Regels rotonde meerdere rijstroken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Beste tweakers,

Na ruim 2,5 jaar over dit verkeersplein / rotonde gereden te hebben ben ik nu weleens benieuwd wat ik denk ook klopt. Enkele collega's zijn het met mij eens, maar een sommige ook weer niet. Op internet kom ik de regels m.b.t. dit soort grote meerbaans rotondes niet echt tegen.

Bijna dagelijks zie ik bijna aanrijdingen voorkomen en/of heftig claxonneren naar elkaar voor het zonder richting opschuiven van baan en afsnijd praktijken.

Hieronder het desbetreffende "obstakel" :+ (Ja, dit is Nieuwegein)

Groen = rijstrook die je m.i. mag volgen zonder bijzondere verrichting
Rood = van rijstrook dwalen/afgaan zonder bijzondere verrichting uit te oefenen
Zwart = eigenlijk nvt, dient men speciaal voor voor te sorteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/brSzWmrZ/1-r.png

Op de binnenste rijstrook staat op de weg aangegeven: A12
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2yxV2HKn/22.png

Het komt dagelijks voor dat mensen geïrriteerd tot zelfs boos worden wanneer men de groene rijbanen volgt, maar dat de buitenste baan zonder rekening te houden met andere zich verplaatst naar de binnenste twee banen.

Mocht men dit willen doen, dan dient er toch richting aangegeven te worden en bij ruimte een baan op te schuiven? En had men vanaf het begin die twee binnenste banen willen pakken naar de A12, dan had er van te voren voorgesorteerd moeten worden op rijstrook 1 ipv 2, correct?

Of is rijstrook 1 met op het wegdek A12 een verplichte rijrichting, en mag hier niet van worden afgeweken?

Verlos mij van dit vraagstuk :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 21:06
Snap je vraagstuk niet helemaal, maar volgens mij is bij iedere rijbaan verplaatsing, verplicht richting aan te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:38
Een verkeersplein en een rotonde zijn 2 verschillende dingen met hun eigen voorrangsregels.

Het verkeersplein op jouw afbeelding kan je het beste zien als een doorgaande weg met 4 rijstroken.
De 2 linker rijstroken zijn voor verkeer dat de weg (het verkeersplein) wil blijven volgen en de 2 rechter rijstroken zijn voor het verkeer dat bij de eerst volgende mogelijkheid rechtsaf wil slaan.

Wisselen van rijstrook is een bijzondere verrichting wat betekend dat je het verkeer op de andere rijstrook voorrang moet geven.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik rij hier heul vaak langs en het is 1 grote clusterfuck. Links zou gewoon de oprit voor de snelweg moeten zijn en niets anders en midden zou gewoon alleen naar Nieuwegein/Houten/Hornbach moeten gaan. Maar omdat ze fijn naast elkaar liggen gaan mensen die op de meest linkerbaan rijden, vrolijk 4 banen over om uiteindelijk de meest rechts baan op de rotonde te pakken om naar de Mickey D te rijden.. te stompzinnig voor woorden.

En het mag vast allemaal en het is vast allemaal legaal maar het zijn allemaal droeftoeters die het leven niet begrijpen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:57
Op moment dat iemand van rijstrook wisselt moet hij ander verkeer ongehinderd voor laten gaan.

Wat de situatie wat lastiger maakt is dat je vaak ziet is dat er twee rijstroken rechtsaf gaan en dat de twee die overblijven nu de twee rechter rijstroken worden, waarna er weer twee nieuwe linkerrijstroken bijkomen.

Ik zie geen verkeersbord D01 (rotonde), dus rechts inhalen mag hier niet.

Dus wat moet je als bestuurder doen:
  • geef richting aan voor je van rijstrook wissel
  • verleen voorrang als jij van rijstrook wissel
  • volg de verplichte rijrichting
  • haal niet rechts in
  • ga ervanuit dat andere bovenstaande niet doen en zorg dat jij hierop kan anticiperen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je regelmatig in Italiaanse steden op "verkeerspleinen" hebt gereden, dan is dit verkeersplein een oase van rust hoor. :+

Ik kom er regelmatig en de meeste "rare" acties die ik daar zie gebeuren zijn in principe legaal, want geen doorgetrokken streep, dus met knipperlicht mag je opschuiven, maar niet per se netjes. Ze komen echter vaker voort uit onbegrip en slecht verkeersinzicht dan uit asociaal gedrag. Ik laat mensen er eigenlijk altijd maar gewoon tussen(door), het voegt toch niks toe om gaten dicht te rijden uit principe en degenen die dat doen - hoe begrijpelijk ook - veroorzaken juist vaak gevaarlijke situaties of oponthoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:57
BigSmurf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:22:
Als je regelmatig in Italiaanse steden op "verkeerspleinen" hebt gereden, dan is dit verkeersplein een oase van rust hoor. :+

