Hobbymatig foto- en video + games, 1440p

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-03 09:14
Bij gebrek aan reacties (en tijd van mijn zijde) een flinke re-write, met ge-update én genummerde vragen. Zie hieronder!

Mijn huidige PC stamt inmiddels uit early 2015. Ik merk dat hij (echt) niet meer meekomt, en het kriebelt al langer hem te vervangen. Laat ik dat nu maar niet langer uitstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Foto's verwerken in Lightroom en Photoshop --> Huidige PC is hier nu echt veel te traag mee.
  • Vakantie- en sportfilmpjes (GoPro Hero 11) monteren --> Huidige processor rent gillend weg van de moderne codec en heeft geen flauw idee wat hij ermee moet
  • Gamen --> Zo af en toe, Factorio, Dyson Sphere Programe, veelal base builders. Met een nieuwe PC mogelijk ook weer eens een (grafisch) mooier iets?
Dit alles op 3440x1440 (Ultrawide) trouwens.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde grenzen. Ik denk dat de ~€1200 van de BBG een mooie richtlijn is, maar minder is fijn, meer is acceptabel. Ik hoop hier vooral weer een flinke tijd mee vooruit te kunnen, zonder volgend jaar weer te moeten/willen upgraden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis zitten wel goed en mogen mee.
Er gaat een Kingston A2000 1TB SSD mee (de resterende 256GB SSD en 1TB HDD wil ik vervangen door de nieuwe 2TB SSD)

De kast van de BBG vind ik lelijk en te groot, dus ik wil (voorlopig) nog mijn oude kast (NZXT S340) blijven gebruiken.

Ter info hier nog mijn oude systeem, mocht iemand toch nog wat zien dat het bewaren waard is.
(i5-4460, ASUS STRIX GTX970, 24GB DDR3 RAM)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als baseline, de BBG-1440P. (Zie kopje Eisen+Wensen hieronder voor nuances)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 184,90€ 184,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 431,99€ 431,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 25,99€ 25,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 100,75€ 100,75
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 90,52€ 90,52
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Had voorheen Intel+NVIDIA, maar vindt AMD geen enkel probleem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
1. Ik vind de BBG-behuizing lelijk en te groot. Voorlopig wil ik mijn huidige behuizing behouden, later misschien downscalen naar een µ-ATX format.
2.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Een beetje hulp met de volgende vragen:

1. Gaat bovenstaande setup in mijn huidige kast passen? Volgens mij wel, want: De S340 heeft 364mm ruimte voor de GPU, en 161mm voor de CPU koeler. De GPU is 280 mm lang, en de koeler 159mm hoog. Zijn er nog andere dingen om op te letten?

2. Mocht ik later naar µ-ATX willen overstappen, is het nu zonde om een (eventueel) te grote voeding te kopen. Kan ik hier vast op voorsorteren met een alternatieve keuze dan die uit de BBG, of is dat té afhankelijk van de kast die ik uiteindelijk kies?

3. Waarom wordt in de BBG de Gelid Solution Tranquillo REV. 5 voor €29.90 aangeraden, terwijl het alternatief (Arctic Freezer 36) een hogere TDP aankan (205 vs 160W) en minder lawaai lijkt te maken (max 10.7 dB(A) ipv max 26.5db(A)) en daarmee de logischere keuze lijkt?

4. Hoeveel M.2-slots heeft het moederbord? Ik zie (/herken ;) ) er geen een op de foto, de BBG zegt "twee", en de specs melden slechts één uitbreidingsslot M.2. Of is dat bovenop een (inmiddels) standaard eerste M.2 slot?

5. De BBG gaat uit van 1440p, nou zit ik op een ultrawide, dat is toch 34% meer pixels. Zou het dan aan te raden zijn de GPU of CPU toch te upgraden naar een RX 7800 XT 16GB of Ryzen 7 7700?

6. Mijn huidige M.2 SSD heeft volgens mij geen heat-sink. Is dat geen probleem, of is het een wonder dat hij het nog steeds doet? (Ivm de nieuwe SSD die ook geen heatsink heeft volgens de BBG, maar die op een heatsink op het MB geplaatst kan worden, maar daar zijn er vast geen twee van?)

7. Elk verder advies op basis van mijn verhaal is natuurlijk ook welkom!

Hartelijk dank allemaal!

[ Voor 52% gewijzigd door svenvbins op 27-12-2024 15:13 . Reden: Re-write starterspost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 20:39
Ssd kan wel wat goedkoper +-90,- diverse sites.
Gpu kan je voor 375 vinden momenteel op amazon.de.

Verder solide build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 20:39
wortelsky schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:13:
Ssd kan wel wat goedkoper +-90,- vergelijkbare diverse sites.
Gpu kan je voor 375 vinden momenteel op amazon.de.

Verder solide build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
Ik heb mijn beginpost flink aangepast, een tweede kijk zou ik erg waarderen! Fijne feestdagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 16:49
svenvbins schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:02:
Wat verwacht je van ons?
Een beetje hulp met de volgende vragen:
  1. Zou moeten passen;
  2. Over het algemeen is mATX niet zo heel spannend qua ruimte (i.t.t. ITX). In de meest mATX-behuizingen passen reguliere ATX-formaat componenten (m.u.v. het moederbord uiteraard). Blijft uiteindelijk afhankelijk van de kast die je kiest;
  3. Bij de BBG wordt ook rekening gehouden met de leverbaarheid van de componenten. De Freezer 36 is relatief nieuw. Mogelijk was deze nog niet goed leverbaar tijdens het opstellen van de guide. Als je de keuze hebt, zou ik inderdaad de Arctic boven de Gelid kiezen;
  4. Twee: Eentje zit onder een heatsink boven het eerste PCIe-slot. De tweede zit rechts van het tweede, kleinere, PCI-e slot (links van de vierkante heatsink);
  5. GPU-upgrade is wellicht de moeite waard. De huidig geselecteerde CPU is al prima. Je kunt zelfs nog een paar tientjes besparen door de product: AMD Ryzen 5 7500F te kiezen. Dit is in essentie een 7600 zonder geïntegreerde graphics en meegeleverde koeler. Aangezien je al een aparte grafische kaart en koeler hebt, heb je deze niet nogmaals bij je CPU nodig;
  6. Is geen enkel probleem. De meeste laptops hebben ook NVMe SSD's zonder heatsink;
Overige tips:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:21
7800XT is beter voor QHD als je AAA games op ultra of minimaal high settings wilt spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenvbins
Hartelijk dank nog, in het bijzonder @RAW_ , dit was exact het type reactie en informatie waar ik enorm mee geholpen ben.

Ik heb vanavond nog een beetje zitten dubben en uiteindelijk alles besteld, nu nog even wachten!
Pagina: 1