Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maximale vermogen zou per 2025 maximaal €37.395 mogen zijn.Woudtwe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:15:
Weet je bij hoeveel vermogen je niet meer gekort wordt?
Waarom is een huis kopen niet mogelijk? Een appartement bijv geeft weinig extra werk?
[ Voor 16% gewijzigd door Barrycade op 27-11-2024 22:24 ]
Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:24:
Hoe zit de uitgavenkant in elkaar? Want met 1500 netto inkomen en 685 huur dan zou je toch wel rond moeten kunnen komen? Of zijn er hoge lasten die je niet hebt genoemd? (Misschien heb ik een totaal verkeerd beeld hoor, maar het komt op mij over alsof je nog 800 euro over houdt voor boodschappen, energie, zorgverzekering en andere zaken).
Oké, dus met 300 euro per maand kun je niet rondkomen, natuurlijk, dat is niet breed, maar als alle vaste lasten zijn betaald dan moet je met dit bedrag toch een eind komen? Zeker als je rendement op je vermogen ontvangt, dat moet ook zo’n 200 euro netto per maand zijn als je het tegen 3% weg zet.ArjanTweaker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:28:
[...]
Excuus dat was het bruto bedrag.
Netto circa 1300 per maand.
vaste lasten zitten rond de 1000 per maand gemiddeld over 12 maanden inclusief zorg daarbij is de zorgtoeslag al meeberekend.
Zorgtoeslag zit trouwens nog niet in de 1300 meegenomen.
Vrij beschikbare bedrag is circa 300 euro per maand
Ja, nl. dat in die vaste lasten vermoed ik geen afschrijving van apparatuur, meubels etc zit. En dat je soms een nieuwe broek nodig hebt, of een weekendje weg wil, of een keer uit eten, of een cadeautje voor iemand wil kopen. Dan is 300 per maand echt geen vetpot.Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:37:
[...]
Oké, dus met 300 euro per maand kun je niet rondkomen, natuurlijk, dat is niet breed, maar als alle vaste lasten zijn betaald dan moet je met dit bedrag toch een eind komen? Zeker als je rendement op je vermogen ontvangt, dat moet ook zo’n 200 euro netto per maand zijn als je het tegen 3% weg zet.
Of mis ik nog iets?
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:35:
Allereerst, wat ik hier neerzet doe ik niet om onaardig te zijn, hopelijk vat je het niet zo op.
***members only***
Dat is inderdaad bijna niet te doen, je moet je voorstellen dat daar alles van betaalt moeten worden:Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:37:
[...]
Oké, dus met 300 euro per maand kun je niet rondkomen, natuurlijk, dat is niet breed, maar als alle vaste lasten zijn betaald dan moet je met dit bedrag toch een eind komen? Zeker als je rendement op je vermogen ontvangt, dat moet ook zo’n 200 euro netto per maand zijn als je het tegen 3% weg zet.
Of mis ik nog iets?
Stel nu dat TS doet wat jij zegt en zijn vermogen weet te verlagen tot de toeslagengrens. Dan zijn de maandlasten opeens lager… en dan houdt hij geld over en zit hij direct weer boven die grens, toch? Je kunt uiteraard wat luxer gaan leven dan, maar tot sparen kom je nooit meer omdat je vermogen niet boven die 37k mag komen.99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:35:
Allereerst, wat ik hier neerzet doe ik niet om onaardig te zijn, hopelijk vat je het niet zo op.
***members only***
Je raadt frauderen met een schenking aan?whatyoudoing schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:38:
***members only***
Dat schrijft hij toch niet? Niet de moraalridder uithangen. Het is prima legaal om je vermogen weg te schenken en vervolgens periodiek terug te ontvangen.President schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:47:
[...]
Je raadt frauderen met een schenking aan?
Om normaal rond te komen heb ik eigenlijk wel de huursubsidie nodig om niet in te teren om mijn vermogen.President schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:42:
Gewoon interen op je spaargeld? Afhankelijk van hoeveel per maand je meer uit wil geven dan dat er binnen komt kan je over x of xx jaar dan huursubsidie aanvragen omdat je dan tr weinig eigen vermogen hebt.
Het is heel simpel: huursubsidie is voor de mensen die het nodig hebben. Jij hebt spaargeld dus hebt geen huursubsidie nodig!
Hoe is dat berekend? zit daar ook de circa 2% VRH bij?Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
Rondkomen van 300 euro per maand is geen vetpot, maar als je je 85k vermogen wegzet tegen 3% dan zit je al aan 500 euro per maand. In je eentje moet dat toch kunnen? Nee, die wintersport moet misschien even niet doorgaan, maar kom op, je hoeft er ook niet van naar de voedselbank toch?
Rendement is lastig te zeggen want dit was een goed jaar, Alles zit in wereld fondsen, verspreid onder meerdere brokers/banken.Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:57:
Welk rendement maak je nu op je vermogen?
Die pensioenvraag is vrijwel niet te beantwoorden zonder veel meer details te kennen. In beginsel kan dat vast wel.
