Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 21:05
Mijn vraag:

Ik heb een 4 jaar oude Samsung UE50TU7100 lcd televisie. Sinds een aantal maanden wordt het beeld af en toe ineens heel donker. Alsof de brightness helemaal naar 0 is gezet. Het beeld is er wel, maar het is alleen van heel dichtbij een beetje ok te zien. Bijgevoegde foto geeft een indruk hoe het eruitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxHoVMG8Q3_5hEjjs-0xoLiLKhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aveMoqOphAcgBVBG0UdXVi5E.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde is: na verloop van tijd kan het ineens weer helemaal goed zijn (en dan is het ook instant goed).

De frequentie dat de brightness helemaal wegvalt wordt helaas steeds vaker en het lost zichzelf ook steeds minder vaak vanzelf op. Kortom: niet meer bruikbaar op deze manier.

Hebben jullie een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Ik heb al verschillende (factory)reset opties geprobeerd die ik op internet tegenkwam. Alles zonder resultaat helaas.
Een zoektocht op dit probleem heeft me ook geen specifieke andere gevallen opgeleverd.

Beste antwoord (via dizzie110 op 25-11-2024 22:33)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 20:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, dit is een hardwaredefect. Defecten aan de verlichting zijn vaak wel repareerbaar, maar kostentechnisch alleen haalbare kaart als je zelf gaat sleutelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Het lijkt me door de warmte dat er een kabelbreuk ontstaat naar de verlichting. Dan zet het uit en krijg je de breuk. Koelt het weer af, dan wordt de breuk minder totdat je weer een verbinding hebt en gaat de verlichting weer aan.
Dat zou mijn simpele, maar vervelende uitspraak zijn. Die verbinding vinden en repareren zou het op moeten lossen.

Wat je kan proberen om te testen is je verlichting in het menu zo laag mogelijk zetten en kijken of het probleem langer duurt of weg blijft, dan moet het haast dat wel zijn.
4 jaar oud als het geen budget model is, zou je nog gedeeltelijk garantie kunnen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 25-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Dank voor je reactie. Het is echter (op willekeurige/wisselende momenten) direct bij het aanzetten, ook als het de eerste keer op een dag is. Warmte productie lijkt dus niet een rol te spelen in of het wel/niet goed is.

Ik acht de kans groot dat de televisie economisch ‘total loss’ is; het was bij aanschaf al de budget range van Samsung.

Enige hoop die ik zou hebben is dat het een softwarematig probleem zou zijn dat op een of andere manier op te lossen is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 20:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, dit is een hardwaredefect. Defecten aan de verlichting zijn vaak wel repareerbaar, maar kostentechnisch alleen haalbare kaart als je zelf gaat sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzie110
@dmantione en @Arunia : dank voor het meedenken. Ik denk dat ik maar eens een snelle analyse moet doen welke nieuwe televisie er moet komen en met Black Friday eentje op de kop tikken...

En wellicht dat ik op een rustig moment in de kerstvakantie nog een poging doe om ter lering en vermaak de televisie nog zelf probeer te repareren.