Access point zelfde SSID geven als hoofdrouter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 20:19
Geachte mede-tweakeraar,

Mijn studentenhuis is een vrij hoog stadspand met de hoofdrouter op de benedenverdieping. Ik woon zelf op de tweede verdieping. Om te zorgen dat we op de tweede verdieping ook wifi hebben heeft Ziggo twee wifiversterkers geplaatst. Deze verbinding is vrij traag en ik had hier nog een router liggen en daarom had ik besloten van deze extra router een accespoint te maken bij mij op de tweede verdieping.

Dit is het probleem
Ik heb de tweede router op mijn kamer succesvol als access point geïnstalleerd. Het lukt me om hier mee te verbinden en om hier op te internetten. Nu zie ik online verschillende tips voorbij komen om hetzelfde SSID en wachtwoord op de access point te gebruiken als op de hoofdrouter zodat apparaten zelf kiezen waar ze mee verbinden.
Echter, wanneer ik op de access point inlog en hetzelfde SSID en wachtwoord kies als de hoofdrouter verbreekt de verbinding met de access point en kan ik hier niet meer op inloggen. Het lijkt dus wel alsof die verdwijnt. Ik ben dan gewoon weer direct verbonden met de hoofdrouter via de wifiversterkers.

Dit heb ik gedaan
Ik heb de access point een IP adres gegeven op hetzelfde segment als de hoofdrouter (x.x.x.1 vs x.x.x.2). Ik heb de access point disabled als DHCP server. Vervolgens heb ik de access point via een UTP aansluiting in de muur verbonden met de hoofdrouter beneden. In principe werkt alles dus nog tot dit punt. Wanneer ik nu het SSID en wachtwoord wijzig zodat die overeenkomt met de hoofdrouter beginnen de problemen dus.

Hardware
Hoofdrouter: Ziggo SmartWifi
Acces point: TP-Link Archer AX10

Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier toevallig raad mee weet. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Beste antwoord (via meijboeum op 26-11-2024 19:47)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:00:
Waarom zou je die hetzelfde SSID willen geven? Gezien je er gewoon een losse router neergooit, heb je geen mooie handover tussen de 2 netwerken, en dan krijg je rare dingen.
Ik zou dus gewoon je eigen SSID gebruiken. Als je telefoon of notebook jouw SSID niet meer ziet, maar die andere wel dan schakelt die toch wel over.
Niet echt.

WiFiis juist gemaakt om goed te roamen tussen APs binnen hetzeflde netwerk (ESS in WiFi termen), een SSID Is als je volledig bent juist een ESSID, die bedoeld is om op meerdere AP's hetzelfde ingesteld te worden. Clou is dat je niet met specifieke AP, maar met het ESS verbindt, ongeacht welke AP het betreft.

Om dat goed te doen zijn er een aantal voorwaarden:
- SSID's moeten gelijk zijn > dat is al het geval
- wachtwoord moet gelijk zijn
- security moet gelijk zijn
- encryption moet gelijk zijn
- alles moet op zelfde IP subnet zitten

Als het niet goed gaat (wat ik overigens niet uit verhaal TS haal - zoals gezegd: het is juist de bedoeling dat je maar een netwerk ziet) ligt dat meestal aan een van de laatste drie zaken. WPA2 is bijvoorbeeld iets anders dan WPA/WPA2, ze moeten echt 100% gelijk zijn. En router-achter-router levert een ander IP subnet op waardoor dat ook niet werkt, maar als het daadwerkelijk als AP ingesteld is zou dat niet het probleem moeten zijn.

Reden om *niet* met verschillende SSID's te werken is dat een client nooit zal overstappen naar een ander SSID totdat het geheel de verbinding kwijt raakt. Dat betekent dat als je maar een klein beetje -80dBm signaal hebt van AP+SSID aan andere kant van huis hij daar toch verbonden mee zal blijven ipv te roamen. Omgekeerd, sinds +- iOS 8 en Android 5 (bijna 10 jaar dus...) zullen clients in de gaten houden of er andere AP's binnen zelfde ESS aanwezig zijn en roamen zodra een ander AP meer dan een paar dB beter is dan waar ze mee verbonden zijn.

