Hoge annuleringskosten bij kopen bed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:37
Hi all,

Wij hebben in mei een bed gereserveerd voor onze dochter. Nu hebben wij tussendoor het afleveradres aan laten passen en de bezorging verplaatst naar eind januari 2025. Aan de telefoon werd mij medegedeeld dat als wij willen annuleren dit minimaal 4 weken vooraf moet.

Het bed is een heel bekend merk wat je uit kunt breiden met een dakje, hangers met kleurtjes, dat idee.

Nu willen wij alsnog het bed annuleren omdat het toch niet gaat passen in de nieuwe woning en wij het bed nergens kwijt kunnen. Dit bed kost overigens €1500.

Nu kreeg ik een email dat wij kunnen annuleren a €722. Aan de telefoon werd mij medegedeeld dat dit komt omdat het speciaal voor ons besteld is. Let op: niet op maat gemaakt. Tevens vertelde deze mevrouw met een nogal arrogante ondertoon dat zij deze bedden niet standaard voorradig hebben ( stonden er 2 in de showroom toen we kwamen kijken ) en dat het dus wel op maat is. Dit betwist ik, aangezien er niets op maat is aan dit bed, buiten de gepersonaliseerde extraatjes zoals hierboven vermeld. Tevens is dit beddenmerk in veel zaken te koop en zeer bekend.

Wat willen wij? Duidelijkheid wat onze rechten zijn, want volgens mij moeten wij dit gewoon kostenloos of tegen een kleine betaling kunnen annuleren ( reeds €100 aanbetaald destijds geloof ik ). De annuleringskosten staan niet in verhouding naar ons idee

PS Dit bed is aangekocht bij een grote woonboulevard waar ze letterlijk alles verkopen.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Je hebt het bed dus in de winkel gekocht en niet online?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Detmer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:08:
Je hebt het bed dus in de winkel gekocht en niet online?
Correct

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met optionele extras die voor jou specifiek werden gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stonden er twee in de showroom en je hebt 'm daar besteld, dan geldt WKOA dus niet.

De vraag is dan of je om een andere reden wél wettelijke bedenktijd hebt, want zo ja dan gaat die bedenktijd pas in als je product geleverd is, niet als de bestelling is geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
418O2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:12:
[...]

Nee geen montage. Het zijn extraatjes zoals een gekleurd deken over het dakje van het bed ( die dingen kun je ook los bij dit merk kopen).

SiberischeHusky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Een fysieke aankoop annuleren, omdat jij je bedenkt is niet zo maar mogelijk. Anders dan bij online heb je geen bedenktijd of dergelijk. Je kan ontbinden als product ondeugdelijk is of soortgelijk, maar niet omdat jij je bedenkt. Je bent in deze afhankelijk van de voorwaarde van de winkel. Wat staat daarin over ontbinden?

Zie ook https://www.consumentenbo...je-aankoop-of-bestelling:
Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt.

[ Voor 32% gewijzigd door DarkFly op 27-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
DarkFly schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:13:
Een fysieke aankoop annuleren, omdat jij je bedenkt is niet zo maar mogelijk. Anders dan bij online heb je geen bedenktijd of dergelijk. Je kan ontbinden als product ondeugdelijk is of soortgelijk, maar niet omdat jij je bedenkt. Je bent in deze afhankelijk van de voorwaarde van de winkel. Wat staat daarin over ontbinden?
Het is een woonboulevard dus dan is de vraag welke AV er geldt. Zijn verschillende winkels maar je hebt het idee dat het 1 zaak is.

Tevens vertelde haar mannelijke collega dus dat annuleren wel mogelijk is 4 weken vooraf maar daarin ben ik uitgegaan van zijn verhaal. Heb vaker hier iets gekocht, nooit problemen.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:28
418O2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:12:
[...]

Dit is compleet irrelevant. Op geen enkele manier is dit een op maat gemaakt product. Ook al hebben ze 20.000 verschillende kleuren als optie, als je die kleuren gewoon zelf kunt kiezen bij het bedrijf zelf dan is het nog geen op maat gemaakt product.

Als je zelf bijv. een lengte en breedte kunt invoeren voor het bed, of zelf een RAL kleur kunt invoeren/opgeven anders dan wat ze zelf aanbieden, dan is het wel op maat gemaakt.

