Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij zitten op het werk met een situatie en weten ons geen raad wat te doen. Er zijn al wel de nodige stappen gezet behalve de politie bellen. Dit is wel wat het internet teruggeeft en gaan wij ook morgen doen denken wij maar uit alle wijsheid dan mogen zij het zeggen. Voor mij is dit ook een stukje gemoedsrust bij een onderbuikgevoel als tweede begeleider (afgelopen half jaar elke vrijdag) of wij echt alles eraan gedaan hebben en juist tevens gehandeld. Ik zal het kort houden zodat het overzichtelijk blijft. Tevens zo opgeschreven dat dit niet herleidbaar is naar de persoon of (werk)locatie.

Relatie met ons kantoor
In het kort; deze persoon heeft een migratieachtergrond. Reden doet er niet toe en waar wel bij ons bekend. Deze leiden wij op middels een SROI traject als laagdrempelige werkvoorbereidersfunctie. Deze is bij ons gematcht via een bureau die hierin actief voorziet en heeft daar ook een contactpersoon. Wij zijn dus op dit moment geen werkgever maar moesten wel deze week laten weten of wij wel of geen aanbieding willen doen. Wij voorzien op dit moment twee dagen in de week invulling / opleiding en dat is onze relatie.

Gemoedstoestand
Deze persoon heeft hier verder geen familie en zo ver bekend is er ook geen familie meer of in beeld. De gemoedstoestand was goed tot hoog; In een halfjaar buitengewoon snel Nederlands geleerd en komt aardig mee. In technisch Nederlands bleef de persoon wat in achter en dat was het enige puntje wat ook maar een spoortje frustratie gaf; begrijpelijk. Er zou normaal een positief advies uitgegeven gaan worden tot aannemen via ik meen een of ander WIA traject waar wij in de loop van tijd, meen 3 jaar, steeds een grotere deel van zijn loon zouden gaan betalen. Dit was ook al kort gedeeld dat bij eenzelfde inspanning dit in het verschiet lag. In de categorie pluimage komt alles voorbij maar vaak aan de onderkant van het spectrum; in dit geval meer dan een beetje positief verrast. Normaal kom ik ook niet om de hoek kijken; slechts voor afstudeerders van de HTS / TU.

De vermissing
In het kader van de interne opleiding mocht dan eindelijk van de praktijk geproefd worden; daar werd echt maanden naar uitgekeken! De persoon heeft een opleiding genoten in land van herkomst, deze papieren zijn omgezet tot op masterniveau en mocht nu na behalen VCA echt naar buiten. Door de toestand in land van herkomst is dit na behalen opleiding nooit gelukt. Voor de specifieke werkzaamheden is het lastig een totaalbeeld te krijgen van A tot Z en deze relatief unieke kans deed zich nu voor. Gedurende ongeveer 3 dagen zou dit perfect kunnen en heb ik afgestemd en voorbereid. In het voortraject ernaartoe op enkele vrijdagen contactmomenten gehad in bepaalde documenten lezen en verwerken.

Dit betrof vrijdag de vijftiende jongstleden. Hij kwam niet opdagen en wij hebben wel vaker gehad dat gemotiveerde personen ineens verdwenen. Daar kun je van alles bij speculeren maar dat wil ik absoluut hier niet hebben. Er is bij persoon geen enkel vermoeden dat dit zou gaan gebeuren; integendeel. kan ook gewoon simpel ziek zijn. Die dag is meermaals per telefoon en e-mail verkeer tevergeefs contact gezocht in de categorie we hebben je gemist en dat was wel erg jammer en alles wel goed met je?!. Normaal is deze persoon snel met reageren en oppakken van zaken.

Wat is nu concreet door ons gedaan sindsdien?
Je houdt je voor dat de persoon zelf verantwoordelijk is voor het eigen doen en laten en denkt hiermee worden echt de glazen ingegooid. Wellicht een griepje, voedselvergiftiging; je weet het niet maar kan ook nog; er werd nog niet direct iets gevonden van de situatie in negatieve of verontrustende zin. De maandag erop (18de) is contact opgenomen met de contactpersoon van het betreffende SROI-bureau en deed onverschillig; "ja mensen raken wel vaker en soms langdurig uit beeld". Ja die ervaring delen wij wel maar dit voelt echt wel anders. Maar goed wij voelen ons wel verplicht in het kader van het traject te melden als een persoon afwezig is.