[ Voor 8% gewijzigd door ArjanTweaker op 27-11-2024 22:59 ]
De vrh had ik niet meegerekend, dat scheelt je inderdaad 2% op de laatste 30k. Dus 50 euro per maand. Maar dan nog, de 3% fictief rendement waar ik mee rekende is bijzonder conservatief. Je moet wel echt rare keuzes hebben gemaakt wil je in dit jaar veel lager eindigen. Dan hou je toch veel meer dan 500 euro per maand over?ArjanTweaker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:57:
[...]
Hoe is dat berekend? zit daar ook de circa 2% VRH bij?
***members only***
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:53:
@Kurkentrekker ik wist niet dat het een nieuwbouw woning was, veel huurwoningen hebben niet zon goed label. Dan is wat extra isolatie (laten) aanleggen een luxe die zich niet alleen in geld maar ook in comfort terugverdient. De kans dat ts binnen paar jaar verhuisd is nihil.
Mbt persoonlijke ontwikkeling, niet alleen een jobcoach maar ook een financieel adviseur en gewoon een leefcoach (of hoe noem je iemand waar je 1x per maand even mee praat over hoe t nu eigenlijk met je gaat en wat je plannen zijn etc) kunnen erg fijn zijn.
Uiteindelijk is geld maar geld, en een stukje comfort door fijn wonen en meer zekerheid in toekomst doordat je geleerd hebt hoe je alles gestructureerd aan kan pakken is ook veel waard. Natuurlijk kan ik daar geen euro bedrag op plakken.
Voor ts, ik begrijp je frustratie maar kan dan helaas weinig adviezen geven. Blijf kijken naar wat kan je doen dat in toekomst voor een betere situatie kan zorgen. Je hebt nu nog de mogelijkheid om je geld hierop in te zetten.
Iedereen mag u belastingvrij € 2.658 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.ArjanTweaker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:05:
geld schenken aan iemand gaat trouwens niet, omdat ik daar niemand voor heb en ook zonde is van de schenkbelasting.
Hoe ga je iets schenken met de verplichting erbij om het periodiek terug te krijgen? Dan is het niet echt een schenking, want er komt een verplichting bij dat je het terug wil. Dit neigt meer naar een lening en aflossing. Daarbij, als je het schenkt aan iemand dan kost het je ook al een x bedrag aan schenkbelasting. Enige optie is schenken aan een ANBI, maar betwijfel of die je dan weer periodiek het geld terug willen geven. Dus wat wil je bereiken met zo'n constructie?Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:50:
[...]
Dat schrijft hij toch niet? Niet de moraalridder uithangen. Het is prima legaal om je vermogen weg te schenken en vervolgens periodiek terug te ontvangen.
Si vis pacem, para bellum
Wat is normaal rondkomen?ArjanTweaker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:[...]
Om normaal rond te komen heb ik eigenlijk wel de huursubsidie nodig om niet in te teren om mijn vermogen.
Ik snap dat het heel krom klinkt en ik graag mijn mogelijkheden wil onderzoeken.
De huren gaan ook elk jaar weer omhoog waardoor ik het elk jaar krapper ga krijgen en of meer moet interen op het vermogen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Had net even een proefberekening gemaakt en zo te zien zou die anders recht hebben op €412 euro per maand * 12 = €4944 per jaar voor 2025
Niks. Ik zei ook niet dat hij dat zou moeten doen. Ik reageerde op iemand die zei dat het frauduleus was om geld te schenken en daarna teruggeschonken te krijgen. Dat is het niet. En afhankelijk van de situatie kan het wel degelijk fiscaal voordeel opleveren. Hier waarschijnlijk niet overigens.Ex Nunc schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:15:
[...]
Hoe ga je iets schenken met de verplichting erbij om het periodiek terug te krijgen? Dan is het niet echt een schenking, want er komt een verplichting bij dat je het terug wil. Dit neigt meer naar een lening en aflossing. Daarbij, als je het schenkt aan iemand dan kost het je ook al een x bedrag aan schenkbelasting. Enige optie is schenken aan een ANBI, maar betwijfel of die je dan weer periodiek het geld terug willen geven. Dus wat wil je bereiken met zo'n constructie?
Dan is het eigenlijk een lening en zou je hem moeten opgeven in box 3Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:50:
[...]
Dat schrijft hij toch niet? Niet de moraalridder uithangen. Het is prima legaal om je vermogen weg te schenken en vervolgens periodiek terug te ontvangen.
Festina lente
[ Voor 42% gewijzigd door Honesty op 28-11-2024 06:51 ]
Festina lente
[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 28-11-2024 06:55 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Een klein beetje begrip mag toch wel. Er is altijd zuinig geleefd met het doel om iets op te bouwen. Alles over de balk smijten had achteraf misschien wel beter geweest. Ik snap best dat het systeem is zoals het is, maar ik begrijp het perspectief van de TS heel goed.evilution schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:46:
Ik snap je probleem niet helemaal? Je hebt een behoorlijk vermogen, meer dan menig ander, maar daar wil je niet op interen maar liever op de gemeenschap teren.
