Enkel Amerikaanse smart home platformen in nieuwsberichten

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Naar aanleiding van nieuws: SwitchBot kondigt slimme relaisschakelaars met Matter-ondersteuning aan.

Wij, Nederlandsers, zijn toch trots op onze bedrijven en producten?

Waarom, oh waarom, noemen de Tweakers.net redacteuren dan systematisch liever Amerikaanse smart home platformen, terwijl het Nederlandse Athom B.V. dat Homey en Homey Pro maakt, zowaar groter is dan SmartThings in Nederland, en het moet opnemen tegen Google, Amazon en Apple.

Willen we Nederland niet vooruit helpen? Willen we graag afhankelijk worden van Amerika voor al onze tech, zowel binnen Nederland als Europa?

Zijn we niet zelf de schuld van onze Nederlandse onderuitgang, als we hier niet zelf een sterke mening over durven hebben?

Ik vind dat we best trots mogen zijn op Nederlandse bedrijven, en die ook vaak voor mogen trekken in nieuwsberichten, omdat dat ons land verder helpt. Het gaat echt niet minder clicks opleveren. O+

P.S. En ja, zelfs ik als oprichter van Athom, vind dat Home Assistant ook in dit rijtje thuishoort, ondanks dat ze een Amerikaanse Inc. zijn. Hun idealen liggen veel dichter bij die van Homey, dan Big Tech.

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@WeeJeWel zijn er concrete nieuwsberichten of product releases van Homey die je mist? En of voorbeelden waarbij persberichten over Homey, die aangedragen zijn via 'Tip de redactie' die er niet doorheen zijn gekomen?

Ik denk namelijk niet dat de reactie bewust Nederlandse producten minder promoot dan Amerikaanse. Het is natuurlijk sowieso wel zo dat er veel meer niet-Nederlandse fabrikanten zijn dan wel. Dus per definitie zal je meer lezen over niet-Nederlands dan over wel Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Het gaat in dit geval vooral wanneer smart home platforms worden genoemd waar een (nieuw) product mee werkt, zoals in het voorbeeld.

Veel daarvan tegenwoordig is Matter, en dat werkt per definitie automatisch met Homey Pro.

Juist in die opsommingen zou het goed voor ons land zijn om Nederlandse producten zoals Homey te benoemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik vind het tbh heel awkward en lastig om publiekelijk keuzes te moeten verdedigen tegenover een fabrikant (of althans oprichter) over waarom we wel of niet over diens producten schrijven. Dat je dat als zowel fabrikant als tweaker (en ook nog eens een met een abo) doet maakt het alleen maar verwarrender.

Je suggestie dat we bepaalde producten bewust minder onder de aandacht brengen vind ik ook nogal vreemd, dat is absoluut niet het geval en je kunt meer dan genoeg artikelen over Homey vinden. Daar schrijven we over omdat het interessant is en ook omdat jij onze submits prima weet te vinden.

We schrijven verder ook niet vanuit een ideologie zoals jij dat hier voorstelt. We schrijven over producten en diensten die interessant zijn, en als iets uit Nederland komt kan dat meespelen, maar we schrijven niet omdát we 'Nederland vooruit willen helpen' of iets wat daarop lijkt.

Je laatste vergelijking gaat mank omdat Matter een standaard is. Homey is een product(groep).

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom zou een Zuid-Koreaans bedrijf voorrang moeten krijgen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
P_de_B schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:28:
Waarom zou een Zuid-Koreaans bedrijf voorrang moeten krijgen?
Athom is Nederlands, betaalt ook veel belasting aan de Nederlandse staat en houdt veel Nederlanders aan het werk. LG is alleen aandeelhouder.

[ Voor 15% gewijzigd door WeeJeWel op 27-11-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maar dat maakt je BigTech argument wel zwakjes.

Overigens heb je best een punt dat in de opsomming van dit artikel naast Apple en Google ook best HA of Homey genoemd mag worden. Tegelijkertijd snap ik de reactie van Tijs wel; moet de redactie zich nu verdedigen tegen iemand die er commercieel gewin bij heeft? Dat is niet te doen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:00
Ik ben het eens met weejewel ongeacht wie hij is.
Of je noemt alle platformen op waarmee het compatibel is, of je houd het heel algemeen "werkt met de meeste smarthome platformen die matter ondersteunen"

*knip*. Dit is niet de manier om constructief feedback te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 28-11-2024 08:14 ]

• WeeJeWel
TijsZonderH schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:25:
Ik vind het tbh heel awkward en lastig om publiekelijk keuzes te moeten verdedigen tegenover een fabrikant (of althans oprichter) over waarom we wel of niet over diens producten schrijven. Dat je dat als zowel fabrikant als tweaker (en ook nog eens een met een abo) doet maakt het alleen maar verwarrender.

Je suggestie dat we bepaalde producten bewust minder onder de aandacht brengen vind ik ook nogal vreemd, dat is absoluut niet het geval en je kunt meer dan genoeg artikelen over Homey vinden. Daar schrijven we over omdat het interessant is en ook omdat jij onze submits prima weet te vinden.

We schrijven verder ook niet vanuit een ideologie zoals jij dat hier voorstelt. We schrijven over producten en diensten die interessant zijn, en als iets uit Nederland komt kan dat meespelen, maar we schrijven niet omdát we 'Nederland vooruit willen helpen' of iets wat daarop lijkt.

Je laatste vergelijking gaat mank omdat Matter een standaard is. Homey is een product(groep).
Ik zeg ook niet dat de redactie bewust niet Nederlandse merken noemt, maar vooral dat het lijkt alsof er niet bij stil wordt gestaan. Meestal wordt het persbericht van een fabrikant gewoon overgenomen en vertaald, zonder het nieuws te lokaliseren naar de Nederlandse en Belgische doelgroep van Tweakers.net.

En dan krijg je dus bijvoorbeeld dat SmartThings wel word genoemd, ondanks dat die in Nederland bijna geen marktaandeel hebben op de smart home platform markt.

Dat je er niet voor kiest om Nederlandse bedrijven te steunen staat je vrij, het is immers jullie website. Maar ik vind het wel erg jammer, omdat wij Nederlanders samen sterker staan tegen de veramerikanisering van ons land.

Misschien ben ik wel een doemdenker, maar als we over een tiental jaar helemaal afhankelijk zijn van Amerikaanse Big Tech, en een grillige president waar idiocracy nog kinderspel bij lijkt, dan hebben we dat toch ook vooral aan onszelf te danken.

Ik blijf in ieder geval altijd strijden voor een onafhankelijk Nederland met uitvindingen van eigen bodem, ook als mijn landgenoten zich daar niet druk om lijken te maken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mastr-dc schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:44:
Ik ben het eens met weejewel ongeacht wie hij is.
Of je noemt alle platformen op waarmee het compatibel is, of je houd het heel algemeen "werkt met de meeste smarthome platformen die matter ondersteunen"

[mbr]*knip*. Dit is niet de manier om constructief feedback te geven.[/]
Het probleem is eigenlijk heel simpel; SwitchBot heeft zelf op deze pagina dit lijstje staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW6GmoGx0UGO3lxi67MbIRTXPFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcAv3XkSmX2P5Ruv0qoF9dnU.png?f=fotoalbum_large

Vind het een beetje absurd en enigszins arrogant om dan bij Tweakers te gaan klagen over dat ze exact datzelfde lijstje overnemen, want dat is het lijstje dat de fabrikant zelf aangeeft. Dat een ander platform óók Matter-ondersteuning heeft lijkt mij niet relevant, want SwitchBot zegt niet dat ze daarmee werken.

Dus de oplossing zit tussen @WeeJeWel en SwitchBot, of de partij waar SwitchBot dat plaatje vandaan heeft getoverd, en Tweakers staat hier buiten. Tweakers is nou eenmaal een nieuwssite waarbij journalistieke integriteit wel belangrijk is, zomaar zelf dingen gaan verzinnen om lijstjes aan te vullen past daar totaal niet bij.

Wat mij betreft zou de vermelding van HomeKit er dus ook uit mogen, want die noemt SwitchBot ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 28-11-2024 13:00 ]

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Meestal wordt het persbericht van een fabrikant gewoon overgenomen en vertaald, zonder het nieuws te lokaliseren naar de Nederlandse en Belgische doelgroep van Tweakers.net.
Protip: als je een discussie als deze wil voeren is 'jullie vertalen alleen persberichten' niet het beste argument. Daarmee neem ik je direct niet meer serieus. Verder lijk je vooral je eigen filosofie te willen doordrukken dus wat mij betreft is de discussie wel op z'n einde.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.