Keuze Smart Home systeem bij diverse wensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M_arnix
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 13:44
Beste Tweakers,

Fijn dat jullie de interesse hebben en willen proberen mij een stukje verder te helpen. Ik heb wat vragen over het starten met een Smart Home.

Ik ben aan een smart home gaan denken omdat ik in mijn huidige woning een nieuw WTW-ventilatiesysteem aan het aanleggen ben. Ik wil daarbij in meerdere ruimtes CO2- en vochtsensoren. De zijn dermate prijzig, dat ik direct de stap naar een volledig Smart Home wil maken. Met de veel goedkopere sensoren die daarbij beschikbaar zijn, heb ik het systeem er direct uit en meteen een aantal andere voordelen.

Na uitgebreid overleg heb ik voor de WTW voorlopig de keuze gemaakt voor de DucoBox Energy Comfort D400 (https://www.123installati...t-d400-wtw-unit-0000-4707). De aansturing is dmv een 0-10V input.

Belangrijkste wensen aan Smart Home:
- WTW aansturen obv CO2/vochtsensoren
- Aansturen huidige verlichting
- Ik gebruik momenteel voor een deel van de verlichting de Homebridge van KAKU met diverse (dimbare) schakelaars en ontvangers van KAKU, hierin zit ongetwijfeld bij het meeste/alles het 433-protocol
- Ik heb een Ringdeurbel en alarmsysteem, die zou ik graag willen opnemen in Smart Home.
- De huidige ‘domme’ rolluiken zou ik op termijn willen aanpassen, zodat ik obv weer en stand zon rolluiken kan laten zakken.
- Afhankelijk van hoe ontwikkelingen gaan wellicht voor ‘slim’ maken huidige warmtepomp en slim gebruik voor opladen/ontladen eventuele toekomstige elektrische auto.

Ik heb geen ervaring met programmeren, maar ben er tot nog toe bij alle te installeren oplossingen (netwerkprinters, VOIP-telefonie, monteren barebone) altijd prima uit gekomen. Makkelijk is handig, maar moeilijk zoek ik zo nodig ook graag uit.

Mijn vragen:
- Welk platform zouden jullie, obv dit verhaal, adviseren? Liefst met argumenten waarom.
- Wat kunnen jullie zeggen over de kosten van de volledige oplossing bij de diverse platformen?
- Ik zou graag willen dat de kinderen de KAKU-schakelaars kunnen blijven gebruiken voor aan/uitschakelen van de verlichting. Zijn hier problemen me te verwachten?
- Welke schakelaar nodig voor aansturing WTW-box? Ik zag bv deze: 0-10v schakelaar: https://www.robbshop.nl/q...-0-10v-z-wave-plus-inbouw
- Ik zie veel keuze voor CO2/vochtsensoren. Wat zijn hierin goede/slechte keuzes/merken?
- Blijft de afstandsbediening van de rolluiken ook los te gebruiken bij aanpassing naar Smart Home? Zou handig zijn voor de kinderen.
- Alle verdere tips zijn welkom

Alvast bedankt!

Alle reacties

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:54
welke ideeen heb je zelf vwb een SH systeem?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
Heb je al naar home assistant gekeken? Daar kan je alles wel mee wat je wilt denk ik.

Voor luchtkwaliteitsensoren heb ik goede ervaringen met de Awair:
https://www.amazon.nl/Luc...=awair+%2Caps%2C62&sr=8-2
Deze meet ook zaken zoals fijnstof naast CO2, temperatuur en luchtvochtigheid. Bij Amazon zijn ze geregeld met aardig wat korting te krijgen. Onder de honderd euro vind je niet zo veel aan CO2 sensoren, maar er is hier op tweakers ook wel een CO2 sensor topic met meer kennis.

Voor die 0-10V aansturing, zou ik persoonlijk niet voor Z-wave kiezen (wat je met een usb stick aan home assistant kan koppelen), maar voor iets met Zigbee.

