Port forwarding bij Delta niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Mijn vraag
Ik heb recent een PS5 aangeschaft. Ik kan niet alle services (goed) gebruiken, omdat port forwarding bij Delta niet schijnt te werken. Is dat aannemelijk? En zo ja, zijn er dan andere opties om zonder port forwarding wél gebruik te kunnen maken van alle Playstation services? Of moet ik dan kijken naar een andere ISP?

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie. Nieuwe game in de store aangeschaft. Bij de eerste start van de game dien ik een EULA te accepteren. Die kan niet geladen worden en ik kan vervolgens de game niet starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezelinternet via Delta
Een dynamisch IP-adres
Nokia XS-2426G-B modem/router (bedraad verbonden met TP-link unmanaged switch 1)
deco-X20-DFN Wi-Fi-punten in Access Point modus (ingaand bedraad verbonden met de router via TP-link unmanaged switch 1 en uitgaand met een TP-link unmanaged switch 2)
PS5 bedraad aangesloten op TP-Link unmanaged switch 2 (statisch IP-adres)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kreeg een IP adres toegewezen via CGNAT. Dat heb ik om laten zetten naar een dynamisch IP. Daarmee werden de port forwarding opties in de router ook beschikbaar. Echter, na het instellen van de port forwarding regels, zijn de betreffende poorten nog niet open.

Telefonisch contract gehad met Delta, waarbij werd aangegeven dat port forwarding in principe niet wordt ondersteund. Maar, dat dit in sommige gevallen wel schijnt te werken. Kern van de boodschap: als het niet werkt, kunnen we je daar niet verder mee helpen.

Ingelezen in VPN-achtige opties. Echter vraag ik me af of die voor dit doel geschikt zijn. Ik probeer namelijk niet zelf met een extern apparaat een apparaat in mijn thuisnetwerk te benaderen. Het gaat om de PS5 die niet volledig met de Playstation services kan communiceren (of vice versa).

Ik durf te zeggen dat ik enige ervaring met het instellen van routers heb. In een grijs verleden (lees ruim 20 jaar terug) dd-wrt op een Linksys WRT54G gezet omwille van de configuratiemogelijkheden. Port forwarding is me dan ook niet vreemd. Maar wellicht zie ik wat over het hoofd. Anyway hulp is welkom ;) .

Beste antwoord (via WeekendWarrior op 25-11-2024 21:59)

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12
Dat ging ik ook nog vragen, heb je iets speciaal draaien qua DNS. Zie je niets op het Pi-hole dashboard qua blocks? Want volgens mij zal dat het wel geweest zijn.

Volvo XC40 MY24 Twin Ultimate - Vapour Gray - 20 inch - Pixel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom zou poorten forwarden een (web)pagina, een uitgaande verbinding, wel of niet laten werken?
Een port forward is enkel en alleen om inkomend verkeer te regelen richting een apparaat dat een specifieke (set) functie(s) aanbiedt. Dat doet een PS5 in principe niet.

Je gaat dan ook mijns inziens niet echt baat hebben hierbij, zeker omdat het hele internet dan bij jouw PS5 kan via die opengezette poorten.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 25-11-2024 21:23 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDot
Maak eens een (3G/4G/5G) wifi hotspot met je smartphone, verbind je PS5 ermee en start de game. Kan je nu wel de EULA accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Dank voor jullie reacties @nelizmastr @DoubleDot. Zojuist de PS5 aangeslingerd en het werkt naar behoren (doh!).

De optie van de Wi-Fi hotspot heb ik nog niet geprobeerd.

Wat ik wel heb gedaan in de tussentijd, is een factory reset van de router en het toevoegen van de poorten die Sony zelf noemt voor een juiste werking van het Playstation Network.

De poortscanner geeft overigens aan dat de poorten nog steeds dicht staan.

Kan dit een DNS ding zijn? Mijn DNS server was voorheen mijn Pi (Pi-hole) en na de factory reset de default van Delta.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
Dat ging ik ook nog vragen, heb je iets speciaal draaien qua DNS. Zie je niets op het Pi-hole dashboard qua blocks? Want volgens mij zal dat het wel geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeekendWarrior
DoubleDot schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:38:
Dat moet het dan bijna wel geweest zijn. Ik had overigens op de PS5 zelf de DNS servers van OpenDNS ingevuld. Had verwacht dat die Pi-hole wel zouden omzeilen. Maar blijkbaar niet.

Anyway, probleem opgelost zo lijkt het. Dank voor het meedenken!
Pagina: 1