Zelfbouw externe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 16:24
Goeiendag allemaal!

Ik heb nu een jaar of twee een Surface Pro 8 met 256GB aan opslag. Hoewel de interne SSD hiervan makkelijk te vervangen is, kan dat alleen met een PCIe Gen3x4 SSD in het 2230 formaat, en laat die nou net verrekkes lastig te vinden zijn van een betrouwbaar merk (Amazon biedt vooral aan van het merk 'Dogfish', de andere optie is van Microsoft via iFixit voor €250 voor 1TB)

Als alternatief heb ik daarom bedacht om dan maar een externe SSD met minstens 2TB, maar liefst 4TB aan te schaffen. Nu zie ik daar wat leuke Black Friday prijsdalingen (bijvoorbeeld de SanDisk Extreme Pro waar zo'n 15% korting op zit) of de Crucial X6 of X9 met elk een soortgelijke korting. Deze hebben allemaal USB 3.2 G2 USB-C, en dus een theoretische max snelheid van 20GB/s.

De SP8 ondersteunt in principe USB4 en Thunderbolt 4 - dus daar blijft wat snelheid liggen. Dus zat ik te denken: wat nu als ik een SSD-behuizing met USB4 of Thunderbolt 4 aanschaf (die zijn er voor zo'n €90) en daar dan een losse NVMe SSD in klap - van 2TB (WD Blue SN580 of Kinston NV2, elk zo'n €100) of van 4TB (zo'n €200 voor de Kingston NV2 of WD Black SN580X).

Als ik me niet vergis komt ik met €200 voor 2TB en €300 voor 4TB zowel sneller als goedkoper uit dan met een kant-en-klare externe SSD zoals de SanDisk of Crucial. Of zie ik iets cruciaals over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door B_Swinkels op 26-11-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-10 10:37

ResuCigam

BOFH

Als je in de Pricewatch zoekt op SSD' s van 30 mm lang kom je bijna 40 stuks tegen van betrouwbare merken. En PCIe is backwards compatible dus je kunt gewoon een Gen4x4 nemen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 16:24
ResuCigam schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:58:
En PCIe is backwards compatible dus je kunt gewoon een Gen4x4 nemen.
In theorie wel, maar de power draw van de Gen4x4 lijkt echt te veel te zijn voor een Surface Pro 8. Zie onder andere hier en op de Microsoft Support pages. En als er dan toch geld tegenaan moet, waarom dan niet direct voor meer opslag kiezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 14:38

zrx

B_Swinkels schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:05:
[...]

In theorie wel, maar de power draw van de Gen4x4 lijkt echt te veel te zijn voor een Surface Pro 8. Zie onder andere hier en op de Microsoft Support pages. En als er dan toch geld tegenaan moet, waarom dan niet direct voor meer opslag kiezen 8)7
In je link naar Dan blog wordt je ook gewaarschuwd voor de hoge piekverbuik die de Surface laat crashen. Maar op de Microsoft forum geeft iemand weer aan dat zijn Micron 2400 2 TB lekker werkt. Ook op Amazon heeft iemand de Micron 2400 in een Surface pro 7+ stabiel werken. Dus blijkbaar willen sommige 4x4 ssd toch wel erin werken. Ik las ergens anders dat iemand ook een Samsung 1 TB 4x4 stabiel bleef werken. Ook schijnt de meest recente firmware te helpen.
Ik ben nog aan het kijken wat de beste oplossing kan zijn.