Edit: Shelly heeft ook een dergelijk apparaat wat gewoon via wifi werkt:
https://www.robbshop.nl/shelly-plus-0-10v-dimmer

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 28-11-2024 07:42 ]

• M_arnix
Ik heb als eerste dit https://tweakers.net/revi...forms-home-assistant.html artikel gelezen en op basis daarvan op diverse plekken verder verdiept. Ik heb me daarbij ook behoorlijk ingelezen om home assistant.

Dat home assistant extreem veel mogelijkheden heeft is fijn. Open source vind ik ook positief. Alles lokaal opgeslagen ben ik ook enthousiast over. Wat me nog niet duidelijk genoeg is is hoe handig je moet zijn met code om de diverse scenes te gaan installeren. In de filmpjes die ik hierover zag, leek het redelijk eenvoudig om door de variabelen heen te klikken en daarmee een scene in te stellen. Klopt dit, ik vrees er namelijk voor dat ik toch flink met code moet gaan programmeren. Heeft iemand een link naar een filmpje die goed laat zien hoe je een apparaat/scene programmeert? (Dit triggert mij ook wel weer om het juist te gaan leren).

Vanwege bovenstaand verhaal had ik ook Homey in mijn achterhoofd als mogelijke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
Home assistant heeft de juiste jaren juist heel veel energie gestoken om de hoeveelheid dat je moet coden terug te brengen tot op het punt dat je voor standaard zaken dat niet eens hoeft te doen. Zelfs voor automatiseringen hebben ze een heel systeem opgezet dat best wel ver gaat.

Het grote voordeel van HA is vervolgens juist dat je aan het eind van de dag juist nog wel de optie hebt om zelf dingen te coden, zo gebruik ik persoonlijk bijvoorbeeld veel node-red wat een soort van programmeeromgeving is die je als plugin in HA kan laden. Maar veel wat ik daar met code enzo doe, kan je ook met standaard HA automatiseringen al doen.

Maar met een simpele raspberry pi (4 of 5 is aan te raden) kan je HA al proberen.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:18

eagle00789

Est. November 2005

Uit ervaring kan ik zeggen dat er in Home Assistant steeds minder geprogrammeerd hoeft te worden en dat je veel, maar dan ook heel veel gewoon bij elkaar kunt klikken.

Zaken die ik in het begin heb moeten programmeren, zijn intussen geconverteerd naar klik klik oplossingen in HA door alle upgrades van HA die ik intussen heb gedaan.

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 20:20
eagle00789 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
Uit ervaring kan ik zeggen dat er in Home Assistant steeds minder geprogrammeerd hoeft te worden en dat je veel, maar dan ook heel veel gewoon bij elkaar kunt klikken.

Zaken die ik in het begin heb moeten programmeren, zijn intussen geconverteerd naar klik klik oplossingen in HA door alle upgrades van HA die ik intussen heb gedaan.
Dit gevoel heb ik ook. Heb al jaren home assistant draaien waar ik in eerste instantie het lastig vond om zaken geregeld te krijgen (weinig tot geen Code kennis), Zou ik het nu zelfs mijn vrouw kunnen laten doen (theoretisch). Ik ben sinds kort ook aan het overstappen van Tuya Wifi naar Zigbee en dit is ook zeer makkelijk en kost niet heel veel kennis om dit uit te voeren.

• M_arnix
Dat klinkt goed, dan komt dat wel goed!

De sensor van Awair, zoals hierboven genoemd lijkt me handig voor de keuken/woonkamer, ik zie ook simpele sensoren (bv hier: https://www.robbshop.nl/sensoren/vochtsensoren) voor een paar tientjes, zijn die geschikt voor de badkamer, mensen ervaring met een bepaald type/merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:45
M_arnix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:02:
Dat klinkt goed, dan komt dat wel goed!

De sensor van Awair, zoals hierboven genoemd lijkt me handig voor de keuken/woonkamer, ik zie ook simpele sensoren (bv hier: https://www.robbshop.nl/sensoren/vochtsensoren) voor een paar tientjes, zijn die geschikt voor de badkamer, mensen ervaring met een bepaald type/merk?
Het voordeel van Home Assistant is dat je echt alles kan integreren. Deze vochtsensoren zijn nog relatief duur. Je kan ze ook gewoon van AliExpress halen voor 3 euro en dan in HA integreren met de rest :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zoals de anderen ook noemen zou ik zeker naar Home Assistant (HA) kijken, tegenwoordig kan er heel erg veel (en steeds meer) via de UI (zonder code). En voor alles wat nog niet via de UI kan (yaml/templating) zijn er vaak goede voorbeelden om je op weg te helpen en een actieve community (o.a. hier op Tweakers).

