Huidige auto past niet meer bij rij-behoeftes. Welke wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-06 15:23
Mijn vriendin en ik hebben op dit moment een Peugeot 206+ uit 2001. Prima wagentje voor ongeveer €4.000 een aantal jaar geleden gekocht. Er is niks mis met de auto zelf, maar hij past niet meer bij onze behoeften.

Wij zijn namelijk recent verder weg van ons werk verhuist. (Ons werk zit dicht bij elkaar in dezelfde stad waar we voorheen woonden. We rijden nu dus samen naar werk en terug.) Waar we voorheen maar sporadisch van de auto gebruik maakten, gaat de auto nu elke werkdag 50km heen en 50km terug. Daarnaast rijden we in het weekend ook nog wel eens naar familie/vrienden aan de andere kant van het land.

Veel meer snelwegkilometers dus, en dat merken we. We vinden het niet meer comfortabel. Dus zijn we aan het nadenken over een 'nieuwe' tweedehands auto.

We hebben verder niets met auto's en zijn daardoor niet op voorhand al getrokken naar een bepaald merk of model. Voor ons is belangrijk:
  • Comfortabeler op de snelweg
  • Minimaal: airco, cruise control en trekhaak. Andere luxe-opties zijn mooi meegenomen
  • 5-deurs
  • Niet een te kleine of te grote wagen
  • Tussen de €6.000 en €10.000
  • Natuurlijk ook niet teveel betalen bij de wegenbelasting, onderhoud, etc.
Zijn er Tweakers die ons op weg kunnen helpen met tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is 'comfortabel' voor jullie? Wat zijn zaken die het 'comfortabeler' maken voor jullie?

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 27-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 15:16

Metro2002

Memento mori

Dat is een serieuze woon-werk afstand en ik zou mijn aandacht dan ook vooral focussen op het benzine/stroom verbruik en op betrouwbaarheid dan op een lage wegenbelasting.
Als je comfortabeler wilt kom je toch al snel uit in het wat nieuwere B segment of zelfs het C segment en dan kom je uit bij wat grotere en zwaardere auto's die simpelweg meer MRB kosten.

Voor dat geld valt elektrisch eigenlijk af, alhoewel je misschien nog wel een 2e hands ioniq of leaf kan vinden maar dan moet je wel thuis kunnen laden omdat ze een redelijk kleine actieradius hebben.

Anders kom je bij hybride of benzine uit, ik zou met dit soort kilometers zeker voor hybride kijken vanwege het lagere verbruik en aangezien betrouwbaar ook op het lijstje staat: Een japanse of koreaanse auto. Een Toyota prius,auris hybrid, honda civic hybrid of huyndai ioniq hybrid zijn betrouwbare auto's. Kijk wel even of er een trekhaak onder kan, bij de civic kon dat niet maar bv bij de ioniq hybrid volgens mij weer wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 27-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DIt is wel heel erg algemeen, op deze manier wordt het een opsomtopic voor ieder zijn favoriete auto.
Wat is niet te veel aan wegenbelasting en onderhoud?
Ik zou zelf in de Japanse hoek kijken, een mooie Mazda 6 of een Lexus IS. Als je zo veel rijdt moet je wel een beetje comfortabel en betrouwbaar kunnen reizen

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 27-11-2024 12:04 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:46
Mijn vorige auto was een Volvo V40, dat was een super fijne auto op de snelweg. Erg stil en super fijne stoelen. Ideaal voor de langere afstanden.
Voldoet vermoedelijk aan al je eisen. Nooit problemen mee gehad.

Alleen weg gedaan vanwege gezinsuitbreiding, maar nu wel volvo fan, dus het is een V60 2020 geworden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op de snelweg rijdt een langere auto fijner. Die zijn vaak minder nerveus in het stuurgedrag, minder zijwindgevoelig en comfortabeler geveerd. Dat is dus het C-segment of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:04
Waar wil je de trekhaak voor gebruiken? Is dat voor een fietsdrager, of moet er in de zomer een flinke caravan achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:39

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn vorige Skoda Fabia Combi uit 2012 valt binnen je criteria. Fijne wagen die groot is van binnen maar niet van buiten, niet zwaar (wegenbelasting), en (de mijne was) niet duur in het onderhoud. Met je budget zou je zelfs een nieuwere editie (Fabia 3) kunnen overwegen, maar het verschil zit 'm vooral in de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
CH4OS schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:54:
Wat is 'comfortabel' voor jullie? Wat zijn zaken die het 'comfortabeler' maken voor jullie?
Goeie vraag. Ik zal het proberen te schetsen:

Ik rij meestal wel flink door op de snelweg. Ik tuf dus nooit met 90-100km in de rechterbaan, maar rij meestal op de linkerbaan mee met de snellere jongens.

