Hey,
Ik ben sinds kort overgestapt van internet provider en heb nu de mogelijkheid om de modem/router combinatie te gebruiken als modem only en zelf een router te voorzien. Mijn vorige provider liet dat niet toe.
Aangezien ik nu zelf controle kan nemen over de router wil ik graag mijn thuisnetwerk uitbreiden en verbeteren. Echter is netwerking niet mijn sterkste kant (op dit moment
).
Wat zijn mijn eisen:
Ik ben sinds kort overgestapt van internet provider en heb nu de mogelijkheid om de modem/router combinatie te gebruiken als modem only en zelf een router te voorzien. Mijn vorige provider liet dat niet toe.
Aangezien ik nu zelf controle kan nemen over de router wil ik graag mijn thuisnetwerk uitbreiden en verbeteren. Echter is netwerking niet mijn sterkste kant (op dit moment
Wat zijn mijn eisen:
- Router + 1/2 access point(s) op verdieping 1 en 2. Ik kan deze bedraad aansluiten dus een mesh systeem heb ik niet nodig lijkt mij gezien ik overal bedrading heb
- Moet een beetje haalbaar zijn voor een leek. Een GUI interface op de router is wel aangeraden
- Toestellen moeten flink overschakelen van node. Als ik de trap op loop wil ik graag dat mijn smartphone/tablet het beste signaal in de buurt (over)neemt.
- Als dit mogelijk is (geen idee hoe dit zal werken) wil ik software kunnen installeren op de router. Ik heb ooit eens PiHole draaien maar dat kon niet meer gezien mijn vorige modem/router geen optie gaf om de juiste instellingen in te stellen. Ik wil dus network wide advertentie blocking invoeren en rechtstreeks op de router lijkt mij de beste optie? Indien dit onmogelijk is, of de prijs in veelvouden naar boven drukt, dan doe ik het wel met een Raspberry Pi.
- Prijskwaliteit moet het goed zitten. Ik wil best net wat meer betalen als de zekerheid er is dat het vlot zal werken. Geen echt budget in mind, minder is uiteraard mooi meegenomen
- Waarop moet ik letter om vlekkeloze overschakeling tussen nodes te hebben?
- Is software laden op een router een veelvoorkomende praktijk of wordt dit afgeraden?
- Is er een setje op de markt waar bij jou meteen een lampje gaat branden dat het de keuze is voor mij? Ik hoor het graag!
- Zijn er nog belangrijke dingen waarmee ik rekening moet houden in het huidige netwerklandschap?