Laptop sneller dan 3090 en amd 5950x?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:05
Ik ben aan het overwegen om een laptop te kopen met een mobile 4090 plus 14900HX cpu met 64 gb ddr5 5200 ram

Ik heb een desktop met 3090 en amd 5950x 32 gb 3600 ddr

Ik zit net wat benchmarks te kijken en het lijkt erop dat de laptop cpu en gpu sneller is dan mijn desktop variant?

Dat kan toch bijna niet? Ik dacht altijd dat die mobile varianten veel trager waren.

Config waar ik aan denk:

https://bestware.com/en/s...963709%22%3A%5Bnull%5D%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:33

franssie

Save the albatross

Welke benchmarks?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:05
Vergelijkingen met cpu-cpu en gpu-gpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TweakerVincent schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:05:
Ik ben aan het overwegen om een laptop te kopen met een mobile 4090 plus 14900HX cpu met 64 gb ddr5 5200 ram

Ik heb een desktop met 3090 en amd 5950x 32 gb 3600 ddr

Ik zit net wat benchmarks te kijken en het lijkt erop dat de laptop cpu en gpu sneller is dan mijn desktop variant?

Dat kan toch bijna niet? Ik dacht altijd dat die mobile varianten veel trager waren.

...
Heel raar is dat niet, hoor. Dit zijn componenten die een energieverbruik hebben die dichter staat bij dat van een desktop dan je normaal verwacht van een laptop. De mobiele intel cpu kan zelfs hoger stoken dan de 5950x. Voeg voor de video kaart daaraan toe dat de 4xxx generatie fors efficiënter is dan de 3xxx generatie.

Je kan alleen wel gedag zeggen tegen batterijduur en een koptelefoon met goede anc is bij dergelijke laptops geen overbodige luxe :+

Edit: en het blijft opletten geblazen of die chips door de temperatuur niet na een paar minuten stevig terug-geklokt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2024 06:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:33
Vooral de laatste opmerking is belangrijk. De 14900HX is sneller, maar wordt binnen een minuut omlaag geklokt omdat hij oververhit. De laptop gaat maximaal loeien, wordt heet, en zal vervolgens een stuk trager worden.

Dus het is goed voor gewoon werk waar zo nu en dan even wat power nodig is. Maar voor langdurigere simulaties / bewerkingen heb je meer aan je desktop pc.

En laten we heel eerlijk zijn, een i9 pak je niet om gewoon te browsen en dan heel even 10 sec te boosten, om dan weer lange tijd enkel te browsen.