Ik merk dat mijn auto door de wat hogere snelheid ook hoger in het toerental zit. Wat qua geluid niet comfortabel is, maar die auto ook wat nerveuzer maakt. Verder ook wind en nerveuzer stuurgedrag. Ik rij wel eens in auto's van vrienden/familie en dan merk ik dat het veel fijner rijdt.
Metro2002 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:02:
Dat is een serieuze woon-werk afstand en ik zou mijn aandacht dan ook vooral focussen op het benzine/stroom verbruik en op betrouwbaarheid dan op een lage wegenbelasting.
Dank voor deze tip dat het bij deze afstanden wat meer gaat om het verbuik dan om de belasting.
-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:03:
DIt is wel heel erg algemeen, op deze manier wordt het een opsomtopic voor ieder zijn favoriete auto.
Wat is niet te veel aan wegenbelasting en onderhoud?
Daar heb je gelijk in. Maar omdat ik weinig van auto's verstand heb weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Dit topic is dan ook vooral bedoeld om mij een beetje op weg te helpen: maar moet ik aan denken. Welke merken en modellen passen wellicht bij mijn behoeften, etc.
Twardt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:16:
Waar wil je de trekhaak voor gebruiken? Is dat voor een fietsdrager, of moet er in de zomer een flinke caravan achter?
De trekhaak is voor fietsen en voor een kleine aanhanger. We wonen buitenaf en ook nog eens in een klushuis. Dus de aanhanger wordt vaak gebruikt. We zijn niet van plan ooit een caravan te kopen.
Metro2002 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:02:

Voor dat geld valt elektrisch eigenlijk af, alhoewel je misschien nog wel een 2e hands ioniq of leaf kan vinden maar dan moet je wel thuis kunnen laden omdat ze een redelijk kleine actieradius hebben.
Ik had nog niet aan elektrisch rijden gedacht. Thuis laden is wel een optie omdat we een eigen oprit hebben.

Ik weet wel dat mijn werk een elektrisch private-lease regeling heeft. Wat neerkomt op zoiets als: ik betaal de lease, mijn werk betaald al het laden. Zou dat nog interessant zijn voor mij? I.p.v. een 2dehands auto dus elektrisch private leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:29:

[...]

Ik had nog niet aan elektrisch rijden gedacht. Thuis laden is wel een optie omdat we een eigen oprit hebben.

Ik weet wel dat mijn werk een elektrisch private-lease regeling heeft. Wat neerkomt op zoiets als: ik betaal de lease, mijn werk betaald al het laden. Zou dat nog interessant zijn voor mij? I.p.v. een 2dehands auto dus elektrisch private leasen?
Dat ligt er maar net aan welke auto's ze aanbieden en wat de prijzen/voorwaarden daar van zijn. Ik rij zelf elektrisch via private lease, en dat is onder de streep goedkoper dan een 2e (of 3e) hands middenklasser met brandstofmotor

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat kan interessant zijn maar dan moet je wel alles wat je thuis laadt ook bij zien te houden.
Als je thuis kan laden zou ik elektrische auto's zeker niet overslaan in je zoektocht, ik weet niet of je ook zonnepanelen hebt maar dan wordt je woon-werk verkeer wel een fors stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:35:
[...]

Dat ligt er maar net aan welke auto's ze aanbieden en wat de prijzen/voorwaarden daar van zijn. Ik rij zelf elektrisch via private lease, en dat is onder de streep goedkoper dan een 2e (of 3e) hands middenklasser met brandstofmotor
Metro2002 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:36:
[...]

Dat kan interessant zijn maar dan moet je wel alles wat je thuis laadt ook bij zien te houden.
Als je thuis kan laden zou ik elektrische auto's zeker niet overslaan in je zoektocht, ik weet niet of je ook zonnepanelen hebt maar dan wordt je woon-werk verkeer wel een fors stuk goedkoper.
Ik heb even de voorwaarden van mijn werk erbij gezocht:
Hoe werkt dit
Je zorgt zelf dat je een private leasecontract aangaat. Dat kan bij een leasemaatschappij naar eigen keuze, maar wij bieden ook de mogelijkheid aan dit via één van de leasemaatschappijen te doen waar wij mee samenwerken voor onze leaseauto’s. Ook in dit laatste geval ga je privé een leasecontract aan. [BEDRIJF] staat daar verder buiten.

Als je al een private leasecontract hebt voor een volledig elektrische auto, dan kun je ook deelnemen deze regeling.

Je betaalt maandelijks een vast leasebedrag aan de leasemaatschappij. Dit bedrag is o.a. afhankelijk van de auto die je kiest, van de looptijd en van het aantal kilometers dat je per jaar gaat rijden.
Je levert een kopie in van je leasecontract. Hierop moet in ieder geval het kenteken van de auto staan en de maandelijkse leasekosten.

Over de fiscale waarde van de auto ga je belasting betalen. Hiervoor berekenen we de maandelijkse bijtelling. Deze bijtelling is afhankelijk van het jaar waarin het kenteken is afgegeven en van de fiscale waarde van de auto. In 2024 geldt dat over de eerste € 30.000,- 16% wordt bijgeteld en over het meerdere 22%. In 2025 is dat resp. 17% en 22%. En vanaf 2026 is dat volledig 22%. Wel is het zo dat de bijtelling maximaal 60 maanden vaststaat. Dus is het kenteken in juli 2024 afgegeven, dan geldt de bijtelling (16% en 22%) tot en met juli 2029.

Je ontvangt maandelijks een netto vergoeding gelijk aan de leaseprijs. Hiervoor betaal je een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage is ook gelijk aan de leaseprijs en deze wordt eventueel verlaagd met de reiskosten die we in 2023 gemiddeld per maand hebben betaald. Deze eigen bijdrage wordt netto ingehouden, maar ook verrekend met de bijtelling. Je gaat dus minder belasting betalen over de fiscale waarde van de auto.

Je krijgt van [BEDRIJF] een laadpas die je kunt gebruiken bij [BEDRIJF] en bij alle openbare laadpalen. Alle laadkosten worden zo door [BEDRIJF] betaald.

