Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 13:56
Topic: Enkel stereo geluid bij de audio setting Optical Out + interne TV speakers

Beste mede Tweakers,

Ik ben inmiddels ook trotse eigenaar van de LG G4 Evo 65" TV.
Hiervoor had ik ook een LG Oled TV (heb ik nog steeds, gaat naar de kids-kamer).

Mijn vraag is dat ik graag de audio setting will hebben staan op Interne TV speakers + Optical out.
Op die manier kan ik gewoon TV kijken of Netflix met de interne TV speakers en wanneer ik overschakel naar een film dan zet ik het volume van de TV speakers naar nul en gaat de receiver aan om home cinema geluid te krijgen. Ik hoef dan dus niet ook nog de setting in de TV om te zetten naar bijv. enkel Optical Out. Mijn vrouw en kids zoudan dat ook lastig vinden, en dus is deze optie het gemakkelijkst.

Dus de optical out van de TV gaat naar de optical in van de AVR receiver.
Zo was dit ook gekoppeld en ingesteld op de vorige LG oled TV.

Wat ik nu merk met deze LG G4 is dat de optical out dan enkel stereo geluid geeft, en dat ik dus geen 5.1 geluid uit de optical out krijg, wanneer ik deze tegelijk gebruik met de interne TV speakers. Dat is dus de setting "Optical out + interne TV speakers".
Echter, wanneer ik enkel de Optical Out selecteer, dus zonder de interne TV speakers, dan komt er plots wel 5.1 / Dolby Digital geluid uit de Optical Out.
Dat is dus irritant, want dan zou ik elke keer wanneer ik 5.1/DD geluid wil horen via de AVR de audio setting in de TV moeten aanpassen dat het enkel via Optical Out moet. En dan vergeet je daarna dus steeds om dit weer terug te zetten naar Interne TV speakers (of Optical Out + interne TV speakers) en krijg je geen geluid wanneer je de AVR uit hebt staan -> dit is te verwarrend voor mijn vrouw & kids.

Bij mijn vorige LG Oled werkte dit gewoon goed: ik had de geluid-setting continue staan op Interne TV speakers + Optical Out, en wanneer de content dit doorgaf, dan kreeg ik gewoon 5.1/DD geluid door uit de Optical Out naar mijn receiver.

Nu met de nieuwe LG G4 werkt dat plots niet meer, en krijg ik enkel 5.1/DD uit de Optical Out, wanneer alleen deze als geluids-weergave geselecteerd staat. En krijg ik dus enkel stereo-geluid uit de Optical Out, wanneer de geluids-setting op Optical Out + Interne TV speaker staat...

Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie ook deze ervaring?
Ik denk dat de meesten de TV-audio via HDMI eARC laten verlopen?

Ik hoor graag wat jullie ervaring is, en of je dit ook eens zou kunnen proberen bij jouw TV.

Bedankt,
Dave

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:55
heb je geen optie om DD te forceren via toslink dmv passthrough als gewenst toslink out formaat?

Mijn android tv heeft dat iig wel.

Als die optie je niet aangeboden word, kan je nog overwegen om een HDMI ARC -> toslink audio extractor te kopen als je het perse zo wilt hebben. Of gewoon ARC gebruiken; toslink is zowiezo nogal beperkt met formaten die erover kunnen

Denk dat de meeste mensen idd ARC gebrruiken, maar het geluid van de meeste tv's is vaak zó slecht dat de gemiddelde persoon die moeite heeft genomen om een receiver aan te schaffen deze gewoon altijd gebruikt ip af en toe... als je problemen hebt met de verstaanbaarheid bij TV heb je of een probleem met je center channel of behoefde aan afspraak met Beterhoren :+ :P

[ Voor 12% gewijzigd door kwibox op 30-11-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik ken deze tv helaas niet, maar heb je toevallig de optie in je geluid om ‘downsamplen’ uit te schakelen? Soms heb je de optie om je geluid naar optisch te downsamplen naar 2.0 pcm (ofzo), maar dit wil je dus niet in dit geval. Als je dat uitzet, krijg je gewoon 5.1 op je receiver en krijgen je interne tv-speakers een soort van 5.1/2.0 als output (de stereokanalen uit hetzelfde signaal).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
Je kunt inderdaad formaten aangeven, maar deze worden overduidelijk niet 'geforceerd'. Er gebeurt eigenlijk niets...
Ook kun je inderdaad passthrough, auto of PCM als doorvoermethode selecteren. Dat werkt wel; PCM is altijd stereo, Passthrough geeft de bron door, Auto is ietwat onduidelijk, want volgens mij doet deze ook een tussenweg tussen beide (PCM en passthrough)..

