Verbinden meerdere usb stations met meerdere apparaten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 19:23
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een oplossing om minimaal 2 of meer USB opslag media te verbinden met 3 apparaten.

Situatie:
Een TV, Media speler en laptop naast elkaar en ik ben op zoek naar een manier om foto, video en audio files van USB media schijven af te kunnen spelen op de verschillende apparaten.
Dit hoeft uiteraard niet tegelijkertijd 1 drive werkend op 1 apparaat tegelijkertijd is prima.

Nu moet ik dus steeds de stekkers ompluggen van Media speler > laptop > TV of een andere drive aansluiten wat erg onhandig is.

Ik heb ondertussen al een hub besteld waar ik Alle USB stations in kan pluggen en kan activeren met een knop op de hub. Echter heeft de hub natuurlijk maar 1 uitgang en heb dus het liefst 3 uitgangen.

Ik heb dus eigenlijk nog een keer het tegenovergestelde nodig.

Kan ik in theorie een 2de hub aanschaffen icm met een female-female usb connector aan elkaar koppelen. En vervolgens met male-male USB kabels naar de apparaten toe om zo te selecteren op welke apparaat ik verbinding wil en welk station ik verbonden wil hebben?
Niet de meest elegante oplossing door de kabels maar in theorie is zijn zo alle USB signalen doorgestuurd.

Is dit veilig aangezien je 5v op 5v zet ?

Als iemand een betere of meer elegante betaalbare oplossing heeft is dat ook zeer welkom. Een nas is gewoon geen optie omdat ik alle drives los van elkaar moet houden een het betreft ook sticks met cardreader voor preview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:29

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Kan je die externe drives niet koppelen aan de laptop en daarop delen met de andere apparaten op je LAN? Lijkt me de meest simpele oplossing wanneer je niet aan een NAS wil (die eigenlijk doet wat je wil)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

@computerjunky je zou eens naar een USB KVM switch kunnen kijken - eigenlijk zijn die ontworpen om toetsenborden en muizen op meerdere computers te gebruiken, maar zou mij niets verbazen als dat met USB sticks ook werkt. Als dan niet met een hub ervoor om meer dan twee USB poorten te kunnen schakelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
FooLsKi schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:57:
Kan je die externe drives niet koppelen aan de laptop en daarop delen met de andere apparaten op je LAN? Lijkt me de meest simpele oplossing wanneer je niet aan een NAS wil (die eigenlijk doet wat je wil)
Nee Lan input is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
franssie schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:04:
@computerjunky je zou eens naar een USB KVM switch kunnen kijken - eigenlijk zijn die ontworpen om toetsenborden en muizen op meerdere computers te gebruiken, maar zou mij niets verbazen als dat met USB sticks ook werkt. Als dan niet met een hub ervoor om meer dan twee USB poorten te kunnen schakelen.
Nadeel van een KVM is dat er maar vaak maar 2 outputs zijn en daarboven word het al snel een dure grap van wat ik gezien heb. Met een paar adapters, kabels en hubs ben je maar 25 euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

computerjunky schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:11:
[...]

Nadeel van een KVM is dat er maar vaak maar 2 outputs zijn en daarboven word het al snel een dure grap van wat ik gezien heb. Met een paar adapters, kabels en hubs ben je maar 25 euro kwijt.
EUR 45,-

https://www.amazon.nl/TCN...-3840x2160/dp/B08FR7HW4F/

Inputs heb je zat want een USB hub heb je al, deze kan 4 apparaten aan. (EDIT: en deze noemt ook met name USB sticks)

Jouw oplossing lijkt mij te risicovol ivm mogelijk corrupte data

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 25-11-2024 18:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
franssie schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:13:
[...]

EUR 45,-

https://www.amazon.nl/TCN...-3840x2160/dp/B08FR7HW4F/

Inputs heb je zat want een USB hub heb je al, deze kan 4 apparaten aan. (EDIT: en deze noemt ook met name USB sticks)

Jouw oplossing lijkt mij te risicovol ivm mogelijk corrupte data
Die was ik nog niet tegen gekomen! Denk omdat ik HDMI als no-go zag maar blijkbaar is er USB over HDMI. Als dit zou werken zou dat echt een goede oplossing zijn. HDMI deel heb ik dan niet eens nodig. Alleen even zoeken of er niets is als een sense wire waardoor HDMI wel verbonden dient te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Want? Dit is namelijk hoe de hele wereld het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

computerjunky schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:19:
[...]

Die was ik nog niet tegen gekomen! Denk omdat ik HDMI als no-go zag maar blijkbaar is er USB over HDMI. Als dit zou werken zou dat echt een goede oplossing zijn. HDMI deel heb ik dan niet eens nodig. Alleen even zoeken of er niets is als een sense wire waardoor HDMI wel verbonden dient te zijn.
Ik heb iets soortgelijks maar andersom dus ik heb 'm besteld, ik ga ook geen gebruik maken van de HDMI denk ik (monitor heeft voldoende ingangen en de belangrijkste PC gebruikt DP).

Ik kende de HDMI/USB kabel ook nog niet, dus dat is wel wat spannend maar zal vast werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sethro schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:20:
[...]

Want? Dit is namelijk hoe de hele wereld het doet.
1. Omdat de speler die ik gebruik alleen usb in heeft.
2. Omdat mijn TV semi dom is en geen media over "Lan accepteert.
3. Omdat ik de laptop niet altijd kan gebruiken voor dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
franssie schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:29:
[...]

Ik heb iets soortgelijks maar andersom dus ik heb 'm besteld, ik ga ook geen gebruik maken van de HDMI denk ik (monitor heeft voldoende ingangen en de belangrijkste PC gebruikt DP).

Ik kende de HDMI/USB kabel ook nog niet, dus dat is wel wat spannend maar zal vast werken.
Ik hem hem ook maar op de schopping lijst gezet en ga nu even op zoek naar wat verleng kabels zodat het geheel mooi in de kabelgoot kan. Vooral die externe controle dongel is handig en laat je het geheel wegwerken.

Ik kan dan mooi de 2 USB drives met kabel wegwerken in het apparaat zelf achterin de kast en 1 poort gebruiken voor de hub met USB sticks, portable drives en card readers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Deze USB 4x4 switches zijn in diverse uitvoeringen/brands verkrijgbaar.
Zoals al opgemerkt is tijdens gebruik omschakelen van opslagapparaten niet aan te raden vanwege de kans op gegevensverlies.

Lon.TV: IOGEAR 4x4 USB Sharing Switch Review - Share 4 USB devices with 4 Computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
The_Doman schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:54:
Deze USB 4x4 switches zijn in diverse uitvoeringen/brands verkrijgbaar.
Zoals al opgemerkt is tijdens gebruik omschakelen van opslagapparaten niet aan te raden vanwege de kans op gegevensverlies.

Lon.TV: IOGEAR 4x4 USB Sharing Switch Review - Share 4 USB devices with 4 Computers
[YouTube: IOGEAR 4x4 USB Sharing Switch Review - Share 4 USB devices with 4 Computers]
Zoiets zou in theorie kunnen werken gegevensverlies maak ik me geen zorgen over het betreft eigenlijk alleen lees acties.
Enige nadeel wat ik trouwens in al deze boxjes zie is dat alle apparaten tegelijkertijd actief zijn en ik weet niet of dat gaat werken. Ik zou dus een soort van onderbreker moeten hebben voor de usb apparaten die geen eigen power nodig hebben.
Pagina: 1