Zelf overigens ooit begonnen met Homey (met de Bridge), maar snel overgestapt naar Home Assistant. Maar ook Homey heeft een actieve community hier op Tweakers.

Het artikel wat je aanhaalt is overigens al wel wat ouder, veel zaken zijn de afgelopen jaren veranderd/verbeterd bij Home Assistant en Homey.

Als je niets meer hebt liggen, dan kun je qua hardware voor HA inderdaad kijken naar een single board computer (sbc) zoals o.a. een Raspberry Pi gebruiken of de Home Assistant Yellow of Green (video: Green vs. Yellow, wat is de beste starterskit voor Home Assistant?). Goed alternatief (en ook officieel supported voor Home Assistant) de Odroid N2+ en de M1S (die laatste is een voordelige keuze en goed genoeg voor HA, voor ±80 euro heb je de sbc, voedingsadapter en case). Vaak heb je nog een losse Zigbee adapter nodig (goede zijn o.a. van Sonoff of Smlight).

Voor ±100 euro kun je beginnen, afhankelijk van de keuzes die je maakt. Je kunt eventueel later upgraden, bijvoorbeeld met een ssd.
M_arnix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 01:58:
- Ik zie veel keuze voor CO2/vochtsensoren. Wat zijn hierin goede/slechte keuzes/merken?
Wat betreft sensoren noem je CO2 en relatieve luchtvochtigheid. Die kun je uiteraard combineren, maar voor luchtvochtigheid (en temperatuur) zijn er een scala aan goedkope(re) sensoren te vinden. Een echte CO2-meter kost beduidend meer, dus denk goed na waar je wat wilt meten (met welke sensor). Zelf een Awair (o.a. CO2, PM2.5, TVOC) in de woonkamer en bijvoorbeeld in de badkamer alleen een temperature/humidity sensor.
- Welke schakelaar nodig voor aansturing WTW-box? Ik zag bv deze: 0-10v schakelaar: https://www.robbshop.nl/q...-0-10v-z-wave-plus-inbouw
Z-Wave kan je gebruiken, maar moet wel een bewuste keuze zijn. Aanbod van Zigbee devices is groter en goedkoper. Vaak heb je alsnog Zigbee nodig (bijvoorbeeld voor Ikea Tradfri/Philips Hue).

Er zijn Zigbee 0-10V dimmers, zelf heb ik deze. Deze was alleen niet echt lineair (dus 40% correspondeerde niet netjes met 4V) en had een mapping nodig in HA.

Een ander goed alternatief is een Shelly dimmer op wifi, zoals @Invisible_man noemt. Die van het linkje van @Invisible_man is echter de vorige generatie en gaat niet werken (de vorige generatie is current sinking i.p.v. sourcing), je moet de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 hebben. Deze is overigens netjes lineair.
- Blijft de afstandsbediening van de rolluiken ook los te gebruiken bij aanpassing naar Smart Home? Zou handig zijn voor de kinderen.
Voor de rolluiken ligt het er een beetje aan via welk systeem het nu werkt, maar je bestaande afstandsbediening kan zeker blijven werken. Als je echt domme zonwering hebt met een schakelaar op de muur, kan je bijvoorbeeld kijken naar een Shelly 2PM Gen3 (is al wel veel over geschreven her en der met betrekking tot aansluiten van de Shelly 2.5, dat is de vorige generatie maar qua aansluiten gelijk).
Verder is een goede tip om te beginnen met 1 thema (bijvoorbeeld zoals je noemt ventilatie of verlichting) en dat uit te breiden met meer zaken zoals zonwering, energie, verwarming, etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Cadezo op 28-11-2024 14:31 ]

Pagina: 1