Woensdag de 20ste was de persoon wederom niet op kantoor in Amsterdam. Vreemd denk je dan. Afgelopen vrijdag (22ste) ook niet op onze locatie in Haarlem en is de contactpersoon gevraagd om een terugkoppeling of overgaan tot actie. Dit werd onnodig geacht. Nu kom ik weer in beeld vandaag; ik was druk afgelopen periode dus van de zijlijn sindsdien gevolgd. Maar wederom een no show vandaag. Alle personen, dus mij als begeleider als ons SROI bureau als de tweede begeleider hebben vandaag contact gehad. Wij zijn inmiddels verontrust maar weten niet wat wij moeten/kunnen. Wij hebben niet zijn adres; wel weten we de reisroute en zijn bekend waar ergens in Amsterdam de persoon zou moeten wonen. Via de geloofsgemeenschap wat voorzichtig geïnformeerd maar lijkt daar niet bekend te zijn. Dat had gekund natuurlijk. Op de reisroute niet gesignaleerd. Er is wel de beschikking over kopieën van de nodige (verblijfs)documenten om te overhandigen aan de politie via HR.

Vandaag
Concreet denk ik dat er echt reden is tot zorg en daarom ben ik er vandaag bijgehaald. Wij (HR) hebben uitgelopen wat kon. Normaal (zo als wij het begrijpen) kan of een familielid of werkgever direct aangifte van vermissing doen. Wij weten niet of bijvoorbeeld omwonenden al iets in gang hebben gezet maar zowel wij als het bureau hebben geen bezoek van de politie gehad. Wij kunnen op dit moment niks anders bedenken dan maar contact opnemen met de politie; de vraag is wie dit dan moet doen; HR, een van de twee begeleiders of ons interne SROI bureau wat weer onder HR valt. Onze verwachting was dat het externe SROI bureau dit zou zijn en zou gaan doen. Buiten dit wat rest nog of wat zien wij over het hoofd? Voor ons is deze situatie nieuw incl. het onverschillige gedrag van betreffende contactpersoon; deze ziet geen reden tot zorg en denkt dat het vanzelf wel goed komt. Wij zitten met een onderbuikgevoel dat dit verkeerd zit maar niks concreets. Anders dan wellicht nu het slechte weer. Er is tevens niet het idee dat met het op de hoogte stellen van de politie dat wij hen hiermee onnodig lastig vallen dus geen belemmering.

TLTR;
- 15 november j.l. niet op komen dagen zonder opgave van reden bij goede gemoedstoestand
- 18 november melding van afwezigheid gedaan
- 20 november wederom niet komen opdagen, wederom melding gedaan
- 22 november wederom niet komen opdagen; contactpersoon gevraagd om overgaan tot actie (langsgaan of contact opnemen met politie).
- 27ste november (vandaag) wederom niet op kantoor en contactpersoon ziet geen reden tot actie; wij hebben een onderbuikgevoel maar niks concreets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:54
Donderstraaltje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:54:

TLTR;
- 15 augustus j.l. niet op komen dagen zonder opgave van reden bij goede gemoedstoestand
- 18 augustus melding van afwezigheid gedaan
- 20 augustus wederom niet komen opdagen, wederom melding gedaan
- 22 augustus wederom niet komen opdagen; contactpersoon gevraagd om overgaan tot actie (langsgaan of contact opnemen met politie).
- 27ste augustus (vandaag) wederom niet op kantoor en contactpersoon ziet geen reden tot actie; wij hebben een onderbuikgevoel maar niks concreets.
Je bedoelt November denk ik ipv augustus?

[ Voor 88% gewijzigd door Roos79 op 27-11-2024 18:59 ]

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:29
Je kunt toch gewoon 0900-8844 bellen en aangeven dat een werknemer al meerdere malen niet op werk is verschenen. De Politie kan het adres opzoeken en langsgaan. Gewoon direct doen, dan kan er gelijk gehandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:58:
[...]

