Warmte/ruimte klasse D versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46
Ik zou een versterker in een kleine ruimte willen plaatsen maar ik vraag af of dit kan of dat het echt niet aan te raden is.
Het gaat om deze kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naPnjOYmflV9NK66AzSC90MrG28=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cyt8UgK4X2WNkGQpbyguVtSU.jpg?f=user_large

De ruimte is 9cm hoog. Nu heb ik gezien dat er versterkers zijn van 6 a 7 cm hoog. Ik denk aan een Klasse D versterker omdat deze minder warm worden, toch? Maar zelfs met minder warmte, is dit te doen of zeggen jullie niet doen? Ik zou natuurlijk niet willen dat de nieuwe versterker na een paar maanden kapot is.

De versterker waar ik aan denk is bv; de Nad c328 maar een andere, moest het kunnen mag ook.

Nu speel ik via een bluetooth platenspeler en een Samsung soundbar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 13:25
In de handleiding van de versterker staat doorgaans aangegeven hoeveel "ruimte" om het apparaat nodig is om te voorkomen dat ie oververhit raakt.
Heb je een kleine ruimte, dan kan je altijd nog denken aan geforceerde koeling, zoals bijvoorbeeld een ventilator om koele lucht te voorzien.

Zelf hen ik de achterwand van mijn kast (die hardboard plank van 4mm) waar de versteker in staat vervangen door radiator paneel.
Zelfde dikte, maar dan met gaten erin om de warme lucht door te laten....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit staat in de handleiding van de C328 (fraaie versterker overigens!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8aXDh4va0YVck1S8GUp454tt3c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YvL9tsPwykmAIGGkQhyoLLgr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Ik heb een paar kleine pc ventilatoren in mijn kast zitten om de omgeving rond/achter de versterker op overdruk te houden.
Als de hitte niet kan opbouwen is het snel prima, die halve meter vrije ruimte die in de handleiding staat is licht overdreven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
D K schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:09:
Ik heb een paar kleine pc ventilatoren in mijn kast zitten om de omgeving rond/achter de versterker op overdruk te houden.
Als de hitte niet kan opbouwen is het snel prima, die halve meter vrije ruimte die in de handleiding staat is licht overdreven
Kan ik lastig volgen, ontwerpers van audio apparatuur proberen ruiswaarden onder de -100dB te krijgen en dan gaat de gebruiker er een fannetje naast zetten...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou dat niet doen tenzij je aan de achterkant van het meubel ventilatiegaten aanbrengt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:37
Als de versterker beveiligd is tegen oververhitting en niet "afslaat" zou je het gewoon kunnen proberen. Je hebt kans dat de versterker iets minder lang meegaat wegens de hogere temperaturen.

Ik heb zelf een klasse D versterker, de NAD D3020 maar daar komt nog behoorlijk veel warmte vanaf, van de voeding allicht? Die NAD is echter wel zo klein dat je die makkelijk op het meubel zou kunnen plaatsen. Is dat zo-wie-zo geen optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-11-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Class-T met TA2024 chipset verbruikt nog geen 1,5 Watt uit het stopcontact. Die kan je overal wel kwijt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 28-11-2024 17:03 ]

• botech
Bedankt voor jullie antwoorden. Met een fan werken wil ik niet, gaten maken in de achterkant zou kunnen, moest dat de oplossing zijn. Andere oplossingen voor op het meubel wil ik ook niet, het moet echt in die nis of anders niets, dan blijf ik luisteren naar mijn soundbar. Ik wacht het nog af.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:37
Zou dit ook geschikt kunnen zijn? (mooie aanbieding nu ook)

https://www.hifiklubben.n...e-versterker/argsa1mk2bk/

Deze versterker is wel klein genoeg om genoeg ruimte over te laten, deze versterker heeft zelfs geen ventilatie roosters en je houd in de hoogte 3 cm over.

Je hebt kans dat die C328 ook gewoon werkt, alleen hou je dan bijna weinig ventilatie ruimte aan de bovenkant over. Maar dat is ook zo als je er bijvoorbeeld een CD speler op zou zetten. (wat mensen doen)

[ Voor 38% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-11-2024 19:10 ]

• botech
Roderiktweaker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:39:
Zou dit ook geschikt kunnen zijn? (mooie aanbieding nu ook)

https://www.hifiklubben.n...e-versterker/argsa1mk2bk/

Deze versterker is wel klein genoeg om genoeg ruimte over te laten.
Het is niet echt wat ik zoek maar zal ere eens wat meer over lezen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar Beeld & Geluid Aankoopadvies

Your Friendly Neighborhood Moderator

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:31
botech schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:10:
[...]

Het is niet echt wat ik zoek maar zal ere eens wat meer over lezen.
Er zijn opties genoeg die ik rustig in zon kleine ruimte zou zetten, echter kan je dan beter eerst omschrijven waar je dan wel naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Prisma16 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:48:
[...]

Kan ik lastig volgen, ontwerpers van audio apparatuur proberen ruiswaarden onder de -100dB te krijgen en dan gaat de gebruiker er een fannetje naast zetten...?
ik zie het probleem niet?
waar zijn die duizenden euro's signaalkabel dan voor als ze niet eens de ruis van een klein 80mm ventilatortje buiten kunnen houden
de voedingskabel geeft 1000x die ruis

[ Voor 4% gewijzigd door D K op 29-11-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
botech schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
De versterker waar ik aan denk is bv; de Nad c328 maar een andere, moest het kunnen mag ook.
De NAD C 328 heeft een kleine Bluetoothantenne aan de achterkant, waarmee hij nog wat hoger wordt. Die kan het best recht omhoog staan, want hij moet over de versterker heen kunnen kijken. Als hij schuin staat zal hij het ook wel doen maar is de maximale afstand tussen telefoon en versterker kleiner.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 29-11-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

botech schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:01:
Bedankt voor jullie antwoorden. Met een fan werken wil ik niet, gaten maken in de achterkant zou kunnen, moest dat de oplossing zijn. Andere oplossingen voor op het meubel wil ik ook niet, het moet echt in die nis of anders niets, dan blijf ik luisteren naar mijn soundbar. Ik wacht het nog af.
Gaten maken in de achterwand zou ik niet doen, ik zou persoonlijk gewoon de hele achterwand er uit pakken in het gedeelte waar je versterker geplaatst gaat worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1