Dit betekent wel dat je geen vergoeding meer krijgt woon-werkverkeer en voor dienstreizen.
Ik heb ook zonnepanelen. Mijn huis is all-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Als je echt iets comfortabels wil, haal dan een wat oudere D-segment auto, zoals een Ford Mondeo, Volkswagen Passat of - als je op en top saaiheid en betrouwbaarheid wil - een Toyota Avensis. Zijn niet courant, dus niet veel duurder dan de wat compactere modellen uit die tijd. Als je een atmosferisch blok pakt zijn ze doorgaans ook behoorlijk betrouwbaar.

Benzineverbruik gaat wel iets hoger liggen, maar een 206 is ook geen zuinigheidswonder.

De 206+ bestond niet in 2001, typo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Knul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:

De 206+ bestond niet in 2001, typo?
Excuus, moet inderdaad 2011 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:31
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
[...]

[...]

[...]

Vind het een beetje een verwarrende constructie, die privatelease constructie, wanneer ik het zo lees. :/ Zou dat zeker even laten voorrekenen, en je goed laten voorlichten over het hele fiscale verhaal voordat je daar blind in stapt.

- Terug on-topic naar de specifieke vraag -
Maak eens een goed lijstje voor jezelf wat je verwacht van de auto en wat je van je toekomst in de privé situatie verwacht. Staar je niet blind op de wegenbelasting, overheidsbeleid daarin is totaal onbetrouwbaar.

Vandaag is het 50 euro per maand, volgend jaar is het 250 euro per maand en het jaar daarna betaal je ineens per kilometer.

Kijk vooral naar wat je echt belangrijk vindt, dus comfortabel op de snelweg, de opties en zet daarna de gevonden auto's naast elkaar. Onderhoudstechnisch zou je het beste naar een japanner (misschien een hybride zoals de Yaris/Auris/Corolla?) kunnen kijken, en ik kan dit niet genoeg benadrukken maak vooral een proefrit! en vooral ook op de snelweg dan.

Én stel je ook de vraag is dit bedrag echt het maximale wat we willen uitgeven? Wanneer dat niet het geval is, wat wil je dan wel maximaal uitgeven mocht er een gelijkwaardige auto langs komen, met betere papieren.

[ Voor 115% gewijzigd door TIGER1125 op 27-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
[...]

[...]

[...]

Als je voor die lease constructie gaat zou ik lekker onderweg laden, de baas betaalt toch :P

Je zult even moeten rekenen wat voordeliger is, een 2e hands EV die realistisch 150km of verder komt voor 10k lukt wel maar een nieuwe leasen kan ook best interessant zijn. Een dacia spring electric kost geloof ik iets van 300 euro per maand en als de laadkosten verder vergoed worden zijn dat je enige kosten en rij je wel in een nieuwe auto en zijn je woon-werk kosten eigenlijk gewoon gedekt. Zelfs een hele goedkope benzineauto die 1 op 20 rijdt kost je bij dit soort kilometers al 200 euro aan benzine elke maand en dan komt de verzekering, onderhoud en afschrijving er nog bij.

Koop je een 2e hands EV voor 10k en je kunt thuis opladen via je zonnepanelen dan is het wellicht nog gunstiger. Stel dat onderhoud 600 euro per jaar kost, MRB kost je straks misschien 50 euro per maand en nog 70 euro per maand verzekering en je schrijft 1000 euro per jaar af dan zit je op ongeveer 250 euro per maand en eventueel nog wat laadkosten die je maakt als je langere ritten maakt naar familie.

Ik zou serieus kijken naar die elektrische private lease optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 17:58
TIGER1125 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:53:
[...]

Misschien snap ik het niet helemaal, maar wanneer ik de voorwaarden lees, ga jij bijtelling betalen over de fiscale waarde van de auto waar je zelf voor betaald en de werkgever expliciet van zegt hebben we niets mee te maken en de werkgever betaald alleen een brandstof pas?

Volgens mij gaat daar belastingtechnisch dan toch iets fout? Want die heeft helemaal niets te maken met jou auto dus ook die bijtelling over de fiscale waarde van die auto is toch helemaal niet van toepassing?

Het enige dat de werkgever jou geeft en fiscale waarde heeft is het niet-zakelijke bedrag (boven wat hij jou belastingvrij mag geven) van je brandstofpas wanneer ik het goed begrijp. Want die private-lease betaal je zelf, klinkt mij nou niet als een voor de werknemer bepaald gunstige regeling in de oren, bijtelling over de fiscale waarde van een voertuig in ruil voor die tankpas.

Lijkt wel alsof iemand gewoon de normale zakelijke leaseregeling uit elkaar heeft gehaald en daarbij ook de termen eigen bijdrage/bijtelling helemaal door elkaar heeft gehaald.

- Terug on-topic naar de specifieke vraag -
Maak eens een goed lijstje voor jezelf wat je verwacht van de auto en wat je van je toekomst in de privé situatie verwacht. Staar je niet blind op de wegenbelasting, overheidsbeleid daarin is totaal onbetrouwbaar.

Vandaag is het 50 euro per maand, volgend jaar is het 250 euro per maand en het jaar daarna betaal je ineens per kilometer.

