Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 17:31
Hi!

Ik ben opzoek naar een tooltje die verschillende hypotheken kan vergelijken. Ben wel eens naar een adviseur geweest en daar een vergelijking gezien/meegekregen, maar wil nu verder m'n onderzoek doen en zelf wat spelen met nummers.

Ben vooral geinteresseerd in het vergelijken hoe een linear vs. annuitaire hypotheek zou verlopen; wat de maandlasten zijn, bruto+netto maand bedragen (totaal, aflossing, rente, restschuld, totaal afgelost).

En dan uiteraard het liefst 2 (of meer) naast elkaar kunnen zetten om het goed te zien.

Zoiets kan aardig in excel, maar ik weet dat er ook veel van dat soort apps moeten bestaan die het handiger en beter kunnen. Helaas is alles 'hypotheek' in de zoekresultaten bedolven onder grote partijen..

Wie weet er iets leuks?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:57

KhaZ

Alfa Romeo

Berekenhet.nl al geprobeerd?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
Ja, helaas ook niet alle data die ik zou willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
Chief_GG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:11:
[...]

Je kan een proefperiode op Findesk nemen. Hier kan je precies zien wat je graag wil. Misschien wel even een leercurve.

Alternatief is een Excel bouwen. Findesk is eigenlijk ook Excel, maar dan in een mooi jasje gegoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Chief_GG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:11:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.berekenhet.nl/wp-content/media/pics/berekenen/wonen-en-hypotheek-annuiteit.png
Are you sure?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
Ik doe even een schaamteloze zelfquote naar een bestand wat ik 2 jaar geleden in elkaar geknutseld heb:
Wild Chocolate schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:37:
Ik heb even wat zitten knutselen om mijn Excelletje bruikbaar voor anderen te maken.

Als er iemand met verstand naar wil kijken en op schieten, graag. Uitleg staat bovenaan in het bestand, en verder hoop ik dat het redelijk zichzelf wijst...

Hier te downloaden.
https://nx35866.your-storageshare.de/s/z4dHLkPYL8bYA4t

Mochten jullie het wat vinden, kan het misschien in de TS toegevoegd worden? Maar schiet er eerst maar even op.

EDIT: Ik zie dat er ook iets in de TS staat, maar die link is dood.
Ik hoop dat je daarmee kan doen wat je bedoelt. Hij rekent wel per jaar, waardoor hij iets minder nauwkeurig is dan wanneer je per maand zou rekenen. (Maar met 360 regels per blok in plaats van 30, wordt het er niet overzichtelijker op...)

EDIT: Ik zag dat er een fout stond in de lineaire berekeningen (hij rekende een deel van de delen met een 2e rente na de rentevaste periode toch nog met de oude rente :o ), zojuist deze gecorrigeerd en het bestand opnieuw geupload.

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 27-11-2024 21:48 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vergeet ook ChatGPT niet. Deze kan je echt super goed helpen om verschillende scenario's door te rekenen, grafieken voor je maken etc. Het is voor mij een 2.0 versie van berekenhet.nl omdat je veel makkelijker met 'losse' input kan werken en ook kan sturen op de info waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
Ik heb die gezien, maar vind het karige data, veel te weinig om een goed beeld te krijgen, en kan ook niks vinden voor lineaire hypotheken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief_GG
Arno90 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:05:
[...]

Je kan een proefperiode op Findesk nemen. Hier kan je precies zien wat je graag wil. Misschien wel even een leercurve.

Alternatief is een Excel bouwen. Findesk is eigenlijk ook Excel, maar dan in een mooi jasje gegoten.
Bedankt! Net even in zitten spelen, heel erg uitgebreid en niet heel makkelijk/duidelijk, maar lijkt wel veel in mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief_GG
Wild Chocolate schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:39:
Ik doe even een schaamteloze zelfquote naar een bestand wat ik 2 jaar geleden in elkaar geknutseld heb:

[...]

Ik hoop dat je daarmee kan doen wat je bedoelt. Hij rekent wel per jaar, waardoor hij iets minder nauwkeurig is dan wanneer je per maand zou rekenen. (Maar met 360 regels per blok in plaats van 30, wordt het er niet overzichtelijker op...)