Je bedoelt November denk ik ipv augustus?
Ja; dit was voor mij de laatste maand van direct contact en zat top of my mind. Tevens zit ik gewoon nu met een knoop in mijn maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:21

NMH

Moderator General Chat
@Donderstraaltje zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik vond dit informatieblad dat ook expliciet werkgevers en andere bekenden noemt: https://www.politie.nl/bi...-iemand-vermist-wordt.pdf. Volgens mij kun je dus prima 0900-8844 bellen met je verhaal, ondanks dat je formeel geen werkgever bent.

Succes en hopelijk loopt het goed af!

Edit: ik verhuis je topic even naar PFSL trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 27-11-2024 20:09 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:40
Melden bij de politie. Die zullen het enigsinds uitzoeken door bv langs te gaan. Voor de rest zullen die ook niet veel doen als er geen vermoeden is van een misdrijf.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sroi geeft aan dat dit vaker gebeurd. Waarom dan toch zorgen maken? Werknemer heeft zo te lezen complex verleden, dat kan zomaar in beeld komen. Misschien oude kennissen, misschien terug naar land van herkomst, misschien gewoon de interesse verloren?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik had ooit een nieuwe gastmedewerker (uit de VS) die niet kwam opdagen op dag 1-7. Europese vriendin wilde naar de politie gaan vanwege vermissing, toen hij opeens op kwam dagen. Bleek een alcoholist te zijn en hij had de hele week stomdronken in kroegen, nachtclubs etc doorgebracht.

Dus wie weet. Het eindigde snel bij ons en de persoon ging terug naar de VS.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 28-11-2024 02:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:33

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Geen idee waar persoon vandaan komt echter het kan cultureel zijn. Zonder opgaaf van reden stoppen is o.a. hier in Azie niet ongewoon. B.v. om familie te helpen, ze vinden het werk te moeilijk, geen zin meer, etc.

Wel lastig als werkgever dus daarom zullen veel bedrijven wat ruimer in personeel zitten. Een eerste stap zou toch zijn om even HR bij zijn woning te laten kijken als bellen/mailen geen resultaat heeft. Dan heb je al een indicatie of de politie er bij betrokken moet worden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Intussen snel gegaan. HR besloten om maar melding te doen want dat leek de correcte stap en zij konden ook meteen met de papieren schakelen. Zo juist op kantoor teruggekregen dat de persoon niet thuis maar wel reeds eerder (?!) elders is aangetroffen.

Details zijn vooral heel onduidelijk bij de politie en wij zijn niet eerder in beeld gekomen. Er lijkt nu een zorgvraag te ontstaan maar zij kunnen/mogen ons niet meegeven waaruit deze bestaat. Dan kunnen wij er verder ook weinig mee. Erg jammer allemaal want het zag er allemaal zo positief uit.

Het zit ons alleen dwars dat wij dan niet op de hoogte worden gesteld, of minstens het SROI bureau dan. Hele rare gang van zaken. Voor ons rest nu gissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
Dat is de wet op privacy en bescherming van persoonlijke levenssfeer.
Ik was al verbaasd toen geopperd werd dat HR bij het huis moest langsgaan, dat mag niet zomaar in Nederland.

Hou er rekening mee dat dit vaker zal gebeuren. Enige wat je kan doen is melding maken bij uitzenders of bij politie. Als die melden dat het oke is dan moet je dat maar geloven. Je bent geen opsporingsambtenaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Als jij zelf in een prettig en stabiel gezin bent opgegroeid dan kan je je niet voorstellen wat voor instabiele levens sommige mensen hebben. Je hebt geen idee wat er zich achter gesloten deuren (of onder bruggen) afspeelt.

Goed dat je er iets mee probeerde te doen. Laat het nu verder over aan de juiste instanties zodat ze het (hopelijk) oppakken.
sh4d0wman schreef op donderdag 28 november 2024 @ 03:20:
Een eerste stap zou toch zijn om even HR bij zijn woning te laten kijken als bellen/mailen geen resultaat heeft.
Ja uh, leuk, dat advies, maar dat mag dus niet.

