Aankoopadvies Video Editing systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general.failure
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-09 15:00
Hallo,

ik zoek wat aankoopadvies voor een videobewekringscomputer.

Mijn hoofd-doel voor dit Windos 11 systeem: Video bewerking met Davinci Resolve Studio (payed version)
Audio bewerking met Cubase Pro 13. Af en toe wat CAD/3D print software, maar daar hoeft geen optimalisatie voor te zijn. Geen games.
Ik gebruik dit systeem ook om met Cubase via een FocusRite Scarlett 18i20 + Scarlet Octo Pro multitrack opnames te maken van mijn band (www.duyvel.com) dus een beetje stil systeem is wel belangrijk. (USB3 connectie).
Aan de focusrite zijn 2 sets monitor boxen aangesloten.

Het momenteel bij elkaar gezochte systeem komt uit rons 2500 euro, dat is wel zo'n beetje het max bedrag.
Assemblage doe ik zelf, genoeg ervaring daarmee. Alleen heb ik de laatste 8 jaar geen onderdelen meer bij elkaar gezocht dus ik zoek een beetje hulp betreffende de onderdelen en hun combinatie.

Ik wil graag een separate sytem-disk en een data disk.
Ik gebruik nog af en toe een CD/DVD/BR (die heb ik nog) dus de kast moet nog minimaal een externe 5.25" slot hebben. Ik heb al 2 goede 27" monitors, die blijven. Toetsenbord, muis, tablet, scanner etc heb ik ook nog.

De SSDs zijn zonder heatsink, omdat het moederbord daarin al voorziet.

Voor de video kaart heb ik veel op internet gekeken en veel youtube videos bekeken. Voor Davinci Resolve schijnt NVidia toch echt wel de beste keuze te zijn. Een dure 4080 schijnt voor video bewerking niet veel extra te brengen, de gekozen 4070 Ti Super zou meer dan voldoende moeten zijn.

Er zijn veel processorsd mogelijk. Ik heb in het verleden altijd intel gebruikt. Ook nu lijkt me dat de meest logische keuze omdat de gekozen processor een interne igpu hebben die het coderen van video output versnelt.
Ik ben niet van plan te gaan overklokken. Ik zoek niet het allersnelste systeem, Gewoon een betrouwbaar werkstation. Ik hoef geen leds of andere show elementen.

Mijn vragen:
- werken de onderdelen op deze lijst goed samen
- stil genoeg, of kan het beter?
- zijn de SSD heatsinks van het moederbord goed genoeg, en past dat?
- mis ik nog iets essentieels in deze samenstelling
- zijn er nog extra fans nodig of zijn de standaard fans genoeg
- passen deze onderdelen allemaal
- algemene opmerkingen/verbeteringen/aandachtspunten
- Is dit een goede video bewerkingsmachine

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=3615094

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Tray€ 409,90€ 409,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z890-PLUS WIFI€ 354,99€ 354,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 899,-€ 899,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 83,90€ 83,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 118,95€ 118,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30€ 214,90€ 214,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 121,99€ 121,99
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 79,90€ 79,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,90€ 238,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.522,43

Beste antwoord (via general.failure op 29-11-2024 13:19)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:17
Alle onderdelen van je lijst werken samen. Corsair B....Z.. geheugen is meestal AMD Expo, maar hier vermeldt Corsair ook Intel XMP support.
Je zult voor voldoende koeling de bovenste plaat van je behuizing wel moeten verwijderen. Enkel een 12+14cm fan houd niet over.
De heatsinks van je moederbord zijn prima voor een PCIe4.0 SSD.
Perfecte build voor videobewerking: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Enkele suggesties:
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 254,99€ 254,99
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER SOLID OC 16GB GDDR6X€ 869,-€ 869,-
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 8 Pro€ 115,-€ 115,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 179,-€ 179,-
1SSD'sSK hynix Platinum P41 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.328,58
Goedkoper moederbord, Ik zie zo niets dat de ASUS €100,- meer waard maakt.
Nieuwere behuizing met geluiddemping en front USB-C, verwijder wel de lege HDD bays voor betere koeling. Review: https://www.techpowerup.c...nce-8-pro-atx-case/7.html
Zeer stille en goedkopere Mugen fan, review: https://www.tomshardware....-6-black-edition-review/2
Goedkopere Zotac videokaart met extreme 75mm dikke koeler.
Goedkoper 6400CL32 Patriot geheugen voor Intel XMP.
Snellere 1Tb SK Hynix SSD met cache.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Alle onderdelen van je lijst werken samen. Corsair B....Z.. geheugen is meestal AMD Expo, maar hier vermeldt Corsair ook Intel XMP support.
Je zult voor voldoende koeling de bovenste plaat van je behuizing wel moeten verwijderen. Enkel een 12+14cm fan houd niet over.
De heatsinks van je moederbord zijn prima voor een PCIe4.0 SSD.
Perfecte build voor videobewerking: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Enkele suggesties:
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 254,99€ 254,99
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER SOLID OC 16GB GDDR6X€ 869,-€ 869,-
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 8 Pro€ 115,-€ 115,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 179,-€ 179,-
1SSD'sSK hynix Platinum P41 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.328,58
Goedkoper moederbord, Ik zie zo niets dat de ASUS €100,- meer waard maakt.
Nieuwere behuizing met geluiddemping en front USB-C, verwijder wel de lege HDD bays voor betere koeling. Review: https://www.techpowerup.c...nce-8-pro-atx-case/7.html
Zeer stille en goedkopere Mugen fan, review: https://www.tomshardware....-6-black-edition-review/2
Goedkopere Zotac videokaart met extreme 75mm dikke koeler.
Goedkoper 6400CL32 Patriot geheugen voor Intel XMP.
Snellere 1Tb SK Hynix SSD met cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general.failure
Hey Woezik, dank voor de goede suggesties!

