Kapschuur bouwen: advies nodig bij raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een kapschuur van Trendhout model De Deel en hoewel we al een eind gekomen zijn, loop ik nu vast bij het raam die in de tussenwand moet komen.

Er zouden duidelijke instructies (montagehandleidingen) bij moeten zitten en hoewel er zeker handleidingen bijzitten, zijn ze extreem summier. Ik ben geen ervaren klusser en hoewel ik tot nu toe veel gaandeweg heb kunnen tackelen, weet ik met het raam even niet waar te beginnen.

Om te beginnen, dit moet het worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPFijwjSwDi-0b6G8hj8xQGPmG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRbeZIi3sdm0Oho0H9TwdUer.png?f=fotoalbum_large

Wat we nu hebben staan is alles behalve de wand met deuren en de wand met raamwerk. Die met deuren omdat het terras er nog onder gelegd moet worden (fundering en betonbanden zijn uiteraard wel geplaatst) en er geen maatvoering is voor de deur en tot waar de betonband daar precies moet komen.

Maar eerst het raam dan. In feite is de wand identiek aan die helemaal links die helemaal dicht is. Het frame ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo0s2usEj_BzDw9siEU59bDnMBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzkigEV2qkxmCEg7xGutnkfg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik in de 3D tekening kijk (waar je niet heel goed rond kan kijken), dan zie ik dit van binnenuit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apbkS5_HRFdzezarAL2rasffg60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/my60Qeq3hNRgrYifJxSlXeSu.png?f=fotoalbum_large

Alsof het raam dus op 1 verticale balk leunt. Nu ben ik de eerste die toegeeft dat ik niet de allerbeste klusser ben, maar volgens mij kan dit toch nooit de bedoeling zijn?

Wat ik qua materiaal heb:
- de balken voor het wandframe
- de zwarte potdekselplanken
- stelkozijn raam met 2 balken van 212cm lang erbij
- raam zelf als 1 geheel (maat = 1039x888mm incl. kozijn)

Uit de handleidingen haal ik 2 dingen:
1. Handleiding raam laat alleen zien dat de 4 planken/latten van het stelkozijn links, rechts, boven en onder het raam komen. Niet heel bruikbaar, dat kon ik zelf ook wel bedenken.
2. Handleiding wandmodule laat alleen bovenstaande zien, niet hoe het raam erin verwerkt wordt, dus ook geen maten of wat dan ook.

Ik kan natuurlijk zelf prima de hoogte +positie links/rechts van het raam bepalen, maar nergens zie ik dus hoe het erin verwerkt moet worden. En daar zoek ik wat hulp bij van mensen die hier ervaring mee hebben.

FYI: Ik heb Trendhout al gemaild en er achteraan gebeld, maar wacht nu al meerdere dagen op een reactie en zou er toch graag dit weekend wel verder mee willen.

Wat ik aanneem wat de bedoeling is, is die 2 balken die bij het stelkozijn zitten (volgens mij 40x60mm) als horizontale dwarsbalk gebruiken waar het raam op steunt. Wat ik alleen niet weet is:
- moet ik die dwarsbalk tussen de verticale balken monteren op de gewenste hoogte?
- moet ik de verticale balken juist doorzagen en zorgen dat de dwarsbalk op 2 of 3 verticale balken steunt?
Zie hieronder beide opties zoals ik ze dan voor ogen heb (en let maar niet op dat in het 2e voorbeeld de dwarsbalk (rood) doorloopt tot voorbij de verticale balken, ik snap dat dat geen toegevoegde waarde heeft)
- en moet ik dit zowel boven als onder doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH22ztp_pABb3cPBO549q0y07MY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rGK37ukzweo3rWwkDxifLCZj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f8E3YGFFuD48RuW3LgpqUf2OF0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lrnxaLewssJg87U4WTSixNX5.png?f=fotoalbum_tile

Laatste vraag die ik heb hierover: moet het stelkozijn (die 4 planken/latten) eerst geplaatst worden en dan als laatste het raam erin of tegelijk?
Wat ik tot nu toe met de wandframes namelijk gedaan heb is eerst meten (wijkt soms iets af van de technische tekening), dan op maat zagen en alles vastschroeven, vervolgens frame in kapschuur tussen de staanders plaatsen en vastschroeven. Maar met een raam wat loodzwaar is erin lijkt me dat ik het raam pas als allerlaatste moet plaatsen, toch? Is het dan aan te raden om het hele frame wel al af te hebben of kan ik beter die 2 horizontale balken pas plaatsen als de basis van het frame erin zit zodat ik eea waterpas kan maken ook?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-05 23:23
Ken dit pakket zelf niet maar onderstaand zou ik doen;

1 verticale doorhalen, 1 liefst 2 horizontaal (onder en boven het kozijn) tussen de andere 2 verticalen. Daar kun je je stelframe op plaatsen.

