Basis laptop - Nieuw of tweedehands

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 14:02
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek twee laptops, met beide vergelijkbare use cases. Zowel mijn vader als mijn vriendin willen een laptop om de basiszaken op te doen. Denk hierbij aan email, Word, PowerPoint, wellicht iets als een keer een fotoboek maken. Geen spannende dingen. Ik zou wel minimaal 16gb werkgeheugen willen, aangezien dit me tegenwoordig toch de basis lijkt.

Wat is je budget?
Het liefst zo min mogelijk voor de eisen die we hebben. Denk richting de max 500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. In de basis niet. Ik denk dat een 14 inch een mooie maat is. 15 inch kan ook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeuren voor merk. Ik zou het liefst wel een degelijke laptop hebben. Ik kan me voorstellen dat hoe meer budget je gaat, hoe waardelozer alles wordt (denk aan scherm, touchpad, bouwkwaliteit).

Waar worstel ik mee?
Initieel dacht ik eraan om een tweedehands laptop te kopen. Laptops die ik op Marktplaats veel tegenkom zijn de HP Elitebook (G8 bijvoorbeeld). Wat ik onwijs lastig vind is om dit te vergelijken met nieuwe laptops die op de markt zijn. Op het moment dat ik een vergelijking van de CPU op een benchmark site doe, dan zie ik dat de nieuwe laptops over het algemeen een stuk sneller zijn. Wel vraag ik me af hoe relevant die CPU snelheid nou is.

Ter voorbeeld deze laptop nieuw (met korting):
uitvoering: Samsung Galaxy Book4 NP750XGJ-KS2NL

Heeft een Intel Core i5-1335U. Als ik die vergelijk met een Elitebook op MP van +-500e dan heeft die een Intel Core i7-1165G7 welke 30% langzamer lijkt. Verder beide 16GB RAM en 512GB SSD Die Samsung is weliswaar 50 euro duurder, maar is dan wel volledig nieuw.

Bovenstaand is een voorbeeld. En wellicht komen er morgen op Black Friday nog meer deals naar boven. Dus ik hoor graag wat jullie advies hierin is.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ruben. schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:25:
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek twee laptops, met beide vergelijkbare use cases. Zowel mijn vader als mijn vriendin willen een laptop om de basiszaken op te doen. Denk hierbij aan email, Word, PowerPoint, wellicht iets als een keer een fotoboek maken. Geen spannende dingen.

Heeft een Intel Core i5-1335U. Als ik die vergelijk met een Elitebook op MP van +-500e dan heeft die een Intel Core i7-1165G7 welke 30% langzamer lijkt. Verder beide 16GB RAM en 512GB SSD Die Samsung is weliswaar 50 euro duurder, maar is dan wel volledig nieuw.
Tja, "langzamer", dat lijkt me voor de "use cases" die je noemt van minder belang, elk beetje recentere laptop zal ruim voldoende snel zijn daarvoor.
Van meer belang is dan scherm/grootte (17 inch misschien wel prettig?), comfortabel en goed leesbaar toetsenbord en voldoende USB(A) aansluitingen.
Ruben. schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:25:
Waar worstel ik mee?
Initieel dacht ik eraan om een tweedehands laptop te kopen. Laptops die ik op Marktplaats veel tegenkom zijn de HP Elitebook (G8 bijvoorbeeld).
Salem Techperts: Why a Used Business Laptop is Better than a NEW Consumer Laptop (For Most People)

[YouTube: Why a Used Business Laptop is Better than a NEW Consumer Laptop (For Most People)]

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 28-11-2024 19:08 ]