Kijk vooral naar wat je echt belangrijk vindt, dus comfortabel op de snelweg, de opties en zet daarna de gevonden auto's naast elkaar. Onderhoudstechnisch zou je het beste naar een japanner (misschien een hybride zoals de Yaris/Auris/Corolla?) kunnen kijken, en ik kan dit niet genoeg benadrukken maak vooral een proefrit! en vooral ook op de snelweg dan.
Volgens mij staat er (of bedoelen ze) dat ze op basis van de fiscale waarde de bijtelling berekenen en je een (netto) vergoeding voor de auto doen + een brandstofpas.
Maar ik snap inderdaad de verwarring als ik het nog eens teruglees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:31
jbdeiman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:16:
[...]

Volgens mij staat er (of bedoelen ze) dat ze op basis van de fiscale waarde de bijtelling berekenen en je een (netto) vergoeding voor de auto doen + een brandstofpas.
Maar ik snap inderdaad de verwarring als ik het nog eens teruglees.
Ja, ik heb het nog 3x gelezen :+

Volgens mij snap ik het nu... _O- heb m'n post ook even gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 16:40
Wij hebben om dezelfde reden onze 2e auto weggedaan. ipv 3000km per jaar is dan 15k pj geworden met de "boodschappen"auto.

Opel corsa 1.2 is verkocht en een Astra K 1.2T benzine gekocht.

Ik rij gemidd 1:23 en op de snelweg rijdt de auto echt prima en met de AGR stoelen zit hij erg fijn.

Toyota AGygo hybrid ook naar gekeken, maar deze is echt klein, de carolla zou wel kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe. Het elektrisch rijden ga ik nader onderzoeken.

Voor degenen die auto's hebben aangeraden ik heb ze allemaal opgeschreven en ga ook nader onderzoeken:

Japanse of Koreaanse 'betrouwbare' auto's
  • Toyota Prius (Hybride)
  • Toyota Auris (Hybride)
  • Honda Civic (Hybride)
  • Hyundai Ioniq (Hybride)
  • Mazda 6
  • Lexus IS
'Echt comfortabel'
  • Volvo V40
  • Ford Mondeo
  • Volkswagen Passat
  • Toyota Avensis
Andere suggesties
  • Skoda Fabia Combi
  • Skoda Fabia 3
  • Opel Astra K
Mocht nog iemand goeie tips hebben. Nog altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:08:
Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe. Het elektrisch rijden ga ik nader onderzoeken.

Voor degenen die auto's hebben aangeraden ik heb ze allemaal opgeschreven en ga ook nader onderzoeken:

• Toyota Prius (Hybride)
  • Toyota Auris (Hybride)
  • Honda Civic (Hybride)
  • Mazda 6
  • Lexus IS
'Echt comfortabel'
  • Volvo V40
  • Ford Mondeo
  • Volkswagen Passat
  • Toyota Avensis
Andere suggesties
  • Skoda Fabia Combi
  • Skoda Fabia 3
De Toyota hybrides mogen niets trekken (mja, 340kg ofzo...) Bron: Rij zelf een Auris TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 15:35
BMW i3? evt met rangextender, al kun je daarmee hooguit 120 km verder komen, je kunt daarmee niet "op benzine" rijden zeg maar.

betrouwbaar:
Honda Jazz (de hybride is wat lawaaiig vanwege de automaat)
Honda insight

Comfortabel:
Mercedes c- of e-klasse met name de 200d is redelijk onverwoestbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik rij meestal wel flink door op de snelweg. Ik tuf dus nooit met 90-100km in de rechterbaan, maar rij meestal op de linkerbaan mee met de snellere jongens.

Ik merk dat mijn auto door de wat hogere snelheid ook hoger in het toerental zit. Wat qua geluid niet comfortabel is, maar die auto ook wat nerveuzer maakt. Verder ook wind en nerveuzer stuurgedrag. Ik rij wel eens in auto's van vrienden/familie en dan merk ik dat het veel fijner rijdt.
Met andere woorden: je vindt de auto wat nerveus worden als je wat harder rijdt (en hoger in toerental/verbruik zit). Voor de rest dus de auto van een ander vond je beter rijden. Kijk dan dus naar de verschillen in de auto's, waardoor je vond dat het beter reed.

Voor de rest is het alsnog een wat algemeen antwoord natuurlijk. Wij kunnen niet bepalen voor jou of jullie, wat jij of jullie comfortabel vinden, dus zul je moeten vergelijken (wat je zelf ook al doet) met wat je bij anderen wel had, maar zelf (nog) niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

• Toyota Prius (Hybride)
  • Toyota Auris (Hybride)
  • Honda Civic (Hybride)
  • Mazda 6
  • Lexus IS
'Echt comfortabel'
  • Volvo V40
  • Ford Mondeo
  • Volkswagen Passat
  • Toyota Avensis
Andere suggesties
  • Skoda Fabia Combi
  • Skoda Fabia 3
  • Opel Astra K
De Lexus staat denk ik op 1 als het op 'echt comfortabel' en betrouwbaarheid aan komt :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 17:49
Aangezien jullie verder niet zoveel met auto's hebben en wat dat betreft dus merkneutraal zijn, zou ik voor het gestelde budget vooral opzoek gaan naar iets betrouwbaars.

Een Japanner heeft deze naam, maar je kunt net pech hebben met een exemplaar.