[ Voor 28% gewijzigd door BFmango op 28-11-2024 08:31 ]

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07 07:18
Hoe vervelend ook, je kunt niet heel veel. Politie bellen en de situatie even uitleggen. Eventueel met de concrete vraag of ze even op het adres willen kijken. Daarna van je afzetten.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-07 17:47
oohh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:03:
Je kunt toch gewoon 0900-8844 bellen en aangeven dat een werknemer al meerdere malen niet op werk is verschenen. De Politie kan het adres opzoeken en langsgaan. Gewoon direct doen, dan kan er gelijk gehandeld worden.
Dit is inderdaad het enige goede antwoord. Je kunt zelf gaan onderzoeken als werkgever (maar je mag niet zoveel zoals langsgaan bijvoorbeeld). Als er al een onderzoek of aangifte loopt is het alleen maar goed dat jij dat ook doet.

Meer kun je niet doen op dit moment, hoe leuk en aardig deze persoon ook is of was.

Zucht...

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
BFmango schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:30:

[...]
Ja uh, leuk, dat advies, maar dat mag dus niet.
Is dat zo? Dat is bij ziekte om te controleren of de medewerker echt wel ziek is een ding maar volgens mij bij vermissing zit dat anders.
Zie ook: https://www.pwnet.nl/4093...-vragen-en-5-tips-voor-hr
Dat is niet de wetgeving maar bij onbekende afwezigheid kan ik niks vinden dat het niet mag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:40
Hoi @Donderstraaltje ,

Als eerste, wat fijn dat jij (en je collega 's) je zo betrokken voelen bij deze stagiair (bij gebrek aan een beter woord). Jullie hadden ook op dezelfde wijze kunnen reageren als het SROI-bureau en niets kunnen doen. Dus, complimenten voor jullie betrokkenheid!

Wát er met deze stagiair aan de hand is, weet je niet. Ik denk dat je wel een vermoeden hebt, maar daarover speculeren is zinloos. Ik hoop wel dat jullie, mocht dit in een nabije of verder toekomst gevraagd worden, de deur voor deze man openhouden. Mocht dit zo zijn, misschien is het dan aardig om hem dit op een laagdrempelige manier te laten weten.

Nogmaals mijn complimenten!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-07 19:22
BFmango schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:30:
Als jij zelf in een prettig en stabiel gezin bent opgegroeid dan kan je je niet voorstellen wat voor instabiele levens sommige mensen hebben. Je hebt geen idee wat er zich achter gesloten deuren (of onder bruggen) afspeelt.
Omdat ik dit topic voorbij zag komen, en deze bovenstaande commentaar las: Hoewel mijn situatie geheel anders is, kom ikzelf (ook) uit een labiel/chaotisch gezin* (opnieuw [mogelijks] andere reden/context). Helaas blijf ikzelf inderdaad merken, dat anderen tot "geen idee [hebben] wat er zich achter gesloten deuren (of onder bruggen) [heeft] afspeelt."

Dus bedankt om deze comment te schrijven.

Verder veel warme sterkte toegewenst in dit process.

*Ikzelf kom uit een (typisch) Nederlands gezin. Desondanks was er spraken van veel (intergenerationeel) huiselijk geweld, zodat ik een serieuse complex Post-Traumatische Stress Stoornis (cPTSS) heb; DM me gerust voor vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door 86ul op 28-11-2024 13:15 . Reden: Typo ]

Fedora40 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:12:
Intussen snel gegaan. HR besloten om maar melding te doen want dat leek de correcte stap en zij konden ook meteen met de papieren schakelen. Zo juist op kantoor teruggekregen dat de persoon niet thuis maar wel reeds eerder (?!) elders is aangetroffen.

Details zijn vooral heel onduidelijk bij de politie en wij zijn niet eerder in beeld gekomen. Er lijkt nu een zorgvraag te ontstaan maar zij kunnen/mogen ons niet meegeven waaruit deze bestaat. Dan kunnen wij er verder ook weinig mee. Erg jammer allemaal want het zag er allemaal zo positief uit.

Het zit ons alleen dwars dat wij dan niet op de hoogte worden gesteld, of minstens het SROI bureau dan. Hele rare gang van zaken. Voor ons rest nu gissen.
eEen zorgvraag kan van alles zijn, van acute psychische problemen tot onder een bus gelopen :/. Misschien kunnen jullie het nog andersom proberen, laat je werktelefoonnummer achter bij de politie en vraag of ze het nummer willen doorgeven aan een case manager, familie of aan de persoon zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:12
Hoe is dit geëindigd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Met dat wij het nog steeds niet weten.