Anyway, dit product is niet online gekocht dus je hebt ook niet dezelfde bescherming in dat geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 27-11-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

In dat geval is het jammer maar helaas, en zal je zelf moeten gaan onderhandelen met de winkel.

https://www.consumentenbo...-je-aankoop-of-bestelling

Hoe vervelend het ook is; Houd er rekening mee dat de winkel ook gewoon compleet had kunnen weigeren om het product terug te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 27-11-2024 11:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
D4NG3R schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:18:
[...]

In dat geval is het jammer maar helaas, en zal je zelf moeten gaan onderhandelen met de winkel.

https://www.consumentenbo...-je-aankoop-of-bestelling

Hoe vervelend het ook is; Houd er rekening mee dat de winkel ook gewoon compleet had kunnen weigeren om het product terug te nemen.
Ik lees niets over wat redelijk is qua annuleringskosten. Vind 50% echt asociaal en kunnen ze ook niet beargumenteren

SiberischeHusky

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
Ik lees niets over wat redelijk is qua annuleringskosten. Vind 50% echt asociaal en kunnen ze ook niet beargumenteren
Ze hoeven het niet te beargumenteren. Het is geen recht, het is een gunst/service die ze kunnen kiezen om aan te bieden.

Je gaat zo niet verder komen als je niet begrijpen wilt dat het geen recht van je is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

[...]

Er is geen wettelijke redelijkheid, ze hoeven het niet verder te beargumenteren. Het enige recht wat je hebt is wat er in de getekende voorwaarden staat.

Jij hebt een koopovereenkomst, of je het product dan direct in handen hebt of pas op een (later) afgesproken moment is niet relevant. Ze hadden even goed in hun voorwaarden kunnen zetten dat annuleren niet mogelijk is.

Acties:
  • +81 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 18:00
Ik zou het bed gewoon houden, je koopt toch bijna elk jaar een nieuw huis en mogelijk past ie daar wel in :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
@CryptoNL Ik begrijp dat het vervelend is maar je beste/goedkoopste oplossing is ervoor te zorgen dat je bed wel past en het gewoon te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[b]CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
ze zullen je op z'n minst moeten kunnen verwijzen naar hun algemene voorwaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
[...]

Haal de emotie er even uit. Je begint over:

Vrouwelijke collega arrogant
Mannelijke collega aardig (want die doet wel wat je wil blijkbaar)
Het is allemaal asociaal
Ja maar andere voorwaarden want woonboulevard

Nee, arrogantie, geslacht of locatie van de winkel heeft niks te maken met wat jij wil en/of waar jij recht op hebt. Er zijn hier duidelijke afspraken over. En helaas sta je op dit moment niet in het recht wat jij denkt te kunnen krijgen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:06:
Wat willen wij? Duidelijkheid wat onze rechten zijn, want volgens mij moeten wij dit gewoon kostenloos of tegen een kleine betaling kunnen annuleren
Waarom denk je dat je mag annuleren? De koop is gesloten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
In mei gereserveerd. Het is nu november. Met een beetje pech staat dat bed al een halfjaar in opslag stof te happen. Dat kost de ondernemer geld.

Je hebt recht op wat in de AV of de overeenkomst staat. Als daar staat dat ze bij annulering 50% in rekening brengen is dat waar je recht op hebt. Staat er niks in, heb je in een fysieke winkel helemaal geen recht op annulering na het tekenen van de overeenkomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 20:14
Is het niet 'goedkoper' om het bed af te nemen en direct door te verpatsen als 'nieuw' met 25% korting.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:15:
[...]

Het is een woonboulevard dus dan is de vraag welke AV er geldt. Zijn verschillende winkels maar je hebt het idee dat het 1 zaak is.

Tevens vertelde haar mannelijke collega dus dat annuleren wel mogelijk is 4 weken vooraf maar daarin ben ik uitgegaan van zijn verhaal. Heb vaker hier iets gekocht, nooit problemen.
Maar je weet toch wel bij welke winkel jij het product hebt gekocht? Pak die algemene voorwaarden er bij en kijk wat daar staat over annuleren en de voorwaarden waaronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Als ik BeterBed even als voorbeeld pak:
Indien u een bestelling annuleert nadat u al bent geïnformeerd dat de (deel)levering plaats
kan vinden, dan zijn wij genoodzaakt 50% annuleringskosten van het aankoopbedrag in
rekening te brengen.
50% lijkt sowieso dus de norm te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 27-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:50
Nopheros schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:15:
[...]

