Mijn vraag
Met de komst van Windows 11 24H2 geen dual-boot meer en raken MBR/FAT32 partities corrupt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Rufus 4.6 met officiële Windows 11 iso.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Booten Dos vanaf usb-stick werkt (ter vervanging dual-boot), maar bestanden raken corrupt.
Mijn werkwijze is al jaren als volgt (bij oude computers).
Ik maak in dos 3 partities:
1: FAT32 voor recovery (Dos Bootable).
Ik gebruik de Dos versie van Symantec Ghost om de Windows partitie op te slaan (of terug te zetten).
Tevens bewaar ik de stuurprogramma's (Computer en printer) op de FAT32 partitie.
2: NTFS voor Windows en software (o.a. Office).
3: NTFS voor Data (o.a. Documenten, Afbeeldingen, Downloads, Bureaublad).
Daarna start ik op vanaf usb-stick (of dvd) om Windows 11 te installeren op de 2e partitie.
Windows maakte dan automatisch een dual-boot "Windows 11" en "Oude versie van Windows".
De weergegeven tekst kon ik dan aanpassen met de volgende commando's.
BCDEDIT /set {current} description "Starten Windows 11"
BCDEDIT /set {ntldr} description "Herstellen Windows 11"
Maar met de komst van Windows 11 24H2 is het anders geworden.
1. Er wordt geen dual-boot gemaakt. Ik kan alleen vanaf stick of dvd dos starten, niet meer vanaf SSD.
2. Als ik in Windows 11 iets verander op de FAT32 partitie, zie ik dat niet in Dos en andersom.
Het veroorzaakt een corruptie van de dingen die ik verander, er lijken 2 afzonderlijke fat tables?
Met de komst van Windows 11 24H2 geen dual-boot meer en raken MBR/FAT32 partities corrupt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Rufus 4.6 met officiële Windows 11 iso.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Booten Dos vanaf usb-stick werkt (ter vervanging dual-boot), maar bestanden raken corrupt.
Mijn werkwijze is al jaren als volgt (bij oude computers).
Ik maak in dos 3 partities:
1: FAT32 voor recovery (Dos Bootable).
Ik gebruik de Dos versie van Symantec Ghost om de Windows partitie op te slaan (of terug te zetten).
Tevens bewaar ik de stuurprogramma's (Computer en printer) op de FAT32 partitie.
2: NTFS voor Windows en software (o.a. Office).
3: NTFS voor Data (o.a. Documenten, Afbeeldingen, Downloads, Bureaublad).
Daarna start ik op vanaf usb-stick (of dvd) om Windows 11 te installeren op de 2e partitie.
Windows maakte dan automatisch een dual-boot "Windows 11" en "Oude versie van Windows".
De weergegeven tekst kon ik dan aanpassen met de volgende commando's.
BCDEDIT /set {current} description "Starten Windows 11"
BCDEDIT /set {ntldr} description "Herstellen Windows 11"
Maar met de komst van Windows 11 24H2 is het anders geworden.
1. Er wordt geen dual-boot gemaakt. Ik kan alleen vanaf stick of dvd dos starten, niet meer vanaf SSD.
2. Als ik in Windows 11 iets verander op de FAT32 partitie, zie ik dat niet in Dos en andersom.
Het veroorzaakt een corruptie van de dingen die ik verander, er lijken 2 afzonderlijke fat tables?
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB