garage: tot leefruimte rekenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Na een verbouwing is mijn garage inpandig geworden.

Aan de achterkant van de garage zit een normale loopdeur met glas van 1,52 bij 0,67 meter. Precies een vierkante meter dus.

Die deur komt uit in de nieuwe bijkeuken. Die is 1,35 meter breed. In de bijkeuken zit precies tegenover de garagedeur een buitendeur met glas van 1,65 bij 0,67 meter.

Als ik de garage waar gezellig inricht, mag ik die dan tekenen tot de woonruimte? Of moet daarvoor het buitenlicht direct intreden zonder tussenkomst van de bijkeuken?

Extra info: de garage is 2,85 bij 7,50 meter, standaard stalen kanteldeur met loopdeur. Er is nu geen andere licht intreding.
De bijkeuken is over de volle breedte van de garage aangebouwd: 1,35 bij 2,85 meter dus.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:09
Er zijn meerdere eisen om de garage tot leefruimte te mogen rekenen. Een daarvan is het intreden van buitenlicht.
Maar dat had je zelf ook kunnen opzoeken. Als je je huis wilt verkopen zal je dus je garage moeten isoleren (of je energielabel opnieuw aanvragen, die zakt drastisch), een raam erin plaatsen en temperatuurregeling erin plaatsen.

Waarom wil je het meerekenen? voor de verkoop? waarschijnlijk is het ombouwen duurder dan de extra winst, of zit je middenin amsterdam en wil je de garage als luxe loft verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door coazter op 26-11-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Nee, geen verkoop gepland ;) ik ken de regels hiervan totaal niet en was gewoon benieuwd of dit zou volstaan. Gewoon voor mijn eigen gebruik :)
Maar daar zitten dus wat meer halen en ogen aan. Helder, Bedankt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:52
Waterbeesje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:46:
Nee, geen verkoop gepland ;) ik ken de regels hiervan totaal niet en was gewoon benieuwd of dit zou volstaan. Gewoon voor mijn eigen gebruik :)
Als jij in een garage wil zitten met indirect licht moet je dat helemaal zelf weten, er is echt niemand die je gaat tegenouden.
Als jij je huis gaat verkopen en het op die manier tot leefruimte wil bombarderen zijn er regels die dat tegenhouden. Anders is straks elke gribuskelder en stofzolder ineens 'leefruimte'.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31

sapphire

Die-hard pruts0r

No Hands schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:53:
[...]

Als jij in een garage wil zitten met indirect licht moet je dat helemaal zelf weten, er is echt niemand die je gaat tegenouden.
Als jij je huis gaat verkopen en het op die manier tot leefruimte wil bombarderen zijn er regels die dat tegenhouden. Anders is straks elke gribuskelder en stofzolder ineens 'leefruimte'.
Maar dat gebeurd wel gewoon want controle is er amper.

En dan heb ik het niet over louche verkopers maar over gerenomeerde NVM makelaars die een ruimte van 185cm hoog gewoon meereken tot leefruimte.

@TS je kan een lichtkoepel op het dak zetten, dan heb je mooi binnenvallend licht :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04
Waterbeesje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:46:
Aan eigen gebruik zitten helemaal geen haken en ogen. Zelfs als jij een golfplaten dakje boven je tuin maakt en dat 'leefruimte' noemt mag je iedereen in de kroeg vertellen dat je een uitbouw van 20m2 hebt. Daar mag je dan ook 'leven' zoals je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49
sapphire schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:18:
[...]

Maar dat gebeurd wel gewoon want controle is er amper.

En dan heb ik het niet over louche verkopers maar over gerenomeerde NVM makelaars die een ruimte van 185cm hoog gewoon meereken tot leefruimte.

@TS je kan een lichtkoepel op het dak zetten, dan heb je mooi binnenvallend licht :)
Alleen heeft dat bij verkoop wel invloed.
Je kan prima op Funda je garage als (slaap)kamer meerekenen.
Maar tijdens bezichtigen zal het wel opvallen bij mensen dat er geen direct zonlicht is. Verder zal een taxateur de garage niet als slaapkamer rekenen (als t goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je een werkruimte aanbouwt aan de garage, toegang via de garage, en de garage is verwarmd en kan voor bewoning worden gebruikt, dan kan het tot woonoppervlak worden gerekend door inmeetbedrijven. Sommige eigenaren rekenen zich daarmee rijk, en dat is waar het soms misgaat: het heeft niet zoveel invloed op de waarde. Iedereen ziet toch wel dat het een garage is (geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 22:18
Ik ken genoeg huizen waar de garage bij de woning is getrokken. Het is verstandig om de ruimte van binnenuit te isoleren en verwarming te plaatsen. Als je dit zelf kunt doen dan hoeft het niet de hoofdprijs te kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-04 21:27
Het antwoord op de titel "garage: tot leefruimte rekenen?" = JA. Om de doodsimpele reden dat "leefruimte" een begrip is dat iedereen naar believen kan invullen. De leefruimte van een varken ziet er waarschijnlijk anders uit dan de leefruimte van een mens. Hoewel... sommige mensen...

Zodra je wat serieuzere begrippen zoals "gebruiksruimte" en "woonoppervlakte" gaat hanteren, dan wordt het een beetje anders. In NEN 2580 wordt namelijk redelijk exact aangegeven hoe je dat bepaalt en wat je mee mag rekenen.
Hou er wel rekening mee dat gebruiksruimte (van woningen) dient te voldoen aan bepaalde eisen. Niet alleen v.w.b. thermische isolatie, maar ook op het vlak van brandwerendheid, brandoverslag en vluchtwegen (om er maar een paar te noemen).

Ben je niet gehouden aan NEN 2580, dan kan je natuurlijk aanrommelen wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 22:18
BBBvB schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:09:
Het antwoord op de titel "garage: tot leefruimte rekenen?" = JA. Om de doodsimpele reden dat "leefruimte" een begrip is dat iedereen naar believen kan invullen. De leefruimte van een varken ziet er waarschijnlijk anders uit dan de leefruimte van een mens. Hoewel... sommige mensen...

Zodra je wat serieuzere begrippen zoals "gebruiksruimte" en "woonoppervlakte" gaat hanteren, dan wordt het een beetje anders. In NEN 2580 wordt namelijk redelijk exact aangegeven hoe je dat bepaalt en wat je mee mag rekenen.
Hou er wel rekening mee dat gebruiksruimte (van woningen) dient te voldoen aan bepaalde eisen. Niet alleen v.w.b. thermische isolatie, maar ook op het vlak van brandwerendheid, brandoverslag en vluchtwegen (om er maar een paar te noemen).

Ben je niet gehouden aan NEN 2580, dan kan je natuurlijk aanrommelen wat je wilt. :)
Een garage die tegen het huis staat moet ook al aan brandwerende voorschriften voldoen want soms fikken auto's gewoon uit ook als ze binnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 22:29

mjl

Ugh

Hou er rekening mee als je het een leefruimte noemt een opstalverzekering ook duurder kan worden. Ik had 2 slaapkamers samengevoegd bij de verbouwing direct na aankoop, bij navraag over een schade werd nagevraagd hoeveel kamers het huis heeft, ik kreeg over 4 jaar premie korting retour omdat het er 1 minder was.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Zoals ik al aangaf, er komt geen verkoop maar ik raad gewoon benieuwd of dit een sleutel ding was om iets tot de woonruimte te kunnen rekenen ipv inpandige berging. Ik heb een aantal mooie interessante posts voorbij zien komen, dank daarvoor!
Ik zie daarmee dat er best wat meer bijkomstigheden zijn dus gaat het niet als zodanig worden benoemd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mjl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:38:
Hou er rekening mee als je het een leefruimte noemt een opstalverzekering ook duurder kan worden. Ik had 2 slaapkamers samengevoegd bij de verbouwing direct na aankoop, bij navraag over een schade werd nagevraagd hoeveel kamers het huis heeft, ik kreeg over 4 jaar premie korting retour omdat het er 1 minder was.
Bijzonder, het aantal m2 wordt toch niet minder door 2 kamers samen te voegen tot 1?
Pagina: 1