Er zit in de buurt vast een grote occassiondealer welke ex-lease auto's verkoopt. Dat alle lease auto's per definities afgetrapt en afgeragd zijn is een fabeltje, dat ze allemaal volgens het boekje onderhouden zijn is zo goed als een feit.
Kortom, kijk of daar een auto tussen zit die jullie aan staat. Vraag om inzicht in het onderhoud, als daar geen gekke dingen tussen zitten dan loopt het wat dat betreft wel goed.

Jullie rijden nu een B-segment, is dat ruim genoeg? Een C-segment (categorie Astra/Golf/Focus) is een slagje groter, vaak ook wat comfortabeler daardoor maar wellicht ook iets duurder.

Verder zou ik persoonlijk ook Apple Carplay/Android Auto als "nice to have" meenemen. Ben je niet meer afhankelijk van eventuele oude navigatie kaarten in de auto, dat doe je dan via CarPlay/AA. Muziek via Spotify etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

proatjeboksem schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:16:
BMW i3? evt met rangextender, al kun je daarmee hooguit 120 km verder komen, je kunt daarmee niet "op benzine" rijden zeg maar.

betrouwbaar:
Honda Jazz (de hybride is wat lawaaiig vanwege de automaat)
Honda insight

Comfortabel:
Mercedes c- of e-klasse met name de 200d is redelijk onverwoestbaar
Ik denk alleen dat de BMW en Mercedessen niet in het voorgenomen budget van 6000-10000 euro gaat passen, zelfs als occasion niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37

• Toyota Prius (Hybride)
  • Toyota Auris (Hybride)
  • Honda Civic (Hybride)
  • Mazda 6
  • Lexus IS
'Echt comfortabel'
  • Volvo V40
  • Ford Mondeo
  • Volkswagen Passat
  • Toyota Avensis
Andere suggesties
  • Skoda Fabia Combi
  • Skoda Fabia 3
  • Opel Astra K
Hybrides met CVT(Toyota/Honda) zijn niet bedoeld om mee te doen met de grote jongens op linkerbaan...Motorgeluid zal erg onrustig zijn en grote voordelen van het lage verbruik ben je kwijt op de snelweg.

Diesel koop je voor twee grijpstuivers tegenwoordig en doen het top op de snelweg. C-segment diesel met een motor die goed bekend staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
CH4OS schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:08:
[...]

Ik denk alleen dat de BMW en Mercedessen niet in het voorgenomen budget van 6000-10000 euro gaat passen, zelfs als occasion niet.
Als je niet schrikt van een tellerstand van 400.000 is dat geen probleem hoor.
Al zou ik dan een aankoopadvies niet onverstandig vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

proatjeboksem schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:15:
Als je niet schrikt van een tellerstand van 400.000 is dat geen probleem hoor.
Al zou ik dan een aankoopadvies niet onverstandig vinden :)
Je bedoelt, @Tom2828 opzadelen met een oudere auto dan ze nu hebben, die bovendien ook minder zuinig is in gebruik en binnen de kortste keren diverse steden niet in mag, tenzij ze benzine gaan rijden die dan ook niet veel zuiniger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
CH4OS schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:17:
[...]
Je bedoelt, @Tom2828 opzadelen met een oudere auto dan ze nu hebben, die bovendien ook minder zuinig is in gebruik en binnen de kortste keren diverse steden niet in mag, tenzij ze benzine gaan rijden die dan ook niet veel zuiniger is?
maar wel een stuk comfortabeler en mét trekhaak.
En gratis smoes waarom je niet meer op visite kunt komen :)

Ohja, de e-klasses combi hebben allemaal luchtvering achter, die kan nog wel eens lek raken bij astronomische kilometerstanden, been there, got the €3000,- replacement :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
nooberke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:09:
[...]

Hybrides met CVT(Toyota/Honda) zijn niet bedoeld om mee te doen met de grote jongens op linkerbaan...Motorgeluid zal erg onrustig zijn en grote voordelen van het lage verbruik ben je kwijt op de snelweg.

Diesel koop je voor twee grijpstuivers tegenwoordig en doen het top op de snelweg. C-segment diesel met een motor die goed bekend staat?
Wanneer TS met een 206 mee kan komen, zal dat met een Corolla / Auris ook geen probleem zijn. Het is nog altijd de Nederlandse snelweg, niet de Duitse. Met een klein beetje anticiperen en wat rijervaring kom je een heel eind.

Je moet serieus kilometers maken voordat een diesel uitkomt qua MRB en echt comfortabeler is het in alles van C-segment of kleiner ook niet. Een benzine heeft gewoon een fijnere loop. En tenzij je een 2.0 TDI onder de kap hebt liggen, zal ook een diesel terug moeten schakelen en herrie maken.

Ik zou de Toyota hybrides dus niet zomaar afschrijven. Maar goed, een V40 diesel, niet de 1.6, zal vast geen verkeerde optie zijn, mits ze niet allemaal reeds geëxporteerd zijn.

Ik zou @Tom2828 vooral aanbevelen eens een rondje te doen bij ANWB / Autoweek, die hebben veelal kostencalculators op de site waarmee berekend kan worden of je beter af bent met benzine of diesel.

D-segment, dus C-Klasse / 3-Serie / Passat, zou ik met dat budget niet eens naar kijken. Dat zullen niet bepaald de krenten uit de pap zijn namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 27-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:04
Kijk gewoon naar het C-segment , astra golf focus V40 megane . die lopen ook bijna 1 op 20 tegenwoordig op benzine .
Neem iets met een turbo blok , dat rijd door het koppel heerlijk door en de versnellingen kunnen langer wat resulteert in lagere toeren .

