Schimmel in de badkamer, help

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessli
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 13:14
Hi,

Ik vermoed dat er schimmel in de badkamer zit. Het is natuurlijk lastig om puur op basis van een foto te beoordelen of het schadelijk is, maar het lijkt me verstandig om het schoon te maken. Het lijkt erop dat de vorige eigenaar er ooit verf overheen heeft aangebracht. Wat raden jullie aan dat ik nu het beste kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn_zkzpgQPak7AT9NYpghawe6B4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zWz1KvtlPzAVsnEIQr5TsjHG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xPoFY0LoAayYAs6tj2MB2GkJbA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7dDLxXSbJZqST9DZByamLL6Q.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Nessli op 27-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Goede schimmelreiniger kopen bij de bouwmarkt.
Insprayen, goed luchten.

Hoe is je ventilatie in je badkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Deftig ventileren, daar begint het. Zolang dat niet op orde is, is behandelen een tijdelijk lapmiddel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Voor lange termijn beschouw ook de opbouw van plafond / dak. Er zal namelijk een reden zijn dat de schimmel daar optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rukapul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:46:
Voor lange termijn beschouw ook de opbouw van plafond / dak. Er zal namelijk een reden zijn dat de schimmel daar optreedt.
Hoeft niet hè, warme (vochtige) lucht stijgt op en als het een (vrijwel per definitie) kouder plafond komt krijg je condensatie. Ook in een flat met badkamer in het midden van de core krijg je dit als je niet goed het vocht weg ventileert.

Anyway Schimmelreiniger er over, goed ventileren, checken hoe de luchtvochtigheid in de badkamer is en dan maatregelen nemen.

Kan best zijn dat een vorige bewoner gewoonweg niet goed ventileerde en de schimmel niet goed weggehaald heeft voordat er verf op gekwakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 19:10
is er actieve ventilatie in de badkamer?
En laat je de douchedeur open totdat alles droog is?
Wij hebben een simpele hygrometer om te zien of het weer ip niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Zelf zou ik naast schoonmaken en ventileren ook de muren met schimmelwerende verf verven. Dit houdt de schimmel niet weg, maar remt de vorming wel.
Duidelijk is dat er boven je douchecabine niet genoeg ventilatie aanwezig is. Dus dan is de vraag waar staat je deur, raam en afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Da's schimmel, aanpakken met schimmelreiniger, spiritus werkt ook goed.

En zoals de rest ook zegt: Beter ventileren, al is het bij sommige badkamers gewoon eigenlijk niet mogelijk om goed genoeg te ventileren. Mijn badkamer heeft geen afzuiging [wel een luchtpijp, maar da's alleen passief] en zelfs met altijd de deur openhouden na het douchen krijg ik nog wat schimmel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:17
Ik had dat ook toen ik in mijn huidige appartement ging wonen.
Alles is toen met schimmelreiniger behandeld en met schimmelwerende voorstrijk voorbehandeld en toen gewit.
Ondanks dat ik altijd de verwarming open had en het ventilatiesysteem aan liet staan op stand 1 (van de 3) kwam de schimmel er toch weer door.
Alles is toen van de muren en plafond gestoken en in de muurverf gezet en nu heb ik al 20 jaar geen schimmel meer gezien.
Ik denk dat de vorige bewoner nier ventileerde en de verwarming niet aan had en die ontstane schimmel moet er dan eerst af.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:59
Ventileren prima, maar vergeet het verwarmen niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessli
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 13:14
Ik heb een klein afzuigertje, zoals hieronder geïllustreerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeAMz-mKnbc4mlE55C-E82r7few=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y67I6DmWI2rbYPHI6BLkUK9S.jpg?f=fotoalbum_large

