Router + access points set: waar let ik op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 14:16
Hey,

Ik ben sinds kort overgestapt van internet provider en heb nu de mogelijkheid om de modem/router combinatie te gebruiken als modem only en zelf een router te voorzien. Mijn vorige provider liet dat niet toe.

Aangezien ik nu zelf controle kan nemen over de router wil ik graag mijn thuisnetwerk uitbreiden en verbeteren. Echter is netwerking niet mijn sterkste kant (op dit moment ;) ).

Wat zijn mijn eisen:
  • Router + 1/2 access point(s) op verdieping 1 en 2. Ik kan deze bedraad aansluiten dus een mesh systeem heb ik niet nodig lijkt mij gezien ik overal bedrading heb
  • Moet een beetje haalbaar zijn voor een leek. Een GUI interface op de router is wel aangeraden
  • Toestellen moeten flink overschakelen van node. Als ik de trap op loop wil ik graag dat mijn smartphone/tablet het beste signaal in de buurt (over)neemt.
  • Als dit mogelijk is (geen idee hoe dit zal werken) wil ik software kunnen installeren op de router. Ik heb ooit eens PiHole draaien maar dat kon niet meer gezien mijn vorige modem/router geen optie gaf om de juiste instellingen in te stellen. Ik wil dus network wide advertentie blocking invoeren en rechtstreeks op de router lijkt mij de beste optie? Indien dit onmogelijk is, of de prijs in veelvouden naar boven drukt, dan doe ik het wel met een Raspberry Pi.
  • Prijskwaliteit moet het goed zitten. Ik wil best net wat meer betalen als de zekerheid er is dat het vlot zal werken. Geen echt budget in mind, minder is uiteraard mooi meegenomen
Wat zijn mijn vragen:
  • Waarop moet ik letter om vlekkeloze overschakeling tussen nodes te hebben?
  • Is software laden op een router een veelvoorkomende praktijk of wordt dit afgeraden?
  • Is er een setje op de markt waar bij jou meteen een lampje gaat branden dat het de keuze is voor mij? Ik hoor het graag!
  • Zijn er nog belangrijke dingen waarmee ik rekening moet houden in het huidige netwerklandschap?
Bedankt!

• BramCoding
Iemand die wat duiding kan geven bij mijn vragen en mij wat op weg helpen? Ik wil graag dit weekend iets gaan bestellen gezien de Black Friday gekte.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
ff snel; deco X setje als wired AP die prima roamen. Mikrotik Hex refresh als router, daar kun je eventueel een docker container met PiHole op zetten via usb stick. Erg goedkoop maar zou prima moeten werken tot 1gbps.

• BramCoding
sambaloedjek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:13:
ff snel; deco X setje als wired AP die prima roamen. Mikrotik Hex refresh als router, daar kun je eventueel een docker container met PiHole op zetten via usb stick. Erg goedkoop maar zou prima moeten werken tot 1gbps.
Aangezien de router en de access points niet van hetzelfde merk en ecosysteem zullen zijn, gaat dat geen problemen geven met de automatische overschakeling als ik de trap op en af loop?
Of zal ik daar hoogstwaarschijnlijk weinig van merken?

Bedankt voor de korte maar krachtige hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die Mikrotik is een router en doet geen wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
Waarom wil je een aparte router?
Provider router is tegenwoordig dikke prima

CISSP! Drop your encryption keys!

• BramCoding
laurens0619 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:54:
Waarom wil je een aparte router?
Provider router is tegenwoordig dikke prima
Omdat ik graag meer controle wil, zoals bvb adblocking op DNS niveau zonder extra hardware bij te zetten. Ik heb geen NAS of homeserver waar ik dit op kan draaien.

Of klinkt dit niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik ben alvast begonnen met een setje Deco X50 van TP-Link. Ik gebruik ze nu alle 3 als access point en dat werkt al prettig. De ontvangst boven in mijn bureau is even goed als beneden in de living.

Ik ga nu kijken om mijn ISP modem/router combinatie in bridge modus te gebruiken en mijn eigen router te gebruiken zodat ik wat ad blocking en eventueel VPN service kan opzetten maar dat projectje moet nog van start gaan. Ik lees me even wat in en zoek het uit maar op dit moment gaat mijn voorkeur naar OpenWRT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Als je nu toch al een Deco setje hebt om het router werk te doen, zou ik niet nóg een router in huis halen.

Dat geld kan imho je beter beter in zetten voor een intel NUC die je inchting als DNS- en VPNserver.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
FredvZ schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:58:
Als je nu toch al een Deco setje hebt om het router werk te doen, zou ik niet nóg een router in huis halen.

Dat geld kan imho je beter beter in zetten voor een intel NUC die je inchting als DNS- en VPNserver.
Dit was inderdaad 1 van de openstaande opties omdat ik al snel nog wat extra dingetjes zie passen in deze kleine homeserver dan in plaats van een dedicated router aan te kopen en dan een tijdje later toch nog een homeservertje wil opzetten.

Projectje voor tijdens de donkere dagen!
Eerst even kijken wat zo'n NUC verbruikt en wat de aankoopprijs is.

Bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Nog een andere tip is deze: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP. Zelf een leek, maar ik leer er veel van.

[ Voor 21% gewijzigd door 86ul op 06-12-2024 16:00 ]

Fedora42 KDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Rpi5 met docker is goedkoper in aanschaf & stroomverbruik. Hier ook met o.a. Pihole als dns, en wat monitoring etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1