Die astra is een prima voorbeeld en zijn samen met de megane te vinden voor jou budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Ik ben qua comfort inderdaad niet op zoek naar een e-klasse auto. Dat hoeft nou ook weer niet. Een C of D segment moet voldoende zijn, wat ik daar nu over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Mocht je een comfortabele auto willen kopen die elektrisch is, dan zou wellicht een Volkswagen E-Golf wel wat kunnen zijn. Deze zit wel tegen de max aan van het budget, maar is zeer betrouwbaar in gebruik en rijdt erg comfortabel. Belangrijk is wel dat je de facelift pakt en niet de oudere versie met beperkte range. Mijn maat rijdt nu in de koude maanden met zijn e-golf ongeveer netto 160-180 kilometer ver met zijn E-Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:47
Hou er wel rekening mee dat de nieuwere auto's met kleine turbo-blokken gemiddeld minder lang meegaan dan de wat grotere motorblokken. Daarom ben ik juist wel gecharmeerd van een Mazda 6 of Toyota Corolla. Die zijn wel zuinig en worden met atmosferisch 1.8 of 2.0 blok geleverd. Weinig wat stuk kan gaan.

Dat gezegd hebbend zou ik in jouw geval zeker naar elektrisch kijken. Als je geen brandstofkosten meer hebt dan scheelt dat duizenden euro's per jaar die je aan je auto kan uitgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 27-11-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Cid Highwind schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:22:
[...]

Wanneer TS met een 206 mee kan komen, zal dat met een Corolla / Auris ook geen probleem zijn. Het is nog altijd de Nederlandse snelweg, niet de Duitse. Met een klein beetje anticiperen en wat rijervaring kom je een heel eind.

Je moet serieus kilometers maken voordat een diesel uitkomt qua MRB en echt comfortabeler is het in alles van C-segment of kleiner ook niet. Een benzine heeft gewoon een fijnere loop. En tenzij je een 2.0 TDI onder de kap hebt liggen, zal ook een diesel terug moeten schakelen en herrie maken.

Ik zou de Toyota hybrides dus niet zomaar afschrijven. Maar goed, een V40 diesel, niet de 1.6, zal vast geen verkeerde optie zijn, mits ze niet allemaal reeds geëxporteerd zijn.

Ik zou @Tom2828 vooral aanbevelen eens een rondje te doen bij ANWB / Autoweek, die hebben veelal kostencalculators op de site waarmee berekend kan worden of je beter af bent met benzine of diesel.

D-segment, dus C-Klasse / 3-Serie / Passat, zou ik met dat budget niet eens naar kijken. Dat zullen niet bepaald de krenten uit de pap zijn namelijk.
Heb je al is met zo'n Atkinson motor met CVT op de snelweg gereden? Dat is een type aandrijflijn wat floreert bij een rustige/gelijkmatige rijstijl...Niet bij rauzen op de linkerbaan...Iedere keer dat je gas geeft om mee te komen op de linkerbaan krijg je een loeiende motor om de oren.

Corolla 1.8 viel mij echt smerig tegen om daar 130/140 mee te rijden...eenmaal op tempo gaat het wel...maar bij druk verkeer is het steeds optrekken/afremmen en bij het optrekken is zo'n CVT simpelweg rumoerig vanwege het beperkte koppel van de Atkinson motor. Een VAG met 1.0 turbo torretje doet dat bijvoorbeeld echt een heel stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik heb zelf de honda civic hybrid gehad en dat is echt niet te vergelijken met het geloei van een toyota cvt , de honda houdt de toeren véél lager, alleen als je echt vol op het gas stampt gaan de toeren natuurlijk even omhoog maar verder is het juist enorm rustig rijden, Bij 100km/u en draait je gewoon maar iets van 1500 - 2000 toeren. daarbij is de geluidsisolatie echt top dus je hoort de motor sowieso bijna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
nooberke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:09:
[...]

Heb je al is met zo'n Atkinson motor met CVT op de snelweg gereden? Dat is een type aandrijflijn wat floreert bij een rustige/gelijkmatige rijstijl...Niet bij rauzen op de linkerbaan...Iedere keer dat je gas geeft om mee te komen op de linkerbaan krijg je een loeiende motor om de oren.

Corolla 1.8 viel mij echt smerig tegen om daar 130/140 mee te rijden...eenmaal op tempo gaat het wel...maar bij druk verkeer is het steeds optrekken/afremmen en bij het optrekken is zo'n CVT simpelweg rumoerig vanwege het beperkte koppel van de Atkinson motor. Een VAG met 1.0 turbo torretje doet dat bijvoorbeeld echt een heel stuk prettiger.
Niet in eigen bezit, wel meegereden. Kwestie van wennen vooral en niet dom het pedaal naar onderen rammen. Daar ben je als bestuurder zelf bij. Ken zelf de Yaris met 1.5, en die moet natuurlijk aanpoten om er te komen, maar ergens moet je je compromissen maken, dat laat ik liever aan de TS dan om dergelijke modellen bij voorbaat af te schrijven.

