IKEA Leptiter en Tradfri leddriver aansluiten op Dirigera hu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevig
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 18:06
Ik hoop dat dit in de juiste groep staat, zo niet verzoek in de moderators het te verplaatsen.

Dit is een oplossing die ik graag wil delen met anderen die tegen hetzelfde aanlopen.

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van het Tradfri systeem, wou ik de watersensor BADRING gaan gebruiken.
Helaas ging dat niet op mijn Tradfri HUB.
Dus ik moest overgaan op de Dirigera HUB.
Na uitgebreid onderzoek bleek dat IKEA aangeeft dat alles wat op de Tradfri werkt ook op de Dirigera werkt.
Goed nieuws dus voor mijn 19 lampen, 6 bewegingsensors, 3 led-divers en 5 afstandsbedieningen.

Bij het installeren kwam er een significant verschil naar voren.
Bij Tradfri ging het als volgt: afstandbediening aan HUB koppelen -> lampen aan afstandsbediening koppelen.
Het koppelen ging door de koppelknop op de afstandsbediening 10sec inte drukken naast de lamp.
Bij de Dirigera wordt alles rechtstreeks aan de HUB gekoppeld.
De koppeling gebeurd door de lamp 5x in een bepaald ritme aan en uit te zetten waardoor de lamp in de koppel stand komt.

Al snel kwam ik de eerste problemen tegen.
Ik heb hier de problemen stuk voor stuk opgeschreven en hoe ik het heb opgelost

De gewone lamp:
je start de app -> gaat naar product toevoegen -> en moet de lamp dan 5x aan en uitzetten.
Op de app zie je ook een mooi filmpje met een schemerlamp en een snoer schakelaar.
Helaas had ik een aantal lampen die zonder schakelaar direct in het stopcontact zitten en zelfs een paar in een plafon lamp.
Spoiler alert!, het in het juiste ritme in en uitschakelen van die lampen is erg lastig
lamp indraaien, gelijk uitdraaien, 2 sec wachten, opnieuw, of stekker erin, stekker eruit, nou ja, u begrijpt het probleem
bijkomend probleem: omdat er nog geen netwerk is opgezet van aangesloten lampen, het plafond niet naar de HUB gebracht kan worden en de HUB niet aangesloten kan worden bij de lamp, was dit best wel een dingetje.
Hoe opgelost:
Ik heb een los snoertje met snoerschakelaar vastgemaakt aan een losse fitting en de lampen een voor een bij de HUB gekoppeld.

De Leptiter:
Dit was de binnen/buiten inbouw spot en een geweldig product.
8 Stuks ingebouwd!
Geen stekkers of losse snoeren!
Maar hoe ga ik die 5x in- en uitschakelen?
Het leek mij een beetje overdreven on met de zekering te gaan knipperen, en dan ook gelijk 8 lampen in koppel modus te krijgen.
IKEA had geen andere oplossing dan andere spotjes te kopen.
Hoe opgelost:
Ik heb de spotjes een voor een uitgebouwd, de fitting van mijn losse snoertje gehaald en de spotjes daar aan aangesloten en aan de hub gekoppeld

De Tradfri led-driver:
Ook hier leek het "knipperen" een probleem te gaan worden omdat de drivers zijn ingebouwd.
Gelukkig waren de andere lampen reeds gekoppeld, dus de drivers waren binnen bereik van het Dirigera netwerk.
Maar het aan en uitzetten om in koppelmodus te komen??
Hoe opgelost:
Na wat puzzelen op het internet kwam ik erachter dat er een reset schakelaar op de driver zit (heelklein gaatje)
1x indrukken en de driver staat in de koppelmodus
Jammer dat dit nergens in de IKEA beschrijvingen staat.

Inmiddels werken alle oude Tradfri apparaten tot grote tevredenheid op de Dirigera.
De nieuwe bijbehorende app is veel overzichtelijker, eenvoudiger en duidelijker.
Zelfs het gehannes om 2 bewegingsensoren op 1 lamp te laten werken is veel eenvoudiger
alleen jammer dat ik de watersensor niet via google nest niet kan laten zeggen dat er lekkage is