Ik had in verschillende artikelen gelezen dat een PCIe5 SSD niet de snelheid op zou leveren ten opzichte van meer verbruik, warmte. Zo te zien deel je die mening.

Dat asus moederbord heeft inderdaad niet echt wat beters voor die 100 euro extra.

Ik heb tot nu toe vaak asus spullen gehad, zonder veel problemen, drivers altijd up to date en zo. Kan ik dat bij Zotac videocard ook verwachten? Of beter de standaard nvidia driver gebruiken?

De moctua processor koeler had ik uit de BBG 4K, ik zie dat die inderdaad gisteren is aangepast naar de mugen6, goeie tip!

De 3 fans die meegeleverd worden in de Nanoxia kast: goed en stil genoeg? 3 is genoeg?

Ik ga morgen nog eens even wat rondlezen, maar zo te zien ga ik je volledige suggesties overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
PCIe5.0 is echt wel sneller dan PCIe4.0, maar in real life merk je er weinig van. Je hebt ook een serieus koelblok op je SSD nodig om bij langdurig schrijven throttling te voorkomen. Daardoor kun je vaak niet de meegeleverde heatsink gebruiken die mooier oogt. Met de huidige prijzen vind ik ze daarom nog niet interessant.

Ik zie zowel bij Zotac als Nvidia hetzelfde driver nr 566.14 staan, dus het zal niets uitmaken waar je het vandaan download.

De Noctua is erg goed, zeker voor zijn formaat, maar ook flink aan de prijs. Er zijn iets zwaardere luchtkoelers, maar die zijn luider onder load en hangen over je memory.

Er zitten al 3x 14cm fans in, dus daar valt eigenlijk niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general.failure
Bedankt voor je advies, Woezik ik ga het systeem zo bestellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• general.failure
Nog even een update: Ik heb het systeem zo ongeveer gekocht zoals beschreven. Wel heb ik de core ultra 9 genomen in plaats van de 7.
Toen ik bestelde had de kast bij Azerty 2-3 dagen levertijd. Toen na 4 dagen de kast er was, bleek ineens dat het al gereserveerde ASRock Z890 LiveMixer WiFi moederbord er ineens niet weer was. Nadat ik daar ook nog eens een week op gewacht had, heb ik dan maar een MSI MAG Z890 TOMAHAWK WIFI genomen (+40 euro). Eindelijk kon mijn bestelling verstuurd worden.
Het bouwen van het systeem leverde geen problemen op, alles paste en werkte.
Alleen bij het audio-stekkertje van de kast een draadje los in het stekkertje. Gelukkig ben ik handig met de soldeerbout, geen zin om de kast hiervoor terug te sturen en nog eens weken te wachten eer ik mijn systeem kan gebruiken.

Installeren van de software liep lekker vlotjes en wat een verschil met video edit: Een export van een redelijk complexe vidio in Davinci Resolve gaat van een uur naar 12 minuten en ook tijdens het editen is alles veel soepeler.

Bij de videokaart kreeg ik de game Indiana Jones and the Great Circle gratis. Aangezien ik daar geen interesse in had dacht ik m aan een collega ter geven. Maar dat bleek aan hardware gekoppeld te zijn.

Het MSI moederbord gaf tijden opstarten geregeld een melding: "Over Current Have Been Detected On Your USB Device!!" zelfs zonder USB devices aangesloten. Na een zojuist gepubliceerde BIOS update heb ik de melding niet meer gezien. We houden het in de gaten.

Mijn oude systeem gebruikte tijdens gewoon werk 45W, video edit rond 180W en bij export 200 W. Dit nieuwe systeem 80W, 250W en 310W.

Al met al doet dit systeem wat ik ervan verwachtte, lekker snel, Woiezik nogmaals bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Dat is nog eens een serieuze prestatieverbetering!
Het MSI moederbord is heel erg vergelijkbaar met de Livemixer en prima alternatief. Een stijging in stroomverbruik is wel te verwachten met een forse upgrade, ook alle extra features op je moederbord verhogen het stroomverbruik.

Ik zou in het begin de cpu temperaturen even in de gaten houden. In een dichte behuizing met geluiddemping zit je met een Intel 9, waarschijnlijk dicht tegen het maximum van wat je nog met lucht kunt koelen. Al zul je dat alleen merken met een cinebench test als je alle cores belast. De voeding kan het wel aan.
Pagina: 1