AV in combinatie met multiroom audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-07 15:44
Dag allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een systeem dat minstens een 5.1 aankan als Home Cinema, maar ook een multiroom-mogelijkheid biedt om direct keuken en eventueel badkamer van audio te voorzien.

Wat is je budget?
Moeilijk in te schatten, ik ben geen audiofiel dus hoeft niet high-end te zijn. Dan lijkt 1500-2000 euro wel al genoeg om iets degelijk te verwezenlijken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het idee is om een volledige home cinema te creëren, aangezien we momenteel kijken met het geluid van de tv (I know, shame 7(8)7 ) lijkt een 5.1 me wel voldoende. Of ik de fronts en center nog combineer in een Soundbar valt nog te bekijken. Momenteel dacht ik te combineren met een Teufel Consono 35 of Ultima 20 set.
De Multiroom wil ik erbij om direct de keuken (2 speaker) en badkamer (1 speaker) mee van audio te voorzien, liefst met mogelijkheid om per zone aparte muziek op te zetten. Deze zou ik aan de muur (bovenhoek van de kamer) bevestigen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zag dat beide Denon en Yamaha een "ecosysteem" hebben opgezet waarin dit mogelijk is met resp. Heos and MusicCast. Dus ik was vooral aan deze 2 merken aan het denken.
Als AV dacht ik dus aan ofwel de Denon AVR-X2800H DAB of de RX-V6A/

De simpelste oplossing voor multiroom lijkt me om te werken met Denon Home 150 of de MusicCast 20.
Maar ik zag dat het ook anders kan en ik zelf andere wired speakers kan kiezen in combinatie met Heos Amp of Heos Link HS2 + versterker. Of dezelfde mogelijkheid bij Yamaha met MusicCast WXA-50 of MusicCast WXC-50 + versterker.
Al vallen deze oplossingen al direct duurder uit, zeker als je beseft dat je hiebij nog altijd geen speakers hebt.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ben ik al in de goede richting aan het denken om deze opstelling te bekomen? Of zie ik simpelere oplossingen over het hoofd? Ik hoor het graag moest dit beter/makkelijker/simpeler/goedkoper te bekomen is.
Wat is het voordeel van voor passieve speakers in combinatie met Heos Amp/WXA-50? Want langs 1 kant voelt het aan als zonde om dure actieve speakers bovenin de kamer te hangen, maar langs de andere kant kost de amp bij passieve speakers gewoon al meer dan het pakket actieve...
Ik las over beide Denon en Yamaha gewoon goede reviews, heeft naar jullie mening 1 van deze een stapje voor en waarom?
We zijn momenteel aan het verbouwen dus leg graag direct de goede kabels om zo flexibel mogelijk te zijn later. Als ik het goed bekijk kan ik het beste audiokabel + ethernet naar de plaatsen waar ik een multiroom-speaker wil, dan kan de audio gebruikt worden als voedingskabel als we voor actieve speakers, correct?

Alvast bedankt voor alle opmerkingen en hulp!

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26
ik snap werkelijk niet de behoefte om multiroom te gaan gebruiken. Wat is er mis om een aparte BT of WiFi speaker op een andere locatie te hangen. Zie je het gedoe al voor je als er een film wordt gekeken, en diegene in de keuken wil muziek luisteren. Geheid dat er een verkeerde setting kekozen wordt waardoor de film stopt en meer van dat soort geneuzel.

Ik vind "omdat het kan" niet echt een goede use-case

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik ben het eens met @107mb. Waarom multi room voor jouw/jullie use case?
Losse bluetoothspeaker voor de badkamer en dan waterdicht.
En dan een combi bluetooth set voor in de keuken.
Daar zal vast wel een oplossing voor zijn (Sonos dacht ik?) waarbij je ze wel combineert.

• hjuk
De redenen waarom ik op die manier dacht:
  • De home cinema-installatie kan dubbel dienst doen voor radio/muziek en zo doorheen hele leefruimte eenzelfde audio te hebben.
  • Vanuit de keuken kan je zo een film meevolgen en dus daar ook dezelfde audio hebben, maar we hebben een open keuken-zithoek dus deze is misschien maar half nodig
  • 1 app om beide aan te sturen
Uiteindelijk zijn die Heos & Multicast WiFi-speakers, dus op dat vlak stellen jullie voor wat ik zelf ook al dacht... . Dit gewoon binnen een ander ecosysteem dan Sonos. Ik denk inderdaad dat ik het niet moeilijker moet maken dan dat het is en inderdaad Wifi-speakers omhoog hangen.
Van overal aparte bluetooth speaker ben ik niet zo fan, ik doe het momenteel zo en dit vind ik toch niet zo gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 23:37
Als je kiest voor actieve speakers voor de aparte zones dan levert de audiokabel via de pre-out van de receiver geen stroom. De actieve speaker moet dus nog via een stopcontact van stroom voorzien worden.

