Dell Optiplex 3070 micro; upgraden met SSD / Memory zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 02:28
Al geruime tijd heb ik een SFF Optiplex 3070 op de plank liggen welk in het verleden probleemloos bij mijn ouders heeft gedraaid maar daar inmiddels is vervangen voor een laptop.

Spec's;
Intel Core I3-9100T
2x 4gb DDR4-2666 geheugen
500gb hardeschijf

Nu overweeg ik de Optiplex zelf in te gaan zetten voor simpele office / internet taken.
Tijdens het uitvoeren van een verse Windows 10 installatie merk ik dat het systeem werkelijk niet vooruit te branden is vergeleken met mijn referentie (Dell Latitude 7440, I5-7th gen laptop, 8gb mem, 256GB SSD).

Ik heb zelf het vermoeden dat de hardeschijf in de optiplex een enorme bottleneck is qua performance en overweeg zodoende deze schijf te vervangen voor een 500gb M2.SSD en het geheugen uit te breiden naar 16gb (2x8gb DDR4-2666 ) Dat zou een upgrade zijn van ~EUR 85,-

Nu de vraag aan de experts hier; zou een dergelijke upgrade zinvol zijn om het systeem een behoorlijke power-boost te geven? Of kan ik het bedrag beter apart leggen om uiteindelijk in iets geheel nieuws te investeren?

Ter informatie; met mijn laptop doe / kan ik nog steeds alles wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
HDD naar SSD geeft inderdaad een enorme performance boost.
En als je het geheugen nog kan uitbreiden naar 16GB (2x8GB), dan kan je er zelf nog Windows 11 opzetten.

Als je inderdaad een simpele office / internet PC kan gebruiken, denk ik zeker dat dit wel de moeite waard is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Jamesz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:30:
Nu overweeg ik de Optiplex zelf in te gaan zetten voor simpele office / internet taken.

Ik heb zelf het vermoeden dat de harde schijf in de optiplex een enorme bottleneck is qua performance en overweeg zodoende deze schijf te vervangen voor een 500gb M2.SSD en het geheugen uit te breiden naar 16gb (2x8gb DDR4-2666 ) Dat zou een upgrade zijn van ~EUR 85,-
Inderdaad is een gewone HDD DE bottleneck bij de recente Windows versies wat je echt niemand meer aan wilt doen. :)
Geheugen is minder belangrijk, die 8GB is nog prima voor office/internet gebruik.
Probeer het dus eventueel eerst eens met alleen de SSD?

Anders kan je ook nog bij V/A terecht natuurlijk.

Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 27-11-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 02:28
Dank voor de snelle reacties en bevestiging.

Inmiddels is er een nieuwe 512gb SSD en 16gb (2x8gb) mem setje onderweg voor het gigantische bedrag van EUR 65,-.

Op zijn minst de gok waard voor dit bedrag.