Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 18:25
Vanwege interesse in privacy en veiligheid ben ik begonnen met het werken met Fidokeys. Ook op mijn Macbook ben ik aan de slag gegaan en heb ik een key en een backup key ingesteld voor mij Apple account.

De keys voldoen aan de eisen die Apple stelt aan deze keys en in principe werkte het goed. Op een dag wilde ik mijn Macbook (2024 type Air met M3 en OS15,1) herinstalleren. Tijdens de herinstallatie moet je je Apple Id invoeren. En toen weigerden beide keys dienst. Ze worden herkend, ik kan mijn pin intoetsen en daarna gebeurde er niets. Steeds weer ging ik terug naar het moment dat ik mijn vinger tegen de key moet houden, pincode invoeren om daarna weer terug te komen bij het mijn vinger tegen de key houden.

Dat was een hachelijke situatie omdat ik via een ander Apple-apparaat mijn Fido-keys moest verwijderen om mijn Apple-ID in te kunnen voeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:33
Sowieso super dat je FIDO-keys gebruikt! Ik gebruik ze zelf ook en recent heb ik ook een macOS installatie gedaan. Ik kan me niet herinneren dat ik vanuit de installatie mezelf via deze weg heb ingelogd op mijn Apple Account. Wellicht komt dat omdat ik ook een iPhone heb, dat ziet Apple als een vertrouwd apparaat en vanuit daar kan ik dan bevestigen dat ik het echt ben.

De eerste keer dat ik mijn Yubikey aansluit op macOS, vraagt het of ik toetsenbord instellingen wil configureren. Op internet vind ik verder weinig informatie over jouw casus. Mijn vermoeden is dan ook dat macOS initieel niet weet dat dit een FIDO-key is. Maar dat is op het eerste oog niet te bevestigen met andere informatie.

Mijn vraag aan jou nog: Was het wel mogelijk geweest om de configuratie voor jouw Apple Account over te slaan? En was het misschien dan wel achteraf gelukt vanuit de Instellingen-app?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Zeker, die mogelijkheid heb ik ook geprobeerd. Installatie afronden en daarna pas proberen in te loggen. Het resultaat was hetzelfde. het resultaat is dat ik de Fidokeys nu teleurgersteld in de la heb gekieperd, terwijl ik ze eigenlijk toch wil gaan gebruiken....

Verder heb ik geen Apple-apparatuur. In juni krijg ik een iPhone van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
poes schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:00:
Zeker, die mogelijkheid heb ik ook geprobeerd. Installatie afronden en daarna pas proberen in te loggen. Het resultaat was hetzelfde. het resultaat is dat ik de Fidokeys nu teleurgersteld in de la heb gekieperd, terwijl ik ze eigenlijk toch wil gaan gebruiken....

Verder heb ik geen Apple-apparatuur. In juni krijg ik een iPhone van de werkgever.
En welke FIDO-key gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:01
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een FIDO2 key, maar dan op een verse installatie van Windows 11 bij een beveiligd Microsoft account.
Een latere build had dit probleem niet.
Ik denk dat het nog wat aanloop bugs zijn in de software.
Wellicht kan je een support ticket openen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poes
Heb ik gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Token2 heeft het nu in onderzoek
Pagina: 1