Nieuwe SSD kopen, geschikt/past hij/juiste koop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-01 16:41
Hallo,

Ik zoek een SSD voor mijn “gaming/werk” pc en pc opbouw vragen
Samsung 990 PRO: uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
Tot nu toe heb ik deze in mijn mandje gezet. Ik heb gekeken naar snelheid, hoeveelheid TB en mijn gevoel erbij.
Ik heb weinig verstand van PC. Mijn PC is nu 5/6 jaar. Ik probeer mijn PC in deze jaren zelf upgrades te geven met beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben een persoon dat best wel wat wil betalen voor iets als het mij wat “oplevert”. Merk maakt mij niet uit dus. Is voor gamen. Geen streamen/bewerken. Ik heb nu een SSD van 223 GB en het is een hel met hoe groot de games tegenwoordig zijn haha.

Wat is je budget? Rond 150 euro voor SSD, Maar als het goedkoper kan is beter. Goedkoop is duurkoop. Maar als er toch een pareltje ertussen zit ja waarom niet. Probeer 2gb te hebben. Merk maakt mij niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Nee, maakt niet uit. Als het maar een toevoeging heeft.
Eerste keer dat ik dit doe met blackfriday met Tweakers. Ik gebruik nu: Deals: De beste deals voor Black Friday 2024
Ik zie dat de Lexar bv nummer 1 staat. Maar als ik zo szie is de samsung zonder heatsink betere performence?
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: Gigabyte technology Co.ltd. X570 AORUS PRO (AM4)
CPU : AMD Ryzen 9 3900X
GPU : NVIDIA GeForce GTX 1070 TI
RAM : D4 32GB 3200-16 Ripjaws V K2 GSK
Operating System : Windows 10 Pro

Losse vraag:
Als ik een nieuwe SSD koop hoe zit het met windows? Voor nu heb ik W10 en die wil ik upgraden naar w11. Ik heb een key via microsoft. Hoe werkt dat straks?
Een nieuwe windows 11 (van mijn w10) op SSD is prima en lijkt me ook wel beter. Neem aan dat dit moeilijk allemaal hoeft via een USB ofzo?
Dit houdt me tegen om een SSD te kopen voel ik. Maar ik denk altijd moeilijk.
Edit: past een SSD altijd, ik krijg nu ineens de stress: wat nou als de nieuwe SSD niet past?

Dus om duidelijkheid te tonen: Welke SSD in deze situatie m.b.t blackfriday. En de losse vragen. Alvast bedankt O+

[ Voor 9% gewijzigd door Pinkie op 26-11-2024 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag 1 is: welk moederbord heb je, en wat voor sleuven / aansluitingen zitten daar op voor een SSD?
De rest volgt daarna pas ;)

Vwb overzetten: huidige SSD clonen naar de nieuwe (al dan niet mbv externe behuizing en bijvoorbeeld clonezilla), en dan inbouwen en partitie uitbreiden om de extra ruimte in gebruik te nemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Ik heb mijn moederbord erbij gezet. Gigabyte technology Co.ltd. X570 AORUS PRO (AM4)

Voor de sleuven/aansluitingen er voor de SSD erop zitten heb ik geen verstand van. Ik heb daarom een foto genomen. Als het totaal verkeerde plek/hoek is hoor ik het graag.

Over het SSD clonen; als er niets anders op zit wil ik me daar wel inverdiepen. Echter had ik het idee om belangrijke word/excel documenten op een USB stick op te slaan. Nieuwe SSD en nieuwe windows erop en via usb mijn documenten overplaatsen. Lijkt mij het makkelijkst haha. Of kan dit niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTNyJAwf_hKmKeha5yKyAqyFtUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heBr9H0xAyf8pq0xB1rvoRbD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRtSUqEPGHv-qucv1bAJ_i4BAY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52anWhPnbQG3T1Gz3Vmt464f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Deze kan je makkelijk kwijt.
Als je boven je videokaart kijkt zie je daar een soort blok zitten.
Die kan je eraf schroeven en je te kopen ssd erin zetten.
Met die je zelf heb gevonden zou je een flinke boost gaan krijgen in je prestaties.

Tja, klonen. Ik ben zelf liever van het vers opnieuw beginnen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Dat is fijn om te lezen dat het past. Dan hoef ik daar geen zorgen over te maken.

