Hi Tweakers,
Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn ouderlijk huis voor mijn moeder en hebben in de afgelopen maanden de spouw + vloer geïsoleerd, HR++ beglazing gezet en een Quatt warmtepomp geplaatst. Heb nog circa 5K aan Warmtefonds budgetruimte (0%, 20 jaar, 21 euro/mnd aflossing) waar ik iets zinvols mee wil doen. Wilde initieel een decentrale WTW-ventilatieunit laten plaatsen (Fresh-R, 3.500 EUR), maar denk dat het bijplaatsen van panelen een beter rendement oplevert. Wil graag mijn gedachten bij jullie toetsen.
Bestaande situatie
Ruimte voor ~6 panelen op achterzijde woning (west, helling 40% + dakkapel)
6 + 6 opstelling heeft voorkeur
Dynamisch energiecontract
Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn ouderlijk huis voor mijn moeder en hebben in de afgelopen maanden de spouw + vloer geïsoleerd, HR++ beglazing gezet en een Quatt warmtepomp geplaatst. Heb nog circa 5K aan Warmtefonds budgetruimte (0%, 20 jaar, 21 euro/mnd aflossing) waar ik iets zinvols mee wil doen. Wilde initieel een decentrale WTW-ventilatieunit laten plaatsen (Fresh-R, 3.500 EUR), maar denk dat het bijplaatsen van panelen een beter rendement oplevert. Wil graag mijn gedachten bij jullie toetsen.
Bestaande situatie
- 12x Yingli YL275 275Wp panelen op garage oriëntatie zuid
- Omnik Omnisol 4.0 TL2 stringconverter 1 fase - leverancier is failliet en geen ondersteuning voor app, modbus besturing of portal
- Set is 9,5 jaar oud en levert 2.500 watt op piekzomerdag volgens P1 meter - circa 2.000 ~ 2.500 kWh per jaar (schatting)
- Dynamisch energiecontract
- Driefasen aansluiting
- Basisverbruik 3.600 kWh + 2.000 kWh warmtepomp + 300 kWh airco = 6.000 kWh per jaar
- Bijplaatsen van circa 12 panelen op oost/west richting (6+6)om meer eigen opwekking + betere spreiding over dag te realiseren - jaaropbrengst van circa 4.000 kWh (schatting)
- Vervanging van Omnik omvormer voor courant type dat ik kan schakelen obv dynamische tarieven bij negatieve uurprijzen (built-in feature, API of modbus in aflopende voorkeur) en future-proof maken van setup
- Vervanging meterkast uit 1978 met smeltzekeringen en provisorisch bijgeplaatste groepen
- Nog twee jaar profiteren van salderingsregeling, daarna zoveel mogelijk zelf gebruiken / tegen gunstig(er) tarief terugleveren door brede opwekcurve agv oost/zuid/west opstelling
- Bijgeplaatste panelen moeten minimaal 40 euro per maand opleveren gedurende 20 jaar om te kunnen spreken van een 3+% rendement. Conservatieve schatting is 15% zelfverbruik á 15 EUR/mnd (0,30 EUR/kWh) en 85% teruglevering á 50 EUR/mnd (0,18 EUR/kWh)
- Geeft ruimte om na aflopen van salderingsruimte te optimaliseren met thuisaccu om zelfverbruik omhoog te krikken (e.g. Homewizard accu) - wil ik nu niet op voorsorteren in case
Foto's
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor 12~14 panelen op voorzijde woning (oost, helling ~40%)Ruimte voor ~6 panelen op achterzijde woning (west, helling 40% + dakkapel)
6 + 6 opstelling heeft voorkeur
Schaduw
Weinig tot geen, enkel rekening houden met dakkapel op achterzijde woningJaarverbruik
Basisverbruik 3.600 kWh + 2.000 kWh warmtepomp + 300 kWh airco = 6.000 kWh per jaarHuidige elektriciteitsaansluiting
DriefasenDynamisch energiecontract
Budget en doel
5.300 EUR, waarvan 750 voor vervanging meterkast, maakt 4.500 EURWie gaat het project uitvoeren
Installateur ivm uitkering WarmtefondsBijhouden van data
- HomeWizard kWh meters op PV-groepen OF HomeWizard integratie
- Uitschakelen obv dynamische tarieven (built-in feature, API of modbus in aflopende voorkeur)
Reeds verkregen offertes
Zonneplan- 10x panelen 450 Wp
- 3x Zonneplan Evo micro-omvormer
- Geen mogelijkheid tot vervanging bestaande omvormer door Zonneplan string omvormer (grr)
- All-in 4.449 maakt 0,99 EUR/Wp
- 12x Jinko Solar panelen 440 Wp
- 1x Growatt MIN 5000TL-XH hybride tbv nieuwe panelen
- All-in 3.800 EUR maakt 0,72 EUR/Wp
- 1x Growatt MIN 3000TL-XH hybride tbv bestaande panelen (omvormer vervanging) á 400 EUR
- Vernieuwing meterkast á 750 EUR
- Totaal 4.950 EUR
Regio
GroningenVragen
- Zinnig om panelen bij te plaatsen in deze context?
- Hoe aan te sluiten in meterkast? 2x 1-fase omvormer of toch naar 3-fasen?
- Simpele string omvormers adequaat voor deze situatie? Of meer geavanceerde setup nodig voor oost/west setup?
- Sizing van omvormers correct?
- Welk merk omvormer heeft dan voorkeur? Solaredge en Enphase heeft built-in support voor uitschakeling op dynamische tarieven, maar duur en overkill? Zonneplan doet dit obv Powerplay, maar lock-in op energieleverancier. Zie dat GoodWe als een van de weinig een nette API biedt. Zie ik opties over het hoofd?
[ Voor 3% gewijzigd door Clock op 27-11-2024 22:57 ]