Wij hebben de persoon gewoon een kaartje gestuurd, net als iedereen, voor het eindejaarsfeest. Daar is hij komen opdagen. Met op het oog in goede fysieke gezondheid en wij merkten verder totaal niks. Niemand van ons kan plaatsen wat er nu is gebeurd of wat er nu nog speelt in dat koppie (waarschijnlijk dan). Het blijft een groot vraagteken.

We wachten nu af wat de komende tijd zal gebeuren… ik ga waarschijnlijk nu ook een dag in de week naar de vestiging Amsterdam dus wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Donderstraaltje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Met dat wij het nog steeds niet weten.

Wij hebben de persoon gewoon een kaartje gestuurd, net als iedereen, voor het eindejaarsfeest. Daar is hij komen opdagen. Met op het oog in goede fysieke gezondheid en wij merkten verder totaal niks. Niemand van ons kan plaatsen wat er nu is gebeurd of wat er nu nog speelt in dat koppie (waarschijnlijk dan). Het blijft een groot vraagteken.

We wachten nu af wat de komende tijd zal gebeuren… ik ga waarschijnlijk nu ook een dag in de week naar de vestiging Amsterdam dus wie weet.
Ik vind het oprecht aardig van jou / jullie dat jullie deze stagiair voor het eindejaarsfeest hebben uitgenodigd. En het feit dat hij gekomen is, zegt iets misschien iets over zijn betrokkenheid bij jullie, maar zegt evengoed iets over het gevoel van betrokkenheid wat jullie uitstralen.

Hebben jullie nog contact met het SROI-bureau? Neem eens met hen contact op, mogelijk weten zij hoe de vlag erbij hangt. Als dat bureau nog steeds onverschillig reageert, stuur de medewerker dan een kaartje en nodig hem uit voor een kopje koffie op kantoor, gewoon om het contact te blijven houden. Waarschijnlijk is er geen bedrijfsarts betrokken (want, stagiair) waardoor een eventuele reïntegratie niet onder zijn begeleiding kan. Maar misschien, na een paar koffie afspraken, zou je kunnen vragen of deze stagiair onder behandeling van een therapeut staat en of jullie misschien met deze therapeut een gesprek kunnen voeren over reïntegratie.

Ik weet 't, het is veel gevraagd, het kost jou én je collega's tijd, maar het werven van andere medewerkers kost evenveel, zo niet meer tijd. Ook dán weet je nooit helemaal wat voor vlees je in de kuip hebt. Nu weet je dat wel, deze stagiair is een heel goede, met mogelijk een kwetsbaarheid. Misschien wel te verkiezen boven een middelmatige medewerker die geblesseerd raakt op het voetbalveld, tijdens het parasailen of wiens functioneren onder druk staat om welke andere reden dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
bernard038 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Hebben jullie nog contact met het SROI-bureau? Neem eens met hen contact op, mogelijk weten zij hoe de vlag erbij hangt.
Wat ik hierover kan zeggen is ja, er is nog contact. Wij wilden niks overhaast beslissen en tegelijk hebben wij een vraag neergelegd.

De vraag was of hij nog een halfjaar extra in de regeling (weet oprecht de naam en wetten erbij niet dat doet HR) kon blijven. Hoe exact dat loopt weet ik niet maar is ook een stukje bescherming voor hem dat hij minder verplichtingen heeft. Dat geeft ons de ruimte geen overhaaste beslissingen te nemen en de ruimte om wellicht maatwerk te bieden.

Dat is gegeven wij, wellicht bij HR in vertrouwen, te horen krijgen wat er dan moet gebeuren. Het laatste wat wij wilden was de deur dichtgooien want dat doet ook geen recht aan de inzet en groei afgelopen periode. Dan duurt het traject maar anderhalf jaar ipv een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Donderstraaltje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Wat ik hierover kan zeggen is ja, er is nog contact. Wij wilden niks overhaast beslissen en tegelijk hebben wij een vraag neergelegd.

De vraag was of hij nog een halfjaar extra in de regeling (weet oprecht de naam en wetten erbij niet dat doet HR) kon blijven. Hoe exact dat loopt weet ik niet maar is ook een stukje bescherming voor hem dat hij minder verplichtingen heeft. Dat geeft ons de ruimte geen overhaaste beslissingen te nemen en de ruimte om wellicht maatwerk te bieden.