Het afzuigertje staat momenteel altijd op stand 2 van de 3, maar wellicht is het beter om na het douchen voortaan stand 3 te gebruiken. Aangezien er geen ramen of andere vormen van ventilatie in de ruimte zijn, lijkt dit een logischere keuze. Zou het daarnaast verstandig zijn om het afzuigertje eerst grondig schoon te maken met een speciale schimmelreiniger en daarna schimmelwerende verf aan te brengen? Vervolgens kan ik weer verder met de orde van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:48
Nessli schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:07:

[Afbeelding]

Het afzuigertje staat momenteel altijd op stand 2 van de 3, maar wellicht is het beter om na het douchen voortaan stand 3 te gebruiken. Aangezien er geen ramen of andere vormen van ventilatie in de ruimte zijn, lijkt dit een logischere keuze. Zou het daarnaast verstandig zijn om het afzuigertje eerst grondig schoon te maken met een speciale schimmelreiniger en daarna schimmelwerende verf aan te brengen? Vervolgens kan ik weer verder met de orde van de dag.
En zet je de badkamerdeur na het douchen open of dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Minder vaak en minder lang douchen helpt ook om de LV naar beneden te krijgen.
Wanneer je een gezin met 2 kinderen hebt en je doucht allemaal elke dag dan trekt dat afzuigertje dat ook niet.
De boel moet wel op kunnen drogen, anders is het 'dweilen met de kraan open'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ze raden ook aan om het trekkertje even langs de douchewand en tegels te halen na het douchen zodat er minder vocht hoeft te verdampen. Maar HG schimmelreiniger werkt als een tierelier. Feitelijk is het gewoon een chlooroplossing, dus een beetje bleek verdund met water in een plantenspuit doet ook al wonderen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Zoals al genoemd... luchten/ventileren. Had ook altijd wel wat last van schimmel in de badkamer ondanks mechanische ventilatie, het werd gewoon niet snel genoeg droog... nu laat ik altijd de deur open staan totdat de boel droog is, geen problemen meer gehad.

En ik kan bevestigen wat @DexterDee zegt, HD schimmelreiniger werkt uitstekend... als je de plekken inspuit en een uur later gaat kijken dan zie je er niets meer van. Daarna uiteraard wel nog goed afspoelen en droogmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Feitelijk zeg je dus dat HG schimmelreiniger doet wat het belooft? :P

Overigens is luchtvochtigheid relatief aan temperatuur. Dus als het je lukt om 1 of 2 graadjes hoger te stoken in de badkamer, dan is je vochtprobleem ook al een stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
DexterDee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:52:
Feitelijk zeg je dus dat HG schimmelreiniger doet wat het belooft? :P
Eh ja? Er zijn uiteraard genoeg producten met loze beloftes of toch niet zo snel werken etc... HG schimmelreiniger werkt zoals je zegt echt als een 'tierelier'! Spuit-spuit... aaaaaand it's gone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Bleek(water) werkt ook goed. Geen reden om dure HG Schimmelreiniger te kopen. Dat bestaat namelijk ook uit bleekwater.

[ Voor 21% gewijzigd door oohh op 27-11-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13

[Afbeelding]

Stand 3 is de stand hiervoor. Aanlaten tot luchtvochtigheid onder 70% of lager. Dat kan flinke tijd duren.

Het ventiel kun je een keer ontdoen van stof. Testen met a4. Deze moet met stand 2 en 3 aan het ventiel blijven plakken.

Schimmel en schimmelsporen kun je verwijderen met schimmelreiniger en afboenen. Na enige tijd herhalen. Oververven is secundair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Nessli Trek dat afzuigventiel er eens uit en schrijf op op welke stand deze nu staat, het oogt nu vrij gesloten.
Vervolgens kan je na het met een sopje afwassen van dat ventiel hem een standje verder openzetten, dan krijg je (relatief) wat meer afzuiging in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:21
DexterDee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:52:

Overigens is luchtvochtigheid relatief aan temperatuur. Dus als het je lukt om 1 of 2 graadjes hoger te stoken in de badkamer, dan is je vochtprobleem ook al een stuk minder groot.
Dat lijkt me niet. Warmere lucht kan meer vocht bevatten. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de absolute hoeveelheid vocht die als waterdamp in de lucht aanwezig kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PalingDrone schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:27:
@Nessli Trek dat afzuigventiel er eens uit en schrijf op op welke stand deze nu staat, het oogt nu vrij gesloten.
Vervolgens kan je na het met een sopje afwassen van dat ventiel hem een standje verder openzetten, dan krijg je (relatief) wat meer afzuiging in de badkamer.
denk niet dat dit een ventiel is met standen... maar hij is iig vrij dicht..

weet niet of er meer op het ventilatie systeem zit bij de TS maar zonder aan het ventiel te draaien zou de TS eens het ventiel er compleet uit laten, en kijken of het dan al beter gaat ( en er in andere ruimtes ) geen problemen komen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40

[Afbeelding]
Tenzij hier een echte afzuigunit tussen zit moet je dat kapje in de vuilnisbak gooien en er een ventilator voor terug plaatsen.
Wij hebben eentje die zelf de luchtvochtigheid meet en dat ie ongelofelijk veel beter dan een kapje met een open pijp naar je dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Masimo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:43:
Dat lijkt me niet. Warmere lucht kan meer vocht bevatten. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de absolute hoeveelheid vocht die als waterdamp in de lucht aanwezig kan zijn.
Uitgaande van een "eindige" absolute hoeveelheid vocht in de badkamer kan 't dus zijn dat de luchtvochtigheid niet lange tijd 99% is maar relatief snel zakt naar <80%. Dat betekent dus veel minder condensatie op muren en plafond.

Op de site van HG (schimmelreiniger) hebben ze er ook een passage over geschreven:
Wanneer u de beschikking heeft over een verwarming in uw badkamer, is dit een ideale manier om schimmel in de badkamer te voorkomen. Zet de verwarming voor het douchen aan en door de opgewarmde muren condenseert de waterdamp veel minder, waardoor de kans op schimmelplekken vele malen kleiner is.

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-05 20:22
Wat bij mij heeft gewerkt is Inducoat Cleaner + Inducoat fungi coating verf. Maar de schimmel zit in de verflaag op het plafond dus eigenlijk moet je alles afsteken en dan pas met antischimmelverf aan de gang, zoals al ergens halverwege het topic wordt vermeld. Als je alleen een spray gebruikt zoals HG dan groeit het er weer doorheen.

[ Voor 12% gewijzigd door KaleKabel op 28-11-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wat mij hier het allerbelangrijkste lijkt: Laat de douchecabinedeur open na het douchen. Doe je dat niet dan blijft de lucht en het vocht gewoon stil hangen in die douchecabine, daar is vrijwel geen circulatie/ventilatie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• DexterDee

DexterDee

KaleKabel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:05:
Wat bij mij heeft gewerkt is Inducoat Cleaner + Inducoat fungi coating verf. Maar de schimmel zit in de verflaag op het plafond dus eigenlijk moet je alles afsteken en dan pas met antischimmelverf aan de gang, zoals al ergens halverwege het topic wordt vermeld. Als je alleen een spray gebruikt zoals HG dan groeit het er weer doorheen.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Een anti-schimmelspray trekt voldoende diep de verflaag in om alle schimmel te doden. Omdat het op basis van bleek is, breekt het ook het zwarte pigment van de schimmel af waardoor in veel gevallen de schimmel nagenoeg niet meer zichtbaar is. Dode schimmel kan niet meer terug groeien, dus alle schimmelvorming die zich in de toekomst manifesteert zijn nieuwe schimmelsporen die van buitenaf op de verflaag afzetten. Sprayen, goed drogen en verven met een schimmelwerende verf zou dus genoeg moeten zijn. Ik zou zelf totaal niet bang zijn dat na behandeling de schimmel terug komt vanuit een diepere laag verf.

Pagina: 1