PC start niet op: alleen CPU fans draaien en MOBO licht op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 15:39
Hi allemaal.

Ik heb gisteren mijn eerste PC gebouwd. Het betreft de volgende build:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
1ProcessorkoelingDeepCool AK620
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart
1SSD'sWD Black SN770 2TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Eenmaal alles geïnstalleerd en aangesloten was het tijd om te booten. Ik zet de I/O switch van de PSU op aan en zie de RGB op mijn MOBO oplichten. Vervolgens druk ik op de Power knop op mijn case waarna de CPU fans beginnen te draaien. De achterste exhaust case fan doet één omwenteling en stopt vervolgens. De twee voorste casefans doen niks.

Naast de RGB op mijn MOBO, CPU fans en PSU fan (die blijft ook draaien) geen teken van leven.

Zowel via de HDMI uitgang van het moederbord als die van de GPU krijg ik geen signaal en lukt het mij niet de BIOS in te komen.

Het volgende heb ik geprobeerd:
  • BIOS flash met de meest recente versie van de ASUS site.
  • GPU en daarna mijn SSD ontkoppeld om te kijken of het hieraan zou liggen. Geen verandering.
  • RAM eruit en opnieuw erin geklikt. Geen verandering.
  • Kabels van PSU naar MOBO gecontroleerd en aangedrukt
  • Alle aansluitingen op MOBO gecontroleerd
  • Error leds op MOBO geven geen fouten aan
  • Eén ipv twee RAM sticks op de daarvoor bedoelde plek conform handleiding. Geen verandering.
  • CMOS reset.
  • Opvallend: de achterste casefan (die kort draait) afgekloppeld en op diezelfde aansluiten een van de voorste casefans aangesloten, die draait helemaal niet.
Ik weet even niet meer wat mijn beste vervolgstappen zijn. Jullie ideeën en hulp zijn erg welkom.

Bedankt alvast voor de moeite,
Mitch

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Hoe lang heb je de PC laten booten? AM5 staat bekent om lange opstart vanwege memory training, vooral de oude BIOS versies. Apart dat de error leds geen signaal geeft.

Dat de achterste fan eventjes draait en daarna stopt kan een teken zijn dat ze zijn ingesteld op DC i.p.v. PWM. DC (3-pin) is afhankelijk van de voltage die de fans ontvangen, dus wanneer er geen voltage is draaien ze niet. PWM draait altijd op 12V, maar heeft een extra pin (4-pin) connectie die signaal doorstuurt hoeveel RPM de fans moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
start eens zo kaal mogelijk op,zonder die fans ect,kijk dan wat er gebeurd,heb je de cmos ook al gereset?

En als het moet haal alles uit de case en probeer het dan,ik neem aan dat je goed hebt gekeken hoe de stand offs moeten zitten?

En wta hierboven gezegd is,kijk wat ie doet met memory training,kan even duren.
Je hebt ook zeker weten alle kabels goed aangesloten?,check dat ook eens

Ik heb trouwens hetzelfde moederbord.

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
NeverSettle schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:12:
Hoe lang heb je de PC laten booten? AM5 staat bekent om lange opstart vanwege memory training, vooral de oude BIOS versies. Apart dat de error leds geen signaal geeft.

Dat de achterste fan eventjes draait en daarna stopt kan een teken zijn dat ze zijn ingesteld op DC i.p.v. PWM. DC (3-pin) is afhankelijk van de voltage die de fans ontvangen, dus wanneer er geen voltage is draaien ze niet. PWM draait altijd op 12V, maar heeft een extra pin (4-pin) connectie die signaal doorstuurt hoeveel RPM de fans moeten draaien.
Dank voor je antwoord. Geen enkele keer langer dan vijf minuten eigenlijk. Ik laat 'm nu wel een halfuur aanstaan om te kijken wat dat brengt.

Ik heb de PC minimaal wel 10 keer aan en uit gezet variërend van een halve minuut tot dus max vijf minuten, heeft dat invloed op de memory training? Of start dit telkens opnieuw als het nog niet is afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Blijven de casefans wel of niet draaien na het aanzetten? (Is me niet helemaal duidelijk)

En je komt niet in de bios? (Krijgt geen bios logo oid? Geen kans om del te spammen om erin te komen?)

Edit: staat je RAM op de QVL list van je mobo?

[ Voor 24% gewijzigd door Format-C op 27-11-2024 08:55 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchziie
Format-C schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:53:
Blijven de casefans wel of niet draaien na het aanzetten? (Is me niet helemaal duidelijk)

En je komt niet in de bios? (Krijgt geen bios logo oid? Geen kans om del te spammen om erin te komen?)