130 km/h kan je uiteindelijk met iedere truttenschudder wel rijden, en zo'n 1.0 turbo moet je ook in z'n begrenzer jagen om een beetje fatsoenlijk in te kunnen voegen, wat 'ie dus ook niet in stilte doet. En daar waar sommigen dan weer zweren bij een DSG, vond ik dat dan vooral een erg nerveuze ervaring. Dus misschien dat een CVT beter bij m'n persoonlijke smaak aansluit.

130 km/h op een snelweg is overigens niet per sé mijn definitie van rauzen, als dat in de spits überhaupt haalbaar is (die heb ik al een tijdje, gelukkig, kunnen vermijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb mij afgelopen jaar en langere tijd in 2023 gezocht naar een auto. Het is erg geduld hebben. Je zegt dat je een auto wilt hebben met minder belasting en onderhoudt en APK. Ik zat ook met deze situatie. Meeste auto's zijn vaak €12.000 tot 20.000 bijvoorbeeld een Toyota Yaris (Hybride) leuke ruime familie auto en comfortabel. Bij mij vond ik de Yaris goed alleen was het verbruik en verzekering en wegenbelasting een twijfel. Daarom heb ik opnieuw op 30 mei 2024 inruil gedaan voor een Toyota Aygo gegaan X-Play uitvoering voor verkoopprijs €13.645 (uiteindelijk na inruil oude Aygo en inbouw Cruise Control met €200 korting totaal €12.565 via Toyota) Deze was toen bijna 4 jaar oud bouwjaar 26 Juni 2020 en maar 11.971 KM op de teller (inmiddels al bijna op 20.900 KM) :)

Bij mij:
Per 3 maanden €73
Autoverzekering All-risk met inzittenden en 3 jaar aanschafwaarde auto met rechtsbijstand verkeer €567 voor 1 jaar vooruit betaald (10 jaar schadevrije jaren)
Onderhoudskosten laag
Benzine kosten afhankelijk van jouzelf tot maximaal 35L verbruik gemiddelde op snelweg 3.5L tot 4.0L per 100 KM afhankelijk snelheid

Ik wens je heel veel plezier met de zoektocht naar jou nieuwe auto. Let op hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Ik ben nu tweede eigenaar. Mijn collega kocht een auto met 9 eigenaren voor hem nooit echt mee kunnen rijden. Er was altijd iets aan de hand met die auto en moest binnen 2 maanden met verlies verkopen heeft nu een hele andere auto en rijdt erg goed. Renault Megane mijn collega is alleen.

Ik hou zelf niet van Leaseauto ik zou €300 per maand betalen (Na 3 jaar al €10.800 betaald) en uiteindelijk heb je niks in het bezit en betaal je uiteindelijk een auto zoals ik nu heb en dat wordt straks mijn eigen auto

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 27-11-2024 23:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:26

Hoog toerental, rij geluid, veel windruis, nerveus stuurgedrag op hogere snelheid. Dat is wel de perfecte omschrijving van een 206. Heb zelf geen ervaring met een 206 uit 2011, maar de oudere zijn vreselijk onrustige rammelbakken.

Iedere (niet Franse) hatchback van de laatste 15 jaar of zelfs auto's als een VW Up! doen dit al beter

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 27-11-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:26
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-benzine-2014-54738211

Heeft cruise control, climate control, bluetooth, trekhaak moet je er ff onder (laten) zetten.

Weet uit ervaring dat dit erg fijne snelweg auto's zijn, ik had er 1 uit 2015 met een 1.4 TSI op aardgas. Vreselijk saaie wagen, als auto liefhebber trok ik dat echt niet. Maar heel eerlijk, als je bewust zo'n oer-, oerlelijke 206 met een 207 neus rijd, dan maakt dat niet uit :P

Ben niet bekend verder met betrouwbaarheid van de 1.2, maar verder erg degelijke auto's. Wil je wat steviger doorrijden pak je de 1.4 TSI met 140pk.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 27-11-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik reed in begin Oktober in Duitsland Arnhem na de grens naar Oberhausen via de A3 met mijn Aygo op Cruise Control op 160 KM/h. Het verbruik zat gemiddeld op 7.7L per 100 KM. Maar hij deed het erg goed ondanks zijn 1.0 met 72 PK! Ik haalde zelfs nog paar snelle auto's in :)

Mijn oude Aygo bouwjaar 2010 trillde meer op 160 KM/h die had zelfs een 68 PK. De nieuwe Aygo waar ik in rij is veel minder blikkerig en trild veel minder

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 27-11-2024 23:50 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Van der Berg Iemand met een 206 een nog spartaansere 107/c1/aygo aanbevelen... het is maar net wat je eisen zijn.
Ik heb 7 jaar in een 206 gereden en 4 jaar in 206SW's, tussendoor een 207, maar ik heb de 206 nooit echt een straf gevonden. Nee het haalde het niet qua comfort bij de 207SW, en al helemaal niet bij de 307 die ik nu rijd, maar waren altijd fijne autootjes die goedkoop rijden, goedkoop te repareren zijn (zelf) en als je dan tussen 2 scheefgeparkeerde tesla's moet parkeren in een te smal vak past dat gewoon en kan jij nog uit de auto komen :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

FastFred schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:51:
[...]

Hoog toerental, rij geluid, veel windruis, nerveus stuurgedrag op hogere snelheid. Dat is wel de perfecte omschrijving van een 206. Heb zelf geen ervaring met een 206 uit 2011, maar de oudere zijn vreselijk onrustige rammelbakken.

