Slimme lichtschakelaars Homekit met/zonder dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar slimme lichtschakelaars die mijn huidige kunnen vervangen en geïntegreerd kunnen worden in Apple Homekit. Daarbij heb ik 3 type schakelaars:
- simpele aan/uit schakelaars
- pulsschakelaars aan/uit
- pulsschakelaars met dimfunctie erachter

Sommige zijn ook nog eens dubbel/drievoudig uitgevoerd zoals de verlichting in de hal die je boven en beneden (2x) kan in-/uitschakelen én kan dimmen.

Nu is het hele huis voorzien van Gira schakelmateriaal en dat houd ik het liefst erin. Ook is het zo dat in sommige inbouwdozen veel kabels zitten en/of niet erg diep zijn, dus het is niet altijd mogelijk om een extra schakeling erachter te krijgen. Mede daarom zoek ik dus eigenlijk een vervanging van de schakelaars zelf die dus compatibel zijn met de knoppen en frames van Gira.

Mocht Apple Homekit niet in de directe zin ondersteund worden, dan vind het het overwegen waard om zoiets als Home Assistant, Homey of Homebridge in te gaan zetten hiervoor.

Mijn uiteindelijke doel is namelijk tweeledig:
1. Via de telefoon/stemcommando's lichten te kunnen bedienen
2. Automations maken i.c.m. diverse sensoren en/of tijd/geolocatie gebaseerd (bijv: alle lichten uit als de laatste persoon uit huis is)

Ter info: ik had een Aqara Smart Wall Switch H1 EU gekocht en hoewel dat werkt, is deze erg fors. Het montageplaatje valt al over de standaard inbouwplaten die we normaal in NL gebruiken en dat is op zich nog geen ramp als je een enkele schakelaar hebt met niks ernaast, maar gaat dus niet werken met 2/3/4 naast elkaar wat wij bijna overal hebben. En hiervoor zitten onze Nederlandse inbouwgaten ook te dicht op elkaar, dus deze gaat retour.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bedoel je echt tuimelschakelaars of bedoel je pulsdrukker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Septillion Oeps, ik bedoel pulsdrukker ja. Ik zal mijn post ook even aanpassen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:25
@MooDyBLueS, ik kom jou ook overal tegen.

Ik heb nu in hetzelfde schuitje. Home Automation en GIRA schakelmateriaal.
Zojuist een hele bumps slimme lampen gekocht (E27 en GU10) maar lees nu ik me er meer in verdiep dat dit niet de slimste oplossing is vanwege de handmatige bediening.

Heb je dit inmiddels opgelost en zo ja hoe? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Card Nox Haha ja he? Jij bent voor mij inmiddels ook een soort bekende naam geworden. :P

Ik heb nu op een tweetal plekken (als uitprobeersel) Aqara T2 Single Switch module. In mijn geval de versie zonder neutral/nuldraad. Die zijn geschikt om domme aan/uit schakelaars te vervangen en gebruik ik nu oa voor de verlichting bij mijn oprit en het zijpad naar de achtertuin, beide zitten op 1 schakelaar die ik nu tijdgestuurd regel middels zonsopkomst/-ondergang.

Daarnaast heb ik inmiddels deze EcoDim dimmodule besteld, ook in tweevoud om daarmee onze lading spotjes in woonkamer/eetkamer-keuken te kunnen bedienen. Deze vervangen deze Shuttle 125/250W LED dimmodules die erin zitten.
Dit moet ik nog wel binnenkrijgen en ook installeren dus, het wordt even kijken of ze in de inbouwdoos passen. Qua afmeting moet het lukken, maar je weet nooit incl. de bedrading of dat in de praktijk ook nog gaat lukken. Ze zijn namelijk wel wat groter dan wat er nu in zit.
Ze zijn overigens Zigbee en daarmee ook te koppelen aan bijv. een Hue of Aqara hub die weer met HA/Homekit praat. Of direct als je daar een geschikte hub voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:25
@MooDyBLueS, thanks voor je reactie. Ik moet nog even goed nadenken over wat ik precies wil automatiseren en hoe ik het eventueel manuaal wil gaan aansturen. Ik heb de hardware die jij noemt ook op mijn lijstje staan.

Wel leuk wat prielen in HA :)
Pagina: 1