'Microsoft gebruikt gebruikersdata uit Word en Excel…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Artikel: nieuws: 'Microsoft gebruikt gebruikersdata uit Word en Excel standaard voor A...
Auteur: @Andrei Stiru
@Marc H
Microsoft heeft niet publiekelijk bevestigd dat gebruikersinhoud specifiek wordt ingezet voor AI-training, maar een clausule in de serviceovereenkomst biedt het bedrijf wel brede rechten.
Maar wat is hier nu waarheid en wat is hier gerucht? In het screenshot en bericht van X zie ik alleen maar een bericht en een screenshot van de "connected experiences". Ik lees nergens expliciet dat de functie aan is gezet terwijl deze uit stond, en ik lees ook nergens dat dit nu expliciet gebruikt wordt voor AI -training.

M.a.w: wat is het daadwerkelijke onderzoek en de nieuwe bevinding? Ik zie nu alleen een hear-say en vind dat wel ernstig.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:56

Marc H

- - Is wakker - -

Het blijft een feit dat het nu theoretisch mogelijk is dat jouw (bedrijfs) data gebruikt kan worden voor het trainen van AI. En het is mijn vermoeden dat Microsoft het niet voor niets de instellingen om het uit te zetten zo diep in een menustructuur verborgen heeft.

Zelfs als blijkt dat Microsoft jouw data (nog) niet gebruikt voor het trainen voor AI, dan nog is het goed dat gebruikers en/of systeembeheerders maatregelen kunnen nemen tegen het gebruik.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoenRan
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:36
Ik zie inderdaad geen feiten, alleen verwijzingen naar 1 tweet en een vage verwijzing naar de voorwaarden van Microsoft. Als ik in de connected experiences documentatie duik, zie ik geen onderbouwing voor de uitspraken. Microsoft Copilot werkt niet als het niet aanstaat, maar er is nergens een opmerkingen dat inhoudelijke data (dus de geschreven tekst) ook daadwerkelijk gebruikt wordt om een LLM te trainen. Copilot zelf wordt ook niet getraind op de data van de klanten.

In mijn ogen clickbait van de originele schrijvers door het combineren van een paar termen, en helaas overgenomen door Tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Marc H schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:27:
Het blijft een feit dat het nu theoretisch mogelijk is dat jouw (bedrijfs) data gebruikt kan worden voor het trainen van AI. En het is mijn vermoeden dat Microsoft het niet voor niets de instellingen om het uit te zetten zo diep in een menustructuur verborgen heeft.

Zelfs als blijkt dat Microsoft jouw data (nog) niet gebruikt voor het trainen voor AI, dan nog is het goed dat gebruikers en/of systeembeheerders maatregelen kunnen nemen tegen het gebruik.
Daar gaat het mij niet om. Het wordt nu gebracht of er een malafide wijziging is geweest, die het op slinkse en verborgen wijze actief mogelijk maakt om de inhoud van je documenten te gebruiken.

Wanneer is die setting dan omgegaan? Wanneer zijn die voorwaarden dan gewijzigd? Als mensen op "nee" hebben geklikt bij "connected experiene" is dit dan nu opeens wel ingeschakeld?

Omdat dat allemaal niet bekend is, lijkt het mij met de informatie die ik nu heb onnodig tedenieus. Ik lees alleen iemand op X die een instelling "zou hebben ontdekt", terwijl de mogelijkheid om dit uit te schakelen voor zover ik weet al lang en breed aanwezig en bekend is. En er dus geen sprake is van een nieuw probleem of een groter probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Sterker nog; meerdere reacties onder de tweet zijn product managers en MVPs bij Microsoft die aangeven dat het FUD is, en op officiele toon uitspreken dat het niet waar is. Het is 100% clickbait. Hierbij Microsoft's officiele reactie: https://x.com/Microsoft365/status/1861160874993463648

dat is dus niet zo, deze instelling heeft NIETS met AI te maken, en is al aanwezig sinds 2007.\

Ik zou voorstellen dat het artikel volledig hergeschreven wordt met "Tweakers pakt fud op van OSS-fan en maakt fout :+ " maar twijfel of de redactie durft toe te geven dat ze er gewoon falikant naast zitten hier.

