Van 64GB naar 128GB, zelfde merk etc....Veilig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 18:47
Beste Tweakers,

Ik loop in Photoshop steeds regelmatiger tegen geheugentekort aan, en dat is niet zo gek gezien waar ik zoal mee werk (8k 32 bit EXR files met tig layers). Dit is de setup die ik nu heb draaien:

Mobo:
-Asus ROG STRIX X570-E GAMING

CPU:
-AMD Ryzen 9 3900X

GPU:
-PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Devil
--->LET OP!!: Deze GPU zal later deze week worden vervangen door een Inno3d GeForce RTX 4090 X3 OC. Geen idee of dat nog uitmaakt voor de volgende vraag, maar even ter volledigheid wel benoemen :)

RAM:
-Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16 - 32GB (4 x 16GB dims)

Maar goed...het RAM dus. Ik heb de QVL van het moederbord erbij gepakt en zie dat er maar een paar combinaties 4 x 32GB genoemd worden, waarbij ze eigenlijk allemaal niet meer verkrijgbaar zijn,
Nu is mijn gedachte: "wat nou als ik gewoon hetzelfde merk, zelfde serie, zelfde snelheid en zelfde timings kies, dan moet ik toch goed zitten?"

Dus dat zou betekenen dat ik ipv het RAM dat ik nu heb, dan 4 x 32GB dims plaats, en dan wel deze:
Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16

Die staat dus niet vermeld in de QVL van het moederbord, maar hoe groot is de kans dat de boel instabiel gaat worden hierdoor? Iemand ervaring met deze combi? Of genoeg ervaring met andere soortgelijke combi's die me meer kan vertellen? Ik weet vrij weinig, maar weet wel dat deze RAM unit ook naar voren komt wanneer ik op de site van Corsair via mijn Moederbord zoek naar compatible RAM. Er staat alleen niet bij of die dus ook compatibel is wanneer ik er alle vier mijn slots mee vul.

ChatGPT zegt dat het allemaal vast wel goed komt, maar die heb ik wel vaker op onjuiste informatie betrapt :'(

Dus u, oh wijzen van het web....verlicht mij met uw inzichten en help mij een weloverwogen besluit te nemen. Ik zou het namelijk zonde vinden om het gewoon te bestellen en wanneer het niet lekker werkt weer te moeten retourneren.

Alvast bedankt! En een fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johoces536
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-06 18:52
Volgens de Corsair Find compatible memory site is jouw combi compatible:
https://www.corsair.com/u...&type=findbycompatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
johoces536 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:52:
Volgens de Corsair Find compatible memory site is jouw combi compatible:
https://www.corsair.com/u...&type=findbycompatibility
Die pagina had ik ook gecheckt, en dus via het invoeren van mijn mobo gezien dat deze module in de lijst staat. Maar kan je daar ook uit halen of die dus in 4 dims nog steeds compatible/stabiel is?

En mocht ik dit straks kopen, moet ik d nnog dingen in de bios doen, of is het zo dat de timings die voorheen zijn ingesteld op de huidige modules dat die dat gewoon overneemt voor de nieuwe modules?

[ Voor 6% gewijzigd door veryferry op 27-11-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:27
Let op , in handleiding van mobo staat dat als je 4 sticks plaatst je niet standaard op 3200 kan draaien.
Dus even opletten of het wel stabiel blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:09:
Let op , in handleiding van mobo staat dat als je 4 sticks plaatst je niet standaard op 3200 kan draaien.
Dus even opletten of het wel stabiel blijft :)
haha, ik weet helaas zo weinig van dit soort technische aspecten. Een vriend van me heeft mij destijds geholpen (waarvoor immer dank), en die heeft de boel netjes ingesteld. Hoe kan ik zien waar mijn huidige RAM op draait? En kan ik er vanuit gaan dat ik dezelfde settings kan gebruiken voor het nieuwe RAM?

[ Voor 30% gewijzigd door veryferry op 27-11-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee, want 2 sticks kan sneller dan 4 sticks draaien

Use the Windows Command Prompt: Open the Command Prompt and type the command "wmic memorychip get speed". This will display the speed of each RAM module installed in the system

[ Voor 64% gewijzigd door 99ruud99 op 27-11-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:16:
Nee, want 2 sticks kan sneller dan 4 sticks draaien