Edit: staat je RAM op de QVL list van je mobo?
De CPU fans draaien continu. Van de drie casefans draait de achterste na het drukken op de Powerknop een seconde en daarna stopt die met draaien, de twee voorste draaien helemaal niet.

Net op de QVL lijst gekeken en ik kom erachter dat mijn huidige RAM niet op de QVL lijst staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
PC een uur laten draaien voor de memory training. Uitgezet en vervolgens weer aangezet, helaas nog geen verandering. Is de QVL lijst dusdanig belangrijk dat ik nu mijn RAM moet gaan omwisselen voor een set die wél op de lijst staat?

Ik ga nu de CMOS resetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik zou niet direct de ram gaan omwisselen.

Vind 't wel gek dat je debug-leds niets geven.
Probeer anders eens helemaal zonder RAM op te starten?
Ik zou dan namelijk een mem-error verwachten.
Daarna met 1 stick.

Hoe heb je de bios geflashed, is dat goed gegaan zonder dat je wat kon zien?
Ik zie iets van een flashback feature staan, misschien is dat de moeite waard?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De juiste kabels aangesloten van PSU naar moederbord? En ook volledig vastgeklikt?
Check of je de EPS kabel en de PCI-e kabels wel juist hebt.

Dat ie aan gaat en direct uit wijst toch iets richting een beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Mitchziie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:14:
[...]

De CPU fans draaien continu. Van de drie casefans draait de achterste na het drukken op de Powerknop een seconde en daarna stopt die met draaien, de twee voorste draaien helemaal niet.

Net op de QVL lijst gekeken en ik kom erachter dat mijn huidige RAM niet op de QVL lijst staat...
maak ook eens foto's van hoe je de binnenkant alles hebt aangesloten ect.

een foto kan heel veel zeggen,maak ook maar eens een video wat de pc pecies doet of niet doet bij het opstarten'

Kijk alles ook gewoon na,qua bekabeling ect,.

En heb je de stand offs wel goed op de juiste plek zitten in de case?,zou zeker checken.
En test alles buiten de case,mocht je het niet in de case opgestart krijgen

Heb je trouwens wel met de bios update de stappen goed opgevolgd en als je het via BIOS FlashBack
hebt gedaan

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Wat je kan doen is eventueel met de pc naar een pc winkel in de buurt gaan en vragen of diegene een DDR5 module heeft die wel op de QVL lijst staat en daarmee proberen te booten. (Of van iemand een DDR5 module lenen? Of gewoon een ander setje DDR5 bestellen om te kijken of die wel werkt. Zo niet, gewoon retour sturen. Zo wel, het Kingston setje terug sturen)

(Edit: heb jij de amd expo versie of intel xmp versie van dit ram? Staat dit op het doosje? (Of ondersteunt dit RAM beide? )

Ik verdenk het geheugen.

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 27-11-2024 16:21 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
J2pc schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:33:
Ik zou niet direct de ram gaan omwisselen.

Vind 't wel gek dat je debug-leds niets geven.
Probeer anders eens helemaal zonder RAM op te starten?
Ik zou dan namelijk een mem-error verwachten.
Daarna met 1 stick.

Hoe heb je de bios geflashed, is dat goed gegaan zonder dat je wat kon zien?
Ik zie iets van een flashback feature staan, misschien is dat de moeite waard?
Zonder RAM opgestart, geen mem error op de mobo debug leds :+ . Opstarten met 1 stick doet helaas ook niks.

BIOS geflashed via de flashback functionaliteit. Meest recente BIOS op een USB ingeplugd op de daarvoor bedoelde ingang, flashback knop indrukken voor drie sec waarna de flashback led begint groen begint te knipperen en na 5-10 min stopt deze met knipperen wat het signaal is dat het succesvol is afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchziie
Format-C schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:12:
Wat je kan doen is eventueel met de pc naar een pc winkel in de buurt gaan en vragen of diegene een DDR5 module heeft die wel op de QVL lijst staat en daarmee proberen te booten. (Of van iemand een DDR5 module lenen? Of gewoon een ander setje DDR5 bestellen om te kijken of die wel werkt. Zo niet, gewoon retour sturen. Zo wel, het Kingston setje terug sturen)

(Edit: heb jij de amd expo versie of intel xmp versie van dit ram? Staat dit op het doosje? (Of ondersteunt dit RAM beide? )

Ik verdenk het geheugen.
Hmm, wellicht dat ik gewoon een setje bestel die op de QVL lijst staat en dat test inderdaad. Op het doosje staat een AMD EXPO stickertje. XMP wordt ook ondersteund lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zthe6xJrMqu6vsvTN5tAyX957P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tsYObvm4h2XHuYpJ73C2CJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vaag dat dat Kingston beide ondersteunt, zoals het lijkt... maar goed.

