Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 22:42
Ik wil een hybride warmtepomp aanschaffen voor in mijn woning, maar ik weet alleen niet waar ik moet beginnen met mijn zoektocht. Ik woon net in de woning en er is geen vorige bewoner waar ik vragen aan kan stellen. Wel heb ik de getallen van verbruik van de vorige bewoner, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk niet realistisch omdat ze maar in 1 kamer leefde, het warm stookte maar ook ramen regelmatig open zette (aldus buurtbewoners). (2800m3 & 1650kWh)

Gegevens over het huis:
Hoekhuis
Bouwjaar: 1954
Oppervlak: 130m2
Energielabel: F (wat wellicht niet klopt omdat de spouwmuur isolatie niet is meegenomen. Deze zit er wel in volgens buurtbewoners. Leeftijd onbekend)
De vloer heeft geen isolatie en het zolderdak ook nog niet. De zolder wil ik volgend jaar wel isoleren. Alle ramen zijn HR+ of HR++.

Er is geen vloerverwarming (wellicht wel in de toekomst, wanneer de vloer eruit gaat om het te isoleren. Staat nog niet in korte termijn op de planning)

CV Ketel uit 2022 (Remeha Calenta Ace 40C)

Ik ga de komende periode zonnepanelen leggen. Maximaal 31x 300~320Wp panelen, maar ik begin met 14 panelen. De rest sluit ik later aan.

Ik heb op de plattegrond aangegeven waar de radiatoren staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsmeJgr1RowilURvp9eAbFNxBG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf3awKrNmrW5oEGcF366HZqZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NtyghDR-zIGHVfm4U4A_bv958o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dORbIcK9YgbcFJu5ACqLzdUV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de afmetingen van de radiatoren:
Het getal erachter [?x] geeft aan hoeveel elementen(?) de verwarming heeft (zie ook foto's hieronder)
De dikgedrukte onderstreepte getallen zijn de ruimtes die opgewarmd moeten worden. De rest hoeft alleen niet te vriezen :)
  1. 75x80 cm [1x]
  2. 96x90 cm [1x]
  3. 48x80 cm [2x]
  4. 95x80 cm [2x]
  5. 172x41 cm [4x]
  6. 172x41 cm [3x]
  7. 234x50 cm [3x]
  8. 118x61 cm [2x]
  9. 65x61 cm [2x]
  10. 155x50 cm [2x]
  11. 75x90 cm [1x]
  12. 214x51 cm [2x]
Ik woon alleen en in principe hoeft alleen in de avond en in het weekend het huis warm te zijn. (Ik heb uiteraard geen idee wat de toekomst brengt en of daar iets in gaat veranderen)
De kamer met verwarming 8 zal in de toekomst een badkamer worden (kan goed pas over een paar jaar zijn)

Misschien een beetje overkill maar ik heb alle radiatoren (gedeeltelijk) op de foto gezet (cijfers foto = cijfers lijstje hierboven = cijfers plattegrond)
(wellicht handig om vermogen radiator te bepalen?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh5dCPg2wpddC2fhTYxUHwDL41Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pnAKLSmLmH05FkFM8eXICmfg.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waVWB0l4vdoao1RjrOO5LpJz82I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7N0zCXQhpqMUAMbG3zagIyE1.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsOiwD7lt6hHO9WqLjKZu0fMyao=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ChZeAMfFi69vg0ZrK8cSzj9N.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMaEiaf2S3qVhNRvmWKlN1K_Pak=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7WuPO5MytcAULQ4liIGuCNNh.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEVE-DhjGvYfWs2iyRnneASDlZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xidBiCTNoXkH5Rh4kejVJsT.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASMT2nQCrNIi5cd9w3FgQtWVYQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EczyDfwj7lvcx41fVectwn56.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80G8uFpPUdxBuI3CUbYmz53ZdDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zJk3jQsbkLx9d9gRfhxC8Q8b.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o30-KKCDdJvw-dVkltx0HqOy5VE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/273GwLmzk0YRyDSs1rcMfvd9.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NQJ21JeeJ8J_YTobisMTAWJYiU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/00AL40t679hLs8deLCQGU3Pc.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqhoLzfe0GrKqASM2AwxWCgOJW0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug9rh4gwVkd3wwrGnXl3QB6P.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlfp2AnjE8YA_NUHbDzP6WtRXoo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cctAiyObCLsAi05SEpZc62yG.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imvqvNUF5fVVCi4rGR_ZVKSdBzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/11zmZ1AU1p9l0LynfOjoMnoQ.jpg?f=user_large

