Extra dikke CV leidingen aanleggen voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 15:49
Over 'te dunne' CV leidingen tussen je WP en afgiftesysteem lees je hier genoeg. Is niet handig. Maar hoe zit het met 'te dikke' CV leidingen?

Ik wil graag horen of ik dit mis heb: volgens mij zijn de enige nadelen dat het lastiger installeren is + wat duurder dan dunne leidingen.

Maar verder hebben dikkere CV leidingen vooral voordelen?
  • Meer volume in je systeem, werkt als buffer voor de warmtepomp. Buffervat/volumnizer is daarmee minder snel nodig. Dit levert een besparing op van zo 1-3K.
  • Warmtepomp kan rustiger draaien door grote volume. Minder start/stops. Minder slijtage aan je pomp.
  • Lagere stroomsnelheid in je systeem. En ik denk ook minder weerstand, je hebt meer last van weerstand van bochten en vernauwingen in je CV leidingen als je een kleinere diameter gebruikt?
Ik heb 15-20 meter leiding tussen de warmtepomp en de vloerverwarmingverdeler. Waarom zou ik dit niet uitvoeren in 50 mm meerlagenbuis in plaats van de voorgeschreven 32 mm meerlagenbuis (of 28 mm koper) in de handleiding van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Swelson schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:07:
Waarom zou ik dit niet uitvoeren in 50 mm meerlagenbuis in plaats van de voorgeschreven 32 mm meerlagenbuis (of 28 mm koper) in de handleiding van de warmtepomp?
32mm is nog net te buigen en daarvoor zijn materialen nog prima te vinden. Daarboven wordt het steeds lastiger.

Bijvoorbeeld 50mm Uponor kost >€20/m, 32mm zit op iets van de helft. En daar heb je ook goedkopere varianten van Henco e.d.
Stel er is iets mis, dan zal de gemiddelde loodgieter er geen spullen voor bij hebben.

32mm is echt al een forse buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Yes, met 50 mm moet je elke bocht maken met persfittingen. En voor CV leidingwerk zou ik dan een B merk pakken, zoals die van Heima.de

https://www.heima24.de/ro...ge-2-m-dvgw-geprueft.html

Maar het gaat me vooral ook om de theorie: heeft een 'te dikke' leiding nadelen voor het hele systeem? Bijv. voor de efficiëntie van de warmtepomp?

[ Voor 24% gewijzigd door Swelson op 26-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Te dik kan eigenlijk technisch niet. Nadelen zijn zoals genoemd moeilijk verwerkbaar, en uiteraard meer warmteverlies (want grotere buitenoppervlakte).

Bufferen met waterhoeveelheid is bij vloerverwarming eigenlijk zo goed als zinloos, de dekvloer is de buffer en die bevat vele malen meer energie dan die paar liter extra water.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Swelson schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:07:

Ik heb 15-20 meter leiding tussen de warmtepomp en de vloerverwarmingverdeler. Waarom zou ik dit niet uitvoeren in 50 mm meerlagenbuis in plaats van de voorgeschreven 32 mm meerlagenbuis (of 28 mm koper) in de handleiding van de warmtepomp?
Is die 15 a 20 meter binnen of buiten de geïsoleerde schil van je woning?
Binnen maakt het sowieso niet uit en is het zelfs een stukje afgifte.
Hier loopt de 32mm standleiding o.a. door een klein kamertje dat daardoor extra warmte mee krijgt.
Er zit natuurlijk wel een verschil in reactiesnelheid, bij een belachelijk dikke buis zou bv een radiator dichtbij de warmtepomp sneller gaan meedoen terwijl wat helemaal aan het einde van die buis dan vertraging oploopt.
Anderzijds zo lang het verschil tussen aanvoer en retour groot is zal de WP meestal flink rond blijven pompen totdat de delta T kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:35:
Te dik kan eigenlijk technisch niet. Nadelen zijn zoals genoemd moeilijk verwerkbaar, en uiteraard meer warmteverlies (want grotere buitenoppervlakte).

Bufferen met waterhoeveelheid is bij vloerverwarming eigenlijk zo goed als zinloos, de dekvloer is de buffer en die bevat vele malen meer energie dan die paar liter extra water.
De warmtepomp eist altijd een minimale hoeveelheid water in je CV leidingsysteem. Ook daarom wordt er vaak een volumizer of buffer bij geplaatst. Je haalt die vereiste aantallen liters water namelijk lang niet altijd met de inhoud van de CV leidingen en vloerverwarmingsbuizen samen.

Dat staat los van de bufferwerking van alle massa van je vloer/huis.
ASW1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:10:
[...]

Is die 15 a 20 meter binnen of buiten de geïsoleerde schil van je woning?
Voor 70% binnen de geïsoleerde schil, en verder nog een stukje onder de grond buiten het huis (door een dikke geïsoleerde buis).

Ik heb alleen vloerverwarming. Reactiesnelheid ga ik sowieso al niet hebben in mijn systeem. We isoleren de buitenschil van ons huis stevig. Uitgangspunt is om temperatuur in huis stabiel te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Swelson op 27-11-2024 08:03 ]

Pagina: 1