Wat wel een aandachtspunt is, is de "Smart WiFI" van de Ziggo modemrouter (welke trouwens? - die naam gebruiken ze voor alles tegenwoordig). Dat is managed WiFi via Plume. Voor managed WiFI geldt dat alle AP's in een netwerk onder zelfde management moeten vallen en anders als 'rogue' AP behandeld gaan worden door de management. Als je een non-Ziggo AP ernaast wilt zetten, is het verstandig om de Smart WiFi in de modemrouter GUI uit te zetten. Dan wordt het weer een dom ding en werkt het prima samen met een ander dom ding, en vertrouwt het op de intelligentie van je clients, wat als ze niet stokoud zijn prima zal werken als je de instellingen goed hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je die hetzelfde SSID willen geven? Gezien je er gewoon een losse router neergooit, heb je geen mooie handover tussen de 2 netwerken, en dan krijg je rare dingen.
Ik zou dus gewoon je eigen SSID gebruiken. Als je telefoon of notebook jouw SSID niet meer ziet, maar die andere wel dan schakelt die toch wel over.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:00:
Niet echt.

WiFiis juist gemaakt om goed te roamen tussen APs binnen hetzeflde netwerk (ESS in WiFi termen), een SSID Is als je volledig bent juist een ESSID, die bedoeld is om op meerdere AP's hetzelfde ingesteld te worden. Clou is dat je niet met specifieke AP, maar met het ESS verbindt, ongeacht welke AP het betreft.

Als het niet goed gaat (wat ik overigens niet uit verhaal TS haal - zoals gezegd: het is juist de bedoeling dat je maar een netwerk ziet) ligt dat meestal aan een van de laatste drie zaken. WPA2 is bijvoorbeeld iets anders dan WPA/WPA2, ze moeten echt 100% gelijk zijn. En router-achter-router levert een ander IP subnet op waardoor dat ook niet werkt, maar als het daadwerkelijk als AP ingesteld is zou dat niet het probleem moeten zijn.

Reden om *niet* met verschillende SSID's te werken is dat een client nooit zal overstappen naar een ander SSID totdat het geheel de verbinding kwijt raakt. Dat betekent dat als je maar een klein beetje -80dBm signaal hebt van AP+SSID aan andere kant van huis hij daar toch verbonden mee zal blijven ipv te roamen. Omgekeerd, sinds +- iOS 8 en Android 5 (bijna 10 jaar dus...) zullen clients in de gaten houden of er andere AP's binnen zelfde ESS aanwezig zijn en roamen zodra een ander AP meer dan een paar dB beter is dan waar ze mee verbonden zijn.

Wat wel een aandachtspunt is, is de "Smart WiFI" van de Ziggo modemrouter (welke trouwens? - die naam gebruiken ze voor alles tegenwoordig). Dat is managed WiFi via Plume. Voor managed WiFI geldt dat alle AP's in een netwerk onder zelfde management moeten vallen en anders als 'rogue' AP behandeld gaan worden door de management. Als je een non-Ziggo AP ernaast wilt zetten, is het verstandig om de Smart WiFi in de modemrouter GUI uit te zetten. Dan wordt het weer een dom ding en werkt het prima samen met een ander dom ding, en vertrouwt het op de intelligentie van je clients, wat als ze niet stokoud zijn prima zal werken als je de instellingen goed hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:53
Je wilt die wifiversterkers toch niet houden als je nu bezig bent met een bedrade oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 22:14
Vergeet niet de router met de gele lan poort aan te sluiten nadat je reboot als je de dhcp uit zet. Ze wan poort blauw werkt dan niet meer. Je kan hem ook gewoon een dynamisch adres geven alleen is het voor het benaderen van een vaste handiger. Maar als je toch utp gaat leggen gebruik lekker de ziggo wifipunt bekabeld, werkt prima en instellen doet hij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 20:19
dion_b schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:16:
[...]

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik nam aan dat de AP niet meer werkte doordat ik niet meer in kon loggen in de AP dmv het intypen van het ip adres van het AP in mijn browser.
Ik zie nu dat ik inderdaad verschillende security gebruik voor beide netwerken. Maar ik zie nu ook dat de routers niet dezelfde vormen van security aanbieden.