Ik heb zoveel mogelijk proberen te melden wat van belang kan zijn (wellicht teveel) mocht er info missen, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Waarom persé een hybride warmtepomp? Je wil blijkbaar alleen warmte na werk en in het weekend.

Daarnaast woon je dus in een excuses moi krot dus als je het warm wil krijgen zal je flink moeten stoken.

Dus zolang je niets aan isolatie doet / vloerverwarming er in en alleen wat uurtjes het warm wil krijgen gewoon op je cv.
Daar gaat een hybride niets in gaan betekenen.

Die hybride wp kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:39
Eerst de woning gaan isoleren, daarna pas gaan nadenken over een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Barrycade schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:48:
Waarom lersé een hybride warmtepomp?
Omdat de subsidie dit jaar nog gunstiger is dan volgend jaar.
Je wil blijkbaar alleen warmte na werk en in het weekend.
Niet alleen na werk, ik wil ook enigszins temperatuur in huis hebben om vriezen te voorkomen. En als ik met een warmtepomp en slimme thermostaat gunstig mijn huis op een gunstig tempo op temperatuur kan brengen dan brengt dat ook comfort. En omdat ik straks toch overschot heb met mijn zonnepanelen is een warmtepomp een goede keuze lijkt mij.
Daarnaast woon je dus in een excuses moi kort dus als je het warm wil krijgen zal je flink moeten stoken.
in een kort?
Dus zolang je niets aan isolatie doet / vloerverwarming er in en alleen wat uurtjes het warm wil krijgen gewoon op je cv.
Daar gaat een hybride niets in gaan betekenen.

Die hybride wp kan altijd nog.
Ik ga wel iets aan isolatie doen. Het dak komend jaar, vloer hopelijk ook komend jaar, maar dat heb ik nog niet op de planning. Kan dus realistisch gezien ook een jaar later zijn.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:09:
Eerst de woning gaan isoleren, daarna pas gaan nadenken over een warmtepomp
Zoals hierboven ook gezegd ga ik het dak komend jaar doen, de vloer staat ook op de planning, maar wellicht niet komend jaar. Ik weet nog niet of ik vloerverwarming ga doen (90% zeker van wel) maar anders kunnen dat lage temperatuur radiatoren worden.
Waarom is het verstandiger om pas later een warmtepomp te nemen? Ik kan nu toch al anticiperen op wat ik wil hebben? Daar zit niet veel variatie in. Vloer met vloerverwarming (90%) of anders ltv radiatoren (10% kans). In elk geval de vloer eruit en isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Sorry mijn autocorrectie had een eigen mening.

Het is een energetisch krot als die 2600 kuub een indicatie is ga je met een hybride wp de boel niet warm krijgen/houden.

Als jij 3-4 graden warmte verschil wil overbruggen als je om 18 uur thuis bent en om 22.30 weer uit gaat je ketel altijd inspringen. En heb je er dus niets aan.

Je wp aan de hele dag dat zal zonder isolatie niet echt lukken op erg koude dagen.

Je weet dat de salderingsregeling verdwijnt? Dus die woeste plannen van een berg zonnepanelen op een huis met een eenpersoons huishouden is je blauw betalen aan de zonnepanelen boete.

Maar heb vandaag mijn sombere bril op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik wil niet eigenwijs zijn, ik luister naar jullie advies. Het is alleen heel anders dan ik had verwacht.
Barrycade schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:20:
Sorry mijn autocorrectie had een eigen mening.