Echt, ga je in een hoekje zitten schamen ipv een topic te openen
Nope. Nul begrip. Fijn dat TS wat opgebouwd heeft, kan die gebruiken om voor zichzelf te zorgen. Maar nee, hij opent een kloon account om te polsen hoe de samenleving een loer gedraaid kan worden.HCMarX schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:52:
[...]
Een klein beetje begrip mag toch wel. Er is altijd zuinig geleefd met het doel om iets op te bouwen. Alles over de balk smijten had achteraf misschien wel beter geweest. Ik snap best dat het systeem is zoals het is, maar ik begrijp het perspectief van de TS heel goed.
Ik heb helaas geen goede tips. Enige vraag zou zijn wat je wellicht nog wel kunt?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Tsja. Klasseverschil. Als een ‘arm’ iemand dit doet dan is hij lui, moet hij zich schamen, en parasiteert hij op de samenleving. Maar als een ‘rijk’ iemand dit doet door even z’n vermogen handig in een stichting te stoppen met de kinderen als bestuurders om maar een beetje erfbelasting te ontwijken, dan is het ineens rechtvaardig, slim en tuigen we er hele consultancybureaus voor op. Natuurlijk.evilution schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:46:
Ik snap je probleem niet helemaal? Je hebt een behoorlijk vermogen, meer dan menig ander, maar daar wil je niet aankomen maar liever op de samenleving parasiteren.
Om hier nog even op terug te komen: als het goed is ‘verdien’ je dan nog wat bij aan je vermogen, dat zal toch ook enkele honderden euro’s per maand zijn nu?ArjanTweaker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:59:
[...]
Rendement is lastig te zeggen want dit was een goed jaar, Alles zit in wereld fondsen, verspreid onder meerdere brokers/banken.
Gemiddeld zegt men 7 a 8% ex inflatie en VRH geloof ik(?).
Welke gegevens zijn er nodig om de vraag qua persioen wel te kunnen beantwoorden?
Nee, het is net zo verwerpelijk als een 'rijk' iemand die z'n geld in een belastingparadijs of whatever parkeert. Er is geen enkel verschil. Het is allebei de gemeenschap naaien. Het is precies dezelfde mentaliteit. Rules for thee, not for me.Kurkentrekker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:00:
[...]
Tsja. Klasseverschil. Als een ‘arm’ iemand dit doet dan is hij lui, moet hij zich schamen, en parasiteert hij op de samenleving. Maar als een ‘rijk’ iemand dit doet door even z’n vermogen handig in een stichting te stoppen met de kinderen als bestuurders om maar een beetje erfbelasting te ontwijken, dan is het ineens rechtvaardig, slim en tuigen we er hele consultancybureaus voor op. Natuurlijk.
Ik lees nergens dat TS niet wil bijdragen of werken. Ik snap heel goed dat hij van een knap opgebouwd vermogen niet binnen enkele jaren alles wil opeten vanwege een tegenvaller. Natuurlijk zoek je dan naar manieren om zo weinig mogelijk belasting te hoeven betalen en zo goed mogelijk rond te kunnen komen met alle regelingen die de wet daarbij biedt.
Dat zei ik dan ook niet. Personen die binnen Nederland van geldende wetgeving gebruikmaken om hun vermogenspositie te verbeteren kun je weinig negatiefs van vinden. Mijn punt was dat als een ‘uitkeringstrekker’ dit doet, we er over vallen, maar als bedrijven slim boekhouden, vinden we het allemaal prima. En met ‘slim boekhouden’ bedoel ik uiteraard niet frauderen. We zijn hier niet om maar te kijken hoe we ‘maximaal’ belasting moeten betalen.evilution schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:05:
[...]
Nee, het is net zo verwerpelijk als een 'rijk' iemand die z'n geld in een belastingparadijs of whatever parkeert. Er is geen enkel verschil. Het is allebei de gemeenschap naaien. Het is precies dezelfde mentaliteit.
Algemeen in de samenleving vinden volgens mij veruit de meeste mensen het onwenselijk hoe de rijkste hele creatieve constructies hebben opgebouwd, dus dit lijkt mij een vreemde stelling die je hier doet. (Behalve als het hun favoriete F1 coureur bijvoorbeeld is natuurlijk).Kurkentrekker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:11:
[...]
Dat zei ik dan ook niet. Personen die binnen Nederland van geldende wetgeving gebruikmaken om hun vermogenspositie te verbeteren kun je weinig negatiefs van vinden. Mijn punt was dat als een ‘uitkeringstrekker’ dit doet, we er over vallen, maar als bedrijven slim boekhouden, vinden we het allemaal prima. En met ‘slim boekhouden’ bedoel ik uiteraard niet frauderen. We zijn hier niet om maar te kijken hoe we ‘maximaal’ belasting moeten betalen.
Dus wat is jouw advies aan TS? Gewoon zo snel mogelijk je geld aan vakanties / auto erdoorheen jagen? Want dan is het helemaal prima om die huurtoeslag te krijgen voor jou?evilution schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:46:
Ik snap je probleem niet helemaal? Je hebt een behoorlijk vermogen, meer dan menig ander, maar daar wil je niet aankomen maar liever op de samenleving parasiteren.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq