Windows 11 24H2 MBR/FAT32

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:36

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter
Mijn vraag
Met de komst van Windows 11 24H2 geen dual-boot meer en raken MBR/FAT32 partities corrupt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Rufus 4.6 met officiële Windows 11 iso.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Booten Dos vanaf usb-stick werkt (ter vervanging dual-boot), maar bestanden raken corrupt.

Mijn werkwijze is al jaren als volgt (bij oude computers).
Ik maak in dos 3 partities:
1: FAT32 voor recovery (Dos Bootable).
Ik gebruik de Dos versie van Symantec Ghost om de Windows partitie op te slaan (of terug te zetten).
Tevens bewaar ik de stuurprogramma's (Computer en printer) op de FAT32 partitie.
2: NTFS voor Windows en software (o.a. Office).
3: NTFS voor Data (o.a. Documenten, Afbeeldingen, Downloads, Bureaublad).

Daarna start ik op vanaf usb-stick (of dvd) om Windows 11 te installeren op de 2e partitie.
Windows maakte dan automatisch een dual-boot "Windows 11" en "Oude versie van Windows".
De weergegeven tekst kon ik dan aanpassen met de volgende commando's.
BCDEDIT /set {current} description "Starten Windows 11"
BCDEDIT /set {ntldr} description "Herstellen Windows 11"

Maar met de komst van Windows 11 24H2 is het anders geworden.
1. Er wordt geen dual-boot gemaakt. Ik kan alleen vanaf stick of dvd dos starten, niet meer vanaf SSD.
2. Als ik in Windows 11 iets verander op de FAT32 partitie, zie ik dat niet in Dos en andersom.
Het veroorzaakt een corruptie van de dingen die ik verander, er lijken 2 afzonderlijke fat tables?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik neem aan dat dit een cleane install is, maak je hierbij gebruik van de nieuwe installer van Windows, of gebruik je tijdens de installatie het linkje om terug te keren naar de oude installer van Windows?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29
Waarom gebruik je MBR en geen GPT?
Waarom gebruik je deze ingewikkeld constructie met partities?
Tegenwoordig maakt WIndows uit zichzelf diverse partities aan binnen eeb GPT om hiermee o.a. encryptie te kunnen doen en het bootgedeelte apart.
Je forceert nu Windows in een constructie die mogelijk langzaam aan niet meer ondersteunt wordt door Windows.

Een standaard installatie van WIndows 11 levert de volgende partities op:

1. een EFI partitie
2. een Windows reserved partitie
3. een Basic data partitie
4. een Windows recovery environment.

[ Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 26-11-2024 13:28 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:46:
Ik neem aan dat dit een cleane install is, maak je hierbij gebruik van de nieuwe installer van Windows, of gebruik je tijdens de installatie het linkje om terug te keren naar de oude installer van Windows?
Ja het betreft een clean install van Windows 11 24H2. De eerste partitie is dos bootable. De 2e en 3e zijn leeg. Ik start op vanaf een Windows 11 installatie usb-stick (aangemaakt met Rufus 4.6 vanuit een officiele Windows 11 24H2 iso, hardware eisen omlaag bijgesteld). Formatteer dan de 2e partitie en installeer daar Windows 11 op. Geen idee wat je bedoelt met terugkeren naar oude installer.
GarBaGe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:25:
Waarom gebruik je MBR en geen GPT?
Waarom gebruik je deze ingewikkeld constructie met partities?
Tegenwoordig maakt WIndows uit zichzelf diverse partities aan binnen eeb GPT om hiermee o.a. encryptie te kunnen doen en het bootgedeelte apart.
Je forceert nu Windows in een constructie die mogelijk langzaam aan niet meer ondersteunt wordt door Windows.

Een standaard installatie van WIndows 11 levert de volgende partities op:

1. een EFI partitie
2. een Windows reserved partitie
3. een Basic data partitie
4. een Windows recovery environment.
Veel (Windows 7 of Vista) computers hebben alleen MBR, geen UEFI ondersteuning.
Zelfs ook een paar Windows XP computers (die al eens Windows 7 hebben gedraaid,
en ooit geupgraded naar Windows 10, inmiddels voorzien van Windows 11.
Bij computers die vanaf de fabriek Windows 8, 10 en 11 hebben zou het wel kunnen.
Overigens vind ik die standaard Windows recovery onvoldoende.
Het lukt lang niet altijd daarmee Windows weer werkend te krijgen.
Gewoonweg de Windows partitie terugzetten vanaf een (Ghost) image werkt wel altijd.
Al is het soms ook nodig eerst de opstart partitie te repareren.

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Inmiddels heb ik het zelf min of meer opgelost. Het bootmenu zoals ik bij 23H2 en ouder kreeg is helaas definitief verdwenen. Ik kan wel dos starten vanaf DVD of Stick. Maar om datacorruptie te voorkomen, moet ik eerst vanuit Windows zelf, schijfcontrole uitvoeren op de Windows en op de FAT32 partitie. Als dat niet (afdoende) is gebeurd, zie ik dat in dos, als ik dan Ghost start, en de Windows partitie probeer op te slaan in een GHO bestand op de FAT32 partitie, dan geeft hij een melding dat de Windows partitie niet "geflushed" is. Dan moet ik opnieuw Windows opstarten en schijfcontrole uitvoeren, en daarna opnieuw in dos starten, en pas de ghost image maken als ik geen foutmelding krijg, want dan ontstaat er geen datacorruptie. Wel jammer dat nu mijn klanten niet zelf een recovery kunnen uitvoeren (via het bootmenu) zoals bij 23H2 en ouder. Overigens heb ik ook gemerkt dat echt oude computers sowieso prima met 23H2 werken, maar niet met 24H2. Bij het opstarten van de installatie dvd of stick, herstart hij spontaan, voordat het installatie schermpje verschijnt om de gewenste partitie te selecteren om Windows op te installeren. Ik blijf het jammer vinden dat Microsoft de planeet om zeep wil helpen, door nog prima werkende computers ineens niet meer te ondersteunen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
cjdijk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:42:
Maar om datacorruptie te voorkomen, moet ik eerst vanuit Windows zelf, schijfcontrole uitvoeren op de Windows en op de FAT32 partitie. Als dat niet (afdoende) is gebeurd, zie ik dat in dos, als ik dan Ghost start, en de Windows partitie probeer op te slaan in een GHO bestand op de FAT32 partitie, dan geeft hij een melding dat de Windows partitie niet "geflushed" is. Dan moet ik opnieuw Windows opstarten en schijfcontrole uitvoeren, en daarna opnieuw in dos starten, en pas de ghost image maken als ik geen foutmelding krijg, want dan ontstaat er geen datacorruptie.
Ah, ghost gebruik ik hier toch ook nog wel eens (DOS/Windows veries).
Maar als je een multiboot omgeving gebruikt en/of gaat imagen, ook met andere image tools, is het altijd wel aan te raden om dan de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten of in ieder geval het systeem volledig af te sluiten/rebooten.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
cjdijk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:42:
Overigens heb ik ook gemerkt dat echt oude computers sowieso prima met 23H2 werken, maar niet met 24H2. Bij het opstarten van de installatie dvd of stick, herstart hij spontaan, voordat het installatie schermpje verschijnt om de gewenste partitie te selecteren om Windows op te installeren. Ik blijf het jammer vinden dat Microsoft de planeet om zeep wil helpen, door nog prima werkende computers ineens niet meer te ondersteunen.
Echt oud, dan heb je het over core2 en ouder neem ik aan?
Ja dat werkt niet meer, 24H2 gebruikt extra CPU instructies, dan houd het wel een keertje op natuurlijk voor de (heel) oude processors.
Google: 24H2 SSE4.2 popcnt CPU
24H2 draait hier verder nog prima op de eerste gen I3/I5's. :)
Pagina: 1