Het is een energetisch krot als die 2600 kuub een indicatie is ga je met een hybride wp de boel niet warm krijgen/houden.
Zoals gezegd zijn die waardes van de vorige bewoner niet realistisch. Mijn verbruik de afgelopen 19 dagen is gemiddeld 2,2 m3 per dag. Ook niet geheel realistisch gezien ik het grootste gedeelte van het huis nog niet gebruik. Maar geeft mij wel het gevoel dat de isolatie zo slecht niet is.
Als jij 3-4 graden warmte verschil wil overbruggen als je om 18 uur thuis bent en om 22.30 weer uit gaat je ketel altijd inspringen. En heb je er dus niets aan.
Ik sprak iemand met een vergelijkbare situatie en die houdt zijn huis de hele dag op temperatuur (met 1kW hybride warmtepomp). Voor mij hoeft het niet de hele dag 20 graden te zijn. Van mij mag het overdag lager zijn. Ik weet niet wat een gunstige temperatuur is hiervoor? Bijvoorbeeld 14 graden overdag in de "warme kamers" en 10 (ofzo? tegen vorst) in de koude kamers. En dat 2 kamers in de avond rond de 18 graden is zodra ik thuis ben.
Je wp aan de hele dag dat zal zonder isolatie niet echt lukken op erg koude dagen.

Je weet dat de salderingsregeling verdwijnt? Dus die woeste plannen van een berg zonnepanelen op een huis met een eenpersoons huishouden is je blauw betalen aan de zonnepanelen boete.

Maar heb vandaag mijn sombere bril op.
Dat weet ik inderdaad. Het is een gebruikte set die ik overneem voor een leuke prijs. Werkt het niet zoals ik wil, of wordt het ongunstig, dan verkoop ik het en zal ik in het ergste geval niet heel veel verlies lijden. En wel ervaring opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die radiatoren is ook oude meuk. Heel veel platen met heel veel waterinhoud, dus mooi om je warmtepomp tussendoor mee te deftosten, maar ik zie nergens lamellen tussen de platen. Dergelijke radiatoren doen helemaal niks onder de 50 graden.

Maargoed, 2600 kuub is volgens koevlaas formule ruim 12KW nodig. Dan gaat een 4KW hybride warmtepomp niet veel verschil maken. Misschien in september en mei dat 'ie het redt, de rest van de tijd staat je ketel bij te stoken.

Isoleren isoleren isoleren. Het kan gewoon, mijn ouders deden ook 800 kuub per jaar met een vrijstaande jaren 50 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
_JGC_ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:16:
Die radiatoren is ook oude meuk. Heel veel platen met heel veel waterinhoud, dus mooi om je warmtepomp tussendoor mee te deftosten, maar ik zie nergens lamellen tussen de platen. Dergelijke radiatoren doen helemaal niks onder de 50 graden.
Dat is jammer om te horen, ik hoopte omdat het zulke massieve units zijn, dat ze meer vermogen hebben en daarmee dus ook bij lagere temperatuur meer warmte kunnen afgeven (ook zonder lamellen ertussen). Als tussenoplossing wil ik ventilatoren eronder plaatsen (bijvoorbeeld 10x120mm) en uiteindelijk vervangen voor moderne radiatoren (gewone of ltv)
Maargoed, 2600 kuub is volgens koevlaas formule ruim 12KW nodig. Dan gaat een 4KW hybride warmtepomp niet veel verschil maken. Misschien in september en mei dat 'ie het redt, de rest van de tijd staat je ketel bij te stoken.
Ik had die 2600m3 beter niet kunnen noemen gezien de reacties hier nu met oogkleppen op zijn. Er werd gestookt met ramen open, cv ketel stond op 79 graden. Ik weet vrij zeker dat 2600m3 niet klopt.
Isoleren isoleren isoleren. Het kan gewoon, mijn ouders deden ook 800 kuub per jaar met een vrijstaande jaren 50 woning.
Dat gaat ook gebeuren. Ik kan het blijven herhalen?

