Afplakken naden glaswol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01:00
Ha Tweakers,

In verband met het isoleren van mijn garage heb ik de binnenzijde voorzien van 160mm glaswol. Het dak is echter op 4,5 meter hoogte en zeer lastig te bereiken door de balken waaraan het garagedeurmechanisme is bevestigd. Ik kan daardoor niet overal werken met een kamersteiger o.i.d. Nu is het redelijk gelukt om het rachelwerk aan te brengen en hierachter de isolatie, maar het onderling tapen van alle naden op deze hoogte is bijna niet te doen. Het geheel wordt afgewerkt met gipsplaat en stuc (dak/wanden) in die zin is het dan toch al voldoende luchtdicht lijkt me? Scheelt het achterwege laten van het afplakken veel qua isolatie of is het enkele procenten? En wat als je het bijvoorbeeld voor 70% getapet krijgt, heeft dat zin of is dat net zo zinvol als niet tapen?

Buitenzijde van het dak is trouwens geheel vernieuwd ca. 6 maanden geleden (folie, tengels/latten en pannen) op de garage was buitenaf isoleren helaas geen optie i.v.m. goothoogtes.

Situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGn-DMEWwYMA62N0ud9RtqwbGK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CKoEyRmABwaZ1cOPe2Qq8JL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Kromatic op 27-11-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Dat afplakken is tegen vocht.
Hoe lang moet de isolatie mee gaan? Want als er vocht in gaat zitten zal hij uiteindelijk gaan schimmelen, waarna de isolatiewaarde verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de reactie! Het liefst zo lang mogelijk uiteraard. Misschien woon ik hier nog wel 30 jaar. Al vind ik het niet erg als ik dit over een jaar of 10 zou moeten vervangen ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Klimaatfolie over je balken en isolatie doen? Dan is het in een keer dicht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Zou een optie kunnen zijn, maar ook daar betwijfel ik het of je het 100% dicht krijgt. Zeker de aansluiting op wanden links en rechts is nooit te garanderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 18:52
Kromatic schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:45:
Zou een optie kunnen zijn, maar ook daar betwijfel ik het of je het 100% dicht krijgt. Zeker de aansluiting op wanden links en rechts is nooit te garanderen.
Maar wel beter dan al die naden tapen...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Eens, maar met bijvoorbeeld isolatiefolie voor glas heeft het geen enkele zin als het niet 100% luchtdicht is en daardoor de lucht nog vrij kan bewegen. Vandaar dat ik het me afvroeg of het dan wel een beetje helpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Kromatic op 28-11-2024 00:02 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Kromatic schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:58:
Eens, maar met bijvoorbeeld isolatiefolie voor glas heeft het geen enkele zin als het niet 100% luchtdicht is en daardoor de lucht nog vrij kan bewegen. Vandaar dat ik het me afvroeg of het dan wel een beetje helpt.
de randen kan je afkitten tussen folie en hout of wat er zit. Dan is het helemaal dicht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ga je doen in je garage?
Hoe vaak verwarm je de ruimte?

Als je weinig vocht produceert krijg je ook niet zo snel problemen.
Bij een dak boven een keuken of badkamer moet je nauwkeuriger werken.

En ook belangrijk is of het vocht er ook weer uit kan. Is de buitenkant damp open? Maar luchtdicht?

• Kromatic
Er zal weinig vocht worden geproduceerd. Wel wordt de garage verwarmd middels vloerverwarming. Folie op het dakbeschot betreft dampopen folie.

In principe komt er een auto in te staan en een bureau waar ik eventueel een kantoor aan huis van zou kunnen maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Kromatic op 28-11-2024 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Kromatic schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:42:
Dank voor de reactie! Het liefst zo lang mogelijk uiteraard. Misschien woon ik hier nog wel 30 jaar. Al vind ik het niet erg als ik dit over een jaar of 10 zou moeten vervangen ofzo.
Dus je kan nu niet met een trap of ladder een weekend worstelen om dit af te plakken maar over 10 jaar vind je het niet erg om alles te vervangen? Dat s toch veel meer werk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Met een A-ladder moet dit toch willen?

Bij isolatie moet je juist details en afwerking niet negeren.

• Kromatic
No Hands schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:44:
[...]