EDIT: Ik zag dat er een fout stond in de lineaire berekeningen (hij rekende een deel van de delen met een 2e rente na de rentevaste periode toch nog met de oude rente :o ), zojuist deze gecorrigeerd en het bestand opnieuw geupload.
Dankje! Lekker simpel en overzichtelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Chief_GG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:05:
[...]

Ik heb die gezien, maar vind het karige data, veel te weinig om een goed beeld te krijgen, en kan ook niks vinden voor lineaire hypotheken.
Maar kun je aangeven wát je dan precies mist?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FreezingPixels schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:43:
Vergeet ook ChatGPT niet. Deze kan je echt super goed helpen om verschillende scenario's door te rekenen, grafieken voor je maken etc. Het is voor mij een 2.0 versie van berekenhet.nl omdat je veel makkelijker met 'losse' input kan werken en ook kan sturen op de info waar je naar op zoek bent.
Wel heel erg mee oppassen want een LLM kan niet rekenen en 2/3e van de output is gewoon onzin. Ligt er maar net aan of die de regeltjes kent.
Zijn nog altijd genoeg voorbeelden van simpele rekensommen waar ChatGPT (of iedere willekeurige andere LLM) heel zelfverzekerd volledig verkeerde resultaten voor geeft, zelfs wanneer er een script getriggered wordt om de berekening te doen.

• Chief_GG
Question Mark schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:43:
[...]

Maar kun je aangeven wát je dan precies mist?
Wat ik graag zou willen zien;
wat de maandlasten zijn, bruto+netto maand bedragen (totaal, aflossing, rente, restschuld, totaal afgelost).
Ik ben nu bezig met het verder uitbreiden van @Wild Chocolate de excel;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW7wWBsAjDCox4vdRZ7TnweOP3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BCLpyNHdkFmHB9G6OugKqUpG.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik nog extra aflossing toevoegen en dan ben ik denk ik aardig compleet. Niet het meest makkelijk, maar in ieder geval compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chief_GG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:05:
[...]

https://www.berekenhet.nl...n-lineaire-hypotheek.html

Het is niet karig, maar jij hebt karig gezocht ;)

Voor de keuze wel/niet lineair heb je eigenlijk de getallen niet eens echt nodig, maar wel meer begrip van wat deze vormen inhouden. Annuitair heeft dan meestal de voorkeur omdat dit magere maandlasten heeft terwijl je zelf kunt beslissen om meer af te lossen zoals bij lineair het geval is, maar dan dus op vrijwillige basis. Vrijwel altijd heeft Annuitair daarom de voorkeur, tenzij je geen discipline hebt en je zelf graag vastlegt op een bepaalde aflossing.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 28-11-2024 11:57 ]

• Chief_GG
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:51:
[...]

https://www.berekenhet.nl...n-lineaire-hypotheek.html

Het is niet karig, maar jij hebt karig gezocht ;)

Voor de keuze wel/niet lineair heb je eigenlijk de getallen niet eens echt nodig, maar wel meer begrip van wat deze vormen inhouden. Annuitair heeft dan meestal de voorkeur omdat dit magere maandlasten heeft terwijl je zelf kunt beslissen om meer af te lossen zoals bij lineair het geval is, maar dan dus op vrijwillige basis. Vrijwel altijd heeft Annuitair daarom de voorkeur, tenzij je geen discipline hebt en je zelf graag vastlegt op een bepaalde aflossing.
Nee hoor, heb je die tool zelf geprobeerd? Ik had die allang gevonden en geprobeerd, maar die geeft nog minder informatie dan de annuitaire tool;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u65ouNJgIdfy_X5ZNzEQwkLmQqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T6ruDYatFhz71Bluy2a6PfgO.png?f=fotoalbum_large
Wat kan ik hier voor informatie uithalen om te zien/berekenen en vergelijken tussen verschillende hypotheek vormen en getallen om wijzer van te worden?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chief_GG schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:46:
[...]

Nee hoor, heb je die tool zelf geprobeerd? Ik had die allang gevonden en geprobeerd, maar die geeft nog minder informatie dan de annuitaire tool;[Afbeelding]
Wat kan ik hier voor informatie uithalen om te zien/berekenen en vergelijken tussen verschillende hypotheek vormen en getallen om wijzer van te worden?
Zucht. Je ziet daar een knop : tabel tonen. Druk daar eens op. Dat geeft genoeg info.

Ja ik gebruik die site al een jaar of 15 denk ik
Pagina: 1