Ik kom er regelmatig en de meeste "rare" acties die ik daar zie gebeuren zijn in principe legaal, want geen doorgetrokken streep, dus met knipperlicht mag je opschuiven, maar niet per se netjes. Ze komen echter vaker voort uit onbegrip en slecht verkeersinzicht dan uit asociaal gedrag. Ik laat mensen er eigenlijk altijd maar gewoon tussen(door), het voegt toch niks toe om gaten dicht te rijden uit principe en degenen die dat doen - hoe begrijpelijk ook - veroorzaken juist vaak gevaarlijke situaties of oponthoud.
Gaten dicht rijden is idd heel gevaarlijk en verminderd de doorstroom, zou willen dat meer mensen dat inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:05
Denk dat als je daar niet bekend bent dat het idd best raar is. Als je rechtdoor wil en je sorteert links voor (waar gewoon een pijl rechtdoor staat) moet je eigenlijk direct al minimaal 2 banen opschuiven als de persoon rechts van je de derde baan pakt, borden zijn hier ook niet duidelijk in. Maar hoe dan ook, elke zijdelingse verplaatsing vereist gebruik van de richtingaanwijzer.

deze bijna gelijke rotonde in Zwolle is veel makkelijker omdat het aantal aanrijdende banen gelijk is aan het de beschikbare rijbanen op de rotonde en de bewijzering ook aangeeft welke baan je het beste kan pakken voor je bestemming.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO moet je de twee rijstroken van de Waterlinieweg 1:1 doortrekken naar de twee rechtse rijstroken op de rotonde. Links is namelijk met een blokkenlijn gescheiden.
En zodra je op de rotonde bent kun je van rijstrook wisselen met alle regels van dien, dus de linkse baan kan vrij simpel nog verder naar links.

Maar IMHO vanuit de linkerbaan van de Waterlinieweg naar de 2e baan van rechts op de rotonde (na de splitsing) en als je rechts rijdt op de Waterlinieweg pak je de rechterbaan na de splitsing.

En anders Italiaanse regels: alles toegestaan zolang je de ander maar niet raakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:33:
IMHO moet je de twee rijstroken van de Waterlinieweg 1:1 doortrekken naar de twee rechtse rijstroken op de rotonde. Links is namelijk met een blokkenlijn gescheiden.
En zodra je op de rotonde bent kun je van rijstrook wisselen met alle regels van dien, dus de linkse baan kan vrij simpel nog verder naar links.

Maar IMHO vanuit de linkerbaan van de Waterlinieweg naar de 2e baan van rechts op de rotonde (na de splitsing) en als je rechts rijdt op de Waterlinieweg pak je de rechterbaan na de splitsing.

En anders Italiaanse regels: alles toegestaan zolang je de ander maar niet raakt.
Zo is mijn redenatie dus ook. Beide banen blijven volgen en niet afdwalen naar de twee binnenste rijbanen. Rij je op de uiterste rechtse baan en wil je naar de twee binnenste banen? Ja, dat kan zeker tijdens de spits een opgave zijn. Maar sorteer dan voor op de linkerbaan om ook gemakkelijk richting de twee linker rijbanen te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:51
Ik zou zeggen, met zwart buiten beschouwing latend, dat gezien er op de meest linkerbaan A12 staat aangegeven, dat de rechterbaan is voor degene die over de "rotonde" rechtdoor willen (dus de meeste 2 rechterbanen) en dat de linkerbaan is voor degene die linksaf de A12 op willen (dus de meeste 2 linkerbanen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:51
Ik neem/nam deze rotonde met enige regelmaat en sorteer uiterst links voor de A12 richting Arnhem, midden voor Hornbach/Houten, twee rechter banen voor de A12 richting Den Haag.

Tenzij ik vooraan in de rij sta en een of andere truttenschudder in het midden staat, dan sorteer ik links voor en neem ik later alsnog de rotonde richting Houten. Volkomen legaal :)

Het is daar wel altijd oppassen idd. Als ik de middelste baan pak ga ik meestal op de rotonde uiterst rechts rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
Wat mij betreft zou hier https://maps.app.goo.gl/qFi4P8DQRXB5RWBU8 betere hulp moeten hangen:
- Rijstrook 1: Arnhem/Breda
- Rijstrook 2: Houten

Of iets als dit https://maps.app.goo.gl/5P3LrWUc3MJJpDEp7 (Zwolle Zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:34
De 2 rechter banen worden A12 Den Haag, dat is vanzelfsprekend.
De 2 linker banen komen uit op de weg richting Nieuwegein/Houten.
Wil men vanuit de 2 linker banen naar de 2 banen voor de A12/A27 Arnhem/Breda dan dient men van rijbaan te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh95lfaiExmKueZxpzxzOo0GSzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lagv0isHujBjyCfBaW0QGZfK.png?f=fotoalbum_large
Niet dat ik er vaak ben geweest, maar zo zie ik die oprit vanuit waterlinieweg, die 2 komen namelijk onder de brug (snelweg) door weer precies uit met de volgende belijning, netjes richting de A12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1IbDELikfqQrEOvUje9-ry40Zo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PgBeZpSy5AO2McxR5sXnt2yr.png?f=fotoalbum_large
Beide gaan weer naar A12, enkel de binnen baan splits op naar weer 2 'rechtdoor' als je rondje wil maken.