Dus je kan nu niet met een trap of ladder een weekend worstelen om dit af te plakken maar over 10 jaar vind je het niet erg om alles te vervangen? Dat s toch veel meer werk?
Het gaat er meer om dat ik het nooit 100% sluitend ga krijgen. Ik kan maar op bepaalde plekken staan met de ladder of steiger. Daarom was ook mijn vraag of 70% afplakken voldoende zou zijn. Het is zeker meer werk over 10 jaar, maar als ik over een jaartje eindelijk klaar ben met verbouwen dan vind ik het niet erg om eens over 9 jaar het dak van de garage weer te doen bijvoorbeeld. Ik ben al tegen de 3 jaar bezig om dit huis momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou zelf, om te voorkomen dat vocht opgesloten wordt het huidige dampscherm doorsnijden, en een nieuw dampscherm op de rachels nieten. De randen kit je dan af.

Dan heb je het gewoon goed, terwijl het relatief weinig werk is. Als het je gelukt is om latten vast te schroeven op alle plekken, dan kun je er ook wel met een tacker bij om het dampscherm vast te nieten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
De oplossing voor jouw probleem vind je hier: https://www.isover.nl/pro...0%5D=sector_market%3A2301 (inclusief dichtingsmassa om de aansluiting op wanden en dergelijke dicht te krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik probeer te begrijpen waarom je wel gipsplaat kunt aanbrengen, maar geen dampremmende folie kunt vastnieten en aan de randen tape'n.
Ik kom er niet uit... :)

In principe wordt er weinig vocht in de ruimte geproduceerd, zeg je. Ik geloof je, maar hoeveel vocht produceert een auto die net in de regen of sneeuw heeft gereden?

Als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt, dan moet je echt dampremming aanbrengen. Je loopt anders het risico dat je dakconstructie achter de gipsplaat wegrot. Dat zie je pas als het te laat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kromatic
Ik had wellicht gehoopt dat die stap over te slaan was, maar niet getreurd inmiddels zijn we lekker aan het folien na een bezoekje aan de Hornbach voor folie en een tacker op accu.

Helemaal strak krijgen is helaas niet mogelijk omdat je bijna niet kan strak trekken op een ladder, maar het ziet er aardig uit. Langs de randen overlengte en dit morgen afkitten. Foto vertekent de strakheid een beetje door de aluminium folie die er onder zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt6Ik62CE9X8JyL-L8Z0umN0eiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG0mASQPKrMfk0ANhutSy3VV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Kromatic op 28-11-2024 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Goed bezig! :)

• Kromatic
BBBvB schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:38:
In principe wordt er weinig vocht in de ruimte geproduceerd, zeg je. Ik geloof je, maar hoeveel vocht produceert een auto die net in de regen of sneeuw heeft gereden?
Er staat een auto in de garage die alléén met mooi weer komt buiten spelen ;) . Hij staat op de foto. Misschien dat een kenner hem herkent, haha. Garage is overigens ook voorzien van luchtroosters in de nieuwe HR++ ruiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kromatic op 28-11-2024 14:21 ]

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:36
Misschien dat een kenner hem herkent, haha.
E85? Even kijken of ik een kenner ben...

• Kromatic
Gentry schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:36:
[...]

E85? Even kijken of ik een kenner ben...
Als je daarmee de BMW bedoelt, dat is hem niet. Hint: Italiaans. _/-\o_

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:50
JA, die moet je binnen houden met dat nat anders lost hij op in ijzeroxide

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Kromatic schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:40:
[...]

Als je daarmee de BMW bedoelt, dat is hem niet. Hint: Italiaans. _/-\o_
Alfa Romeo Spider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik heb destijds in mijn garage (met zadeldak) een tussenvloer gelegd.
Het isoleren en aftimmeren van het dak was daarna piece of cake... :)

Wel goed dat je toch hebt besloten folie aan te brengen. Ik ben trots op je. :)

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 13:24
Kromatic schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:21:
[...]

Er staat een auto in de garage die alléén met mooi weer komt buiten spelen ;) . Hij staat op de foto. Misschien dat een kenner hem herkent, haha. Garage is overigens ook voorzien van luchtroosters in de nieuwe HR++ ruiten.
916 Spider zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Nog een baantje te gaan en morgen de randen afkitten en naden plakken. Volgende week ergens gaan de gipsplaten erop.

De auto is trouwens een Maserati Grancabrio!
Pagina: 1