Mag outletartikel uitgezonderd zijn van herroepingsrecht?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:39
Dit is een theoretische vraag, want ik heb het artikel niet gekocht, maar ik zag op een website de volgende aanbieding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/986DJTcM-HwcL3kXdJdqOhiuYqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOWcOBbUfYgu95Dsr9hOGQIl.png?f=fotoalbum_large

In het grote gele vak staat
LET OP: DIT IS EEN OUTLET ARTIKEL ZONDER HERROEPINGSRECHT.

BELANGRIJKE INFORMATIE:
Dit product is getest en in goed werkende staat bevonden. Omdat dit een Outlet artikel betreft ontvangt u géén garantie en u kan geen gebruik maken van het herroepingsrecht.
en ik vroeg me af of dit zomaar mag.

Volgens webwinkelkeur.nl mag je de de volgende producten niet uitzonderen:
  • Aanbiedingen.
  • Producten die je speciaal voor de klant besteld hebt.
  • Tweedehands producten.
  • Hygiënische producten die niet met verzegeling zijn opgestuurd.
  • Producten waarvan de verpakking is geopend.
  • Producten met een beschadiging.
Ik vermoed dat ze met "dit is een outlet-artikel" met name bedoelen dat het product dus tweedehands, mogelijk met (een) beschadiging(en) en daarom goedkoper is, maar dat lijken dus geen gronden.

Is er een (andere) geldige reden dat zo'n outletartikel niet herroepbaar zou kunnen zijn? Als ik het koop, en de kleur bevalt me niet, kan ik het dan alsnog gewoon terugsturen, ondanks dat ik de grote gele waarschuwing "geaccepteerd" heb door het te bestellen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt gelijk maar zie het maar eens te krijgen als je zo'n grote waarschuwing in beeld krijgt. Hoe had je dat gedacht te gaan claimen?

Je zou dit bedrijf kunnen aanmelden bij de ACM. Want je mag als winkel niet boven de wet staan: https://www.acm.nl/nl/con...ldingen/melden-bij-de-acm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Zowel de retour als de garantieclaim (gebrek aan) mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:40
Nee, naar mijn weten mag dit niet uitgezonderd worden. Sowieso zijn er strikte regels omtrend de uitzonderingen.

Aanmelden bij het ACM dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 12:03
Dell is er wel eentje waar je bij de rechter je gelijk moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
@Haruhi Het komt niet bij Dell vandaan. Het betreft een refurbished laptop.

In hun garantievoorwaarden stellen ze overigens andere garantietermijn. En ze onderkennen wel het
consumentenrecht.

Let wel, de aanbieder richt zich primair op zakelijk en kan zakelijk wel zaken inperken. WKOA en wettelijke garantie (conformiteit) op tweedehands artikelen is consumentenrecht.
Gaar roepen om de ACM is dus niet nodig. Zakelijk zijn dit soort garantie en/of retourbeperkingen wel toegestaan.
Garantie
- Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van één jaar. Uitgezonderd hiervan zijn accu's, waarvoor een andere garantietermijn kan gelden. Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van bepaalde onderdelen (zoals de hard disk) een eigen garantie bieden. Garantie met betrekking tot nieuwe producten dient u zelf met de fabrikant te regelen.
- Een garantie kan de wettelijke rechten van een consument nooit beperken, dus naast de verleende garantie gelden onverminderd alle andere rechten die de wet u als consument toekent. Let op! Wij maken u er op attent dat rechten op de garantie kunnen worden verspeeld wanneer u zelf veranderingen aanbrengt op de geleverde producten (zowel hard- als software).
- Voor refurbished (gebruikte) artikelen geldt een volledige garantieperiode van 3 maanden. Deze periode gaat in op de leverdatum van het het product.
- Voor refurbished (gebruikte) servers geldt een volledige garantieperiode van 6 maanden tenzij anders aangegeven. Eventueel geïnstalleerde refurbished (gebruikte) harddisks geldt een garantieperiode van 3 maanden. Uitgesloten van garantie zijn eventueel geïnstalleerde accu's. Deze periode gaat in op de leverdatum van het product.
- Vanwege directe invloed van gebruik en eventuele installatie van software van derden is garantie niet van toepassing op alle geïnstalleerde software waarmee onze producten worden geleverd.
- Software, activatiesleutels en licenties zijn uitgesloten van garantie en kunnen niet geretourneerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
PROnline schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:12:

In hun garantievoorwaarden stellen ze overigens andere garantietermijn. En ze onderkennen wel het
consumentenrecht.

Let wel, de aanbieder richt zich primair op zakelijk en kan zakelijk wel zaken inperken. WKOA en wettelijke garantie (conformiteit) op tweedehands artikelen is consumentenrecht.
Gaar roepen om de ACM is dus niet nodig. Zakelijk zijn dit soort garantie en/of retourbeperkingen wel toegestaan.