Dit is compleet irrelevant. Op geen enkele manier is dit een op maat gemaakt product. Ook al hebben ze 20.000 verschillende kleuren als optie, als je die kleuren gewoon zelf kunt kiezen bij het bedrijf zelf dan is het nog geen op maat gemaakt product.

Als je zelf bijv. een lengte en breedte kunt invoeren voor het bed, of zelf een RAL kleur kunt invoeren/opgeven anders dan wat ze zelf aanbieden, dan is het wel op maat gemaakt.

Anyway, dit product is niet online gekocht dus je hebt ook niet dezelfde bescherming in dat geval.
Dat klopt niet.
Schoenen kun je bijvoorbeeld ook personaliseren door een kleurcombinatie te kiezen op de site van de fabrikant. De schoenen worden dan speciaal voor jou gemaakt in die kleurcombinatie en zijn dan 'op maat gemaakt'. Dat ze die kleurkeuzes aanbieden en je niet zelf RAL-codes hoeft in te voeren, betekent niet dat het daardoor niet op maat is.

Waar het om gaat is: fabriceert de fabrikant het product standaard in de gekozen samenstelling of bieden ze een product aan dat naar wens van de klant ook in een andere samen-/materiaal-/kleurstelling geleverd kan worden (= 'op maat gemaakt')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:43
henri86 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:00:
[...]

Dat klopt niet.
Schoenen kun je bijvoorbeeld ook personaliseren door een kleurcombinatie te kiezen op de site van de fabrikant. De schoenen worden dan speciaal voor jou gemaakt in die kleurcombinatie en zijn dan 'op maat gemaakt'. Dat ze die kleurkeuzes aanbieden en je niet zelf RAL-codes hoeft in te voeren, betekent niet dat het daardoor niet op maat is.

Waar het om gaat is: fabriceert de fabrikant het product standaard in de gekozen samenstelling of bieden ze een product aan dat naar wens van de klant ook in een andere samen-/materiaal-/kleurstelling geleverd kan worden (= 'op maat gemaakt')
Wat jij zegt is onjuist. Kiezen uit opties (ook al zijn meerdere combinaties daardoor mogelijk) is niet op maat.

Dat is in deze casus overigens niet relevant, gezien er geen sprake is van een overeenkomst die is gesloten op afstand, maar ik wilde je hier toch even corrigeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Jantje2000 op 27-11-2024 12:06 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
henri86 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:00:
[...]

Dat klopt niet.

Zoals @Jantje2000 al aangeeft klopt dit niet.

Als de website zelf de optie bied is het niet op maat gemaakt.

https://www.nico-advocatu...0persoon%20bestemd%20zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:35
D4NG3R schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:45:
Als ik BeterBed even als voorbeeld pak:

[...]

50% lijkt sowieso dus de norm te zijn.
Dat is wat snel geconcludeerd bij het nazien van de voorwaarden bij 1 winkel... als ik bijvoorbeeld naar WoonExpress kijk op de woonboulevard in Utrecht, dan hanteren ze daar 25%.

Dan heb je ook nog veel woonbedrijven die de AV van CBW hanteren, daar staat dan er een berekening plaats mag vinden. https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen.

Maar goed, het punt is dat je bij aankoop in een fysieke winkel echt goed de voorwaarden moet lezen, je geniet simpelweg veel minder bescherming dan wanneer je online aankopen doet. Een discussie of het product wel of niet 'op maat' is gemaakt voegt geheel niets toe aan de vraag van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:13:
[...]

Nee geen montage. Het zijn extraatjes zoals een gekleurd deken over het dakje van het bed ( die dingen kun je ook los bij dit merk kopen).
Dus te beschrijven als accessoires?

Zoiets is eveneens geen "Op maat" naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sir_Lion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:13:
[...]

Dus te beschrijven als accessoires?

Zoiets is eveneens geen "Op maat" naar mijn weten.
Correct.

