meer dan 2 connecties toe laten op een thuis server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dragster
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-04 20:10
Hallo allemaal ik zit even met de volgende vraag. Ik heb thuis een dell r710 draaien met windows 2022 standaard server. ik weet dat er standaard maar 2 connecties mogelijk zijn met de sever via rdp. nu heb ik een 50 cal user license gekocht en deze ook al geactiveerd op de server. Ik heb ook een video bekeken hoe je meer dan 2 connecties kan toe laten op de server. hierin werd aangegeven dat je in gpedit de hoeveel kan aanpassen. Dit heb ik al gedaan en nog steeds is het maar mogelijk om 2 connecties maximaal te krijgen. Nu had ik ook al het een en ander gelezen over active directory te gebruiken en een domain controller. echter zit mijn server gewoon in een werkgroep. Helaas kan ik niet echt duidelijke informatie vinden hoe ik dit kan realiseren. Ik hoop via deze weg hulp of een tutorial te kunnen bemachtigen om dit verder in orde te maken.

Met vriendelijke groet,

Dragster.

Beste antwoord (via dragster op 28-11-2024 14:06)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

dragster schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:44:
[...]

ik weet dat het mogelijk is om het in een werkgroep te doen. wat dan wel aangeraden word is om dan device licenses te maken. dit is ook gewoon een projectje waar ik mee aan het sleutelen ben :) dit is zeer zeker niet voor productie. Maar als ik wel een AD ga gebruiken moet ik dan de AD als hoofd server gebruiken? of kan ik die ook gewoon virtueel installeren?
Je kunt een domain controller als VM installeren, maar houdt rekening met de catch22:
Als je Hyper-V host down is, is je dc down en daarmee je domein. Als je op de Hyper-V host alleen kunt aanloggen dmv domain creds, dan heb je een uitdaging :)
Heb ik mezelf al eens aangedaan 8)7
Domain controller VM instellen op autostart, zodat deze bij boot altijd opgebracht wordt.

Houdt er overigens ook rekening me dat de device licenses niks zegt over of je toegang krijgt. Dat heeft niets met authentication te maken, maar alleen met licensing. Met andere woorden, als je een auditor op bezoek krijgt en je hebt onvoldoende licenses voor de hoeveelheid devices die je in laat loggen op jouw server, dan is dat een probleem.
Je zult nog altijd user accounts op de RDS host aan moeten maken en toe moeten wijzen aan de sessions om daadwerkelijk door middels van RDS te kunnen inloggen.

[ Voor 22% gewijzigd door ElCondor op 28-11-2024 13:53 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat bedoel je met het kopen van een CAL voor 50 users? Wat heb je juist aangekocht? Want de kans bestaat dat dat een maat voor niets is.

Waar je naar op zoek bent is remote desktop sessions, en hoewel de gerelateerde diensten nu niet enorm moeilijk zijn om op te zetten ga je daar wel wat werk aan hebben. 1 van de onderdelen daarvan is de remote desktop licensing service, en hier moet de nodige licentie aan toegevoegd worden zodat je session host kan nagaan of er nog licenties vrij zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet ook wel de Remote Desktop Services installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0nuqgQwkSGQfQHfedtR-k55_AI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ImzkvPAvoYMaGuwGKArWx9I2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

FreakNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:57:

[Afbeelding]
En vervolgens configureren. Dat is ook niet 1 2 3 gedaan. In de RDS deployment wizard moet je de broker, license en session servers definiëren.

• dragster
FreakNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:57:

[Afbeelding]
Dit stuk heb ik inderdaad al helemaal gedaan. ook de license manager is geinstalleerd en heb de license ook al geactiveerd.
ElCondor schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:20:
[...]

En vervolgens configureren. Dat is ook niet 1 2 3 gedaan. In de RDS deployment wizard moet je de broker, license en session servers definiëren.
Dit laatste stukje zoek ik dus nog. als ik namelijk op overview klik zie ik dat ik geen user in de domain controller ben. echter heb ik deze ook niet opgezet omdat ik in een werkgroep zit en niet in een domain controller. hier zoek ik eigenlijk meer informatie over hoe ik dit verder moet gaan uitwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:17
Ik dacht dat er een verschil was tussen RDP en user licenties. Als dat zo is, heb je niet de juiste gekocht. Maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

• dragster
Arunia schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:36:
Ik dacht dat er een verschil was tussen RDP en user licenties. Als dat zo is, heb je niet de juiste gekocht. Maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
De betreffende user cal license is er juist om om meerdere rdp connecties toe te laten op je server. deze kan ik ook op splitsen in device en user licenses. Dit is in iedergeval hoe het mij is worden uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

dragster schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:31:
[...]

Dit stuk heb ik inderdaad al helemaal gedaan. ook de license manager is geinstalleerd en heb de license ook al geactiveerd.
[...]

