Zonnepanelen bijplaatsen - sizing, omvormer en opbrengst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:35
Hi Tweakers,

Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn ouderlijk huis voor mijn moeder en hebben in de afgelopen maanden de spouw + vloer geïsoleerd, HR++ beglazing gezet en een Quatt warmtepomp geplaatst. Heb nog circa 5K aan Warmtefonds budgetruimte (0%, 20 jaar, 21 euro/mnd aflossing) waar ik iets zinvols mee wil doen. Wilde initieel een decentrale WTW-ventilatieunit laten plaatsen (Fresh-R, 3.500 EUR), maar denk dat het bijplaatsen van panelen een beter rendement oplevert. Wil graag mijn gedachten bij jullie toetsen.

Bestaande situatie
  • 12x Yingli YL275 275Wp panelen op garage oriëntatie zuid
  • Omnik Omnisol 4.0 TL2 stringconverter 1 fase - leverancier is failliet en geen ondersteuning voor app, modbus besturing of portal
  • Set is 9,5 jaar oud en levert 2.500 watt op piekzomerdag volgens P1 meter - circa 2.000 ~ 2.500 kWh per jaar (schatting)
  • Dynamisch energiecontract
  • Driefasen aansluiting
  • Basisverbruik 3.600 kWh + 2.000 kWh warmtepomp + 300 kWh airco = 6.000 kWh per jaar
Doelstelling
  • Bijplaatsen van circa 12 panelen op oost/west richting (6+6)om meer eigen opwekking + betere spreiding over dag te realiseren - jaaropbrengst van circa 4.000 kWh (schatting)
  • Vervanging van Omnik omvormer voor courant type dat ik kan schakelen obv dynamische tarieven bij negatieve uurprijzen (built-in feature, API of modbus in aflopende voorkeur) en future-proof maken van setup
  • Vervanging meterkast uit 1978 met smeltzekeringen en provisorisch bijgeplaatste groepen
  • Nog twee jaar profiteren van salderingsregeling, daarna zoveel mogelijk zelf gebruiken / tegen gunstig(er) tarief terugleveren door brede opwekcurve agv oost/zuid/west opstelling
  • Bijgeplaatste panelen moeten minimaal 40 euro per maand opleveren gedurende 20 jaar om te kunnen spreken van een 3+% rendement. Conservatieve schatting is 15% zelfverbruik á 15 EUR/mnd (0,30 EUR/kWh) en 85% teruglevering á 50 EUR/mnd (0,18 EUR/kWh)
  • Geeft ruimte om na aflopen van salderingsruimte te optimaliseren met thuisaccu om zelfverbruik omhoog te krikken (e.g. Homewizard accu) - wil ik nu niet op voorsorteren in case
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sRa1_3qf6faNYPmqVUthHBUx2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwpiyhRidjgkNgpdy1t9wZry.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8F7vpSaZUETMbky_DbWQ8QSQKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB9xYvJZQ01JGMHiPrvfZL2r.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor 12~14 panelen op voorzijde woning (oost, helling ~40%)
Ruimte voor ~6 panelen op achterzijde woning (west, helling 40% + dakkapel)
6 + 6 opstelling heeft voorkeur
Schaduw
Weinig tot geen, enkel rekening houden met dakkapel op achterzijde woning
Jaarverbruik
Basisverbruik 3.600 kWh + 2.000 kWh warmtepomp + 300 kWh airco = 6.000 kWh per jaar
Huidige elektriciteitsaansluiting
Driefasen
Dynamisch energiecontract
Budget en doel
5.300 EUR, waarvan 750 voor vervanging meterkast, maakt 4.500 EUR
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur ivm uitkering Warmtefonds
Bijhouden van data
  • HomeWizard kWh meters op PV-groepen OF HomeWizard integratie
  • Uitschakelen obv dynamische tarieven (built-in feature, API of modbus in aflopende voorkeur)
Reeds verkregen offertes
Zonneplan
  • 10x panelen 450 Wp
  • 3x Zonneplan Evo micro-omvormer
  • Geen mogelijkheid tot vervanging bestaande omvormer door Zonneplan string omvormer (grr)
  • All-in 4.449 maakt 0,99 EUR/Wp
Lokale installateur (pakketprijs)
  • 12x Jinko Solar panelen 440 Wp
  • 1x Growatt MIN 5000TL-XH hybride tbv nieuwe panelen
  • All-in 3.800 EUR maakt 0,72 EUR/Wp
  • 1x Growatt MIN 3000TL-XH hybride tbv bestaande panelen (omvormer vervanging) á 400 EUR
  • Vernieuwing meterkast á 750 EUR
  • Totaal 4.950 EUR
Regio
Groningen
Vragen
  • Zinnig om panelen bij te plaatsen in deze context?
  • Hoe aan te sluiten in meterkast? 2x 1-fase omvormer of toch naar 3-fasen?
  • Simpele string omvormers adequaat voor deze situatie? Of meer geavanceerde setup nodig voor oost/west setup?
  • Sizing van omvormers correct?
  • Welk merk omvormer heeft dan voorkeur? Solaredge en Enphase heeft built-in support voor uitschakeling op dynamische tarieven, maar duur en overkill? Zonneplan doet dit obv Powerplay, maar lock-in op energieleverancier. Zie dat GoodWe als een van de weinig een nette API biedt. Zie ik opties over het hoofd?
Thanks!!