Maar op het moment dat je enkel 'Optical Out' gebruikt (en dus niet Optical + interne TV), en deze op 'passthrough' set, dan geeft hij dus surround door. Zodra je dan enkel de uitvoer verzet van enkel Optical naar Optical + TV, dan is direct die passthrough genegeerd en krijg je enkel stereo...

Naar mijn mening is dit een fout in de firmware. Ik had exact hetzelfde met mijn vorige LG Oled, en dat is later middels een firmware update opgelost. Ik vind het dan alleen heel slecht dat van fouten niet geleerd is en dat nu weer hetzelfde probleem in het nieuwste TV topmodel zit...

Als laatste: de reden waarom ik Optisch + TV wil gebruiken is omdat we niet continue de receiver aanhebben, en dat hoeft ook niet, want het standaard TV geluid is best wel aardig en voor ons goed genoeg om gewoon normaal TV te kijken. Maar met films wil je natuurlijk surround, en het is dan erg makkelijk om de audio settings in de TV gewoon te laten zoals ze staan en enkel de receiver aan te zetten.

via HDMI ARC kan ook, maar dan weer niet in combinatie met de TV speakers, dus: HDMI ARC + TV speakers, is geen bestaande optie. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
.

[ Voor 86% gewijzigd door DaveCool op 04-12-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-02 09:08
Hoi hoi, ik heb een rookie vraag wat redelijk ansluit op de vraag van de topicstarter.

Zelf heb ik een bose set waarbij ik een optical in aansluiting heb. Helaas heeft mijn dochter deze eruit getrokken en er is wat achter gebleven waardoor ik deze niet meer kan gebruiken.

Ik zag dat er ook een hdmi out to tv (arc) aansluiting is, waardoor het ene probleem mogelijk verholpen is.

Mijn vragen zijn;

- moet ik hier een speciale hdmi kabel voor aanschaffen?

- als ik dit heb aangesloten betekend dit dan ook als ik de tv aan zet het gehele bose systeem automatisch aan gaat?

Ps. de g4 65 inch heb ik op mijn wensenlijstje staan en ben in afwachting van een scherpe prijs.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt en wat jou ervaring is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49

FeaR

In GoT we trust

DaveCool schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:02:
Bij mijn vorige LG Oled werkte dit gewoon goed: ik had de geluid-setting continue staan op Interne TV speakers + Optical Out, en wanneer de content dit doorgaf, dan kreeg ik gewoon 5.1/DD geluid door uit de Optical Out naar mijn receiver.
Welke LG OLED had je hiervoor? Puur nieuwsgierigheid. Ik heb geen oplossing voor je probleem, alleen de bevestiging dat je bevinding correct is. Zodra je Optical Out combineert met TV Speakers val je terug naar 2.0 stereo. Mogelijk was het in het verleden anders, vanaf 2021 (C1, G1, etc) is het max stereo.
Floss010 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:18:
Nee.
- als ik dit heb aangesloten betekend dit dan ook als ik de tv aan zet het gehele bose systeem automatisch aan gaat?
In theorie: indien alle apparaten HDMI CEC ondersteunen (en dat aan staat), ja. In praktijk is HDMI CEC echter geen vast protocol waardoor gedrag tussen devices niet altijd voorspelbaar is. Het werkt mogelijk helemaal niet of het stopt opeens met werken, horrorverhalen genoeg. Natuurlijk ook genoeg mensen die geen klachten hebben. Kwestie van testen Zelfs de HDMI kabel tussen het ene en het andere apparaat kan uitmaken. Als in dat mensen met HDMI CEC issues vaak dat oplossen door HDMI kabels te wisselen, handshake issues.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 09-12-2024 18:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-02 09:08
In theorie: indien alle apparaten HDMI CEC ondersteunen (en dat aan staat), ja. In praktijk is HDMI CEC echter geen vast protocol waardoor gedrag tussen devices niet altijd voorspelbaar is. Het werkt mogelijk helemaal niet of het stopt opeens met werken, horrorverhalen genoeg. Natuurlijk ook genoeg mensen die geen klachten hebben. Kwestie van testen Zelfs de HDMI kabel tussen het ene en het andere apparaat kan uitmaken. Als in dat mensen met HDMI CEC issues vaak dat oplossen door HDMI kabels te wisselen, handshake issues.
Duidelijk, elke hdmi volstaat maar kan evt wel problemen opleveren. Kwestie van uit testen dat ga ik dan ook doen! Dankjewel voor de verduidelijking:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
[b]DaveCool in "Optical out audio enkel stereo met TV speakers?"DaveCool schreef

via HDMI ARC kan ook, maar dan weer niet in combinatie met de TV speakers, dus: HDMI ARC + TV speakers, is geen bestaande optie. ...
In theorie kan dit wel. Daar heb je 3 dingen voor nodig.

