5.1 Home Cinema set met wireless back speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:10
Hi all,
Ik heb een setup met een 4K TV uit 2012 of ergens rond dat jaartal. Daarbij twee Denon speakertjes voor een beetje beter geluid dan wat er uit de TV komt.
De ruimte is 5,5 meter bij 6 meter. De bank staat eigenlijk in het midden van de kamer en onze ogen staan ongeveer 3,2 meter van de TV af.
Met de black friday deals in aantocht ben ik op zoek naar een upgrade. Ik heb wat zitten lezen her en der maar ik vind het lastig om te bepalen wat er mogelijk is. En wat de voor en nadelen zijn van een setup die ik in gedachten heb.

Ik zoek een?
Ik zoek een 5.1 sound system met liefst wireless backspeakers. Kabels wil ik liever niet naar achter leggen.
De front speakers mogen zuilen zijn. Ik ben niet persé op zoek naar een soundbar.
Ik weet niet zeker of mijn TV belangrijk is in de keus voor een bepaald systeem. Als ik kijk naar de audio uitgang van de TV zelf dan zie ik wel Dolby Digital Plus staan, maar als ik lees wat de verschillen zijn tussen dat een bijvoorbeeld Dolby Atmos dan is Dolby Atmos toch meer voor het 3D geluidseffect. Maar goed, misschien doet de TV er niet toe omdat het signaal door de receiver wordt ontvangen.

Wat is je budget?
Maximaal 2500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bij films en series (bijvoorbeeld met Netflix) een beter geluid te hebben dan wat de 2 bookshelf boxen nu produceren. En als dat kan met back speakers is dat zeker mooi meegenomen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom dus regelmatig uit bij de Teufel Ultima 40 Wireless surround set.
Ik las hier ergens dat iemand never nooit meer terug ging naar wireless speakers. Nu snap ik dat er delay kan optreden, maar zolang die je back speakers gebruikt met bijvoorbeeld films ga je dat niet merken toch? Dat is voor bepaalde geluidseffecten die op zich enkele milliseconden vertraging mogen hebben.
Als alles stereo over alle speakers zou gaan dan kan ik me voorstellen dat je je ga storen aan delay. Ik zou dan wel weer met Spotify muziek willen streamen, maar dan over de front speakers.

Welke vragen heb je hier nog over?
Tja, zijn er mogelijkheden? Ik denk dat ik hierboven wel alles heb geschreven wat er nu in me op komt.
Dank iig.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-05 09:39
Je zou eens een blik kunnen werpen op een Sony TA-AN1000 receiver.
hier kun je Sony's eigen draadloze subwoofer (SA-Sw5) of draadloze surround speakers op aansluiten (Sa-Rs5). Indien de Tv een HDMI-ARC (audio return channel) uitgang heeft, weet niet of een TV uit 2012 dat heeft? Kun je een HDMI kabel rechtstreeks van de TV op de reciever aansluiten en genieten van dolby digital+/dolby Atmos van streaming diensten.
Met Yamaha receivers is het ook mogelijk om Yamaha's eigen draadloze surroundspeakers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Thanks! Ik zal eens wat reviews lezen en kijken van dat Sony spul. Ben zeker niet gebonden aan een merk.
Van die hdmi arc aansluiting moet ik controleren. Helaas vandaag geen mogelijkheid toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Duster_42 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:19:
Indien de Tv een HDMI-ARC (audio return channel) uitgang heeft, weet niet of een TV uit 2012 dat heeft? Kun je een HDMI kabel rechtstreeks van de TV op de reciever aansluiten en genieten van dolby digital+/dolby Atmos van streaming diensten.
Met een tv uit 2012 denk ik niet dat @technoaddict streamingapps, of andere media, rechtstreeks vanaf de tv afspeelt. ARC is dan niet nodig, verwacht ik dat een tv uit 2012 dat al wel ondersteunt.

Met of zonder ARC, als je een receiver gebruikt gaat er in de meeste situaties* altijd maar 1 HDMI kabel rechtstreeks naar de tv. Met het gebruik van een receiver sluit je idealiter alle apparatuur aan op de receiver. Die apparaten sturen het geluid naar de receiver. Vanuit de receiver gaat er dan 1 kabel vanuit de HDMI out naar een HDMI in van de tv. Die HDMI in van de TV kan (e)ARC ondersteunen.

* ik heb alle apparatuur rechtstreeks op de tv aangesloten en via een HDMI audio extractor gaat er een HDMI kabel naar mijn receiver. Dit komt omdat mijn receiver geen HDMI 2.1 ondersteunt en mijn tv en consoles wel. Dat is dus een niet zo gebruikelijke work around

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:21
natuurlijk zijn draadloze speakers niet helemaal draadloos, want je hebt natuurlijk stroom nodig. daarnaast is het echt niet zo dat de surround speakers alleen maar een effect pingeltje weergeven, maar ook voor sfeermuziek en effecten over alle speakers. Ik zou geen delay willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
107mb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:38:
natuurlijk zijn draadloze speakers niet helemaal draadloos, want je hebt natuurlijk stroom nodig. daarnaast is het echt niet zo dat de surround speakers alleen maar een effect pingeltje weergeven, maar ook voor sfeermuziek en effecten over alle speakers. Ik zou geen delay willen.
Als iets over alle speakers heen gaat is vertraging inderdaad niet wenselijk. Maar is vertraging iets waar je sowieso tegenaan gaat lopen?
Is het niet tegenwoordig zo te finetunen dat eventuele vertraging bijna niet hoorbaar is? Of dat de firmware zo "slim" is (na finetuning) dat vertraging niet hoorbaar is?

Mijn TV heeft trouwens een ARC HDMI aansluiting. Dus dat is mooi.
Pagina: 1