Use the Windows Command Prompt: Open the Command Prompt and type the command "wmic memorychip get speed". This will display the speed of each RAM module installed in the system
Ik heb nu ook 4 sticks?
Zie dat ik ze alle vier op 2800 heb draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door veryferry op 27-11-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah, ja dat haal je makkelijk ja :) sorry, het zijn sticks die bedoeld zijn op 3200, dus dacht dat je de op 3200 had gezet (via bios - xmp profile)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:25:
Ah, ja dat haal je makkelijk ja :) sorry, het zijn sticks die bedoeld zijn op 3200, dus dacht dat je de op 3200 had gezet (via bios - xmp profile)
Ah! ok, het zou dus moeten werken. Weet jij of ik die sticks gewoon kan vervangen en be done with it? Blijven de timings etc zoals die voor de huidige sticks staan ingesteld dan staan en wordt dat dan gewoon toegepast op de nieuwe sticks? Of komt er toch stiekem meer bij kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je ze op 2800 wilt houden wel :)
Als je ze sneller wilt zou ik in stapjes omhoog gaan om te kijken of het stabiel blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
99ruud99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:35:
Als je ze op 2800 wilt houden wel :)
Als je ze sneller wilt zou ik in stapjes omhoog gaan om te kijken of het stabiel blijft
Top. Dank.
Dan is het plan nu eerst gewoon alle 16GB sticks vervangen met 32GB sticks en kijken hoe dat gaat.
Waar merk je dit soort verschil in snelheid eigenlijk precies in? BIjvoorbeeld tijdens het gebruik van enorme Photoshop bestanden....heeft het dan effectief/merkbaar nut? Of is het echt voor de tweakers onder ons die weten dat het een fractie sneller kan en dat dan ook willen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Het is natuurlijk maar 15% verschil, maar Ryzen heeft wel profijt aan sneller ram.
Je kan het eens proberen :)

Ps, het is eigenlijk altijd wanneer ram gebruikt wordt nuttig om hogere snelheid te draaien.
Upgraden van 32 naar 64 gb is enkel nuttig als je meer dan 32 gb ram zou gaan gebruiken wanneer er 64 gb in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:52

Dark

who tweaked the light?

"wmic memorychip get speed" geeft soms niet werkelijke snelheid, maar het jedec profiel weer, dus kijk ook even in het w11 taakbeheer/prestaties/geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veryferry
Dark schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:34:
"wmic memorychip get speed" geeft soms niet werkelijke snelheid, maar het jedec profiel weer, dus kijk ook even in het w11 taakbeheer/prestaties/geheugen.
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeRPXLJ6toMSNP7qCP8ceQEB8VE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z32WPBszTbtoJOvnKfx57UhV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoces536
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-06 18:52
veryferry schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:13:
[...]

haha, ik weet helaas zo weinig van dit soort technische aspecten. Een vriend van me heeft mij destijds geholpen (waarvoor immer dank), en die heeft de boel netjes ingesteld. Hoe kan ik zien waar mijn huidige RAM op draait? En kan ik er vanuit gaan dat ik dezelfde settings kan gebruiken voor het nieuwe RAM?
Ik gebruik hier CPU-Z voor.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 12:44
Je committed hoeveelheid RAM lijkt mij wel ongezond hoog. Weet je misschien waarom je een pagefile hebt van (waarschijnlijk tussen) 128-138GB?
Heeft de Windows OS dit zo voor je automatisch gekozen (denk het niet)?

Op een laptop met 32GB ram ziet het er zo uit (9GB pagefile, ofwel iets minder dan een derde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPD0x4D3OYj39HkQKyvLEj5aLxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2PFR5YiSqT9eb1viVPgHEM2.png?f=user_large

Als alle applicaties die die PC aan heeft staan, vragen naar alle "committed" RAM dan wordt alles pas echt traag. Er is 183GB beloofd aan applicaties, nou zal de pc in de toekomst met 128GB ver komen maar, het zou mij niet verbazen als die pc ook traag wordt als alle applicaties aan gaan die al die RAM hebben gereserveerd (onwaarschijnlijk scenario?).

Ik weet niet of in jouw specifieke situatie die getallen van committed memory gezond zijn, maar dat zal misschien te vergelijken zijn met een andere professionele Photoshop gebruiker.

• veryferry
grasmanek94 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:04:
[...]

Je committed hoeveelheid RAM lijkt mij wel ongezond hoog. Weet je misschien waarom je een pagefile hebt van (waarschijnlijk tussen) 128-138GB?
Heeft de Windows OS dit zo voor je automatisch gekozen (denk het niet)?

Op een laptop met 32GB ram ziet het er zo uit (9GB pagefile, ofwel iets minder dan een derde):
[Afbeelding]

Als alle applicaties die die PC aan heeft staan, vragen naar alle "committed" RAM dan wordt alles pas echt traag. Er is 183GB beloofd aan applicaties, nou zal de pc in de toekomst met 128GB ver komen maar, het zou mij niet verbazen als die pc ook traag wordt als alle applicaties aan gaan die al die RAM hebben gereserveerd (onwaarschijnlijk scenario?).

Ik weet niet of in jouw specifieke situatie die getallen van committed memory gezond zijn, maar dat zal misschien te vergelijken zijn met een andere professionele Photoshop gebruiker.
Ik weet niet precies wat dit allemaal betekent maar ik had een aantal 5000px 32bit files open in Photoshop, daarnaast Firefox met pakweg 500 tabs en nog een Maya 3d file van 2GB. Ik denk dat het daar waarschijnlijk mee te maken heeft? ;)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 12:44
veryferry schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet precies wat dit allemaal betekent maar ik had een aantal 5000px 32bit files open in Photoshop, daarnaast Firefox met pakweg 500 tabs en nog een Maya 3d file van 2GB. Ik denk dat het daar waarschijnlijk mee te maken heeft? ;)
Het is mogelijk dat die FF tabs zo de committed memory ophogen, dan zal dat denk ik geen probleem zijn. 500 tabs tegelijk laden/gebruiken zal denk ik niet gebeuren.
Pagina: 1