SiberischeHusky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dus, @CryptoNL, je koopt een bed bij "een winkel" op een meubelboulevard, zonder te hebben gemeten of het bed überhaupt wel past, om en passant ook nog te impliceren dat je niet precies weet welke winkel het is ("Het is een woonboulevard dus dan is de vraag welke AV er geldt. Zijn verschillende winkels maar je hebt het idee dat het 1 zaak is."). Je vindt het nu vreemd dat je niet van dezelfde rechten gebruik kunt maken als wanneer je het op afstand zou hebben gekocht.

Vat ik het zo goed samen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
*knip* Reacties als deze voegen niet veel toe.

[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 27-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Balen zeg. Meubelzaken en keukenverkopers staan hier helaas wel een beetje om bekend; weinig service voor de spijtoptant. Maar typisch qua regelgeving gewoon in de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
Maar wat let je, als de hele aankoop gedaan is en is geleverd, deze gewoon terug te brengen onder het mom bevalt niet. Mag dat dan nu dus ook niet omdat het geen online aankoop is?

Zo zie je maar dat wat je ook doet, je tegenwoordig nooit meer een bestelling moet doen in de winkel ( of alles echt 10x controleren wat voor voorwaarden er allemaal zijn ). Gewoon de winkel inlopen, de koop voor 90% afronden en zodra je weet wat je allemaal wilt hebben alles online bestellen zodat je toch net dat beetje extra bescherming hebt

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

hollandnick schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:19:
Maar wat let je, als de hele aankoop gedaan is en is geleverd, deze gewoon terug te brengen onder het mom bevalt niet. Mag dat dan nu dus ook niet omdat het geen online aankoop is?

Zo zie je maar dat wat je ook doet, je tegenwoordig nooit meer een bestelling moet doen in de winkel ( of alles echt 10x controleren wat voor voorwaarden er allemaal zijn ). Gewoon de winkel inlopen, de koop voor 90% afronden en zodra je weet wat je allemaal wilt hebben alles online bestellen zodat je toch net dat beetje extra bescherming hebt
Je kunt natuurlijk ook vooraf de kamer meten, zodat je weet of iets wel of niet gaat passen. Dan hoef je niet te proberen de verantwoordelijkheid op de winkel af te schuiven. Ik vind €1500 teveel voor een impulsaankoop, maar ik heb dan ook geen "F**k it money".

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 19:03

Reptile209

- gers -

In een winkel heb je juist - itt online koop - de mogelijkheid om "extra's" te onderhandelen. Zoals bijvoorbeeld iets als: 'we gaan binnenkort verhuizen en de precieze maten zijn nog niet bekend. Kan ik evt nog ruilen of annuleren als het niet past?'. Of: 'ik koop nu een bed met alles er op en er aan, kan ik er 4 sierkussens voor op de bank bij krijgen'. Of: 'ik kan het ook online kopen, doe mij eens 10% korting'. Geen aannames doen, maar bespreken (en op papier zetten). Of geen spullen kopen als je nog niet weet hoe groot je huis is ;).

Nu zou je snel moeten gaan kijken wat je er voor zou kunnen krijgen op Marktplaats, of accepteren dat dit een dure les is... Of kijken of je wel een ander bed voor vergelijkbare prijs kunt uitzoeken, voor jezelf, of iemand in je omgeving die nog een nieuw bed zoekt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28

Gewoon open en transparant zijn naar de winkel en daarover afspraken proberen te maken. Weet iedereen waar hij aan toe is.... :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:22
Wat ik er vooral in lees: Je dochter krijgt in het nieuwe huis zo'n kleine kamer dat er geen bed in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Terugbrengen in een winkel is geen recht, het is een service die best een hoop winkels aanbieden. Maar gekocht is gekocht. Het enige waar je recht op hebt is garantie.

Something something

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 19:03

Reptile209

- gers -

phYzar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:35:
Wat ik er vooral in lees: Je dochter krijgt in het nieuwe huis zo'n kleine kamer dat er geen bed in past?
Misschien is het bed wel hoger, langer of breder dan praktisch is in dat huis en die kamer. Ik zou niet gelijk de Kinderbescherming bellen hoor :+.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20

Honesty

kattenneus!

Moeten ze niet jouw bed in de outlet met 50% knallen als ze hem niet verkopen?waarschijnlijk hebben ze hem ook ergens moeten bestellen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
phYzar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:35:
Niet elke kamer kan bv zulke bedden kwijt nee.

https://www.vidaxl.nl/e/v...200-cm/8721102803338.html?

@CryptoNL Wat versta jij onder een bed reserveren? Want als hij gereserveerd is kan je er meestal wel makkelijk vanaf. Maar echt kopen(heb je iets getekend?) Gaat dat een stuk lastiger. Maatwerk is het in ieder geval niet dus moet je naar de AV kijken.(die staan meestal op de achterkant van factuur die je krijgt en tekent) maar recht op de wettelijke herroepingsrecht heb je niet.

@MicGlou ik denk dat de discussie over of het wel of niet maatwerk is nog best wel eens relevant kan zijn. Ik vermoed namelijk(zonder winkel naam/AV is het lastig) dat je niet maatwerk tot 4 weken voor levering kostenloos kan annuleren. En maatwerk altijd een bedrag aanvast zit. Ook beterbed maakt bij het anuleren(en de kosten daar van) onderscheid tussen maatwerk en geen maatwerk.

[ Voor 51% gewijzigd door loki504 op 27-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
In dit geval is het denk ik wel handig om de Algemene voorwaardes erbij te pakken die destijds golden en je koopovereenkomst.

Kan je dat delen in MO tags?

Privé gegevens uiteraard weglaten

[ Voor 10% gewijzigd door NicoHF op 27-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
FooLsKi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:27:
[...]

Je kunt natuurlijk ook vooraf de kamer meten, zodat je weet of iets wel of niet gaat passen. Dan hoef je niet te proberen de verantwoordelijkheid op de winkel af te schuiven. Ik vind €1500 teveel voor een impulsaankoop, maar ik heb dan ook geen "F**k it money".
Maat het aflever adres is aangepast en grote kans dat als je van huis wisselt de maten van de kamers ook anders zijn. En misschien had hij aanbod voor x huis gekregen maar wegens omstandigheden is het Z huis geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Misschien dat @fopjurist hier duidelijkheid kan verschaffen.

Naar mijn idee is het geen op maat gemaakt product omdat alle toevoegingen/maten/kleuren enz gekozen zijn uit door de winkel/fabrikant aangeboden keuzes.

Wel heb je zoals al genoemd geen recht de koop te ontbinden op grond van de WKOA omdat het product in een fysieke winkel is gekocht.
Ik vind 50% annuleringskosten ook wel overdreven veel aangezien het een product is dat prima alsnog aan iemand anders kan worden verkocht. Het is niet zo dat ze er niet meer van af komen zoals bij op maat gemaakte spullen.

Misschien dat het nog zou kunnen lukken om de annuleringskosten naar beneden te krijgen op grond van dat die onredelijk bezwarend zijn. Ook hier kan fopjurist vast uitsluitsel over kunnen geven.

edit:

6:237 lid i
dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

[ Voor 23% gewijzigd door Toet3r op 27-11-2024 18:15 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

loki504 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:17:
[...]

Maat het aflever adres is aangepast en grote kans dat als je van huis wisselt de maten van de kamers ook anders zijn. En misschien had hij aanbod voor x huis gekregen maar wegens omstandigheden is het Z huis geworden.
Mjah, dan is het m.i. vrij naïef om dan een groot kinderbed te kopen voordat je überhaupt zeker weet dat je huis X krijgt, om daarna maar te verwachten dat de fysieke winkel je dezelfde rechten gunt als dat je onder WKOA zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
FooLsKi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:24:
[...]

Mjah, dan is het m.i. vrij naïef om dan een groot kinderbed te kopen voordat je überhaupt zeker weet dat je huis X krijgt, om daarna maar te verwachten dat de fysieke winkel je dezelfde rechten gunt als dat je onder WKOA zou hebben.
En ook hier ga je er erg grijs wit in. Hij zegt nergens dat hij die zelfde rechten verwacht. Maar zoals je kon lezen werd er eerste 4 weken voor leveren geannuleerd kan worden. Dus ja dan verwacht ik kostenloos annuleren of tegen het aankoop bedrag maar niet 50%. Jij blijkbaar wel 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toet3r schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:23:
Misschien dat @fopjurist hier duidelijkheid kan verschaffen.

Naar mijn idee is het geen op maat gemaakt product omdat alle toevoegingen/maten/kleuren enz gekozen zijn uit door de winkel/fabrikant aangeboden keuzes.

Wel heb je zoals al genoemd geen recht de koop te ontbinden op grond van de WKOA omdat het product in een fysieke winkel is gekocht.
Ik vind 50% annuleringskosten ook wel overdreven veel aangezien het een product is dat prima alsnog aan iemand anders kan worden verkocht. Het is niet zo dat ze er niet meer van af komen zoals bij op maat gemaakte spullen.

Misschien dat het nog zou kunnen lukken om de annuleringskosten naar benden te krijgen op grond van dat die onredelijk bezwarend zijn. Ook hier kan fopjurist vast uitsluitsel over kunnen geven.

edit:

[...]
toon volledige bericht
Op welke grond wil je de overeenkomst dan beëindigen? (Want dat is voor 6:237 lid i wel vereist, dat je überhaupt de overeenkomst kunt beëindigen. Het artikel gaat erover dat als in dát geval onredelijke kosten worden berekend, het als onredelijk bezwarend geldt. Ik lees er niet in dat je zomaar de overeenkomst moet kunnen opzeggen en dan maximaal de ‘redelijke kosten’ in rekening gebracht krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

@Kurkentrekker
Naar mijn idee is ontbinding van de overeenkomst niet nodig. Ik haal dat in iedergeval niet uit de tekst van het artikel. Er staat in het artikel:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
Het is zeker mogelijk om een bepaald beding uit algemene voorwaarden te vernietigen zonder dat daarbij de hele overeenkomst wordt vernietigd.
6:233
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar

a. indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij
Het door mjj eerder gequote artikel 237 is een lijst met bedingen die als onredelijk bezwarend worden beschouwd.

[ Voor 29% gewijzigd door Toet3r op 27-11-2024 17:55 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

loki504 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:38:
[...]

En ook hier ga je er erg grijs wit in. Hij zegt nergens dat hij die zelfde rechten verwacht. Maar zoals je kon lezen werd er eerste 4 weken voor leveren geannuleerd kan worden. Dus ja dan verwacht ik kostenloos annuleren of tegen het aankoop bedrag maar niet 50%. Jij blijkbaar wel 8)7.
Ik zou dat inderdaad verwachten. Ik zou zoiets nl vooraf hebben besproken bij aanschaf in de winkel. Al helemaal als ik niet 100% zeker zou zijn dat ik het aankomende/gewenste huis zou krijgen.

Edit: Ik zou persoonlijk dus niet het bed hebben aangeschaft in deze situatie, tenzij ik 100% zeker zou zijn dat ik het huis heb (niet krijg; heb). No way dat ik 50% restocking fee ga betalen, ze nemen maar lekker een ander in de maling :+

[ Voor 16% gewijzigd door FooLsKi op 27-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Toet3r schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:23:

Misschien dat het nog zou kunnen lukken om de annuleringskosten naar beneden te krijgen op grond van dat die onredelijk bezwarend zijn. Ook hier kan fopjurist vast uitsluitsel over kunnen geven.

edit:

[...]
toon volledige bericht
Je zit helemaal goed! Zie bijvoorbeeld deze uitspraak. Ik zou de voorwaarden graag even doorlezen om die te kunnen beoordelen, en weten of en hoelang het bed al ergens voor TS staat opgeslagen.
CryptoNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:15:
[...]

Hebben de zaken verschillende voorwaarden? Heb je een aankoopbon of factuur?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:57
Ergens snap ik die 50% wel, immers zoals ik de OP lees heb je in mei al gekocht, daarna op jouw initiatief het afleveradres en aflevermoment aan laten passen naar een moment ver in de toekomst en als je wil laten leveren ben je bijna 8 maand verder na het 'koop moment'. Dat bed is dus waarschijnlijk allang klaar om te leveren en staat mogelijk gewoon stof te happen bij de verkoper tot jij eindelijk afroept.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:07
Maar als je wel de levering kan verplaatsen, en pas hoeft te betalen bij levering; wat houdt je dan tegen om de levering gewoon nog een paar decennia uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:35:
[...]

