CV geeft een soort van hoge fluittoon. Hoe te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 13:11
Goedendag,

wij hebben sinds het voorjaar een nieuwe cv ketel: intergas xtreme 36 en een Robot Standaard Pro verdeler 3-groeps Wilo Para laten plaatsen.
Vloer wordt netjes warm en radiatoren ook.
Echter als het systeem gaat draaien horen we iets van een hoog geluid (piep/ fluit). Het lijkt soms even weg ook al draait de CV. Het lijkt erop als het warm is geworden.

kan dit te maken hebben met de pompsnelheid?

Welke parameters zou ik moeten aanpassen
P010
P031
P032
maar welke is nu precies de pompsnelheid?
Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik wil dit topic kicken omdat ik precies hetzelfde ervaar. Twee weken geleden een Intergas Xtrme 36 laten plaatsen en nu vaak een fluittoon/piep als de ketel in bedrijf is. Dit had de oude ketel niet. Kan ik dit via de instellingen regelen of moet de installateur dit oplossen?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
Misschien iets voor de hand, maar heb je:
* gecontroleerd dat de druk tussen 1,5 en 2,0 bar is? en deze al iets aangepast
* het systeem op alle plaatsen proberen te ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44

paQ

Kwestie van de pompdruk iets verlagen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Pompdruk was 1,7 ik heb deze laten zakken naar 1,4 bar maar maakt geen verschil. Ook is het systeem ontlucht. Ik heb de pompsnelheid hoger gezet van 25 naar 50 maar dat maakt ook geen verschil. Ook het vermogen aanpassen maakte niets uit. Helpt een vuilafvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Is het de thermostaat knop van de verdeler niet?

Draai er eens aan als je het hoort piepen.
Wel terug zetten op de huidige stand.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Heeft iemand al een oplossing gevonden toevallig?
Sinds een paar maanden ook een Xtreme 36 laten installeren en soms ook last van een hoge fluittoon. Tevens lijkt het of de ketel soms geluid via de leidingen transporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 09:49
P10: procentueel brandervermogen
P31: bovenste grens pompsnelheid
P32: onderste grens pompsnelheid

Tussen deze 2 grenswaarden regelt de ketel de aanvoersnelheid van het cv water.

Bij mij maakt het toerental niet uit. Op de laagste stand fluit hij ook. Er staan genoeg radiatoren open. Aanvullend meer open gedraaid om te kijken of dat verschil maakt maar helaas. Afbramen van de leidingen is zeer zorgvuldig gedaan. Er is een magnetische vuilafscheider aanwezig. Deze meermaals gespoeld. Niks noemenswaardig.

Hij had dit in het begin al, en het lijkt (misschien omdat het nu koud is) dat het toeneemt. Het meeste geluid is in de cv ruimte zelf maar het resoneert door de hele woning. Systeem is volledig ijzer/staal.
Ik begin te denken dat de elektronica de pomp laat piepen of zoiets. Ik kan niets anders verzinnen op dit moment dan preventief de 3 weg klep te wisselen en/of de pomp. Ik hoop dat iemand nog een idee heeft …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Had dit bij onze nieuwe ketel ook. Ding stond ingesteld op vermogen voor een compleet huis terwijl we in een appartement wonen.

Ik heb dit door de installateur laten oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

njitter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:38:
Had dit bij onze nieuwe ketel ook. Ding stond ingesteld op vermogen voor een compleet huis terwijl we in een appartement wonen.

Ik heb dit door de installateur laten oplossen.
Zeer informatief - vooral de oplossing helpt zeker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
Ik heb het vermogen berekend en het toestel hierop aangepast. In eerste instantie zelfs te zuinig waardoor het koud bleef. Als de ketel helemaal in de laagste stand staat (30% pompsnelheid, brander 3,6kw) is het gefluit er ook. Bij 7kw krijgt hij het water ook echt weg. De temperatuur in de aanvoer wordt niet hoger dan 55 a 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Zeer informatief - vooral de oplossing helpt zeker.
Tja, Ik weet dat dit Tweakers is waarbij iedereen het allemaal zelf wil oplossen. Maar als je een ketel laat installeren en je hebt een probleem, waarom dan niet gewoon bij de bron vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door njitter op 17-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