Maarja, dan komt het probleem.. als het druk is, kan je altijd via een andere baan. Stel dat de A12 baan volloopt, zal je iedereen baan2 (op TS foto 2) ook gaan gebruiken om de A12 route te gaan pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 27-11-2024 13:01 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
Ik ben het niet helemaal eens met TS, en net niet helemaal eens met @SinergyX

Dit zijn in mijn ogen de stroken die je mag volgen zonder richting aan te geven. Na de stoplichten om er op te komen is het de bedoeling dat beide stroken zich opsplitsen in 2 stroken per richting. Je hoort bij de stoplichten al gekozen te hebben waar je heen wil. Meest linkerbaan A12, die rechts daarnaast N408.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImOaYHrgY2Afo8NNrvIgommeKS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLe6UEFVTZhmaNPnbui28fZq.png?f=fotoalbum_large

Daarna hoor je niet meer van baan te wisselen. Je wordt iedere afslag die je niet neemt automatisch 2 rijstroken naar buiten geduwd om vanzelf bij je afslag uit te komen zonder richting aan te geven.

Waarom zou je verder naar links willen? Alleen als je terug wil gaan waar je vandaan kwam moet je verder naar links.

En als je toch niet de buitenste baan hebt gekozen om bij de stoplichten wel naar de A12 te willen. Dan ga je niet in dat "open stukje" al banen wisselen, maar pas daarna. En als je dan er niet tussen komt heb je pech en kom je op de N408 uit. (Natuurlijk doen mensen dat niet echt en proppen ze hem er nog tussen. Maar daar krijg je dus files op je verkeersplein van)

[ Voor 44% gewijzigd door OnTracK op 27-11-2024 13:18 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Nu online
OnTracK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:07:
Ik ben het niet eens met TS, en net niet helemaal eens met @SinergyX

[Afbeelding]

Dit zijn in mijn ogen de stroken die je mag volgen zonder richting aan te geven. Na de stoplichten om er op te komen is het de bedoeling dat beide stroken zich opsplitsen in 2 stroken per richting. Je hoort bij de stoplichten al gekozen te hebben waar je heen wil. Meest linkerbaan A12, die rechts daarnaast N408.

Daarna hoor je niet meer van baan te wisselen. Je wordt iedere afslag die je niet neemt automatisch 2 rijstroken naar buiten geduwd om vanzelf bij je afslag uit te komen zonder richting aan te geven.
Maar op de eerder aangegeven bebording > https://www.google.com/ma...yNC4xIPu8ASoASAFQAw%3D%3D staat niet dat je verplicht een rijstrook moet volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Klopt. Maar dat zegt alleen maar dat je daar kàn gaan staan, maar dan ben je nog steeds zelf verantwoordelijk op tijd je afslag te halen. Daarmee verdwijnen andere verkeersregels niet ineens. Zoals "niet midden op een onbelijnd gedeelte van een kruispunt van strook wisselen".

Ik zeg dus ook niet dat je niet van strook mag wisselen. Maar als je dat wel doet, moet je in mijn voorbeeld dus richting aangeven en ben je een speciale verrichting aan het uitvoeren.

Eigenlijk zeg ik dat dat bord te beperkt is. Het geeft alleen maar aan: Deze stroken zorgen dat je op het verkeersplein uitkomt. Niet precies welke strook waar heen gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 27-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
OnTracK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:07:
Ik ben het niet eens met TS, en net niet helemaal eens met @SinergyX

[Afbeelding]

En als je toch niet de buitenste baan hebt gekozen om bij de stoplichten wel naar de A12 te willen. Dan ga je niet in dat "open stukje" al banen wisselen, maar pas daarna. En als je dan er niet tussen komt heb je pech en kom je op de N408 uit. (Natuurlijk doen mensen dat niet echt en proppen ze hem er nog tussen. Maar daar krijg je dus files op je verkeersplein van)
Ik zou het ook zo doen maar om naar Arnhem te gaan mag je best op rijstrook 2 staan. En iemand naar Houten mag ook rijstrook 1 staan.

