Trage PC door meer hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
Ik zit met een vraagje.

Word een pc trager naar mate er meer hardware inzit?

Ik heb het volgende:

Abit KT7A-Raid
4 x HD (niet raid, allemaal los)
1 DVD
1 PLEX 40X SCSI + SCSI kaart
1 CD-RW Plex Atapi
2 x netwerkkaart
1 x soundcard
en natuurlijk Videokaart AGP

Zal een pc bijvoorbeeld sneller worden als ik zeg, dat ik alleen een cdrom erin zet en netwerkkaart + soundcard en 1 HD ?

Ik vraag dit omdat me pc iedere keer niet echt snel is en minder FPS in games heeft dan iemand met een mindere cpu etc. en ook minder hardware in pc.

Of zeggen jullie van, onzin, en maakt het niet uit hoeveel HD's etc. je in pc hebt..

Tis misschien een beetje raar zo, maar toch stel ik het zo ff :)

Thnx.

(er van uitgaande dat drivers etc. goed zijn installed)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
hoe meer hardware, hoe meer interupts het systeem genereerd, zal wel niet zoveel uitmaken,

zijn het scsi of ide disken? met ide disken zou het nog wel kunnen, die kregen zuipen cpu cycles,

A wise man's life is based around fuck you

• Hoyden
Ik heb alleen SCSI cdrom, verder alles IDE/ATAPI.

• Zwelgje
meneer komt ook uit emmen? mm toevalig :)

u woont niet toevallig ook in de druwerbrink?....

• Hoyden
Op donderdag 13 september 2001 20:32 schreef zwelgje2 het volgende:
meneer komt ook uit emmen? mm toevalig :)

u woont niet toevallig ook in de druwerbrink?....
:)

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Elk stuk hardware neemt bepaalde resources in en heeft bovendien drivers die permanent geheugen innemen.

Van Live!Ware voor de SoundBlaster Live! geluidskaarten is bekend dat het windows algeheel trager maakt doordat het ong. 2 MB aan data in het Register van Windows opslaat, maar ik weet niet of je dit geïnstalleerd hebt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Zwelgje
anyway ff terug op het topic,

je kan het proberen om zoveel mogelijk hardware eruit te halen, en dan simpelweg testen? of denk ik dan te makkelijk,

is de machine onlangs traag geworden? mischien helpt het om na te gaan na welke hardware upgrade (downgrade?) de machine trager is geworden.

moet trouwens zeggen dat mijn eigen machine ook erg traag is nu ik er veel hardware in heb zitten, tis maar een dual p3 500mhz, maar toch sneller moet zekker kunnen het staat me ook bij dat ie 'vroeger' sneller was.

• Hoyden
Liveware! 3 heb ik idd wel installed, maar op dit moment zit er ff een A3d 2.0 kaartje in :)

En oh ja, ik heb er 2 mem banken inzitten, 1x512 en 1x128.

• Hoyden
Op donderdag 13 september 2001 20:38 schreef zwelgje2 het volgende:
verhaal..
Ach ja, wat is traag :)

Alles eruit halen kan wel, maar het zit er net zo mooi in , en je wilt die kast niet zien van binnen met al die kabels.

Ik heb ook liever 2 hd's van 80gb ofzo, RAID... Ik had er eerst 5 hd's inzitten, maar ik merk geen verschil..

Ik ga niet zomaar ff alles eruit halen.

Het komt er dus op neer, dat de kans zeer groot is, dat het wel met elkaar te maken kan hebben, dat het trager is dan normaal, met "zoveel" hardware erin?

• Zwelgje
kan het zo zijn dat de cacheable area van de chipset niet meer als 512mb aan kunnen (de asus bordjes met intel chipset hebben deze limiet ook)

ik had een paar jaartjes geleden ooit een p75 met 96mb ram de cacheable area was maar 64mb en met meer ram werdt ie trager,

mischien in module eruit halen??? tis te proberen

• Hoyden
Ik moet het idd toch ff testen.

512 mb moet toch voldoende zijn voor Win2k Pro en games, internet..

• Zwelgje
dit vond ik op het internet

"For those of you that are not familiar with the term cacheable memory area, if you were to physically exceed your motherboard/chipset's cacheable memory area (i.e. installing 768MB of RAM in a 2MB L2 MVP4 board), any memory accesses made above the cacheable memory limit (i.e. 508MB w/ 2MB of L2 on a MVP4) would be effectively slower than those beneath the limit, degrading your overall system performance."