Dit setje staat wel op de QVL:

uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

Heeft wel iets minder strakke timings. (30-38-38 ipv 30-36-36)

Edit; heb dat setje zelf ook en dat is "A-Die" vwiw)

Edit: dit setje heeft dezelfde timings als die van Kingston, alleen staat deze niet op de QVL: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3036F16GX2-TZ5NRW

Maar mss werkt die laatste wel gewoon omdat die andere ook werkt.

Als je alles goed hebt aangesloten zou ik denk ik gewoon ander setje mem proberen om dat uit te sluiten. Is het makkelijkst en minste werk om mee te beginnen.

[ Voor 57% gewijzigd door Format-C op 27-11-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchziie
Format-C schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:33:
Vaag dat dat Kingston beide ondersteund, zoals het lijkt... maar goed.

Dit setje staat wel op de QVL:

uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

Heeft wel iets minder strakke timings. (30-38-38 ipv 30-36-36)

Edit; heb dat setje zelf ook en dat is "A-Die" vwiw)

Edit: dit setje heeft dezelfde timings als die van Kingston, alleen staat deze niet op de QVL: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3036F16GX2-TZ5NRW

Maar mss werkt die laatste wel gewoon omdat die andere ook werkt.

Als je alles goed hebt aangesloten zou ik denk ik gewoon ander setje mem proberen om dat uit te sluiten. Is het makkelijkst en minste werk om mee te beginnen.
Thanks voor het meekijken! Ik heb uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR besteld bij megekko, komt morgen binnen..

Zodra ik het setje heb prik ik ze erin en plaats ik een update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchziie
freaky35 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

maak ook eens foto's van hoe je de binnenkant alles hebt aangesloten ect.

een foto kan heel veel zeggen,maak ook maar eens een video wat de pc pecies doet of niet doet bij het opstarten'

Kijk alles ook gewoon na,qua bekabeling ect,.

En heb je de stand offs wel goed op de juiste plek zitten in de case?,zou zeker checken.
En test alles buiten de case,mocht je het niet in de case opgestart krijgen

Heb je trouwens wel met de bios update de stappen goed opgevolgd en als je het via BIOS FlashBack
hebt gedaan
Ik heb nu een setje ram besteld wat op de qvl lijst van het mobo staat, mocht dit niet werken ga ik morgen even wat foto's en/of een video maken.. to be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Mitchziie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:30:
[...]

Ik heb nu een setje ram besteld wat op de qvl lijst van het mobo staat, mocht dit niet werken ga ik morgen even wat foto's en/of een video maken.. to be continued
Welk bios staat erop trouwens nu op?

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Volgens mij gaat het al fout wanneer je de I/O schakelaar achter op de voeding op aan zet.
Dat zou alleen maar spanning op de voeding mogen zetten, en niet op het moederbord.
Pas na de aan/uit knop op de case te hebben ingedrukt zou de RGB en allerlei andere onderdelen (fans, leds, etc) mogen gaan draaien. (Althans, zo werkt het bij mij, ik kan het ook fout hebben).
Heb je alle (kleine) stekkertjes wel op de juiste plek op het moederbord gemonteerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
RAM sticks zijn uiteindelijk vandaag pas geleverd.. vandaar dat mijn update even op zich liet wachten.

Ik heb de nieuwe RAM sticks ingeplugd en er is zowaar verandering. Naast de CPU fans gaan nu ook alle case fans aan en blijven ook aan. Ohja, de RGB van de RAM doet het ook :+.

Opvallend is dat de voorste case fans op volle toeren rpm beginnen te spinnen.. geen idee of dit een goed teken is..

Helaas kom ik nog steeds niet de BIOS in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
freaky35 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:48:
[...]

Welk bios staat erop trouwens nu op?
Versie 3057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Check eens of de pins in het cpu socket niet krom zijn?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchziie
Eén van de pins in het socket is krom..... val ik nu buiten RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Mitchziie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:06:
Eén van de pins in het socket is krom..... val ik nu buiten RMA?
Ja valt onder user error.
Je kan proberen om het terug te buigen met een naald en veel geduld.
Pagina: 1