[ Voor 3% gewijzigd door Clock op 27-11-2024 22:57 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Allereerst reken je jezelf te rijk mbt terugleververgoeding vrees ik. Zodra salderen wegvalt ga je met name in zomer terugleveren, en dan wanneer iedereen ook aan het terugleveren is. Met 10 ct per kWh mag je dan al heel blij zijn (denk eerder aan 5 ct).

Ik zou 2x een 1 fase omvormer pakken.

Heb je gekke hoeken? Op 1 fase kan 6 panelen per string nog net. (Geen schaduw neem ik aan?)

5000 is veel te groot, denk eerder aan 3000. In zomer is aftoppen niet erg (stroomprijs toch heel laag / negatief tijdens hoogste toppen), in winter wel je toch niet meer op. Gebruik pvcalc om zelf even te berekenen.
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
Je ziet dat je zelfs op de hoogste dagen maar NET boven 3k uitkomt, dus als je op 3k aftopt mis je maar 2 kWh op jaarbasis, en dat is tijdens hoogseizoen.

SolarEdge heeft optimizers nodig. Enphase is geen string maar micro. Beide erg dure systemen die ik niet zou pakken.

Uitschakelen op negatieve stroomprijs is nog in ontwikkeling, dus zal met de jaren breder uitgerold worden.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 28-11-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
99ruud99 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:23:
Allereerst reken je jezelf te rijk mbt terugleververgoeding vrees ik. Zodra salderen wegvalt ga je met name in zomer terugleveren, en dan wanneer iedereen ook aan het terugleveren is. Met 10 ct per kWh mag je dan al heel blij zijn (denk eerder aan 5 ct).
Ik heb momenteel al een dynamisch contract en lever terug op de "overschot" momenten tegen een lagere prijs. De benchmark die ik hierover kan vinden is dat de waarde van teruggeleverde zonnestroom (exclusief belastingen) ongeveer 55 procent bedraagt van de kosten van de afgenomen elektriciteit. Met een oost/west opstelling zit ik tov gemiddelde beter in de gunstige tarieven, dus heb deze aangenomen als estimate.

Wordt dit significant anders na afschaffing saldering? De dynamiek op het stroomnet veranderd niet, er worden enkel prikkels toegevoegd voor meer eigengebruik waardoor de prijs op termijn toch eerder stijgt dan daalt?
Heb je gekke hoeken? Op 1 fase kan 6 panelen per string nog net. (Geen schaduw neem ik aan?)
Nee, geen gekke hoeken of schaduw - dus wilde 2 strings maken met 6 panelen oost en 6 panelen west.
5000 is veel te groot, denk eerder aan 3000. In zomer is aftoppen niet erg (stroomprijs toch heel laag / negatief tijdens hoogste toppen), in winter wel je toch niet meer op. Gebruik pvcalc om zelf even te berekenen.
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
Je ziet dat je zelfs op de hoogste dagen maar NET boven 3k uitkomt, dus als je op 3k aftopt mis je maar 2 kWh op jaarbasis, en dat is tijdens hoogseizoen.
Mooie tool, op basis van die cijfers lijkt 3000 inderdaad meer dan voldoende. Ik heb liever dat ie eerder start met lage opstartspanning en als gevolg daarvan harder afvlakt op de pieken. Neem ik mee!

[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 01-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Kernvraag die ik voor mezelf nog niet kan beantwoorden: is het een wijze investering? Terugverdientijd zal langer zijn (7~8 jaar) in huidige dynamiek. Maar doordat ik het tegen 0% rente kan uitsmeren over 20 jaar is het vanaf de eerste dag cashflow-positief. Met stijgende energiekosten, onvermijdelijke hybride / electrische auto, opkomst van goedkopere thuisaccu's, etc denk ik dat het een no-brainer als je kijkt over een periode van 15 jaar. Zeker omdat de markt nu in een dip zit waardoor je voor 0,75 EUR/Wp kan bijleggen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je verwacht dat je aanzienlijk deel zelf kan gaan gebruiken is bijleggen prima. Weet echter dat hoe meer panelen hoe moeilijker eigen gebruik % hoog te houden is. Voordeel is wel dat je oost-west kan leggen...

Dus, als er nog wat aangepast wordt aan omvormer en prijs kan het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Ben uitgekomen op de volgende installatie:
  • 15x Jinko Solar 440Wp all-black
  • 1x GoodWe GW 4200D-NS (tbv nieuwe oost/west set)
  • 1x GoodWe 2500-XS-30 (ter vervanging bestaande Omnik)
  • Vervanging meterkast met Emat spul (8x groep, 2x PV-groep, 2x krachtgroep)
Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-bCxp9SddiCZvPsLUvg3L4KuJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDkqK3jwYJNhewjoJBSk4qoP.png?f=fotoalbum_large

Prijs
EUR 5.500, waarvan 900 vervanging meterkast en 400 extra omvormer, dus circa 4.200 voor de set (0,65 EUR / Wp)

Wordt volgende week geplaatst
Pagina: 1