Dit laatste stukje zoek ik dus nog. als ik namelijk op overview klik zie ik dat ik geen user in de domain controller ben. echter heb ik deze ook niet opgezet omdat ik in een werkgroep zit en niet in een domain controller. hier zoek ik eigenlijk meer informatie over hoe ik dit verder moet gaan uitwerken.
:o Amaai!
Ik zou eens bij het begin beginnen. Je kunt, volgens mij, maar ik kan het mis hebben, geen volledige remote desktop deployment doen ZONDER eerst AD in te richten. Mogelijk kan dit wel, maar is het niet aan te raden. RDS is helemaal geïntegreerd met AD vanwege de veiligheid. Dus EERST dat inrichten en dan eens kijken naar RDS. Let wel dat AD en RDS NIET aanbevolen wordt op één server. Dus wellicht een aantal virtuals opzetten en daar de verschillende rollen op verdelen.

Is dit voor productie? Dan zou ik de klus terug geven en eerst vragen of je op cursus mag, want als je deze vragen stelt en aangeeft dat je niet eens een AD hebt, dan voorzie ik een kleine ramp... ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22

pistole

Frutter

Je hebt, denk ik, sowieso een Active Directory domain nodig om dit te laten werken. Denk ik. Heb het nog nooit in een workgroup gezien.
edit:
Het schijnt wel te kunnen, zie hier: https://learn.microsoft.c...rkgroup-or-without-domain.

@ElCondor TS schrijft dat het om een thuisinstallatie gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door pistole op 28-11-2024 13:41 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragster
ElCondor schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:38:
[...]

:o Amaai!
Ik zou eens bij het begin beginnen. Je kunt, volgens mij, maar ik kan het mis hebben, geen volledige remote desktop deployment doen ZONDER eerst AD in te richten. Mogelijk kan dit wel, maar is het niet aan te raden. RDS is helemaal geïntegreerd met AD vanwege de veiligheid. Dus EERST dat inrichten en dan eens kijken naar RDS. Let wel dat AD en RDS NIET aanbevolen wordt op één server. Dus wellicht een aantal virtuals opzetten en daar de verschillende rollen op verdelen.

Is dit voor productie? Dan zou ik de klus terug geven en eerst vragen of je op cursus mag, want als je deze vragen stelt en aangeeft dat je niet eens een AD hebt, dan voorzie ik een kleine ramp... ;w
ik weet dat het mogelijk is om het in een werkgroep te doen. wat dan wel aangeraden word is om dan device licenses te maken. dit is ook gewoon een projectje waar ik mee aan het sleutelen ben :) dit is zeer zeker niet voor productie. Maar als ik wel een AD ga gebruiken moet ik dan de AD als hoofd server gebruiken? of kan ik die ook gewoon virtueel installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

pistole schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:39:
Je hebt, denk ik, sowieso een Active Directory domain nodig om dit te laten werken. Denk ik. Heb het nog nooit in een workgroup gezien.
edit:
Het schijnt wel te kunnen, zie hier: https://learn.microsoft.c...rkgroup-or-without-domain.

@ElCondor TS schrijft dat het om een thuisinstallatie gaat.
Ah, dat had ik ff gemist, dat thuislab. Phew ;)
Ik zie inderdaad ook het volgende op de webs: RDS zonder Domain
Dus doe er je voordeel mee. Maar, ik zou zelf voor een domein gaan. VEEEL eenvoudiger te beheren en wordt nog écht ondersteund ook.

Succes! d:)b

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[...]

Je kunt een domain controller als VM installeren, maar houdt rekening met de catch22:
Als je Hyper-V host down is, is je dc down en daarmee je domein. Als je op de Hyper-V host alleen kunt aanloggen dmv domain creds, dan heb je een uitdaging :)
Heb ik mezelf al eens aangedaan 8)7
Domain controller VM instellen op autostart, zodat deze bij boot altijd opgebracht wordt.

Houdt er overigens ook rekening me dat de device licenses niks zegt over of je toegang krijgt. Dat heeft niets met authentication te maken, maar alleen met licensing. Met andere woorden, als je een auditor op bezoek krijgt en je hebt onvoldoende licenses voor de hoeveelheid devices die je in laat loggen op jouw server, dan is dat een probleem.
Je zult nog altijd user accounts op de RDS host aan moeten maken en toe moeten wijzen aan de sessions om daadwerkelijk door middels van RDS te kunnen inloggen.

[ Voor 22% gewijzigd door ElCondor op 28-11-2024 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragster
Bedankt iedereen voor het mee denken. Ik ga in iedergeval aan de slag :D toch maar eens de uitdaging aan gaan om een Domain controller te gaan installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
dit is ook gewoon een projectje waar ik mee aan het sleutelen ben :) dit is zeer zeker niet voor productie.
Waarom heb je dan CAL's gekocht? Je kunt dan gewoon gebruik maken van de 120 dagen grace period voor RDS toegang.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragster
omdat er nu maar 2 personen tegenlijk in kunnen loggen op rdp. dit wilde ik namelijk verhogen. de CAL's heb ik ook erg goedkoop kunnen overnemen.
Pagina: 1