njitter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Tja, Ik weet dat dit Tweakers is waarbij iedereen het allemaal zelf wil oplossen. Maar als je een ketel laat installeren en je hebt een probleem, waarom dan niet gewoon bij de bron vragen.
Precies en als het uit de ketel komt en 3 maanden oud is lijkt het mij een garantie klus.
Als je er zelf aan gaat lopen hannessen en er moet alsnog de installateur komen roept die als eerste dat er iemand anders aan de installatie heeft gezeten en dat het geen garantie is.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
njitter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Het is dan ook jou taak om dit op Tweakers in elk technisch topic te vermelden zodat iedereen weet dat ze ook naar een installateur kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mighty Garantie -> de installateur kan zeker helpen tenminste als het aan de nieuwe ketel ligt
en als de installateur hoge tonen goed kan horen en lokaliseren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Intergas is langsgeweest en heeft het onder garantie verholpen. Het bleek een verstopt filter te zijn aan de rechterkant van de ketel. Intergas gaf aan dat de installateur dit normaliter verwijderd bij installatie wat bij ons niet gebeurd was.

Intergas heeft trouwens ook aan de installateur doorgegeven dat de ketel niet volgens de norm is geplaatst. Er ontbrak een beugel en een tussenstuk bij de afvoerbuizen. Dus de installateur mag nog een keer kangskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik denk dat hij de terugslagklep verwijderd heeft, deze haal je onder bepaalde omstandigheden er uit, maar kan net zo vaak blijven zitten. Dit is uiteraard geen filter en heeft een functie.

Waarschijnlijk moet in jouw geval deze klep verwijderd worden aan de hand van je afgifte systeem.

Als deze klep verwijderd is en je hebt een pomp in je vloerverwarming, is het handig (noodzakelijk) als voor je vloerverwarming verdeler nu een 2weg klep komt. Mocht dit niet mogelijk zijn, kan dit direct onder de ketel. Dit omdat er flow mogelijk blijft en je wisselaar jaar rond heet gehouden wordt door de pomp van je vloerverwarming.

Handig om hierbij @Mighty te taggen.

Dus houd even in de gaten of je leidingen onder de ketel warm worden/blijven. Ook de tapwater zijdige kant.

2wegklep icm terugslagklep geeft helemaal problemen.

[ Voor 50% gewijzigd door plaspvd op 17-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
NoCtr_65 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Het is dan ook jou taak om dit op Tweakers in elk technisch topic te vermelden zodat iedereen weet dat ze ook naar een installateur kunnen.
Elk topic? Volgens mij de eerste keer dat ik dit zeg 8)7

Het is niet dat ik een passie voor CV ketels heb of aandelen in de installatiebranch. Maar die fluittoon had ik ook nadat de ketel vervangen was. Waarom moeilijk doen als je gewoon garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
njitter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Elk topic? Volgens mij de eerste keer dat ik dit zeg 8)7

Het is niet dat ik een passie voor CV ketels heb of aandelen in de installatiebranch. Maar die fluittoon had ik ook nadat de ketel vervangen was. Waarom moeilijk doen als je gewoon garantie hebt.
In geval van TS is dat ook zo. Bij mij helaas niet meer en ik ben er best wel geïrriteerd van. Het was niet nodig om het persoonlijk op te vatten door mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 13:11
Ja er is nog garantie.

Ik heb mijn pompsnelheid iets verhoogt. De toon is wel minder fel geworden maar hoor hem op gezetten tijd nog.

Wat opvalt is als het de cv niet hard werkt. ‘s morgens van 19 naar 19,5 doet hij in stappen van steeds 0,1 graad en dan hoor je een lichte fluit. Gedurende de dag tijdens het op temp houdenook.
In de avond moet hij van 19,5 naar 20,5. Dan horen we het niet of naiuwelijks.
Verschil is voornamelijk dat temperatuur aanvoer is 45 gedurende dag en avond gaat hij naar 57 a 60. Dus het lijkt ook met de warmte van het water te maken. Maar wellicht heb ik het mis.
Ik moet het vermogen nog eens verlagen van 50 naar bijv 40%
Mocht dit niet lukken dan ga ik verder zoeken samen met installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
Ik heb geprobeerd de brander uit te sluiten door het tapwater een klein beetje open te zetten en heel rustig te varieren of er ergens een punt in zit dat hij gaat piepen. De pomp van de cv draait dan niet. Misschien dat je hierin verschil kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
Zojuist het maximale vermogen p10 verhoogd van 32 naar 50%. Setpoint even naar 25 graden geschroeft. Gepiep over.
Ik ga bijna de conclusie trekken dat het uit het gasblok komt …
Pagina: 1