- Audio pass through in standby support in de receiver.
- ARC support in de receiver en tv.
- En de optie om de receiver niet automatisch aan en uit te schakelen in de TV.

Vervolgens sluit je het aan als TV box > receiver > via HDMI out op de ARC poort naar de ARC poort op de tv.

Zo heb ik het ook en werkt prima. Staat de receiver uit valt hin terug op speaker+optical zet je de receiver aan op tv input (de poort waarop je de hdmi uit de tv box hebt aangesloten) dan schakelt hij naar audio op de receiver via HDMI ARC.

Verder kan je beter gewooon altijd passthrough aanzetten. PCM geeft tal van problemen en receivers hebben betere codec support als TV's.

En anders zal je misschien moeten Switchen in het menu naar optical only.

Een andere oplossing is een hdmi audio extractor met optical output. Echter werkt dit alleen voor verbonden devices en niet voor aps in de tv dus zal je iets als een Chromecast noeten gebruiken om daar Audio uit te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 09-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Floss010 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:18:
Hoi hoi, ik heb een rookie vraag wat redelijk ansluit op de vraag van de topicstarter.

Zelf heb ik een bose set waarbij ik een optical in aansluiting heb. Helaas heeft mijn dochter deze eruit getrokken en er is wat achter gebleven waardoor ik deze niet meer kan gebruiken.

Ik zag dat er ook een hdmi out to tv (arc) aansluiting is, waardoor het ene probleem mogelijk verholpen is.

Mijn vragen zijn;

Ps. de g4 65 inch heb ik op mijn wensenlijstje staan en ben in afwachting van een scherpe prijs.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt en wat jou ervaring is? :)
Zie antwoord hierboven waar receiver= bose system.

Dit is wel wat vaag qua model omdat er meerdere zijn. Heb je dus geen optie voor audio passthrough in standby dan heb je waarschijnlijk idd altijd aan als je de tv aan zet. Wat je dan kan proberen is een HDMI switch met arc ondersteuning zodat je de hdmi uit en aan kan schakelen en zo de bose los kan schakelen.
Iedere goede hdmi kabel moet trouwens gewoon werken.

Verder zit een optical kabel noot erg vast in de poort dus als je een heel klein beetje handig bent kan je deze er zo uit wippen en voor een paar euro een nieuwe kabel kopen. Zolang de soldeer kant niet beschadigt is denk ik niet dat daar snel war kapot gedaan is. De stekker zit in principe los in de poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
FeaR schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:42:

Welke LG OLED had je hiervoor? Puur nieuwsgierigheid. Ik heb geen oplossing voor je probleem, alleen de bevestiging dat je bevinding correct is. Zodra je Optical Out combineert met TV Speakers val je terug naar 2.0 stereo. Mogelijk was het in het verleden anders, vanaf 2021 (C1, G1, etc) is het max stereo.
Mijn non OLED LG heeft gewoon full DTS en DD+ support als hij op speaker+optical staat.

Al heeft hij wel heel veel moeite met hier naartoe schakelen zoland HDMI ARC verbonden is omsat deze constant probeert te verbinden en deze optical overruled. Daarom gebruik ik eigenlijk alleen nog maar HDMI ARC omdat het een hoop problemen geeft om beide aangesloten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
FeaR schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:42:
[...]

[...]
Ik heb mijn vorige OLED nog steeds. Dat is de OLED55C6V. Dat is eigenlijk een geweldige combinatie van curved én 3D.

Die doet dus zonder enige problemen gewoon "TV + optical out", waarbij hij dan gewoon volledig surround via de optische uitgang doorgeeft.

Deze nieuwe LG G4 doet dat dus (vooralsnog) niet... :(

Ik heb uiteraard al eens gewoon volledig 1-op-1 dezelfde setup geprobeerd en dan enkel de TV geswitcht; helaas... naar mijn idee kan het dan enkel aan de TV liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
computerjunky schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:34:
[...]

Mijn non OLED LG heeft gewoon full DTS en DD+ support als hij op speaker+optical staat.

Al heeft hij wel heel veel moeite met hier naartoe schakelen zoland HDMI ARC verbonden is omsat deze constant probeert te verbinden en deze optical overruled. Daarom gebruik ik eigenlijk alleen nog maar HDMI ARC omdat het een hoop problemen geeft om beide aangesloten te hebben.
Mh, interessant, maar het is dus een ander model. Maar geeft wel aan dat het dus gewoon kan, net zoals bij mijn oled model van 2016.
Van wanneer is jouw 'non-oled', welk release-jaar?

[ Voor 29% gewijzigd door DaveCool op 10-12-2024 07:42 ]

Pagina: 1