Daarom vind ik wat er in Zwolle is gedaan beter:
- Rijstrook 1 linksaf
- Rijstrook 2 linksaf en rechtdoor
- Rijstrook 3 rechtsaf en rechtdoor
- Rijstrook 4 rechtsaf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4d_OBWoK1_03AFq8VtfIkkuSuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2l7Oo6NrMgERZvz9nOh20pRT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kalentum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:13:
[...]
Ik zou het ook zo doen maar om naar Arnhem te gaan mag je best op rijstrook 2 staan. En iemand naar Houten mag ook rijstrook 1 staan.

Daarom vind ik wat er in Zwolle is gedaan beter:
- Rijstrook 1 linksaf
- Rijstrook 2 linksaf en rechtdoor
- Rijstrook 3 rechtsaf en rechtdoor
- Rijstrook 4 rechtsaf

[Afbeelding]
De afstemming qua aantal rijstroken is daar een stuk beter idd.
Achter dit verkeersbord komen de 3 linkse stroken uit op precies 3 stroken op de rotonde, daardoor is daar minder verwarring. (behalve bij sommige mensen die daar voor het eerst zijn en de verkeerde strook kiezen voor het stoplicht)

De recent toegevoegde blokmarkeringen op sommige plekken helpen ook wel enigszins.

Die constructie in uit TS waar het van 2 naar 4 stroken gaat is idd wel wat moeilijker te interpreteren vanuit de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2024 13:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Ongerelateerd: Moet je eens kijken wat die Google auto zelf doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52
Tja Utrecht, de stad waar je altijd voor het rode verkeerslicht staat om een rotonde op te rijden. Ik snap niet dat er bij deze rotonde geen bypasses zijn zonder stoplichten voor verkeer dat slechts rechtsaf wil slaan. De rotonde als je de A27 af komt de N230 op is ook zo'n raar punt waar een aparte rijstrook geplaatst had kunnen worden voor het doorgaande verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:34
OnTracK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:38:
Ongerelateerd: Moet je eens kijken wat die Google auto zelf doet :D
Die doet het inderdaad helemaal fout, pakt even een dubbele doorgetrokken streep. De Twingo had overigens ook beter alvast op de linkerbaan voor kunnen sorteren, maar zo te zien gebruikt die wel het knipperlicht. Overigens is het ook geen super druk tijdstip, dus dan heb je vaak wat meer ruimte om te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 14:59
Het blijft toch altijd fascinerend hoeveel verwarrende verkeerssituaties ze in Utrecht hebben weten te bedenken :S

Ik rijd hier zelf ook regelmatig en wat ik vaak fout zie gaan is dat iemand op de 2e baan van links staat (de baan die officieel niet richting A12 gaat, maar voor de richting Houten/Nieuwegein is) en dan richting de 2e baan van links op de rotonde rijdt (wat dus richting afslag A12 is). Ik snap deze verwarring wel, want als je niet bekend bent lijkt dit best logisch, maar voor de mensen op de linker baan kan het tot een schrikreactie leiden omdat die naar links worden gedwongen. Daarnaast helpt het ook niet echt dat het vlak voor die rotonde al vaak vast staat door de oprit vanuit Lunetten/Hoograven. Dat maakt de situatie niet overzichtelijker.

Lijkt me een mooie rotonde om a la knooppunt Joure eens grondig aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Nu online
Mr. Eddo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:20:
Het blijft toch altijd fascinerend hoeveel verwarrende verkeerssituaties ze in Utrecht hebben weten te bedenken :S

Ik rijd hier zelf ook regelmatig en wat ik vaak fout zie gaan is dat iemand op de 2e baan van links staat (de baan die officieel niet richting A12 gaat, maar voor de richting Houten/Nieuwegein is) en dan richting de 2e baan van links op de rotonde rijdt (wat dus richting afslag A12 is). Ik snap deze verwarring wel, want als je niet bekend bent lijkt dit best logisch, maar voor de mensen op de linker baan kan het tot een schrikreactie leiden omdat die naar links worden gedwongen. Daarnaast helpt het ook niet echt dat het vlak voor die rotonde al vaak vast staat door de oprit vanuit Lunetten/Hoograven. Dat maakt de situatie niet overzichtelijker.

Lijkt me een mooie rotonde om a la knooppunt Joure eens grondig aan te pakken.
Dit komt echt continue voor. Laat ik dan ook veelvuldig op de linkerbaan (A12) voorsorteren i.v.m. filevorming op de rechterbaan richting de A12/IKEA. Men rijdt dan gewoon doodleuk naar de twee linker rijstroken zonder richting aan te geven of iets... ik maak er vaak geen punt van en rem wel af of geef een dot gas zo dat ik niet in iemand zijn of haar dode hoek rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Im30
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-12-2024
dit heeft niks met het topic te maken

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 25-12-2024 08:25 ]

Pagina: 1