Enkel defect product, verkoper eist hele pakket retour?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-09 12:57
Beste tweakers,

Kort: Wij hebben online een set smart-lampen gekocht. 1 hiervan is defect. Deze willen wij laten vervangen onder garantie. Mag de verkoper eisen dat wij de gehele set terugsturen in plaats van enkel de defect lamp?

Een juridisch getint vraagje over retour/garantie. Wij hebben bij een grote nederlandse electronica-webshop die bekend staat om zijn goede service een set philips hue lampen besteld en ontvangen.

Eenmaal aangekomen bleek 1 van deze lampen defect te zijn. Standaard troubleshooting heeft niet geholpen. Wij namen contact op met de serviceafdeling van de webshop en hoorden dat we de set geheel terug moesten sturen. Dit leek ons niks, dan moesten we het systeem weer geheel ontkoppelen wat veel extra werk en last zou opleveren, bovendien hadden we de originele verpakking niet meer. Na doorvragen mochten we dan toch enkel het defecte lampje opsturen in een eigen doos. Prima.

Nadat deze was aangekomen in hun magazijn bleek het dan toch anders. We hoorden nu wederom dat we per se het hele pakket moeten terugbrengen naar de winkel, minus de lamp die dus al in het magazijn ligt, anders konden ze niks voor ons betekenen. Ik heb nog contact gezocht met service maar zonder effect, ondanks dat ze dit lampje ook nog eens gewoon los verkopen op hun website.

Dit kost ons inmiddels allemaal extra tijd en moeite, daarom zou ik graag wel eens willen weten hoe dit juridisch zit. Mag de webwinkel van ons eisen dat we een gehele set aan producten terugsturen om ons van garantie te voorzien van een enkel onderdeel?

Ondanks dat het om een smart bulb gaat is dit geen topic voor SH => op naar SF

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-11-2024 16:59 ]

Beste antwoord (via meneermeneer op 27-11-2024 01:29)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De webwinkel is verplicht om de defecte lamp te repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper (art. 7:21 lid 3 BW). Jij bent verplicht om 'de zaak' ter beschikking van de verkoper te stellen (lid 7). Als je deze twee bepalingen in samenhang leest, denk ik dat je alleen de defecte lamp hoeft terug te sturen.
meneermeneer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:36:

dan moesten we het systeem weer geheel ontkoppelen wat veel extra werk en last zou opleveren
Het is toch gewoon stekkers erin en klaar (basisstation) en de lampen in de fitting draaien? Als het meer werk is dan dat, lees dan lid 8 eens door:
Indien bij een consumentenkoop herstel van de zaak de verwijdering vergt van zaken die in overeenstemming met hun aard en doel waren geïnstalleerd voordat duidelijk werd dat het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, of wanneer deze zaak moet worden vervangen, omvat de verplichting tot herstel of vervanging:
a. de verwijdering van de afgeleverde zaak die niet beantwoordt aan de overeenkomst en de installatie van vervangende of herstelde zaken;
b. het betalen van de kosten van die verwijdering of installatie.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:05
De winkel mag vragen om het product om de eigenschappen van de fout te achterhalen. Het kan namelijk ook in de aansluiting oid zitten.
Voor de rest moet de last zo laag mogelijk blijven... waarschijnlijk krijg je gewoon een nieuwe verpakking en wisselen ze het om. Vandaar dat alles terug moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als het je teveel tijd en moeite kost zou ik het lekker laten rusten en nooit meer iets bij deze websjob kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Volgens mij is het als je het in 1 doos koopt, dat ze alles mogen vorderen.

Als een lampje nu dus apart was, dus in aparte doos en zo ook apart gefactureerd staat, dan sta je in je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Toevallig ook twee keer gehad. (Alle verlichting in huis is hue) twee maal een 3-pack van Hue moeten terug sturen. Vond het zelf geen probleem, had in no-time weer een nieuwe pack in huis.

Wellicht een heel klein beetje irritant, maar lijkt me nog veel meer negatieve energie om hier juridische tijd en moeite in te stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inverted_World op 26-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-10 21:42
Mijn eerste ingeving zou ook zijn de gehele set terugsturen, je hebt het nu eenmaal als complete set gekocht.
Kan me voorstellen dat de webwinkel ook alleen garantie kan claimen bij Signify op de complete set omdat deze zo is ingekocht.