[ Voor 83% gewijzigd door TeGek op 26-11-2024 13:24 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
@Andrei Stiru

Het bericht is nu aangepast met de reactie van Microsoft. Echter is dit onvoldoende corrigerend. Er wordt nog steeds gesproken over een "setting die is ontdekt", en de uitleg die bij deze setting staat is simpelweg onjuist.

Het is dus niet alleen "de reactie van Microsoft", het is:
- Wat de Tweeter heeft geplaatst klopt niet;
- Wat Tweakers heeft geconcludeerd klopt niet;
- Wat Microsoft reageert is geen reactie op een bevinding, het is een beschrijving van de werkelijke situatie.
In the M365 apps, we do not use customer data to train LLMs. This setting only enables features requiring internet access like co-authoring a document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ché Mig
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:32
Nu al benieuwd naar de onontkomelijke rectificatie van dit zure click-bait artikeltje. De laatste update van het artikel blijft suggestiviteit uitstralen.
Er wordt geen enkel 'bewijs' geleverd, behalve de originele post van die pinguin fanboi.

EDIT: Dat is snel _/-\o_

EDIT 2: wellicht ook een idee om de naam van de submitter weg te halen? Hij zal zich sowieso wel schamen O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Ché Mig op 26-11-2024 14:31 . Reden: Artikel is gecorrigeerd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
*knip* Graag met enig respect naar je medemens reageren. Dit willen we niet zien.

[ Voor 81% gewijzigd door RoD op 26-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Bedrijven die diensten afnemen van Microsoft en dat doen via Azure licenties gaan een overeenkomst aan met Microsoft waarin Microsoft de vertrouwelijkheid van de data garandeerd. Zij zullen bedrijfsdata nooit gebruiken voor het trainen van hun LLMs of voor andere doeleinden. Anders zouden bedrijven ook geen gebruik maken van SharePoint en OneDrive.

En neen, de connected experiences bestaan al jaren en wil je meestal niet uitzetten. Ja, het zou een stuk beter zijn als Microsoft fijnmazigere controle geeft over die experiences, maar als systeembeheerder kan ik niet zomaar die ervaring uitzetten voor mijn gebruikers.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hoewel ik zie dat het bericht is aangepast (waarvoor dank) zou ik het persoonlijk nog wel erg waarderen als iemand van de reactie in dit topic reageert.

Ik heb bewust een feedback topic aangemaakt en niet onder de nieuwspost gereageerd, omdat Tweakers altijd voorstaat dat meldingen aan de redactie als feedback moeren worden gemeld.

Ik ben dan dan ook wel een klein beetje verbaasd en eerlijk gezegd ook wel teleurgesteld dat er wel reacties van de redactie komen op de reacties onder dit bericht, maar geheel niet in dit topic.

Niet dat ik nu zo'n grote veer in m'n achterste moet hebben per se maar ik doe wel m'n best om Tweakers beter te maken en de redactie van feedback te voorzien, maar niet gezien worden voelt nooit fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:39

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Niet dat ik nu zo'n grote veer in m'n achterste moet hebben per se maar ik doe wel m'n best om Tweakers beter te maken en de redactie van feedback te voorzien, maar niet gezien worden voelt nooit fijn.
Die veer mag je alsnog wel hoor, want dat weet iedereen op de redactie wel degelijk :) In de discussie over het onderwerp verliezen we soms een communicatiekanaal uit het oog, excuses daarvoor. Weet dat je comments zeker niet alleen in de reacties maar ook hier gezien en gelezen werden en onderdeel waren van hoe we het artikel hebben aangepast! Sorry voor de verwarring maar alsnog dank!

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
-Muncky- schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:11:
[mbr] *knip* Graag met enig respect naar je medemens reageren. Dit willen we niet zien. [/]
Een beetje kritiek op zoiets slordigs is verboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

-Muncky- schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:17:
[...]

Een beetje kritiek op zoiets slordigs is verboden?
Feedback is welkom mits netjes en opbouwend gebracht. Daar voldeed jouw reactie op geen enkele manier aan (in tegendeel). Een gesprek voeren doen we graag op basis van wederzijds respect.

Wanneer je het niet eens bent met de actie van een mod kan je hem / haar een DM sturen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1