Ziggo:
WPA2-PSK
WPA3-SAE
WPA2-PSK/WPA3-SAE

TPLink:
WPA/WPA2-Personal
WPA/WPA2-Enterprise
WEP

Is het dan nog wel mogelijk om met dezelfde SSID's te werken?

Zo ja, wat bedoel je precies met de encryption die ook gelijk moet zijn? Waar kan ik dit zien?
Ik zie inderdaad in de GUI dat Smart WiFi aan staat. Moet ik dit dus simpelweg gewoon uit zetten (mocht het überhaupt nog mogelijk zijn om dezelfde SSID's te gebruiken na mijn bevinding van hierboven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
dewiss1993 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:07:
Vergeet niet de router met de gele lan poort aan te sluiten nadat je reboot als je de dhcp uit zet. Ze wan poort blauw werkt dan niet meer. Je kan hem ook gewoon een dynamisch adres geven alleen is het voor het benaderen van een vaste handiger. Maar als je toch utp gaat leggen gebruik lekker de ziggo wifipunt bekabeld, werkt prima en instellen doet hij zelf.
Als je die Archer AX10, en de meeste modernere routers, in AP mode zet gaat de WAN poort functioneren als LAN poort.
De dan als AP functionerende router krijgt dan standaard een IP adres als DHCP client.
Dan kan er eigenlijk niets mis gaan.
Alleen even het juiste IP vinden (via IP scan tool of je router) om je AP dan verder te configureren.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 26-11-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 22:14
Zou best kloppen maar als monteur merk ik vaak dat het dus niet altijd ook zo gebeurd 😀 wellicht iets om even te dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

meijboeum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:11:
[...]

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik nam aan dat de AP niet meer werkte doordat ik niet meer in kon loggen in de AP dmv het intypen van het ip adres van het AP in mijn browser.
Ik zie nu dat ik inderdaad verschillende security gebruik voor beide netwerken. Maar ik zie nu ook dat de routers niet dezelfde vormen van security aanbieden.

Ziggo:
WPA2-PSK
WPA3-SAE
WPA2-PSK/WPA3-SAE

TPLink:
WPA/WPA2-Personal
WPA/WPA2-Enterprise
WEP

Is het dan nog wel mogelijk om met dezelfde SSID's te werken?
toon volledige bericht
Als TP-Link alleen WPA/WPA2 biedt en geen WPA2-only, dan gaat dat niet werken.nee. WPA is niet meer secure dus best practice is om het niet meer aan te bieden.

WPA2 stamt overigens uit 2004, dus na 20 jaar zou je mogen verwachten dat het ondersteund is...
Zo ja, wat bedoel je precies met de encryption die ook gelijk moet zijn? Waar kan ik dit zien?
Encryptie kan bij WPA(2) ofwel CCMP(AES) zijn danwel TKIP. Ook hier geldt dat CCMP(AES)-only iets anders is dan AES/TKIP. Ziggo's recentere gateways (en daar lijkt deze op - je beantwoordt mijn vraag niet over welke het is, maar WPA3 impliceert WiFi-6 wat waarschijnlijk een Sagemcom F3896LG zal zijn) tonen dit niet want opties met TKIP zijn verwijderd.

Hoe het in die TP-Link zit weet ik niet, maar kijk of je ergens TKIP of AES ziet.
[...]

Ik zie inderdaad in de GUI dat Smart WiFi aan staat. Moet ik dit dus simpelweg gewoon uit zetten (mocht het überhaupt nog mogelijk zijn om dezelfde SSID's te gebruiken na mijn bevinding van hierboven)?
Niet echt nee, als je TP-Link AP geen WPA2-only modus ondersteunt houdt het op.

Ik lees trouwens dat jke "wifiversterkers" hebt. Welke zijn dat exact? (merk+modelnr) Kan ook relevant zijn om opties te bepalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hoe is de boel onderling verbonden? want ik heb het vermoeden dat je dat ook draadloos wil doen....

404 Signature not found

Pagina: 1