Boven mijn videokaart zie ik een ventilator, dus ik denk dat die bij jou anders is geplaatst? Ik heb daar geen blok. Rechts onder heb ik mijn HD en daar zit mijn huidige ssd ook vermoed ik tussen. Kan het alleen niet lezen omdat het allemaal zo klein en opgeborgen ligt.
Hoe ik het zo zie is mijn oude ssd eruit en deze nieuwe erin toch?
Als ik jou bericht lees moet ik die blok eraf schroeven klinkt het ineens helemaal anders. (anders neem ik een extra foto om mijn situatie duidelijk te maken) Leer ik ook weer extra's!

Over het klonen; dat heb ik dus ook met vers beginnen. Lijkt me wel het beste. Enige wat ik nu mij afvraag is mijn product key van microsoft. Dat is dus de W10 die ik uiteindelijk wil upgraden naar W11. Ik heb niets op mijn kast of een boekje. Deze is letterlijk vanuit de website microsoft.

Vraag: Als ik de nieuwe ssd aansluit en ik ga hem dan vinden, kan ik dan uiteindelijk een verse windows erop zetten via de website van microsoft? hoe werkt dit? Edit: Of is echt het enige mogelijkheid om het via een usb stick te doen zoals tot nu toe wordt gezegd? ik snap de meerwaarde van de USB dan niet. Maar ik wil het achteraf niet verkloten.
Ik zit al een tijdje te zoeken via internet; maar ik krijg de nodige informatie niet in mijn hoofd. Ook omdat ik het denk ik te ingewikkeld maak dan het eigenlijk is vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinkie op 26-11-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:08
Het makkelijkst is een installatie usb maken, en de oude SSD / HDD's loskoppelen.
Dan de USB erin, pc opstarten -> windows installeert.
Dan de overige schijven aankoppelen
Vervolgens in BIOS volgorde van schijven instellen: de 990 pro als eerste.
Vervolgens kan je de SSD waar normaal windows op staat kopieren naar waar je wilt en formateren, zodat je alle ruimte hebt. Dan weer de mappen terug kopieren die je wilt bewaren. Tot slot op de kopie-locatie alles wissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wij kunnen niet zien waar jouw ssd zit :)

je hebt 2 soorten SSD.

"traditionele, Via een sata kabel aangesloten. hebben de grote van een bankpasje en iets van een cm dik.
En m2 Dat is meer een klein printplaatje ten grote van een pak vloeitjes, en die zitten rechtstreeks op het moederbord ingestoken.

https://download.gigabyte...53242792cad4b4da6d38a0c77

Pagina 15 kun je zien waar de 2keer m2 aansluitingen op jouw mobo zitten

En hoewel de fabrikanten schermen met hoeveel sneller de nieuwste generatie ssd's is t.o.v. van de vorige. Merk je als gamer amper verschil tussen bv een 990pro of die lexar.

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 26-11-2024 16:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Je huidige productcode zou je kunnen uitlezen met verschillende tools, echter als je je Windows hebt geactiveerd met je Microsoft account wordt deze vanzelf 'meegenomen' ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Nou, ik heb hem maar besteld. Anders stel ik het alleen maar uit.
bedankt @heuveltje ik heb de afbeelding gekeken (en de reader wat een info maar ook kennis hier op de forum, top!) Maar niets is aangesloten op moederbord, alleen een grootblok met een ventilator erop. Ik denk dat ik verkeerd heb gekeken omdat overal op internet ze hebben over de SATA kabel.
Ik zie wel een verdwaald plaatje aan de zijkant waar de HDD zitten. Dat moet de oude SSD zijn. Is verstopt voor de foto.

Mijn baby slaapt nu, maar morgen ga ik zeker even kijken! Morgen komt ook mijn SSD binnen. Spannend!
@99ruud99 ik ga morgen even kijken of ik via Microsoft website het op een sticky kan zetten voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:08
  1. Ga naar de site Windows 11 downloaden.
  2. Selecteer onder Installatiemedia Windows 11 maken de optie Nu downloaden. Het hulpprogrammaMediaCreationTool.exe wordt gedownload.
  3. Steek LEGE 16 gb (of meer) usb in pc
  4. Voer MediaCreationTool.exeuit . Het hulpprogramma voor het maken van media begeleidt het maken van installatiemedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nog wat extra aanvullende info voor het installeren:

Kies bij het installeren de juiste Windows versie (Pro)
Productcode kan je overslaan/geen productcode.
Kies voor aangepaste installatie.
Kies dan de juiste SSD schijf.
Verwijder daarvan alle partities indien deze aanwezig zijn.
Kies dan gewoon volgende/next
Windows maakt dan zelf de benodigde partitie indeling aan bij het installeren.
(tenzij je zelf een eigen partitie indeling wilt maken)

Mocht je een lokale account willen gebruiken:
Google: lokaal account Windows 11
Google: Windows 11 installeren met lokaal account
Google: Windows 11 installeren lokaal account met Rufus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Oke in had even stress. Ik dacht dat het een soort diskette was. Maar het is een soort chip. Ik de oude SSD eruit en maar kijken waar ik dit moest doen haha.

Uiteindelijk gezocht om dit op de moederbord te plaatsen. Kijk foto hieronder. Hij past niet op de M2. Dat “uitsteeksel” staat te ver naar links en de SSD chip is te klein. Hoe los ik dit op? Moet in zo”n nieuwe uitsteeksel kopen om erin te doen? Ik krijg hem er volgens mij niet uit.(Als het wel moet hoor ik het graag, ben wat voorzichtig met dit)
Achter de nieuwe SSD is volgens mij de aansluiting op de moederbord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UahKEjKjaHH32mFle0Q5zN2GPUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwX0RzxlzpCByToUJNhpUJ8i.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: volgens mij gaat dat ook niet, omdat het beschermkapje wat erop komt geeft maar 1 gat voor het schroefje. Dus die kan niet kleiner omdat daar geen gat is.. tja wat nu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmeINaxs-GSpPtFSq7zpXmGOK_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OEHyixBQty5EJskTsD9rP1p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Pinkie op 29-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Pinkie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:10:
Oke in had even stress. Ik dacht dat het een soort diskette was. Maar het is een soort chip. Ik de oude SSD eruit en maar kijken waar ik dit moest doen haha.

Edit: volgens mij gaat dat ook niet, omdat het beschermkapje wat erop komt geeft maar 1 gat voor het schroefje. Dus die kan niet kleiner omdat daar geen gat is.. tja wat nu?
[Afbeelding]
Bedoel je met uitsteeksel dat busje op het moederbord ? SSD"s heb je in verschillende lengtes.
Dat "Uitsteeksel" kun je dus gewoon eruitschroeven, en in 1 van die gaatjes rechts opnieuw er in draaien.

Bij de paar moederbordien die ik heb gezien, zitten gewoon ingeschroefd in het moederbord zelf. maar als je hem echt niet loskrijgt zit er misschien een schroef achter op het moederbord ? Al lijkt me dat heel onwaarschijnlijk

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2024 12:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Ik ben wat aan het prutsen. Ik ben erachter gekomen dat het een standoff wordt genoemd. Ik zal even kijken hoe ik die er veilig uit krijg zonder de mobo te beschadigen als ik iets laat vallen. Maar hij is dus uit te krijgen, dat is mooi.

Jammer dat er geen standoff bij is geleverd. Hij is niet te schroeven. Zal eens kijken voor het eruit draaien

Tot nu toe geen mogelijkheid om die standoff los te krijgen. Ding zit moervast

[ Voor 10% gewijzigd door Pinkie op 29-11-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Oke ik was er klaar mee, videokaart eraf en voorzichtig eraf halen. Maar ik denk dat ik de standoff stuk gemaakt heb. Maar geen idee kan wel gewoon weer terug.
Weet eig niet meer hoe ik verder kom. Iemand ideeën? Gaat me lukken ook. In mijn doos van de moederbord zit geen standoff bij geleverd helaas

Edit: ik snap het niet goed. Die afgehaalde standoff kan ik niet bij de anderen plaatsen want daar zit al iets in. Maar alles wat ik eruit heb gehaald (110 standoff) hoort wel alles bij elkaar. Kan niks extra los maken ofzo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVktwI0R8BLYwsQvhOnBDhyARlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmo6sPVqsbDCJxJsG8nvJ9Wn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pinkie op 29-11-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkie
Als iemand dit probleem ook heeft; dit had dus niet gemoeten haha.
Ik heb nieuwe 2.0 standoff kit gekocht via amazone. Als goed is moet dit lukken en dan erop monteren. Meestal zit er een standoff in de doos van moederbord;bij mij helaas niet.
Pagina: 1