Als ik het goed begrijp heb je alles uit de doos gehaald, de doos weggegooid en daarna pas alles op de juiste werking getest? Lijkt me niet helemaal de juiste volgorde met dit soort spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Christ1000 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:

Als ik het goed begrijp heb je alles uit de doos gehaald, de doos weggegooid en daarna pas alles op de juiste werking getest? Lijkt me niet helemaal de juiste volgorde met dit soort spullen.
Doos enkele weken bewaard. Product was in het begin slechts incidenteel defect (begon te knipperen) wij dachten er aanvankelijk niet zoveel van. Pas later begon dit steeds vaker te gebeuren en storend te zijn waarop wij begonnen te troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Ik vind het maf dat sommige bedrijven dit doen. Had hetzelfde met een defecte wasbak en moest een hele meubelset terugsturen.

Maar hoe zou dit dan werken als het na 1.5 jaar (dus nog binnen de garantie van 2 jaar) stuk gaat? Moet je dan alle lampen retour doen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De webwinkel is verplicht om de defecte lamp te repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper (art. 7:21 lid 3 BW). Jij bent verplicht om 'de zaak' ter beschikking van de verkoper te stellen (lid 7). Als je deze twee bepalingen in samenhang leest, denk ik dat je alleen de defecte lamp hoeft terug te sturen.
meneermeneer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:36:

dan moesten we het systeem weer geheel ontkoppelen wat veel extra werk en last zou opleveren
Het is toch gewoon stekkers erin en klaar (basisstation) en de lampen in de fitting draaien? Als het meer werk is dan dat, lees dan lid 8 eens door:
Indien bij een consumentenkoop herstel van de zaak de verwijdering vergt van zaken die in overeenstemming met hun aard en doel waren geïnstalleerd voordat duidelijk werd dat het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, of wanneer deze zaak moet worden vervangen, omvat de verplichting tot herstel of vervanging:
a. de verwijdering van de afgeleverde zaak die niet beantwoordt aan de overeenkomst en de installatie van vervangende of herstelde zaken;
b. het betalen van de kosten van die verwijdering of installatie.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
WhatsMyUsername schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:48:
Ik vind het maf dat sommige bedrijven dit doen. Had hetzelfde met een defecte wasbak en moest een hele meubelset terugsturen.

Maar hoe zou dit dan werken als het na 1.5 jaar (dus nog binnen de garantie van 2 jaar) stuk gaat? Moet je dan alle lampen retour doen?
Interessant punt! Of wat als je door eigen toedoen een lampje kapot had gestoten/weggegeven. Vervalt daarmee dan de garantie over het gehele aankooppakket?

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10 18:08
Lijkt mij stug. Uiteraard vervalt de garantie voor het product dat je zelf sloopt. Maar stel dat je de adapter van je laptop door eigen toedoen kapot maakt (en de laptop niet als gevolg daarvan stuk is gegaan), dan vervalt daarmee toch nog niet de garantie op de laptop zelf als die het x maanden later begeeft? Of dat Apple geld in rekening zou brengen bij een iPhone voor het (inmiddels niet meer bijgeleverde) setje oordopjes of het laadkabeltje omdat die, uiteraard, gebruikt zijn?
Zij sturen je ook gewoon een kale telefoon zonder accessoires terug.

Bij een DOA vind ik de hele doos terugsturen best te verantwoorden (kleine moeite en zal voor de winkelier logistiek gezien ook makkelijker zijn), maar bij een normaal garantieverzoek zou ik daar niet blij mee zijn. Wat als een van de andere lampen op 4 meter hoogte in de vide hangt?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:17
Juridisch zal het mogelijk zoals Fopjurist al aangeeft niet nodig zijn als je op je strepen gaat staan.

Echter komt dit 'gedrag' waarschijnlijk omdat de voorschakel van de winkel het hele pakket (wanneer dit een Sku is) terugvraagt voordat deze de winkel schadeloos willen stellen. In de IT zie je dit bijvoorbeeld ook wel eens met Wireless setjes waar dan 1 van de nodes defect raakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 28-11-2024 23:36 ]

Pagina: 1