra 5 seconden wachten en gewoon de frontpanel powerknop hiervoor gebruiken toch? (zeker als dat het enige afwijscriteria zou zijn voor de verder perfecte PC behuizing)
Als die 5 seconden extra een onoverkomelijke vertraging is, zou je er immers eerder aan wat moeten doen om te zorgen dat je niet zoveel vastlopers hebt, want dan is er duidelijk iets mis met de PC :o
Dat kan ook werken, heb wel eens gehad dat dat ook niet werkte, was toen blij met een resetknop.
Moet toegeven dat dat in de tijd was van windows ME. ;(
Maar is dat hebben van 1 extra knopje nu zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Hell-Slave schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:52:
[...]

Dat kan ook werken, heb wel eens gehad dat dat ook niet werkte, was toen blij met een resetknop.
Moet toegeven dat dat in de tijd was van windows ME. ;(
Maar is dat hebben van 1 extra knopje nu zo erg?
Nee, dat ene knopje extra is natuurlijk niet erg... maar wel als je dat als vereiste gaat stellen en je daardoor de voor de rest perfecte PC kast moet laten schieten omdat die dan weer net géén resetknopje heeft.

In geval dat de powerknop reset-functie niet werkt is er natuurlijk ook nog de fysieke on/off switch achter op de voeding. Of gewoon de stekker uit het stopcontact (voor die ene keer in de 25 jaar dat je dat blijkbaar nodig hebt :+ :+ )

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Je weet dat die CPU inmiddels al ruim twee generaties oud is hè? (Bijna drie zelfs).

De i7-14700f die twee generaties nieuwer is, heeft 20 cores ipv 12, is zo'n 40% sneller en maar een paar tientjes duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
BrainCrash schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:00:
[...]

Nee, dat ene knopje extra is natuurlijk niet erg... maar wel als je dat als vereiste gaat stellen en je daardoor de voor de rest perfecte PC kast moet laten schieten omdat die dan weer net géén resetknopje heeft.

In geval dat de powerknop reset-functie niet werkt is er natuurlijk ook nog de fysieke on/off switch achter op de voeding. Of gewoon de stekker uit het stopcontact (voor die ene keer in de 25 jaar dat je dat blijkbaar nodig hebt :+ :+ )
Je heb helemaal gelijk, moet toegeven dat mijn laptop ook geen resetknop heeft en de powerknop prima werkt. ;)
Maar in mijn perfecte pc kast is een resetknop nog wel aanwezig, maar zal waarschijnlijk nooit gebruikt worden, 5,25 sloten vind ik belangrijker.
Een pc kast heeft zo veel ongebruikte ruimte dat er meer dan genoeg ruimte is voor een paar 5,25 sloten.

Mijn perfecte kast op dit moment zou deze zijn:

https://www.bequiet.com/en/case/920

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 29-11-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 16:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hell-Slave schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:07:
[...]

Je heb helemaal gelijk, moet toegeven dat mijn laptop ook geen resetknop heeft en de powerknop prima werkt. ;)
Maar in mijn perfecte pc kast is een resetknop nog wel aanwezig, maar zal waarschijnlijk nooit gebruikt worden, 5,25 sloten vind ik belangrijker.
Een pc kast heeft zo veel ongebruikte ruimte dat er meer dan genoeg ruimte is voor een paar 5,25 sloten.
Mijn corsair 400D heeft gewoon een reset knop. Dus zo onvindbaar zijn kasten daarmee ook weer niet.
En je kunt altijd voor ene paar euro zoiets halen : https://nl.aliexpress.com...P1UwTUXsdfrhoCMFwQAvD_BwE en achterop je pc in een pcie plaatje monteren
Hell-Slave schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:46:
[...]

Een fancontroller is handiger om even snel een aanpassing te doen als je bijvoorbeeld in een game zit, zonder dat je uit je game moet gaan en met software moet gaan rommelen.
Waarom zijn kasten nog steeds zo groot terwijl er geen 5,25 sloten in zitten, zie zo veel loze ruimte.
stel gewoon in dat je fans harder gaan blazen, als je gpu/psu warmer word. en je hoeft er nooit meer mee te rommelen.
1 : gpu's tegenwoordig ENORM zijn
2 : Sommige mensen (overdreven) veel plek voor waterkoeling/aio's reserveren.
3 : Grotere pc's willen omdat dat "beter oog:

Er is bijna niemand meer die een dvd of cd spelers of wat dan ook gebruikt, en mensen willen dus ook geen gleuven daarvoor in hun kast. Dus die kom je bijna niet meer tegen

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2024 12:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
heuveltje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:23:
[...]

Mijn corsair 400D heeft gewoon een reset knop. Dus zo onvindbaar zijn kasten daarmee ook weer niet.
En je kunt altijd voor ene paar euro zoiets halen : https://nl.aliexpress.com...P1UwTUXsdfrhoCMFwQAvD_BwE en achterop je pc in een pcie plaatje monteren
Volgen mij reageer je op de verkeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
heuveltje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:23:
[...]
Er is bijna niemand meer die een dvd of cd spelers of wat dan ook gebruikt, en mensen willen dus ook geen gleuven daarvoor in hun kast. Dus die kom je bijna niet meer tegen
Je weet dat er meer in gestopt kan worden dan een cd/dvd/bd drive?
Zoals een card reader of een fancontroller of een headphone amp enz.
Tuurlijk kan je ook alles op usb doen, maar dat staat zo rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
BrainCrash schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:05:
[...]

Je weet dat die CPU inmiddels al ruim twee generaties oud is hè? (Bijna drie zelfs).

De i7-14700f die twee generaties nieuwer is, heeft 20 cores ipv 12, is zo'n 40% sneller en maar een paar tientjes duurder.
Ja, dat weet ik. Maar die paar tientjes is toch weer 60- euro zonder de BTW. En ik denk niet dat ik dat verschil ga merken.

En die resetknop boeit niet zo, maar een USB er in steken wel. De kast staat nu mooi onder mijn bureau en dat ik ik zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 14:02
Als je zo gehecht bent aan de huidige kast, waarom zou je die dan niet houden en er alleen nieuwe hardware in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Heel erg gehecht ben ik er niet aan. En ik heb teveel hobby's, dus laat ik mijn PC dit keer bouwen door de leverancier. Maar met een cardreader van voren heb ik het USB-verhaal ook al getackeld. Die aan/uitknop vind ik wel op te tast.
Pagina: 1