[...]
Maar je mag de klant niet misleiden met zo'n textvak waarin onterecht aangegeven wordt dat je geen garantie hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik vermoed niet dat het mag, net als inderdaad de claim omtrent garantie / conformiteit.

Echter let wel, je koopt een 7.5 jaar oude laptop, met in de beschrijving een flink aantal gebreken. Dus een beroep op non-conformiteit gaat waarschijnlijk sowieso in redelijk wat gevallen al lastig worden.

Maar ze lijken zich zeker niet aan de wettelijke regels te houden. Vraag me eigenlijk wel af wat de prijs was. Zo'n laptop mag toch eigenlijk amper nog wat kosten.

Mits inderdaad op consumenten gericht, zoals @PROnline aangeeft. B2B kunnen dit soort uitsluitingen mogelijk wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 26-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; als het B2B is mag 'alles' zolang de advertentie duidelijk is, als het B2C is dan is eigenlijk de enige uitzondering maatwerk, maar dat is hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
PROnline schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:12:

consumentenrecht.

[...]
Klopt, maar consumentenbescherming geldt altijd als ik als consument iets koop. Of het een zakelijke transactie is of niet, hangt er volgens mij niet vanaf of de webshop zich presenteert als gericht op bedrijven, maar of ik een consument ben. Als ik ZZP'er in de IT zou zijn, is dat discutabel. Maar als ik een laptop aan mijn oma geef zodat ze met de kleinkinderen kan mailen, kan de webshop hoog of laag springen, dan ben ik gewoon consument - toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Dennism schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:18:
Ik vermoed niet dat het mag, net als inderdaad de claim omtrent garantie / conformiteit.

Echter let wel, je koopt een 7.5 jaar oude laptop, met in de beschrijving een flink aantal gebreken. Dus een beroep op non-conformiteit gaat waarschijnlijk sowieso in redelijk wat gevallen al lastig worden.

Maar ze lijken zich zeker niet aan de wettelijke regels te houden. Vraag me eigenlijk wel af wat de prijs was. Zo'n laptop mag toch eigenlijk amper nog wat kosten.

Mits inderdaad op consumenten gericht, zoals @PROnline aangeeft. B2B kunnen dit soort uitsluitingen mogelijk wel.
~€120

Wel veel voor zo'n oude laptop. Verder staat er niets qua specificatie wat voor gebreken er zijn. Puur "B-Grade". Dan kom je niet weg met een weigering op non-conformiteit als verkoper zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Dennism schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:18:
Vraag me eigenlijk wel af wat de prijs was. Zo'n laptop mag toch eigenlijk amper nog wat kosten.
Klopt, de prijs is 99 euro 120 euro inclusief BTW.

edit:
Prijs was ex BTW

[ Voor 11% gewijzigd door Compuchip87 op 26-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Sir_Lion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:23:
[...]

~€120

Wel veel voor zo'n oude laptop. Verder staat er niets qua specificatie wat voor gebreken er zijn. Puur "B-Grade". Dan kom je niet weg met een weigering op non-conformiteit als verkoper zijnde.
Dat hangt vanaf wat je claimt, ze claimen dat het toestel correct werkt, daar kan mijn inziens dus makkelijk op claimen als het toestel niet werkt. Net als het scherm, ze claimen 'dode pixel vrij'.

Echter geven ze wel duidelijk aan dat de batterij matig kan zijn en dat de toestellen cosmetische te tekortkomingen kunnen hebben. Non-conformiteit claimen op basis van een matige batterij duur of omdat er bij levering wat krasjes op zaten lijkt me dan lastig. Of wanneer het toestel wat langzaam blijkt bijvoorbeeld, omdat je dat ook moet verwachten bij een leeftijd van 7.5 jaar met deze specificaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 26-11-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Overigens als je ook een categorie "gaming" hebt op je site vraag ik me af of je je puur B2B bezig bent.

Maar nogmaals, in hun voorwaarden onderkennen ze het consumentenrecht en dat 't consumentenrecht preveleert t.o.v. hun voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:27:
[...]

Dat hangt vanaf wat je claimt, ze claimen dat het toestel correct werkt, daar kan mijn inziens dus makkelijk op claimen als het toestel niet werkt. Net als het scherm, ze claimen 'dode pixel vrij'.
Als de laptop op moment van leveren dood is heb je gelijk, maar bij een jaren oude laptop is het bijvoorbeeld niet gek dat die na een paar maanden overlijdt. Dat zou je dan als conform kunnen zien, omdat zo'n ding nooit het eeuwige leven heeft.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1