Als je perse dat zone gebeuren wil zou ik 'draadloos' met Heos Multicast speakers werken icm Denon of een Yamaha receiver. Dan ben je ook niet gebonden aan de ondersteuning van fysieke zones door een receiver. Een Denon X2800 die je op het oog hebt ondersteund fysiek namelijk niet meer dan 2 zones. Jij hebt er 3 nodig. Met Heos/Multicast ben je niet gebonden aan die beperking. Sony heeft ook wel zo'n draadloze oplossing. Echt draadloos is het overigens niet, omdat die speakers natuurlijk wel aan een stopcontact moeten hangen. Daarnaast nog goed om na te denken over evt internetkabels naar die speakers. Met name de badkamer. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van hoe goed je wifibereik in huis is.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 28-11-2024 15:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Hulleman schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:17:
Als je kiest voor actieve speakers voor de aparte zones dan levert de audiokabel via de pre-out van de receiver geen stroom. De actieve speaker moet dus nog via een stopcontact van stroom voorzien worden.
Klopt, daar was mijn OP niet helemaal duidelijk wat ik bedoelde. Als ik voor een actieve speaker kies, zijn deze audio-kabels nutteloos, maar heb ik wel een voedingskabel nodig. Ik dacht aangezien dit ook 1,5mm² zijn, dat deze kunnen dubbel dienst doen als voedingskabel komende van het verdeelpaneel. Maar ik besef nu dat op deze manier de elektriciteit niet volgens de norm is (geen aarding).

Om geen 3 kabels per luidspreker te "moeten" voorzien (voeding, ethernet, audio) ga ik best een keuze maken op voorhand (actief/passief). Dan elimineer ik sowieso 1 kabel en mogelijk 2 als ik het idee laat varen om deze via ethernet aan te sluiten... Maar nu de sleuf voor de voedingskabel moet er toch komen dus kan er evengoed ethernet bij leggen, dat is de kost niet.
Als je perse dat zone gebeuren wil zou ik 'draadloos' met Heos Multicast speakers werken icm Denon of een Yamaha receiver. Dan ben je ook niet gebonden aan de ondersteuning van fysieke zones door een receiver. Een Denon X2800 die je op het oog hebt ondersteund fysiek namelijk niet meer dan 2 zones. Jij hebt er 3 nodig. Met Heos/Multicast ben je niet gebonden aan die beperking. Sony heeft ook wel zo'n draadloze oplossing. Echt draadloos is het overigens niet, omdat die speakers natuurlijk wel aan een stopcontact moeten hangen. Daarnaast nog goed om na te denken over evt internetkabels naar die speakers. Met name de badkamer. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van hoe goed je wifibereik in huis is.
Ik zou de (pre-out) zone2 kunnen gebruiken voor de keuken en in de badkamer een Heos/multicast/sonos speaker zetten. De Yamaha heeft trouwens directe speaker-aansluiting voor zone2.
Iemand die ervaring heeft met het gebruik van de "Zone2" op zijn AVR? Werkt dit goed of is het beter om aparte wifi-speakers te voorzien?

Badkamer lijkt me inderdaad makkelijker met wifi-speaker, zo is er geen "zone3" nodig, die bedraad ik dan wel met ethernet voor stabiliteit. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 23:37
Ik zou met yamaha en denon receivers in jouw situatie voor actieve multicast/heos speakers gaan. Ook voor de keuken. Dan kun je ze als zone en als individuele speakers gebruiken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga inderdaad voor actieve heos speakers in keuken en badkamer.
Samen met de Denon XR2800H ga ik momenteel 5.1 schakelen, eventueel kan ik later nog upgraden naar 5.1.2 met wat front height speakers.
De zone 2 kan ik later nog gebruiken met aparte versterker mocht ik ooit een speaker voorzien op mijn terras (kabel ga ik al leggen naar achter de tv).

Bedankt voor de hulp allen!
Pagina: 1