Budget game PC voor CPU-intensieve games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram E
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voor het eerst een eigen game PC bouwen met beperkt budget. Ik ben niet veeleisend: ik speel vooral CPU-intensieve games zoals Factorio en Civ, dus ik hoef geen dikke GPU. Ik wil wel alle moderne games op 1080p 60fps kunnen spelen, en voor niet al te zware games ook met mooie graphics instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt op 700-800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al alle randapparatuur, maar nog geen componenten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de tabel. Ik ben me ervan bewust dat er behalve de GPU geen upgrades meer mogelijk gaan zijn met dit AM4 systeem. Maar ik doe nu al 10 jaar met dezelfde gamelaptop, dus voordat ik er ook maar aan denk om te upgraden zitten we al op AM6 lijkt me. Ik zou mogelijk alleen de GPU tussentijds upgraden. Het grote voordeel van AM4 is dat ik de 5700X3D kan halen (perfect voor Factorio) en dat mobo en RAM goedkoop zijn. Uiteraard is feedback op mijn keuzes welkom, vooral over het mobo, waar ik het minst vanaf weet. Ik zag wel dat ik de BIOS kan updaten met een usb stick in het geval de 5700X3D nog niet meteen werkt (klopt dit?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compact mATX systeem dat zo zuinig en stil mogelijk is. Ook heb ik geen ethernet, daarom een adapter toegevoegd (ik heb geen hoge eisen aan de snelheid). Verder is een beetje RGB op de fans wel leuk.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, maar wel undervolten.

Wat verwacht je van ons?
Feedback over specifieke componenten (is er iets beters voor dezelfde prijs?). En zijn er nadelen aan mijn plan om nog jaren met deze CPU en mobo te doen, zoals nieuwe protocollen/instructies die dan niet worden ondersteund? Kan ik later wel gewoon makkelijk een nieuwe (niet enorm krachtige) GPU erin doen zonder dat zijn snelheid wordt beperkt door de rest van het systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 178,99€ 178,99
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 79,-€ 79,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 214,90€ 214,90
1BehuizingenMontech AIR 100 ARGB Zwart€ 49,90€ 49,90
1NetwerkadaptersTP-Link AC1300 Mini Draadloze MU-MIMO USB-adapter Archer T3U€ 14,47€ 14,47
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (Black)€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18€ 51,99€ 51,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 700W€ 69,90€ 69,90
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 60,99€ 60,99
Totaal€ 755,04

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

> Ik zag wel dat ik de BIOS kan updaten met een usb stick in het geval de 5700X3D nog niet meteen werkt (klopt dit?)

Klopt. Steek usb met bios in de juiste poort, druk op het knopje en wacht op de lampjes zoals omschreven in de handleiding.

Een ander puntje om op te letten bij de aanschaf van dit moederbord is dat revisies 1.5 en 1.6 geen aansluitingen hebben voor de kerstverlichting. Als ik het goed zie heeft de behuizing weliswaar een controller, maar om de leds met software via de argb aan te kunnen sturen neem je beter rev. 1.0/1.1/1.2/1.3/1.4/1.7. Het moederbord zoals nu in het lijstje staat voldoet dus wel, maar let op dat de individuele winkel geen andere revisie verkoopt en/of vraag concreet of de revisie van het moederbord die ze verkopen inderdaad argb headers heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram E
Bedankt, ik zal op de motherboard versie letten! En hoe zit het met mijn laatste vragen, kan ik inderdaad nog jaren vooruit met de CPU en mobo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:19
Hoewel we normaal gesproken niet snel meer AM4 adviseren vind ik dat je er in dit geval wel goed over hebt nagedacht en deze processor is echt nog wel een aantal jaartjes in staat om op FHD jou van een goed spelletje te kunnen voorzien. Het moederbord zal op zich prima voldoen. Hij hoeft alleen maar heel te blijven. Met het beperkte beschikbare budget lijkt mij dit wel een go.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39

Thomg

Aww yiss

Ik zou wel heel erg aanraden op z'n minst voor de 7600 te gaan, deze is qua value echt beduidend beter dan een 6600 en geeft je meer ruimte.
categorie: Videokaarten
25% extra performance voor 10% meer geld is een nobrainer imo.

Ook zou ik een moederbord nemen met ingebakken wifi. Voor een heel klein beetje meer krijg je een significant beter moederbord met een station ipv een flutdongel.
uitvoering: ASUS Prime B550M-A WiFi II

Qua koeler zou ik kijken naar bijv. deze als het lekker goedkoop moet.
product: APNX AP1-V Black
Deze als je een koeler wilt die je mee wilt nemen naar je volgende build.
uitvoering: DeepCool AK620
Als je maximale value knaller wilt hebben met RGB is de Assassin King 120 SE erg nette value.
https://www.amazon.nl/-/e...W-S-Bearing/dp/B09ZHS6B9J

(Als je een witte koeler neemt kan je ook de 7 euro goedkopere witte Montetch AIR 100 ARGB nemen, value! Als je echt zwart wilt kan je voor 1 of 2 euro meer ook zwarte varianten krijgen van de Assassin King)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram E
Bedankt voor je suggesties! Ik ben inderdaad van plan om voor een 7600, 3060 of 4060 te gaan, ik kijk vrijdag nog even wat de beste deal is.
Ik zag dat je het Asus motherboard niet met usb kan updaten en matige reviews heeft, maar voor ietsje meer heb je deze: uitvoering: MSI B550M PRO-VDH WIFI . Heeft alleen geen Wifi 6, maar betere koeling en kwaliteit. Is dat de 14 euro verschil met huidige keuze + wifi dongle waard?
En dit is volgens mij dezelfde Assassin fan maar dan zwart: https://www.amazon.nl/The...+x+120%2Caps%2C100&sr=8-7 . Is een enkele fan inderdaad genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39

Thomg

Aww yiss

Enkele fan is meer dan zat voor een 5700X3D. Het is geen intel chip.

Je hebt trouwens gelijk, ik dacht dat de ASUS het ook ondersteunt maar ik had het niet goed gelezen.
De MSI komt met een AC 3168, die is onderhand al wat ouder en best wel slechter dan een AX200.
Anno vandaag heb je een aardige kans dat het wel gewoon werkt overigens, maar dat is geen garantie.

Op zich kan je ook een A520 halen en lekker goedkoop doen. Meer heb je toch niet nodig.
uitvoering: ASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI

Edit: Die ondersteunt het ook niet :/

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 27-11-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram E
Dan ga ik toch voor de MSI denk ik, het Wifi signaal is hier sterk genoeg en het is mogelijk om de wifi card te vervangen mocht het toch nodig zijn.
Pagina: 1