Voordat je alles vastzet wel je raam erin hangen, anders kan het zijn dat deze klemt en jij alles al vast hebt lopen schroeven :)

Kijk even naar een mooie hoogte tussen 2 buiten planken in (dit voorkomt dat je 1 plank hebt die maar 1 cm vlees over heeft).

Zelf had ik het mooier gevonden om de vertical balken aan te laten sluiten aan weerzijden op het kozijn. Dan schiet/schroef je de planken ook mooi vlak vast naast het kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Grutte Pier Thanks! Hier kan ik wat mee.

Dan wordt het dus zoals deze hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zlAaxS2hxZFC48nDQcpbrFCLK8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rGK37ukzweo3rWwkDxifLCZj.png?f=user_large

Met erboven ook een balk strak boven het raam.

Met jouw info, heb ik dan als stappenplan het volgende bedacht:
- wandframe maken
- qua hoogte uitmeten met buitenplanken om het mooi aan te laten sluiten (goeie tip ook!)
- wandframe monteren tussen de staanders
- horizontale onderbalk tussen verticale balken plaatsen op gewenste hoogte (dit doe ik niet eerder omdat ik het dan niet waterpas kan zetten)
- wanneer ik genoeg overhoud (kan ik uit gaan meten): 2 extra verticale balken links+rechts van kozijn plaatsen
- potdekselplanken monteren

Denk dat ik er zo wel uit moet komen. Is niet moeilijk, maar als je dit voor het eerst doet, is het wel even uitzoeken. Lichtelijk frustrerend, maar als je het doorhebt des te leuker om weer aan de slag te gaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06 12:55
In de houtskeletbouw is het normaalgesproken dat je aan beide zijden van het raam een volledige verticale staander hebt. Vervolgens heb je onder en boven het raam een horizontale ligger, waar het raam ok kan steunen. Onder en boven deze balken wordt het frame gewoon doorgetrokken. Als extra ondersteuning worden er nog vertikale staanders tegen de volledige hoogte staanders aan geschroefd. Hierdoor draagt het gewicht van het raam niet volledig op spijkers/schroeven.

Natuurlijk kan je in een schuurtje het iets minder degelijk bouwen, gezien dit minder gewicht draagt dan een volledig huis. Dus op zich is de bovengenoemde oplossing ook prima.

Zie hieronder hoe het gebruikelijk is bij een huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1cHyQ--ibieb_i0VgFZQJY_K2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dDZQo3qc5sRSxG8cjUbAx0jF.gif?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-ylExXWRwzZYijzZuU8kfVl8Ek=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OqeXXnr0XjcWb8WUcqXMcxFO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Evoluzione Super om deze extra info te krijgen. Niet alleen zeer nuttig voor mijn eigen klus, maar ook erg leerzaam. :)

Als ik concreet kijk naar wat volgens de bouwtekening van de wandmodule (zonder raam) de bedoeling is met de staanders, dan zitten ze 640mm uit elkaar in een wand van totaal 2760mm breed. Het kozijn is totaal 1039mm breed.

Dus als ik 2 staanders (nr 2 en 4 van de 5 zeg maar) direct naast het raam laat aansluiten, dan komt er ipv 640mm tussen nu (1039/2)+2 = 521,5mm tussen staanders 2-3 en 3-4. En 640+(640-521,5)=758,5mm tussen staanders 1-2 en 4-5. Die 118,5mm extra ruimte lijkt mij weinig kwaad te kunnen, toch?

Ik heb het even gevisualiseerd voor mijzelf. Verhoudingen kloppen, hoogte van raam moet ik nog even kijken/meten, er komt namelijk onder de overkapping een loungebank te staan, dus daar moet het sowieso bovenuit komen.

Optie 1 (onderlinge maten van staanders aanhouden zoals bouwtekening):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kU8XZS9ZJ2nHj6YHtcpbwRcA4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aI4GEdlSbcUDggvRi92hhZWm.png?f=fotoalbum_large

Optie 2 (2e en 4e staander strak tegen raam aan positioneren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNoAMO_uHVesB71VHmk01WohslE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmlTIoaBr6h1pEXPLnJSGB1z.png?f=fotoalbum_large

Enige wat ik me hierbij dus afvraag: zou optie 2 niet te weinig steun aan de uiteinden hebben? Die ±12cm meer tussenruimte lijkt mij niet enorm veel uit te maken, maar misschien juist omdat er veel gewicht in het midden zit toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06 12:55
Persoonlijk zou ik in de grote uitsparingen nog een extra staander plaatsen, maar dit zal in het geval van dit tuinhuisje wel wat meevallen met wat het moet dragen.

Draagt er een deel van de dakconstructie op dit muurtje, of is het puur een scheidingswandje? in het eerste geval zou ik extra staanders plaatsen onder de punten waar de topplaat de constructie draagt. Is het puur een scheidingswandje, kan je beide opties toepassen, alhoewel optie 2 mij beter lijkt (Minder spanning op je raamkozijn).