Iedere (niet Franse) hatchback van de laatste 15 jaar of zelfs auto's als een VW Up! doen dit al beter
Klopt inderdaad, mijn vrouw had een peugeot 206 en rijdt nu een hyundai i10 , ondanks dat een segment lager is (A segment ipv B segment) rijdt de i10 een heel stuk soepeler, comfortabeler en stiller. Maargoed, de 206 is in de basis ook echt een jaren 90 auto en je merkt dat de techniek niet stil heeft gestaan in de jaren daarna.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Skoda Fabia Combi
• Skoda Fabia 3

Geen tip, wel ervaring met deze auto, de Fabia 3 Combi 1.2TSI. Bouwjaar 2017, ik heb hem sinds juni 2021.

Betrouwbaar, comfortabel (een Ocatavia of Mondeo zal daar een schepje bovenop doen maar is beduidend duurder) ruim voor zijn bescheiden buitenmaten, in parkeergarages geen enkel probleem. De Tucson van mijn broertje is een stuk meer een uitdaging; enerzijds door het formaat en anderzijds door hoe andere chauffeurs soms in de vakken staan :P.

Ik heb een licht rechtervoetje en rij met mijn AllSeason-banden (ik meen Conti, heb nog een auto die heeft Michelin maar kan andersom zijn, A-merk in elk geval) gewoon 1:20 (dagteller/tankbeurt, niet afgelezen maar fatsoenlijk uitgerekend) en heeft in de 60K dat ik hem heb geen slag verkeerd gegeven.
Zowel verzerking als MRB zeer betaalbaar voor wat je er aan auto voor terug krijgt.

minpuntjes:
*de max snelheid van de ruitenwissers valt in extreme buien tegen;
*blijft relatief vochtig van binnen; beslaat snel maar dat kan exemplarisch zijn.
*Geen Apple Carplay/Android Auto etc in het media-ding dat er in zit;
*Laag trekgewicht 560kg/1000kg (ongeremd/geremd).

Prettig ruime wagen met prima rijeigenschappen door (naar ik meen) het gedeelde platform met bijv een Polo en A1. Lekker Europees stuurgedrag (beviel mij beter dan een Hyundai i10/20).

Ik heb een simpele witte Joy-uitvoering, gekocht als ex-lease met 44K en de teller staat nu op 99.xxx.

FWIW :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 16:25
nooberke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:09:
[...]

Kon het niet meer met je eens zijn. Heb zelf een paar maand moet rijden in zo'n 1.8 hybride met cvt. Binnen en buiten de bebouwde kom is het prima. Op de snelweg met nederlands verkeer in het oosten des lands totaal niet. Hier rijdt men op de linkerbaan vaker harder dan 100km/u dan eronder, dus dan heb je vaak dat de motor aanslaat met het bijhorende lawaai.

Mijn keus zou ook een C- of D-segment auto zijn met in ieder geval een automaat, Apple Carplay/Android Auto en climate control. En juist een 'grote' turbomotor (VAG 1.5 TSI, 1.4 Turbo van Opel e.d.) in plaats van een atmosferisch blok.

Maarja, zoveel mensen zoveel wensen. Dat wordt op de zaterdag naar een occasioncenter gaan en wat auto's proberen :)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:12

De grote jongens op de linkerbaan? De grote jongens rijden op de rechterbaan, de vrachtwagens. Voor de rest is elke hedendaagse auto geschikt om op de linkerbaan te rijden, hoe hoger de klasse hoe minder motorgeluid je zal hebben, dat wel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:31
Je schrijft dat sommige autos van vrienden enz wel lekker rijden welke zijn dat dan ? Want moet je dan niet gewoon een van je vrienden hun autos kopen voor je zelf ? of vraag eens aan vrienden in een vakantie dat je wat langer met hun auto kan rijden of huur zo eens auto eens een paar dagen kun je zien of het bevalt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 16:54
Skoda Fabia of Octavia hoewel gebruikte Octavia's nogal prijzig zijn maar wel comfortabel vond ik. Mazda 3 oid. of Toyota want betrouwbaar.

Je nieuwe woon-werk verkeer komt op zo'n 200 dagen van 100km = 20K. Tel daar prive bij op, max 10.000, als je week in week uit elke dag in die auto zit wordt je t een beetje zat, en je komt op 30K.

Ga uit van 1:17 dan is dat 1.800 liter/jaar. Een moderne auto van hetzelfde model is aanzienlijk comfortabeler als dezelfde die 10 jaar ouder is. Staar je niet blind op een kleine motor, ik heb recent een nieuwe 1.0 Octavia gereden en die maakte me (bijna) net zo blij als m'n 2.0 TDI (die 500K op de teller had). Als je niet teveel vervelende rijhulpsystemen (constant piepjes en gedoe, zeker in de linkerbaan) wilt: koop niet al te nieuw - ook electronica is niet alles... Carplay etc kun je altijd nog toevoegen.

Een stekker hybride die 100-150km electrisch kan betekent vrijwel geen benzine verbruik want opladen op je werk of thuis. Uitrekenen...

Ik zou me niet blind staren op lease, soms is reiskostenvergoeding (in jouw geval vast x 2) waarschijnlijk interessanter. Investeer iets meer in een paar jaar nieuwere auto want die gaat ook langer mee. Wij doen (gemiddeld) 10-18 jaar met onze auto's, ook als ze als gebruikt waren. Laatste jaren: 0 afschrijving.
Pagina: 1