• Hoyden
Op donderdag 13 september 2001 20:46 schreef zwelgje2 het volgende:

"For those of you that are not familiar with the term cacheable memory area, if you were to physically exceed your motherboard/chipset's cacheable memory area (i.e. installing 768MB of RAM in a 2MB L2 MVP4 board), any memory accesses made above the cacheable memory limit (i.e. 508MB w/ 2MB of L2 on a MVP4) would be effectively slower than those beneath the limit, degrading your overall system performance."
Ik heb een KT133A chipset van VIA :r :)

Verwijderd

Windows wordt trager met netwerk. Zeker als je meerdere nic's gaat plaatsen.

• Zwelgje
dan koop je toch een andere? iets met intel chipset,

je werkt in een winkel (weet ik) dus dan heb je vast ook wel de Asus cusl2-c, heb ik thuis nu ook 3 servers mee draaien, en ben er erug tevreden mee (512mb is wel de limiet, er zit nu ook 512mb in die 3 dozen) maar echt super stabiel!)

• Hoyden
Op donderdag 13 september 2001 20:46 schreef zwelgje2 het volgende:

Thnx.

Ben jij BTW @home abonnee?

• Zwelgje
dat met die meerdere netwerkkaarten hangt trouwens vanaf welke windows versie je draait, in principe maakt het niet uit hoeveel nics je in je systeem hebt (ik heb systemen draaiend gehad met wel 4 nics, niks geen probleem, alleen moet je wel zorgen dat

1) elke kaart een eigen interupt heeft
2) of de driver moet interupt sharing ondersteunen

• Zwelgje
nee geen @home, zit met mxstream bij xs4all

heb ik zo mijn redenen voor (veiligheid is er 1 van)

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 20:54 schreef zwelgje2 het volgende:
dat met die meerdere netwerkkaarten hangt trouwens vanaf welke windows versie je draait, in principe maakt het niet uit hoeveel nics je in je systeem hebt (ik heb systemen draaiend gehad met wel 4 nics, niks geen probleem, alleen moet je wel zorgen dat

1) elke kaart een eigen interupt heeft
2) of de driver moet interupt sharing ondersteunen
Niet helemaal waar, als ik een pc zonder netwerk verbindingen(Nic's) start, start deze sneller dan dat ik de zelfde pc in een netwerk hang. Er wordt namelijk wel ff het netwerk afgezocht naar severs en shared netwerk componenten.

• Hoyden
Ik zal idd eens kijken naar interrupts ed.

• Zwelgje
Op donderdag 13 september 2001 20:58 schreef BigRonnyV het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, als ik een pc zonder netwerk verbindingen(Nic's) start, start deze sneller dan dat ik de zelfde pc in een netwerk hang. Er wordt namelijk wel ff het netwerk afgezocht naar severs en shared netwerk componenten.
als je dhcp gebruikt wel ja, zo niet dan maakt het bij mij niks uit (win2k pro, en win2k server, linux)

win98 heeft er mischien last van, dit os staat niet bekend om zijn 'netwerk mogelijkheden'

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:18

Vos

AFCA

Ook merk ik op , dat pc 1 veel langzamer boot dan pc 2.

Of het nu win2k of win98/me is, terwijl er meer mem en hogere cpu in zit. Nu weet ik wel dat dat niet zo heel veel zegt, maar de boot tijd is bijna 2x zo veel.

Pc2 is dus een Msi Kt7-turbo met 3 hd's,cdrom,2x netwerkk, tvkaart,vga kaart.

Ok, de scsi bios telt mee, en ook de raid/udma100 controller, maar dan nog, duurt het booten van windows zelf dus ong. 2x zo lang.

Maakt niet uit of het een nieuwe install of, is dus in feite al vanaf het begin zo.

Netwerkinstellingen zijn beide hetzelfde, voor zover ik dat nagekeken heb, en in beide sys. zit 1 3com en 1 ander merk.

• Hoyden
Oeps, verkeerde naam (van me broertje).

DHCP staat uit.

Het enige wat is over DHCP kan vinden is dit:

NetBios instelling v/d. DHCP server gebruiken.

Dat is alleen aangevinkt bij netwerkkaart van @home, voor het interne netwerk staat dat op : Netbios via TCPIP..

• Zwelgje
moet goed zijn lijkt me,

laat je het ff weten of je nog resultaten hebt geboekt met het verwijderen van het geheugen?

post anders ff je bios settings, mischien staat er iets in wat niet sjoeger is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
ik heb ff bios screens gemaakt (niet allemaal even scherp, maar wel herkenbaar)

http://members.home.nl/s.stevens/bios

Ik zal nu ff 128 mb mem eruit halen, dan zit er 1 module in van 512mb.
Pagina: 1