Je zit helemaal goed! Zie bijvoorbeeld deze uitspraak. Ik zou de voorwaarden graag even doorlezen om die te kunnen beoordelen, en weten of en hoelang het bed al ergens voor TS staat opgeslagen.
Kun je dit nader toelichten? De wet spreekt van ‘vermoed’, dus het zou in principe weerlegbaar moeten zijn door de winkel. Als zij kunnen uitleggen waarom deze kosten redelijk zijn (en ik denk niet dat ze dat goed kunnen motiveren, maar toch), dan is dit beding niet onredelijk bezwarend, correct? Misschien hebben zij dat ding al ingekocht en klaarstaan, er al kosten voor gemaakt (transport, opslag?). Dat kun je niet weten zonder het dossier te kennen lijkt me.

De vergelijking met de aangehaalde uitspraak is ook lastig, het gaat daar om een annulering binnen 24 uur, dat is heel iets anders dan in deze casus.

Ik zeg niet dat je geen kans maakt om dit te vernietigen, maar ik durf het minder zeker te stellen dan jij.

Hier wat interessant leesvoer waarin een annuleringskostenbeding wel stand hield voor het hof:
https://www.inview.nl/doc...nchor=uitspraak&tab=tekst

En nog een, binnen 24 uur na annuleren toch kosten die redelijk zijn: https://www.inview.nl/doc...or=samenvatting&tab=tekst

(Sorry voor de betaalmuur, maar als jurist heb je wellicht toegang? En anders: ECLI:NL:GHSGR:2000:AD4230 en ECLI:NL:GHSHE:2002:AJ3632)

[ Voor 24% gewijzigd door Kurkentrekker op 27-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kurkentrekker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:04:
[...]

Kun je dit nader toelichten? De wet spreekt van ‘vermoed’, dus het zou in principe weerlegbaar moeten zijn door de winkel. Als zij kunnen uitleggen waarom deze kosten redelijk zijn (en ik denk niet dat ze dat goed kunnen motiveren, maar toch), dan is dit beding niet onredelijk bezwarend, correct? Misschien hebben zij dat ding al ingekocht en klaarstaan, er al kosten voor gemaakt (transport, opslag?). Dat kun je niet weten zonder het dossier te kennen lijkt me.
Het klopt allemaal wat je zegt.
De vergelijking met de aangehaalde uitspraak is ook lastig, het gaat daar om een annulering binnen 24 uur, dat is heel iets anders dan in deze casus.

Ik zeg niet dat je geen kans maakt om dit te vernietigen, maar ik durf het minder zeker te stellen dan jij.
Ik heb niet stellig gezegd dat TS de annuleringskosten kan vernietigen. Ik zei dat ik eerst wilde weten of en hoelang het bed al ergens voor TS staat opgeslagen, en wat er in de algemene voorwaarden staat.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:38:
[...]

Het klopt allemaal wat je zegt.

[...]

Ik heb niet stellig gezegd dat TS de annuleringskosten kan vernietigen. Ik zei dat ik eerst wilde weten of en hoelang het bed al ergens voor TS staat opgeslagen, en wat er in de algemene voorwaarden staat.
Dan had ik je verkeerd begrepen, excuses. Je zei iets als ‘je hebt het helemaal goed’ tegen iemand die meende dat de voorwaarde vernietigbaar was, en daar sloeg ik een beetje op aan. Je post kwam op mij nog wat stellig over, ondanks de nuance dat je de voorwaarden zou willen zien.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
Zullen we gewoon wachten op informatie van de TS ipv aannames?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wat is dan het verschil tussen maatwerk en personalisatie?

Een wereldwijd schoenenmerk biedt namelijk schoenen aan die je zelf kunt samenstellen (allerlei kleuren) en je kunt hem personaliseren door een eigen gekozen label aan te brengen.
Breng je een eigen gekozen label aan dan kun je ze niet ruilen. Door alleen de kleuren aan te passen kun je ze wel ruilen.

Maatwerk en personaliseren lijken mij dan ook twee verschillende termen met verschillende voorwaarden.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Ben nog met ze in gesprek :)

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
corset schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:34:
Zullen we gewoon wachten op informatie van de TS ipv aannames?
Alle info is er toch al? Wat is er nog nodig dan?
Pagina: 1