XFree doet raar

Pagina: 1
Acties:

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Topicstarter
Ik maak er maar een topic van, want de afgelopen tijd wordt ik er echt gek van! Regelmatig als ik X start/naar X overschakel (zeg eens in de 10 keer ofzo) dan hangt XFree mijn muis en toetsenbord op. Dat is dus heel irritant! Ik kan dan niks meer, als enkel anar mijn server lopen (die 2 verdiepingen lager staat) een SSH/telnet sessie openen en X killen. Dat is dus niet echt ideaal, vandaar dat ik dan vaak maar gewoon de reset knop gebruikt, met alle gevolgen van dien (mijn partitie is zwaar vernaait 2 keer, waardoor ik vanalles kwijt was).

Maar hoe los ik dit in vredesnaam op? Ik heb nu Debian texting/unstable met XFree 4.1, maar ik heb het al met alle XFree 4.x versies gehad. Kernel 2.2.x/2.4.x maakt niks uit en ook niet of ik de NVidia drivers gebruikt of de standaard XFree drivers voor NVidia kaartjes. Dit probleem was precies hetzelfde onder Slackware, dus ik verdenk X van al dit gedoe.

Ik snap er geen bal meer van. Heb hier al heel lang problemen mee en meer mensen hebben dit, ok met andree hardware (iemand met een ATi kaart bijvoorbeeld). Zelfs Patrick J. Volkerding snapte het niet :(

[deze advertentieruimte is te koop]

• odysseus
  • Laatst online: 10:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Valt er iets te zien als je in plaats van gewoon 'XFree86' iets draait als 'strace XFree86' (geeft wel veel uitvoer...) of met gdb aan de slag gaat? Het gebruik van de standaard vga-driver, dus niet die van nVidia? Misschien is het een hardware-probleem, dat weet je nooit zeker, maar als het ook bij ATi speelt lijkt het daar niet op. En het zal wel niet, maar je zou nog de nieuwste drivers van nVidia kunnen proberen (eergisteren gereleased of zo). Ik had zelf last van iets dergelijks (beeld bleef zwart als ik van grafisch naar console ging, maar terug naar grafisch en dan nog eens naar console loste het probleem meestal op), maar dat probleem lijkt met nVidia 1.0-1521 voorbij te zijn. Ik weet niet meer of ik mijn probleem alleen had met de nVidia-drivers of ook met de standaard 'nv'-driver, maar baat het niet dan schaadt het niet...
Laatste vraag: heb je SysRq ingeschakeld? Dan zou je in principe nog kunnen proberen of hij dat pikt of dat het toetsenbord helemaal uitgeschakeld is (waarschijnlijk dat laatste).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

die binary nvidia drivers heb ik ook al zoveel ellende mee gehad, tot groene waas op het scherm (zelfs in console) tot volledige hangs van m'n systeem...ik gebruik nu de standaard xfree drivers en totaal geen problemen meer :)

Verwijderd

ey felix jonge er is nix mis met die NVIDIA drivers (bij mij iig niet)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 september 2001 19:51 schreef odysseus het volgende:
Laatste vraag: heb je SysRq ingeschakeld? Dan zou je in principe nog kunnen proberen of hij dat pikt of dat het toetsenbord helemaal uitgeschakeld is (waarschijnlijk dat laatste).
Alt-SysRq wordt door de kernel afgevangen (afaik mogen userspace apps er gewoon niet aanzitten, punt), dus die werkt *altijd*, behalve als je kernel dood is (of als je een serieus hw-prob met het tobo hebt).

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Topicstarter
Alt SysRQ werkt niet meer, maar staat wel aan. Het probleem is dat de muis en toetsenbord gewoon waordne opgehangen terwijl het systeem lekker doordraait (mp3's spelen lekker verder en de leuke vis plugins voor XMMS draaien verder, ICQ berichten wordne ontvangen, etc...). Maar ik kan niks doen, want het toetsenbord wordt gewoon geblokkeerd door X.
X mag trouwens wel degelijk direct het toetsenbord afhandelen, dus dat verklaard ok waarom Alt SysRq niet werkt. Mij lijkt dit dus duidelijk een bug in XFree of dat ik iets verkeerd heb ingesteld, maar ik heb het met alle drivers en meer mensen hebben er last van, ook met andere hardware. Het heeft geen bal met de videokaart te maken of met de drivers, maar met XFree zelf.

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 september 2001 14:53 schreef Groot-Moefti het volgende:
Alt SysRQ werkt niet meer, maar staat wel aan. Het probleem is dat de muis en toetsenbord gewoon waordne opgehangen terwijl het systeem lekker doordraait (mp3's spelen lekker verder en de leuke vis plugins voor XMMS draaien verder, ICQ berichten wordne ontvangen, etc...). Maar ik kan niks doen, want het toetsenbord wordt gewoon geblokkeerd door X.
X mag trouwens wel degelijk direct het toetsenbord afhandelen, dus dat verklaard ok waarom Alt SysRq niet werkt. Mij lijkt dit dus duidelijk een bug in XFree of dat ik iets verkeerd heb ingesteld, maar ik heb het met alle drivers en meer mensen hebben er last van, ook met andere hardware. Het heeft geen bal met de videokaart te maken of met de drivers, maar met XFree zelf.
Ik dacht dat keyboard scancodes altijd eerst door de kernel gingen, waarna ze pas door een prog afgevangen mochten worden. De kernel is immers in staat alle userspace programma's toegang tot de hardware te ontzeggen...
Pagina: 1