[ Voor 74% gewijzigd door Kruimelvlaai op 26-11-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 13:08
Eerst isoleren: dat gaat meer kosten besparen dan een hybride warmtepomp die door de voor warmte pomp echt slechte radiatoren zonder convector functie, zonder goed oppervlak voor de convector functie (ook met fans). Het hybride aandeel gaat gewoon laag zijn. Of het realistisch verbruik nu 1600 of 2600m3 is…

Isolatie van dak en controleren of spouw nog wel wat waard is is echt het minimum.

Daarna die radiatoren er uit… die zijn geheel niet geschikt.

Met goede vloerverwarming hoef je echt niet tot het gaatje te isoleren… is wel altijd geschikt voor full electric indien goed aangelegd.

Hybride gewoon vergeten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:32
advies voor een stappenplan:

1: ga er eerst eens in wonen tot half maart.
Hou je gasverbruik bij tot en met dan.

Dan weet je ook wat jouw gasverbruik :
/ gedragsverbruik is.

2: maak een afspraak met een energie adviseur voor een warmte verlies berekening.

3: hou een boormachine paraat dan kan je isolatie meten met hem.

Deze komt waarschijnlijk met een aantal aanbevelingen.
Hierbij mijn lijstje van wat ik denk

1: nieuwe radiatoren
2: overal isolatie aanbrengen
3: vloer isolatie met vloer verwarming

Je zegt ik wil nu een warmtepomp I.v.m subsidie.
Je gaat nu geen monteur meer krijgen die voor eind december een warmte pomp heeft geïnstalleerd.

Daarnaast zullen waarschijnlijk de goede leverancier je geen eens een warmtepomp willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:32:
Omdat de subsidie dit jaar nog gunstiger is dan volgend jaar.
Scheelt amper wat en wat het scheelt betaal je extra omdat je niet de enige bent die zo denkt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Om je een idee te geven van hoe matig die radiatoren zijn: ik stook met CV op 35-40 graden. Beneden heb ik T22 radiatoren van 3 en 3,30 meter lang en beide 50cm hoog, over de halve lengte hangen daar fans onder. Woonkamer krijgt er in een uur tijd anderhalve graad bij.

Boven heb ik 3 slaapkamers. Twee met T20 radiatoren van 140x50 en eentje met een T21 radiator van 140x50. Dat kamertje met de T21 gaat in een zucht en een scheet naar 19 graden of meer. De kamers met T20 krijg ik niet warmer dan 17,5 graden.

Op lage temperaturen heb je convectie nodig ipv straling, zonder lamellen tussen de platen heb je geen convectie en nagenoeg geen afgifte. Boosten met fans kan je vergeten, ja met een grote ventilator op de voorkant van de radiator blazen.

In jouw geval isoleren en je afgifte op orde brengen, daarna kijken naar wat je verder wilt. Als je het meteen goed doet sla je heel dat hybride over. Jammer van die recente ketel, maar als je straks klaar bent en je hangt hybride op sla je jezelf voor de kop als je voor 100 kuub per jaar nog een gasaansluiting houdt.

Verder is 14 graden aanhouden en dan opstoken naar 18 iets wat een flinke bak energie vraagt elke keer. Jij vindt het nu warm omdat je radiatoren continu warmte uitstralen, met LTV ga je 18 graden echt niet comfortabel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En volgend jaar zijn de wp-en net zo duur als nu met subsidie omdat de vraag inkakt doordat de subsidie er af is.

Maar je kan je beter focussen op het beperken van de warmte vraag.

Hoe koud wordt het als je in de nacht je cv op 15 zet? Dat geeft beter aan hoeveel je kan verwachten.

En mocht je een slimme meter hebben schaf even een P1 meter aan. Dan kan je beter zien wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:16:
Ik heb hier in de woonkamer een oude die wel wat lijkt op foto 8 (ook geen lamellen), bijna kamerbreed, 300x50 en gaat uitstekend met ~35 graden. De radiator zal bedoeld zijn voor hoge temperatuur en enkel glas in dit jaren 70-80 rijtjeshuis maar dat is nu hr++ en spouw isolatie. Juist met de nieuwere en kleinere type 22 is het beperkter. Beter overbemeten oude meuk dan moderne met lamellen en dunne leidingen die zijn berekend op minimaal 50 graden aanvoer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bite schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:02:
[...]