Dat is gegeven wij, wellicht bij HR in vertrouwen, te horen krijgen wat er dan moet gebeuren. Het laatste wat wij wilden was de deur dichtgooien want dat doet ook geen recht aan de inzet en groei afgelopen periode. Dan duurt het traject maar anderhalf jaar ipv een jaar.
Dat klinkt als een heel elegante oplossing! Nu maar hopen dat dit kán en dat de betrokken stagiair hiermee akkoord gaat.
Je hebt eerder je twijfels uitgesproken over de betrokkenheid van het SROI-bureau, ik hoop dat dit traject niet stukloopt op onresponsiviteit of een onvermogen om creatief na te denken of te handelen vanuit deze club. Mocht dat wel zo zijn (of lijken), hoop ik dat jullie deze stagiair niet laten vallen.

Nogmaals, chapeau voor jouw (en jullie) betrokkenheid!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Donderstraaltje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Wat ik hier mis: heeft niemand van jullie tijdens het eindejaarsfeest op een discrete (één-op-één) en informele manier aan hem gevraagd wat er loos was? Zo van: "Hé, ik dacht opeens: waar is Huppeldepup? Want je was zo lekker bezig! Hopelijk was er niets ergs aan de hand?" Ik zou het zelf heel normaal en sympathiek vinden als een collega me daarnaar zou vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Randfiguur schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Wat ik hier mis: heeft niemand van jullie tijdens het eindejaarsfeest op een discrete (één-op-één) en informele manier aan hem gevraagd wat er loos was?
Dacht dat dit wel duidelijk was maar;

Ik heb er zelf voor gekozen dit niet te doen; heb de persoon wel kort gesproken op een wat rustigere plek. Op de manier goh wat jammer dat je er niet was en je hebt echt wat gemist! Met vragende ogen erbij “goh wat was er nu?!”; maar niks. Ook omdat ik zag dat hij eerder bij HR stond. Maar HR wilt er sowieso niks over kwijt want als vertrouwenspersoon doen zij geen mededelingen.

En ik wil niet te vragend overkomen of wellicht de persoon in een ongemakkelijke positie zetten. Ik weet ook niet wat wijsheid is en ben uiterst voorzichtig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Donderstraaltje Voor jou persoonlijk en voor iedereen die meeleest wou ik graag nog even benadrukken hoe fijn het is als mensen zoals jij en je collega's omzien naar mensen om hen heen. Mensen zijn vaak heel huiverig hiervoor. En nog meer onder technische/nerd-achtige mensen die zich gemakkelijker voelen rond techniek dan rond anderen. (Ik ben zelf zo iemand).

In het bedrijf waar ik vorig jaar werkte kregen we te maken met een collega die niet op het werk verscheen. Na een dag of 2 kregen we daar een naar gevoel bij. We zijn bij hem langs geweest maar alles was dicht. Politie gebeld, die puur op basis van ons gevoel snel handelde en de woning open heeft gebroken. Helaas was de man overleden. Maar wie weet, in een ander geval had het misschien wel geholpen. En ook nu was de familie ons heel dankbaar dat we op ons gevoel af waren gegaan en hij daardoor niet heel lang alleen in huis heeft gelegen.

Ik wil dus maar zeggen: het is 100% okee om gewoon op basis van je gevoel te handelen als je denkt dat iemand hulp kan gebruiken. (En daarna natuurlijk ook de persoon de ruimte te geven om dat te accepteren zoals die dat zelf wil).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-07 09:58
Melden bij de politie en verder lekker verder zoeken naar een geschikte kandidaat met een arbeidsethos waar je wel op kunt bouwen. Meer kun je niet doen en is ook niet jullie pakkie aan. Je bent geen sociaal werker maar runt een bedrijf. Ik heb in het verleden ook gewerkt met mensen met een migratieachtergrond en ook veel rare dingen meegemaakt. Van de ene op de andere dag ontslag nemen, in de ochtend bellen dat ze niet komen werken of gewoon afwezig zonder even een seintje te geven. Als je de politie inlicht heb je gedaan wat je kon en tenzij er echt een hele urgente reden is dat diegene niet even jullie op de hoogte kon houden zou ik niet met die persoon verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TS wil de persoon helpen en dat is misschien goed, maar zoals ik het lees is het iemand nieuw die regelmatig niet komt opdagen zonder opgaaf van reden. Dit is misschien een bedrijf dat mensen met problemen op de arbeidsmarkt opvangt (de afkortingen zeggen me niet zo veel), maar als dat niet is zou ik het gewoon laten gaan en iemand anders zoeken.