Mocht het dan in de langere overspanningen wel erg zwak worden, kan je altijd een extra staander plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Evoluzione Ah, ik snap hem! Dan ga ik kijken of ik genoeg aan balken heb om dat te realiseren. En anders optie 2 toepassen. Ik moet er voornamelijk op letten dat ik genoeg hout heb, het is een standaard bouwpakket en er is daarom niet veel hout over.

Het is geen dragende constructie, die bestaat uit 6 palen op een betonnen fundering (poeren met snelbeton) en het dak incl. dwarsbalken en schoren ter versteviging daarop. Dat staat allemaal ook al, tussenwanden zijn puur ter opvulling dus eigenlijk en worden simpelweg met 5 schroeven aan weerzijden aan de 120x120mm palen vastgeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Zorg er in ieder geval voor dat je raamkozijn "los" staat in de constructie. Die zet je er op het laatst pas in en schroeft ze dan vast. Als je de schroeven eruit haalt moet je het kozijn zonder problemen weer eruit kunnen halen.

Zelf ook een schuur gebouwd. Ik heb de maten gelijk gehouden (m.n. vanwege isolatie en afwerking die allemaal afgestemd zijn op 61cm hoh) en extra verticale balken gebruikt. Mocht je willen afwerken, iets om rekening mee te houden wellicht.

Succes met de klus! :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
@_Piwi_ Thanks! Inmiddels heb ik een andere uitdaging, want door de storm van gisteren (we wonen in het noordoosten) is praktisch mijn halve dak aan shingles eraf getrokken en een groot deel is gescheurd of beschadigd.

Ben er op dit moment even helemaal klaar mee en wetende dat ik eigenlijk geen andere keuze heb dan:
- dakshingles kopen maar bij de eerste de beste storm hetzelfde hebben en dat niet alleen: het is ook een takkewerk geweest om die dingen erop te leggen, niet moeilijk, maar extreem tijdrovend
- alu dakpanplaten kopen, flink duurder dan shingles maar die liggen bij diverse buren er nog wel gewoon op

Probleem is dat ik al heb gebeld en levertijden zijn wekenlang voor beide, dus heb dan straks ook een dak wat met dit weer zeiknat is en misschien wel niet meer goed is.

Heb ook mijn voorraad hout eronder liggen tegen regen beschermd, maar dat is nu ook niet meer waterdicht, terwijl ik het nergens anders kwijt kan. En dat met de winter in aantocht...

Kortom: ik vind het bijzonder moeilijk om nog enige motivatie te vinden zowel qua tijd en energie als qua uitgaven. Ben er al sinds begin oktober mee bezig en dan nu dit. Kwam er gaandeweg ook al achter dat ik de fout gemaakt heb om on deze periode onbehandelde ramen en deuren gekozen te hebben omdat dat gaan verven ook geen optie gaat zijn met deze temperaturen en regen continu. Dus ik voel mezelf op dit moment wel even flink <vul maar een woord in>.

Sorry, moest deze klaagzang even kwijt.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 18:42
Gooi er een zeiltje overheen? En dan in het voorjaar je dak fatsoenlijk maken

6.8 kWp op zuid en west

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Gaat allemaal wel mee vallen. Hout mag best nat worden, gaat echt niet direct rotten. Gewoon een zeiltje er over en geventileerd houden. Zeker bij lagere temperatuur gebeurd er niet veel.
Als het weer beter weer wordt, maart/april, dus weer lekker door gaan.
Ik zou toch bij singles blijven. Je pech gehad dat de singels net gelegd waren. Als er een paar weken volle zon op gestaan heeft zitten singles beter vast.
Mijn ervaring is dat singles van het dak waaien als deze net gelegd zijn(bij jou dus) of verouderd zijn, maar dan zijn deze minstens 20 jaar oud.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Ajjj das minder! Zeiltje erop (en vastnagelen) houdt het in ieder geval droog.

Dakpanplaten zijn bij de Hornbach (hier tenminste) op voorraad en vrij snel leverbaar. Zijn wel duur. Je kan ook voor de minder esthetische damwandplaat gaan, zijn goedkoper maar doen hetzelfde. Singles zouden er ook niet zomaar vanaf mogen waaien, waarschijnlijk is de wind eronder gekomen en dan is er geen houden meer aan, dat oplossen verhelpt het probleem ook. Daarvoor heb je rails die je op eindpunten kan monteren zodat het geheel wordt vastgehouden.

Onbehandeld hout rot trouwens echt niet zomaar weg. Een afdak in aanbouw staat hier ook in wind en regen (wel met damwandplaten). Dat krijgt ook pas in het voorjaar zijn verflaag ter bescherming.
Pagina: 1