Ik heb hier in de woonkamer een oude die wel wat lijkt op foto 8 (ook geen lamellen), bijna kamerbreed, 300x50 en gaat uitstekend met ~35 graden. De radiator zal bedoeld zijn voor hoge temperatuur en enkel glas in dit jaren 70-80 rijtjeshuis maar dat is nu hr++ en spouw isolatie. Juist met de nieuwere en kleinere type 22 is het beperkter. Beter overbemeten oude meuk dan moderne met lamellen en dunne leidingen die zijn berekend op minimaal 50 graden aanvoer ofzo.
Ik heb 2 jaar terug een T20 van 290x50 in de woonkamer vervangen door een T22 van 300x50. Vorig jaar kruislings aangesloten en fans erop gezet. Daar komt gewoon 2-3x zoveel warmte vanaf. Van "oh de verwarming staat aan" naar een muur van warmte. Ondertussen heb ik de cv temperatuur van 45-50 naar 35-40 graden kunnen zetten. Keet is 's morgens al warm voor het systeem naar 35 graden is gestookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bijvoorbeeld 14 graden overdag in de "warme kamers" en 10 (ofzo? tegen vorst) in de koude kamers. En dat 2 kamers in de avond rond de 18 graden is zodra ik thuis ben.
Volgens mij moet je je nog even verdiepen in hoe een warmtepomp werkt. Die werkt het beste als ie constant je huis op temperatuur kan houden. Altijd 19 graden bijvoorbeeld. Hooguit een graad nachtverlichting, maar niet terug naar 14.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-06 15:52
Misschien advocaat van de duivel, maar hoeveel energie/aanvoertemperatuur zou nodig zijn om straks in de winter die 14 graden in gebruikte ruimten, en 10 graden in ongebruikte ruimten te handhaven? Zou een kleine hybride warmtepomp daar lekker de hele winter voor kunnen draaien?

En dat die paar uur dat @Kruimelvlaai thuis is de gasketel gebruiken op 50 graden aanvoertemperatuur, zodat die enorme radiatoren lekker stralingswarmte afgeven, waardoor het aangenaam aanvoelt ondanks dat de lucht nog vrij koud is.

Met naregeling zorg je dat het 'hete' water van de gasketel niet naar de ongebruikte ruimten gaat, en op de warmtepomp stel je een maximale aanvoertemperatuur in om hem met hoge COP te laten draaien.

Is alleen de vraag of je echt iets wint t.o.v. alleen de gasketel gebruiken om een paar uur per dag te stoken, want daarmee voorkom je denk ik ook al wel bevriezing.

[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 27-11-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Omdat ik tot de zomer nog offertes heb liggen voor de quatt met 2024 subsidie, speelt deze gedachte nog steeds bij mij (quatt single 6kw en quatt duo 12kw)

Mijn idee was de 3 grote radiatoren (woonkamer en serre) plus 2 kleine (keuken en hal) als tussenoplossing te vervangen voor Jaga ltv radiatoren. Alleen zijn deze krengen ook tweedehands duur. De vloerverwarming komt er waarschijnlijk pas eind 2026.

Nu kwam ik deze radiatoren tegen die eruit zien als de ltv radiatoren. Ik weet alleen niet of dat ook het geval is omdat ze er gewoon hetzelfde eruit zien. Ze zijn denk ik wel wat ouder en kan ik voor een gunstige prijs overnemen. Zijn deze door de hoeveelheid lamellen ook geschikt voor lage temperatuur i.c.m. ventilatoren eronder?
De lengtes zijn 1x250cm, 2x170cm 2x60cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqgXeyC-TuFRXIDs5QqYXuIYld4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZryWnWzJjFQbMuYNvprVJBy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHnBvj4SQbv88k9NUianGXIih1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTGnKUvROA9SEWDLVaWr7NO0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok6RsAwM9ntWXc6DgAuX7b0Wzq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ezt8IRTBi97b89ghX9D5Gy9p.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1