Ik snqp niet helemaal wat de politie hier mee te maken heeft?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Denk dat een aantal het hier niet snappen dus in het kort; iemand met een achterstand op de arbeidsmarkt doet veel moeite en bijna een jaar lang 120% inzet en is dan ineens spoorloos. Over arbeidsethos gesproken…

SROI staat voor Social Return On Investment en is onderdeel van de participatiewet. Wij worden door de overheid VERPLICHT op projectbasis 2-3% van de omzet of uren te besteden hieraan. Ook moeten wij naast deze mensen een leerschool bieden proberen deze in dienst te nemen. Dit is geen keuze en er is een dikke kans dat jouw bedrijf hier ook aan moet voldoen! En ja ik hoop dat deze mensen ooit volwaardige collega’s kunnen worden, met wellicht enige hulp of aanpassingen. Noem het een linkse hobby zo je wil (vrije vertaling van bovenstaande posten) maar wij proberen naast techniek steeds meer de mens en dus de werknemer centraal te zetten. Ook ik loop soms intern tegen zaken aan en word soms weggezet als een zacht ei.

Dit kunnen mensen zijn die door ziekte langdurig zijn uitgevallen, een aangepaste werkplek nodig hebben zoals met een rolstoel bijvoorbeeld, probleemjongeren die net 18 zijn geworden, jongeren die ziek zijn met een slome start in het volwassen leven (Wahjong) en ook statushouders. Ook als jij na een ernstig ongeluk weer de arbeidsmarkt wilt betreden ben je SROI! Het zou je maar gebeuren… en dat kan zo maar dus wrijf je in je handjes als je zowel lichamelijk als geestelijk gezond bent.

Hiervoor hebben wij maar een paar posities waar wij ze kwijt kunnen en ruimte hebben hun op te leiden. Helaas lukt het maar 1 op de 30 ofzo een andere plek aan te bieden welke kans maken op vastigheid. Dit zijn vaak ook de mensen die wel wat laten zien. Helaas is het gross zo dat zij niet / te laat of dronken op het werk verschijnen, beperkte of geen inzet tonen of gewoon echt niet passen.

Door deze verplichting is is het ook lastig geschikte SROI personen te vinden. Je zou zeggen dat er genoeg personen zijn maar de realiteit is anders. Als ik een goede binnenkrijg een keer mag wel gezegd worden dat wij daar zuinig op zijn. Ja ook wij komen overal handjes te kort, in een branche waar veel mensen tegenwoordig hun neus voor ophalen. En nee het is niet zo dat je ff makkelijk bepaalde functies kunt vervullen of dat AI ineens overbodig maakt.

SROI zijn mensen die voor de BV Nederland keihard nodig zijn en daar laat ik het bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
@Donderstraaltje ik denk dat je het het hele traject in dit topic, tot en met het eindejaarsfeest, prima hebt gedaan en de juiste keuzes hebt gemaakt. d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Een update want er hadden een aantal mensen gevraagd wat nu de status was.

- Wij zijn er nooit exact achtergekomen wat de persoon in kwestie nu overkomen is, ook HR niet
- Moet haast geestelijk van aard zijn; maanden terug in de tijd met de (taal)ontwikkeling
- Ik ben als begeleider ervan af gehaald
- Het programma kon niet voortgezet worden want wij moesten toch echt over gaan tot in dienst nemen
- Op het huidige niveau kunnen wij zo iemand gewoon niet overnemen
- Er lopen natuurlijk nog altijd andere gesprekken over andere personen met de SROI organisatie maar zij geven aan geen ruimte te hebben (tot verlenging)

Al met al loopt dit heel lelijk af en zelfs de verblijfsvergunning komt nu in het geding.
Ook zelf wel, mede ook door andere ongerelateerde zaken, er aardig op leeggelopen.

Zo jammer, hoop echt dat er nog ruimte gevonden wordt.
Pagina: 1